7 دروغ بزرگ درباره بیت کوین [افسانه های بیت کوین]

7 دروغ بزرگ درباره بیت کوین [افسانه های بیت کوین]

چهارشنبه 3 آذر 1400
| 3890
:امتیاز دهید

7 افسانه بزرگ درباره بیت کوین

این روزها قیمت بیت کوین در حال رکورد شکنی است و بیشتر از همیشه در جامعه درباره اش صحبت می شود. بنابراین زمان آن رسیده که نگاهی به تعدادی از افسانه ها و سوءبرداشت ها درباره این طلای دیجیتال بیاندازیم. هدف ما در این مقاله آرتاراکس این است که تصور شما را در خصوص واقعیت های بیت کوین شفاف نموده و برای اتخاد تصمیمات بهتر به شما کمک کنیم. قبل از ادامه خوب است بدانید، آرتاراکس به عنوان باسابقه ترین شرکت طراحی سایت ارز دیجیتال در ایران برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال در کنار شماست. برای استعلام قیمت طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال با ما تماس بگیرید.
طراح سایت ارز دیجیتال

افسانه شماره 1: بیت کوین حباب است!

ممکن است افرادی باشند که بیت کوین را به چشم یک سرمایه گذاری شگفت انگیز با سودهای نجومی ببینند و آن را خریداری کنند. اما این رفتار دلیلی نمی شود که فکر کنید قیمت بیت کوین یک حباب است. چرا که حباب ها از نظر علم اقتصاد، چرخه هایی هستند که با رشد ناپایدار قیمت ها شناخته می شوند. حباب ها در نهایت می ترکند! زمانی که سرمایه گذاران فکر می کنند قیمت یک دارایی خیلی از ارزش ذاتی آن (که برگرفته از تحلیل فاندامنتال می باشد) فاصله گرفته است. 
حباب بیت کوین

تب گل لاله هلندی و بیت کوین

یک مقایسه اشتباهی که بعضی افراد درباره بیت کوین دارند به داستانی در سال 1637 بر می گردد. زمانی که دلالان گل باعث شدند قیمت برخی از گل های لاله 26 برابر شود. این حباب تنها 6 ماه دوام آورد و پس از آن، سقوط ناگهانی قیمت ها شروع شد و دیگر بهبود نیافت. 

آیا قیمت بیت کوین حباب است؟

بیت کوین در طی 12 سال، چرخه های قیمتی مختلفی را تجربه کرده است، اما هر بار با ثبت یک قله جدید قیمت قبل را احیا کرده است. مثل هر فناوری نوین دیگر، چرخه های صعود و نزول برای این ارز دیجیتال نیز قابل تصور است. برای مثال، در پایان بحران دات کام در اواخر دهه نود، قیمت سهام آمازون از 100 دلار به 5 دلار سقوط کرد. شرکتی که در دهه های بعدی، به یکی از باارزش ترین شرکت های جهان تبدیل شد. برخی از سرمایه گذاران بزرگ بیت کوین، اعتقاد دارند که نوسانات بازار ارزهای دیجیتال به عنوان یک بازار نوپا طبیعی است. به اعتقاد این ها، قیمت بیت کوین تا رسیدن به حد مشخصی از ثبات در آینده، نوساناتی را بین سقف ها و کف های قیمتی انجام خواهد داد. البته در این مورد، فقط گذر زمان همه چیز را مشخص خواهد نمود.
تب گل لاله هلندی

افسانه دوم: بیت کوین هیچ کاربردی در دنیای واقعی ندارد

منتقدان علاقه دارند که ادعا کنند بیت کوین برای جهان واقعی مفید نیست یا اگر کاربردی هم دارد، بیشتر مناسب فعالیت های غیرقانونی است. اما در واقع هیچ کدام از این ادعاها درست نیست. بیت کوین سابقه ای طولانی مدت به عنوان یک روش پرداخت امن در سراسر جهان دارد. این در صورتی است که برای انجام تراکنش ها، هیچ بانک یا واسطه ای هم مورد نیاز نبوده است. علاوه بر این، نهادهای سرمایه گذاری بزرگ، از بیت کوین به عنوان یک پوشش مناسب و مشابه طلا در برابر تورم استفاده می کنند.
پرداخت با بیت کوین

بیت کوین و طلا

در سال های اخیر، بیت کوین به عنوان یک سپر تورمی ارزشمند شبیه طلا شناخته شده است. به طوری که این رمز ارز به طلای دیجیتالی شهرت یافته است. شرکت های بزرگی مانند تسلا، میکرو استراتژی و اسکوئر اقدام به خرید میلیون ها یا حتی میلیاردها دلار بیت کوین به عنوان یکی از اقلام ارزشمند سبد دارایی های خود نموده اند.
در همین رابطه بخوانید: متاورس چیست؟

شباهت بیت کوین و طلا

بیت کوین، بسیار شبیه به طلا، یک دارایی کمیاب است. یعنی هیچوقت بیشتر از 21 میلیون واحد از آن وجود نخواهد داشت.

تفاوت بیت کوین و طلا

طلا البته سنگین و حجیم بوده و حمل و نقل و نگهداری آن دشوار است. در عوض، بیت کوین می تواند به صورت الکترونیکی و به سادگی ارسال یک ایمیل منتقل شود.
بیت کوین و طلا

بیت کوین و دارک وب

به دلیل عدم نیاز به احراز هویت و نبود نهادهای واسط، از بیت کوین در کارهای غیرقانونی نیز استفاده شده است. برای مثال، در سال های اولیه پیدایش بیت کوین، توجه برخی از فعالان فضای دارک وب به آن جلب شد. اما بعدها علی رغم بسته شدن بزرگ ترین بازار دارک وب، قیمت بیت کوین تنها ظرف چند هفته بعد، شروع به بالا رفتن کرد و به رشد خود ادامه داد.
بیت کوین و دارک وب

سوء استفاده از بیت کوین

درست مشابه هر نوع دیگر از پول یا دارایی، بیت کوین هم می تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد. اما در مقایسه با دلار، کارکردهای غیرقانونی و قاچاقی بیت کوین قطره ای در برابر اقیانوس است. بر اساس یک گزارش که اخیراً منتشر شده است (به نقل از forbes) تنها 2.1 درصد از حجم تراکنش های بیت کوین، با مقاصد جنایی در ارتباط بوده است. در ضمن، با توجه به اینکه تمام تراکنش های بیت کوین در بلاک چین ثبت می شود، پیگیری فعالیت های غیرقانونی، برای نهادهای قضایی ساده تر هم خواهد بود (به نقل از science mag).

افسانه سوم: بیت کوین ارزش واقعی ندارد

اگرچه بیت کوین ممکن است پشتوانه فیزیکی مثل طلا نداشته باشد. اما در عمل، دلار آمریکا یا هر ارز فیات مدرن دیگری نیز از داشتن این پشتوانه بی نصیب است (به نقل از کوین بیس). بیت کوین با پیچیدگی خاصی کدنویسی شده تا کمیاب باشد. این باعث می شود که در برابر تورم مقاومت داشته باشد. همین سیاست در ارزهای فیات نیز به کار برده می شود. برای جلوگیری از بروز تورم، از چاپ یا عرضه گسترده پول جلوگیری می شود.
آلت کوین و بیت کوین

چرا بیت کوین باارزش است؟

از بیت کوین در سراسر جهان، تنها 21 میلیون واحد وجود خواهد داشت. این کمیاب بودن مهم ترین عامل ارزش آفرین برای این رمز ارز است. نه تنها عرضه این ارز دیجیتال محدود است، بلکه مقدار بیت کوینی که از راه استخراج ارز دیجیتال تولید می شود نیز با یک مکانیزم بازدارنده کنترل می شود. تحت فرآیند هاوینگ بیت کوین در هر 4 سال، پاداش ماینرها نصف می شود. این باعث می شود که از کاهش عرضه در گذر زمان اطمینان حاصل شود. بنابراین بر اساس اصل ساده اقتصادی، با افزایش تقاضا، قیمت بیت کوین در بلند مدت صعودی خواهد بود. درست مثل زمانی که قیمت آن کمتر از یک پنی بود، اما اکنون که از 50 هزار دلار عبور کرده است. 
یک مقاله جدید و جذاب بخوانید: معرفی مهم ترین ارزهای دیجیتال متاورس 

قدرت پردازشی ماینرها، به بیت کوین اعتبار می دهد

بیت کوین همچنین از طریق فعالیت سیستم های کامپیوتری پیشرفته که به نام ماینر شناخته می شوند کسب اعتبار می کند. رایانه های قدرتمند در سراسر جهان، حجم وسیعی از قدرت پردازشی شبکه را در راه تایید تراکنش ها و ایمن سازی آن ها تامین می کنند. در عوض ماینینگ بیت کوین، ماینرها از شبکه بلاک چین بیت کوین، ارز BTC به عنوان پاداش دریافت می کنند.

افسانه چهارم: بیت کوین به دست یک رقیب دیگر جایگزین خواهد شد

بیت کوین به عنوان اولین پول الکترونیکی واقعاً موفق شناخته می شود. زیرا علی رغم خلق صدها و بلکه هزاران ارز دیجیتال با قابلیت ها و ویژگی های جدید، هیچکدام نتوانسته اند حتی به ارزش و حجم بازار بیت کوین نزدیک شوند!

بیت کوین، باارزش ترین ارز دیجیتال جهان

با وجود ایجاد بیش از 5 هزار ارز دیجیتال در یک دهه گذشته، بیت کوین همواره با اختلاف زیاد، به عنوان باارزش ترین آن ها (از نظر ارزش بازار) شناخته شده است. بیتکوین همچنین به عنوان محبوب ترین رمز ارز با داشتن 60 درصد از بازار ارزهای دیجیتال خودنمایی می کند. دلایل این برتری را باید در اولین بودن، شفافیت عملکرد و نقشه راه این ارز دیجیتال دانست. وجود سرمایه گذاران نهادی و بزرگ نیز در برتری بیت کوین موثر بوده است. جامعه بزرگ گره های بیت کوین در سراسر جهان، بر قدرت این ارز دیجیتال افزوده است.
دامیننس بیت کوین

آیا سلطه بیت کوین بر بازار از دست می رود؟

البته این بدان معنی نیست که رقبا برای گرفتن جایگاه بیت کوین تلاش نمی کنند. بلاک چین یک فناوری غیرمتمرکز است. بنابراین پروژه های مختلف بدون نیاز به مرجع مرکزی یا نهاد واسط، می توانند جامعه ای جهانی از گره ها و ماینرها تشکیل دهند.

فورک بیت کوین

فرض کنید که به منظور افزودن یک ویژگی یا رفع یک باگ، نیاز به تغییر در معماری شبکه بیت کوین وجود داشته باشد. در این صورت جامعه بیت کوین می تواند یک فورک را برای ارتقاء شبکه آغاز کند. برای اینکه این ارتقاء اجرایی شود، باید 51 اکثریت اعضای شبکه بیت کوین آن را تایید کنند. در این صورت بیت کوین می تواند به بروزرسانی مدنظر خود دست یابد. درست مشابه آنچه در سال 2017 با ایجاد SegWit در شبکه بیت کوین رخ داد. 

خلق بیت کوین کش از هاردفورک شبکه بیت کوین

به دلیل متن –باز بودن نرم افزار، آن دسته از توسعه دهندگانی که قادر به جلب نظر اعضای شبکه نیستند، می توانند یک هارد فورک را ترتیب دهند. در این فرآیند آن ها می توانند یک ارز دیجیتال جدید ایجاد کنند. برای مثال بیت کوین کش به این روش خلق شد. اما تا به حال، هیچ کپی از بیت کوین نتوانسته است که در هیج کجا، به جایگزین کردن نسخه اصلی نزدیک شود. گرچه کارهای خلاقانه ای در دست اقدام است و هر روز پروژه های جدید با راهکارهای عالی به دنیای بلاک چین ارائه می شود. اما در شرایط فعلی، کمتر کسی احتمال گرفتن رتبه بیت کوین را توسط ارز دیجیتال دیگری می دهد. دست کم این اتفاق به این زودی ها رخ نخواهد داد. 
یک مقاله جذاب دیگر درباره ارزهای دیجیتال بخوانید: استخر ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

افسانه پنجم: سرمایه گذاری در بیت کوین قمار است

این یک واقعیت انکار ناپذیر است که بیت کوین، در طول یک دهه گذشته، با نوسانات قیمتی شدید مواجه بوده است. هرچند برای یک بازار نوپا و رو به رشد، این موضوعی تعجبی ندارد. از ایجاد اولین بلاک بیت کوین در سال 2010 تاکنون، ارزش این ارز دیجیتال با روندی رو به رشد همراه بوده و مارکت کپ (ارزش بازار) آن از 1 تریلیون دلار (فوریه 2021) فراتر رفته است. همزمان با این رشد فزاینده، در بسیاری از کشورها، تصویب برخی قوانین و ایجاد سازوکارهای حمایتی سبب رشد سرمایه گذاری سازمان های بزرگ نظیر تسلا و صندوق های تامین مالی جهانی شده است. 
بیت کوین و قمار

آیا بیت کوین قمار است؟

آیا شما فکر می کنید که بیت کوین قمار است؟ با یک استدلال منطقی و بنیادی، می توان سرمایه گذار بیت کوین را قانع نمود که قیمت این ارز دیجیتال افزایش خواهد یافت. این درحالی است که در یک کازینو، شانس ها به طرز هوشمندانه ای به نفع صاحب آن کسب و کار تنظیم می شود. البته تضمینی برای عملکرد بی نقص یا سودهای مکرر در بیت کوین وجود ندارد. اما خط روند بلندمدت این دارایی دیجیتالی، دست کم در یک دهه گذشته صعودی بوده است.

خرید با روش متوسط هزینه دلاری

یکی از استراتژی های مشهور برای کاهش تاثیر نوسانات، روش DCA یا متوسط هزینه دلاری می باشد. در این باره مقاله کاملی در وبسایت آرتاراکس وجود دارد. اما به طور خلاصه خوب است بدانید که در این روش یک مبلغ مشخصی را به صورت ماهیانه برای سرمایه گذاری اختصاص می دهید. برای مثال، فارغ از اینکه قیمت لحظه ای بیت کوین چقدر است، شما هر بار 100 دلار از آن می خرید. این کار سبب می شود که ریسک سرمایه گذاری شما کاهش یابد.
متوسط هزینه دلاری dca

شدت نوسانات بیت کوین در حال کاهش است

به نظر می رسد که شدت نوسانات بیت کوین در حال کاهش است. یک تحلیل از سایت بلومبرگ نشان می دهد که در روند صعودی اخیر بیت کوین نسبت به سال 2017، میزان نوسانات به طرز قابل توجهی کمتر است. دلیل این امر، افزایش سرمایه گذاری نهادی و اثر تثبیت کننده ناشی از پذیرش بیشتر بازار کریپتوکارنسی است. اینکه بیت کوین یا هر دارایی دیگر، در سبد سرمایه گذاری شما باشد یا نه، بستگی به برخی عوامل دارد، از جمله:
  • میزان سرمایه
  • ریسک پذیری
  • آشنایی با بازار
  • افق و چشم انداز سرمایه گذاری
  • میزان سود مدنظر در بازه زمانی
گرچه در طی ده سال، روند کلی بیت کوین صعودی بوده است. اما در همین مدت، نزول هایی را نیز در قیمت آن شاهد بوده ایم. بنابراین بهتر است قبل از سرمایه گذاری، با یک کارشناس خبره مشورت کنید.

افسانه ششم: بیت کوین امنیت ندارد

بلاک چین بیت کوین هرگز هک نشده است. نرم افزار متن باز آن، به دست متخصصان امنیتی و علوم کامپیوتر کدگذاری شده است. بیت کوین همچنین اولین ارز دیجیتالی است که مشکل دوبار خرج کردن را حل کرده است. این منجر به انجام تبادلات همتا به همتای ناشناس شده است. علاوه بر این، تراکنش های بیت کوین، برگشت ناپذیر هستند.
هک بیت کوین

هک شبه بیت کوین

سوءبرداشت های زیادی که درباره هک بیت کوین وجود دارد، همه به دلیل حمله به سرویس ها و شرکت هایی است که از بیت کوین استفاده می کنند و این موضوع ربطی به شبکه بلاک چین بیت کوین ندارد. هک سرویس هایی با امنیت ضعیف از جمله صرافی ژاپنی Mt.Gox یا مشکلاتی که برای کیف پول لجر پیش آمد، نباید دلیلی بر قابلیت هک شدن بلاک چین بیت کوین در نظر گرفته شوند.  

پروتکل هسته بیت کوین، با عملکرد 99.9% از زمان راه اندازی تاکنون مشغول فعالیت است.

بکارگیری حجم وسیعی از قدرت پردازشی، سبب امنیت شبکه ارز دیجیتال بیت کوین شده است. ماینرهایی که قدرت شبکه را ایجاد کرده اند، در سراسر جهان توزیع شده اند. وجود گره های مختلف در بیش از 100 کشور، بدین معنی است که هیچ نقطه شکست واحدی وجود ندارد.

افسانه شماره هفت: بیت کوین برای محیط زیست خوب نیست

ماینینگ بیت کوین، فرآیندی انرژی بر است. اما تعیین تاثیرات محیط زیستی آن دشوار است. از طرف دیگر، تمام جنبه های اقتصاد دیجیتالی نیازمند مصرف انرژی است. به عنوان نمونه، کل سیستم بانکی جهانی را در نظر بگیرید. تمام انرژی که نیاز است با آن تراکنش های بانکی انجام و ثبت شود. انرژی موردنیاز برای روشنایی، گرمایش و سرمایش ساختمان بانک ها، خودپردازها، شعبه های محلی و غیره را به این رقم اضافه کنید. حال کدام انرژی بیشتری می برد؟ بیت کوین یا بانک؟ تحقیق اخیر موسسه مدیریت سرمایه گذاری آرک واقع در نیویورک، نشان داده که بیت کوین در مقیاس جهانی، از روش های مرسوم بانکداری و استخراج طلا کارآمدتر است.
یک بخش عظیمی از بیت کوین های جدید، به وسیله انرژی تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی و هیدروالکتریک) به دست آمده است. رقم دقیق این موضوع مشخص نیست و بین 20 تا 70 درصد، طبق معیار کمبریج برای مصرف برق بیت کوین متغیر است. 
بیت کوین و محیط زیست

آیا بیت کوین برای محیط زیست مضر است؟

به نقل از کوین بیس، محققان دانشگاه کمبریج اعلام کره اند: ردپای محیط زیستی بیت کوین، در حال حاضر در محدود کم خطر قرار دارد. حتی می توان این بحث را مطرح کرد که انگیزه های اقتصادی ذاتی ماینینگ بیت کوین به ایجاد نوآوری در انرژی پایدار کمک می کند، زیرا ماینرها دائماً به دنبال افزایش سود با کاهش هزینه های برق خود هستند. آن هم در دنیایی که انرژی های تجدیدپذیر به سرعت به ارزان ترین گزینه تبدیل می شوند.
بیت کوین و محیط زیست

بهترین راه سرمایه گذاری در بیت کوین

اگر شما هم به دنیای زیبای ارزهای دیجیتال علاقمند شده اید، بهتر است بدانید خرید و فروش ارزهای دیجیتال، تنها راه کسب سود نیست. بلکه شما می توانید با سفارش طراحی سایت صرافی به آرتاراکس، به درآمدهای خوبی برسید. آرتاراکس به پشتوانه سال ها تجربه و انجام ده ها پروژه موفق در زمینه طراحی سایت صرافی آنلاین ارزهای دیجیتال، آماده همکاری با شماست. برای دریافت استعلام هزینه طراحی سایت صرافی با ما تماس بگیرید:
تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
لیلا رحمانی
1400/9/4 11:18

چه مقاله کامل و جامعی بود، کلی از سوبرداشت ها درباره بیت کوین که تو ذهنم بود برطرف شد. واقعا ممنون بابت اینکه این محتوای مفید رو فراهم کردید




working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002