متاورس و رقابت غول های فناوری | چه کسی برنده خواهد بود؟

متاورس و رقابت غول های فناوری | چه کسی برنده خواهد بود؟

چهارشنبه 10 آذر 1400
| 3059
:امتیاز دهید

متاورس چیست؟

به زبان ساده، متاورس یک فضای مجازی است که با بازنمایی دیجیتالی از افراد، مکان‌ها و اشیاء مشخص می شود. به عبارت دیگر، این یک "دنیای دیجیتالی" است که در آن افراد واقعی با اشیاء دیجیتالی و آواتارها نمایش داده می شوند. از بسیاری جهات، Microsoft Teams یا Zoom در حال حاضر شکلی از متاورس است. شما «آنجا» در اتاق هستید، اما ممکن است به شکل یک تصویر ثابت، یک آواتار یا یک ویدیوی زنده باشید. بنابراین متاورس زمینه وسیع تری برای "گردهم آوردن مردم" است. قبل از ادامه مقاله خوب است بدانید، یکی از بهترین راه ها برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال طراحی سایت صرافی است. برای استعلام قیمت طراحی سایت ارز دیجیتال روی بنر زیر کلیک کنید.
طراح سایت صرافی

کاربردهای متاورس

از متاورس می توان برای بسیاری از موارد استفاده کرد: برگزاری جلسات، بازدید از یک کارخانه، آموزش راه دور، شبیه سازی پرواز، بازی های رایانه ای و موارد مختلف دیگر. در واقع می توان گفت که تقریباً هر برنامه مرتبط با منابع انسانی و استعدادیابی را می توان برای Metaverse بازطراحی کرد. این دنیای دیجیتالی، از پشت عینک های سه بعدی، بسیار اغواگر به نظر می آید.

بازیگران اصلی متاورس

شرکت های زیادی در این فضا حضور خواهند داشت. در این بین، فیس بوک با اعلان رسمی تصمیم خود برای تغییر نام به "متا" می خواست نکته مهمی را بیان کند. مایکروسافت نیز حضور گسترده ای در این فضا دارد. اما قرار است به مراتب فعالیتش وسیع تر هم شود. در واقع، هر شرکت فناوری، خرده‌فروشی و کسب‌وکار سرگرمی می‌خواهد وارد متاورس شود.
متاورس metaverse

چرا متاورس اینقدر عجیب است؟

وقتی از کارشناسان در مورد کلمه Metaverse می‌پرسید، آنها توضیح می‌دهند که این کلمه سال‌ها پیش در یک کتاب علمی تخیلی ابداع شده است. اما برای بقیه ما، چیزی ترسناک به نظر می‌رسد که احتمالاً سال ها قبل، مارک زاکربرگ برای گرفتن تمام اطلاعات ما و فروش تبلیغات بیشتر به ما، به این مفهوم فکر کرده است. (و این ترس، احتمالاً تئوری های توطئه ترسناک، اخبار جعلی و بقیه را ایجاد می کند.)
در همین رابطه بخوانید: مزایا و معایب متاورس چیست؟

فیس بوک و متاورس

متأسفانه، از آنجایی که به نظر می رسد فیس بوک ابتدا این موضوع را مطرح کرده است، تئوری های توطئه زیادی در مورد آن به وجود آمده است. چرا که اتهامات متعددی به این شرکت، در زمینه جمع آوری یا سوءاستفاده از اطلاعات مخاطبینش وارد است. اما در مورد متاورس، بگذارید به شما اطمینان دهیم که این موضوع واقعی است و می تواند ابعاد مختلفی از زندگی ما را در برگیرد.
متاورس فیس بوک

آیا فقط یک متاورس وجود دارد؟

خوب است بدانید که فقط یک متاورس وجود ندارد. بلکه بسیاری از آن ها وجود خواهند داشت. برخی برای کسب و کار، برخی برای تجارت، تعدادی برای آموزش و مواردی هم برای سرگرمی خواهند بود. اجازه دهید ابتدا در مورد برنامه های تجاری صحبت کنیم:

متاورس کسب و کار یا Business Metaverse

اجازه دهید با ذکر این نکته شروع کنیم که Metaverse امروز جایی است که اینترنت در زمان AOL وجود داشت. به عبارت دیگر، شگفتی های جدید زیادی در راه است. به یاد داشته باشید که وب در آن زمان، تماماً مبتنی بر متن بود، کند بود و حتی ویدیویی هم در آن وجود نداشت. متاورس کسب و کار در حال حاضر شکل گرفته است. در بحث آموزش، ما می خواهیم از «E-learning» به «We-learning» و از آن به «Digital-learning» و به زودی به «Immersive -learning» برسیم. این امر مستلزم مجموعه‌ای بزرگی از برنامه‌های کاربردی جدید است. این برنامه ها از مهارت آموزی گرفته تا توانایی رهبری و مدیریت تیم، برنامه های توسعه ای، نشست ها و ملاقات ها، تجربیات شبیه سازی شده، گردهمایی های بزرگ و همچنین سرگرمی را در برمی گیرد.

مایکروسافت مش و متاورس

شرکت های بزرگ مدتی است که در حال آزمایش این ایده هستند. شرکت Accenture بر اساس نسخه اولیه Mesh انتشار یافته توسط مایکروسافت (مجموعه ابزار Metaverse و Avatar آن) مفهومی جدید به نام The Nth Floor را ایجاد نموده است.

تلاش شبانه روزی مایکروسافت

برنامه های تیم محصول مایکروسافت قابل توجه است. محصول Microsoft Mesh for Teams که در اواسط سال آینده (2022) منتشر می شود، به شما امکان می دهد حضور ویدیویی خود را با یک آواتار جایگزین کنید، اتاق های مجازی ایجاد کنید و فضاهای سه بعدی را در Teams پیاده سازی کنید. یک نمایشگاه تجاری، کنفرانس یادگیری یا تجربه حضور سه بعدی را تصور کنید که همه بر اساس Teams هستند. ما باید باور داشته باشیم که در آینده نزدیک، یک سونامی بزرگ در عرصه فناوری به راه خواهد افتاد.
مش مایکروسافت mesh microsoft

تاثیر آواتار بر افراد

آیا آواتار بودن باارزش است؟ این در واقع با ارزش تر از آن چیزی است که فکر می کنید. گیمرها آموخته‌اند که افرادی که از آواتار استفاده می‌کنند، می‌توانند صادق‌تر باشند و از نظر روانی احساس امنیت بیشتری کنند. شرکت آموزشی Mursion که به سرعت در حال رشد است، پی برده است که یادگیری مبتنی بر آواتار به افراد اجازه می‌دهد در تجربیات خود صادق‌تر و معتبرتر باشند. این قابلیت آن ها را قادر می‌سازد تا بسیار بهتر از مربی‌گری چهره به چهره، یاد بگیرند و رفتار خود را تغییر دهند. 

در همین رابطه بخوانید: ارزهای دیجیتال متاورس و کاربردهای آن

اگر فقط خجالتی، درونگرا، خسته یا شاید ناتوان باشید، چه طور؟ آواتار راهی است که شما می توانید به روشی جدید و جالب خودتان باشید. این گستره ای از مکالمات و تعاملات را در متاورس باز می کند که ممکن است در یک محیط سنتی ناراحت کننده یا غیرممکن باشد.

برنامه های متاورس

متاورس مایکروسافت به شما اجازه می‌دهد تا در کارخانجات تولیدکننده محصولاتی که شما استفاده می کنید گشت و گذار نموده و اطلاعات کسب کنید. اگر تولیدکننده هستید، تیم فروش شما می تواند شبیه سازی های واقعی محصولات را با مشتریان شما داشته باشد. اگر از یک پلتفرم حرفه‌ای توسعه‌یافته مانند STRIVR استفاده می‌کنید، می‌توانید شبیه‌سازی‌های سه بعدی از هر سناریو آموزشی عملیاتی، پرخطر یا با ارزش را در شرکت خود تجربه کنید. تجربه‌های موجود در STRIVR بسیار ارزان‌تر از شبیه‌سازی‌های دنیای واقعی هستند و برنامه‌های کاربردی آن شگفت‌انگیز هستند.

مثالی از کاربرد متاورس

به عنوان مثال، در نظر بگیرید که Verizon چگونه به کارکنان فروشگاه خود نحوه برخورد با تیراندازی های اول شخص را آموزش می دهد؟ چگونه والمارت کارمندان خود را آموزش می دهد تا برای جمعه سیاه آماده باشند. چگونه فدرال اکسپرس به کارگران خط بسته بندی خود می آموزد که بسته ها را به طور کاملاً ایمن در پشت کامیون مهار کنند؟ یا اینکه چگونه JetBlue به مکانیک پرواز خود می آموزد که هنگام راه رفتن در زیر هواپیما ایمنی را بررسی کنند.

STRIVR و دنیای مجازی

یکی از جالب‌ترین برنامه‌های Metaverse، یک شرکت خدماتی بود که به کارکنان عملیاتی خود آموزش می‌داد که چگونه از چاه پایین بروند، ابزارها و سوپاپ‌های ایمنی را که نیاز به تنظیم دارند شناسایی کنند و بدون ایجاد خطر، مشکلات را تعمیر یا تشخیص دهند. این نوع آموزش بدون واقعیت مجازی، بسیار گران، مستعد خطر و محدود خواهد بود. با STRIVR (یک برنامه کاربردی Metaverse) این را می توان در مقیاس وسیع تری تجربه کرد.
یک مقاله مفید و جذاب دیگر بخوانید: کاربردهای بیت کوین در زندگی

شرکت Accenture پیش رو در متاورس

Accenture در این راه قدم های بزرگی برداشته است. علاوه بر آزمایش مایکروسافت مش، این شرکت یک تیم مشاوره کامل AR راه‌اندازی کرده است که به شرکت‌های بزرگ در ساخت راهکارهای مبتنی بر Metaverse کمک می‌کند. ما می توانیم انتظار داشته باشیم که شرکت های دیگری مانند زوم، وبکس (سیسکو)، انویدیا، نتفلیکس و اپل نیز به این حوزه ملحق شوند.
metaverse

چرا مایکروسافت می تواند برنده بزرگی باشد؟

مانند تمام فناوری‌های جدید، ایده‌های «سریع پولدار شدن» زیادی در راه است. در حالی که فیس بوک ممکن است زیاد در مورد آن صحبت کند، اما نمی توانند خود را مالک متاورس بدانند. مثل این است که بگوییم فیس بوک مالک اینترنت است. Metaverse مجموعه جدیدی از فناوری‌ها است که بسیاری از ارائه‌دهندگان آن را خواهند ساخت و اکنون مسابقه‌ای است که ببینیم چه کسی سریع‌ترین ارزش افزوده را خواهد داشت.

مایکروسافت از متاورس چه می خواهد؟

تمرکز شرکت مایکروسافت بر روی ساخت Mesh است. این پلتفرمی است که تیم‌ها و سایر برنامه‌ها را تقویت می‌کند. مش در کنار Hololens به کار گرفته خواهد شد. Hololens یک راهکار واقعیت افزوده است که به طور گسترده در تولید، آموزش و ارتش استفاده می‌شود. مایکروسافت می خواهد برنامه های Metaverse را برای تجارت، کسب و کار، آموزش و سرگرمی فعال کند. این ها همه نیازهای دنیای واقعی هستند که هر کدام را می توان با آواتارها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تقویت کرد و دوباره به کار گرفت.

شاید این مطلب هم برای شما جذاب باشد: 7 دروغ بزرگ درباره بیت کوین 

هولولنز، هدست و پلتفرم AR مایکروسافت، در حال حاضر به همان اندازه قدرتمند است. شرکت‌هایی مانند BMW، Daimler و Ford از این فناوری برای تولید محصولات حرفه ای استفاده می‌کنند و به شما کمک می‌کند سریع یاد بگیرید، از خطا جلوگیری کنید، و کیفیت فرآیندها را رهگیری و بهبود بخشید.

استراتژی فیس بوک چیست؟

نظر Jarod Lanier، یکی از پیشگامان واقعیت افزوده در خصوص مارک زاکربرگ این است: پس از گوش دادن به صحبت‌های مارک زاکربرگ، به نظر می‌رسد که یک آدم بزرگ ایده های من را گرفته و با خود بزرگ‌نمایی عجیبی به نفع خودش فیلتر کرده است. این خیلی عجیب است...
متاورس فیس بوک

آیا کاربران متاورس به فیس بوک اعتماد می کنند؟

او معتقد است که فیس بوک از اینکه اپل به یک دروازه بان در تجارت تبلیغاتی آن ها تبدیل شده، ناراحت است. بنابراین، به نوعی با تمرکز بر متاورس، این شرکت می کوشد که Oculus را به پلتفرمی برای آینده تبدیل کند. سپس متا دروازه بان بعدی این حوزه خواهد بود. جارود لنیر در این باره می گوید:
"منظورم این است که می‌خواهم حدس بزنم که اگر "تیم کوک" شروع به قطع دسترسی فیسبوک به داده‌های رایگان نمی‌کرد، متا هرگز اتفاق نمی‌افتاد. فکر می‌کنم موضوع متا این است که ما در حال حاضر صاحب دستگاهی نیستیم که داده‌ها را دریافت می‌کند. بنابراین در آینده، ما باید در جنگ دستگاه های بعدی پیروز شویم تا بتوانیم داده ها را بدست آوریم. اگر ما بلندگوهای هوشمند و دستگیره های در یا هر چیز دیگری داشته باشیم، خوب خواهد بود، اما آمازون آن ها را قبلاً فتح کرده است. پس بیایید سراغ هدست برویم. من فکر می کنم در نهایت این چیزی است که صحبت ها در موردش خواهد بود.  واقعیت این است که شما باید صاحب دستگاه نهایی باشید تا قدرت خود را داشته باشید."
metaverse

نحوه بهره برداری متا از دنیای دیجیتالی آینده

با توجه به مدل کسب و کار فیس بوک، متا به احتمال زیاد بر تبلیغات تمرکز خواهد کرد. بنابراین تجربه شما در فیس بوک احتمالاً شامل بسیاری از داده های شخصی شما خواهد شد که به تبلیغ کنندگان (مشتریان واقعی فیس بوک) می رسد. در واقع، در سال 2018، رابرت روبین، مدیر اجرایی Oculus اظهار داشت: "این بازار ما برای از دست دادن است". بازاری که فیسبوک بهتر می داند، درآمد در آن از تبلیغات حاصل می شود. بازاری که بزرگترین برندها در آن مثل کوکاکولا، فورد، پپیسی، مک دونالد، پروکتر اند گمبل و گوچی با بودجه های میلیون دلاری تبلیغات حضور دارند. 

محصول فیس بوک یعنی Oculus Horizon Workrooms در تلاش است کاری را انجام دهد که Microsoft Mesh با Teams انجام می دهد.

چالش های فیس بوک و متاورس

اما فیس بوک چالش های خود را دارد. اولاً، آن ها یک شرکت قابل اعتماد نیستند (تنها 15٪ از آمریکایی ها به فیس بوک اعتماد دارند). دوم اینکه، پلتفرم آن ها خیلی عقب تر از مایکروسافت است. درست است که آن ها سرسخت هستند، اما در دنیای رقابت غول های فناوری، راه درازی برای موفقیت در متاورس در پیش دارند.

رابطه متاورس با دیزنی، نتفلیکس، آمازون و دیگران 

اگر همه چیز طبق پیش بینی ها جلو رود، ما شاهد ظاهر شدن «متاورس»های دیگر خواهیم بود. صنعت سرگرمی را در نظر بگیرید. اخیراً دیزنی اعلام کرده که برای داستان سرایی و انیمیشن خود "دنیای دیجیتال و فیزیکی" را به هم متصل می کند. چه کسی دوست ندارد وارد یک فیلم سه بعدی یا آواتار-محور دیزنی شود و با شخصیت ها صحبت کند؟ دیزنی می تواند به "شادترین مکان در متاورس" تبدیل شود.
متاورس دیزنی

متاورس و آمازون

Shopping Metaverse چطور؟ آیا نمی خواهید به فروشگاه مجازی آمازون (یا والمارت) بروید و محصولات، مواد غذایی، کتاب ها و فیلم ها را خریداری کنید؟ مصرف کنندگان می توانند با نویسندگان صحبت کنند، با شخصیت های فیلم دیدار کنند و محصولات غذایی را به صورت سه بعدی ببینند. آمازون مالک توییچ، بزرگترین شبکه بازی در جهان است. فکر می کنید آن ها روی این موضوع کار نمی کنند؟!

گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد

دنیای متاورس هنوز شگفتی های زیادی برای آفریدن دارد. NFT ها (توکن های غیرقابل تعویض) بخشی از این جهان خواهند بود که ما را قادر می سازند تا دارایی های دیجیتال را خریداری نموده و تحت مالکیت و محافظت بگیریم. در Metaverse تمرکز زیادی روی حریم خصوصی، امنیت و حفاظت از داده‌ها خواهد بود. زیرا داده‌های سه بعدی ثبت‌شده در اینجا حجیم‌تر از همیشه هستند. با ارزان‌تر شدن عینک‌ها و هدست‌ها می‌توانید شرط ببندید که این برنامه‌ها بر زندگی ما در محل کار، خانه و آخر هفته‌ها تأثیر خواهند گذاشت.

متاورس جایی که همه چیز به هم می رسند!

قبل از اینکه فکر کنید این فناوری می تواند به یک کابوس تبدیل شود، نکات مثبت این تغییر را در نظر بگیرید. بسیاری از فناوری‌هایی که سال‌ها در حال ساختن آن‌ها بوده‌ایم (بلاک چین، VR، AR، حسگرها، دوربین‌ها، 5G) اکنون در کنار هم قرار گرفته‌اند. متاورسی که امروز می شناسیم ممکن است در ابتدا عجیب یا غیرعادی به نظر برسد، اما به زودی شاهد آمدن برنامه های واقعی آن خواهیم بود. ما فعلا نظاره گر اتفاقات پیش رو خواهیم بود...

طراحی سایت ارز دیجیتال آرتاراکس

مقاله ای که مطالعه کردید، به طور اختصاصی توسط تیم تولید محتوای شرکت آرتاراکس برای شما آماده شده است. به خاطر داشته باشید که برای سرمایه گذاری در دنیای دیجیتالی جدید، خرید و فروش ارزهای دیجیتال تنها راه نیست. بلکه شما با سفارش طراحی سایت ارز دیجیتال می توانید مالک یک کسب و کار پرسود باشید. برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال با کارشناسان ما تماس بگیرید:




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
amirmohamd
1400/9/11 10:33

چه مطلب جالب و جدیدی بود! واقعا چه دنیای عجیب و ترسناکی میشه ولی! همین الانش همه سرشون دائم تو گوشی هاشون هستش اونوقت یک هدست و عینک هم بهش اضافه میشه :)




working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002