همه چیز درباره استخر ماینینگ ارز دیجیتال

همه چیز درباره استخر ماینینگ ارز دیجیتال

شنبه 22 آبان 1400
| 4794
:امتیاز دهید

استخر ماینینگ چیست؟

اگر در دنیای بلاک چین فعالیت کرده باشید، موضوع استخراج ارز دیجیتال در استخر ماینینگ یکی از موارد مهمی است که احتمالاً با آن روبرو شده اید. ماینینگ عملیاتی است که به وسیله آن رمز ارز به دست می آید. بلاک چین بیت کوین بر مبنای الگوی اثبات کار (PoW) کار می کند. در این روش، برای تایید تراکنش ها و ساخت بلاک جدید، دستگاه های پردازشی مختلف به عنوان ماینر فعالیت می کنند. به هر کدام از این اعضا در شبکه، گره یا نود گفته می شود. هر ماینری که زودتر از بقیه موفق به حل معمای بلاک شود، در پاسخ از شبکه ارز دیجیتال مقدار مشخصی رمز ارز دریافت می کند. در این مقاله درباره استخرهای ماینینگ و اهمیت آن در بلاک چین صحبت می کنیم. با ما همراه باشید. ضمنا اگر قصد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، برای استعلام قیمت طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال با آرتاراکس تماس بگیرید.
طراحی سایت ارز دیجیتال

روش های ماینینگ ارز دیجیتال

برای هر نود یا گره ای که قصد دارد به عنوان یک ماینر در شبکه فعالیت کند، در ابتدای امر همیشه یک سوال مهم وجود دارد. اینکه به صورت منفرد فعالیت کند یا به یک استخر ماینینگ محلق شود. دلایل متعددی در راستای رد یا تایید پیوستن به یک استخر ارز دیجیتال وجود دارد. 

پیوستن به استخر ماینینگ خوب است یا بد؟

اگر تصمیم به ملحق شدن به یک استخر ماینر را دارید، خوب است اینطور به آن فکر کنید که این کار شبیه به یک سندیکای بخت آزمایی است. یعنی مزایا و معایب آن دقیقاً مثل هم هستند. در مدل ماینینگ انفرادی شما نیازی به تقسیم پاداش با کسی را ندارید. اما در عوض، شانس شما برای رسیدن به پاداش شبکه، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در طرف مقابل، فعالیت در استخر ماینینگ شانس شما را برای رسیدن به پاداش افزایش می دهد اما در صورت برنده شدن، باید با تمام اعضای استخر، ارز دیجیتال خود را تقسیم کنید!
استخر بیت کوین

مزایای استخرهای ماینینگ 

با وجود کاهش رقم پاداش، پیوستن به استخر ماینینگ سبب می شود که یک جریان درآمدی ثابت داشته باشید. هر چند رقم آن در مقایسه با ماین انفرادی کم است. (پاداش ماین بیت کوین برای هر گره در حال حاضر 6.25 BTC است). توجه به این نکته ضروری است که قدرت هیچ گره ای در یک استخر استخراج نباید بیش از 51 درصد قدرت هش شبکه باشد. زیرا در صورت بروز این اتفاق، آن گره می تواند از نظر تئوری کل شبکه را از بین ببرد. 
استخر ماینینگ استخر استخراج

فاکتور سختی شبکه در استخر ارز دیجیتال

سختی شبکه یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید در انتخاب حالت استخراج تکی در نظر داشته باشید. در حال حاضر، این پارامتر به قدری زیاد است که عملاً شانس زیادی برای ماینرهای انفرادی برای یک استخراج سودمند باقی نمی گذارد. بنابراین تنها راهی که باقی می ماند این است که زیرزمین منزل خود را مملو از تعداد زیادی ماینر ایسیک ASIC کنید که طبیعتاً سرمایه گذاری هنگفتی را می طلبد. بنابراین اگر تازه کار هستید، استخر ماینینگ شما را زودتر به درآمد می رساند. برای بسیاری از افراد، فعالیت در استخر ارز دیجیتال، می تواند یک درآمد دائمی و سریع ایجاد کند.
 در همین رابطه بخوانید: کاربردهای بیت کوین در زندگی روزمره 

ماینینگ ادغام شده

یکی از روش های استخراج رمز ارز که شبکه بیت کوین آن را تسهیل نموده است، استخراج ادغام شده یا ماینینگ ادغامی است. در اینجا، از بلاک های حل شده بیت کوین، می توان برای ارزهای دیگر با همان الگوریتم اثبات کار استفاده کرد. برای مثال ارز namecoin و devcoin از جمله این موارد هستند. یک تشبیه مفید برای ماینینگ ادغام شده (Merged mining) این است که آن را مانند وارد کردن یک مجموعه ثابت از اعداد در چندین قرعه کشی در نظر بگیرید. 

نقش سخت افزار در استخراج رمز ارز

اگر به عنوان یک عضو شبکه، ماینرهای قدرتمند ندارید، بهتر است به جای بیت کوین، به فکر استخراج آلت کوین ها باشید. به طور خاص، رمز ارزهایی که مبتنی بر الگوریتم های رمزنگاری به جز SHA256 هستند را انتخاب کنید. دلیل این پیشنهاد این است که در حال حاضر سختی محاسبات در شبکه بلاک چین بیت کوین برای پردازنده های معمولی بسیار زیاد است.

هزینه های پیوستن به استخر ماینینگ

وقتی که می خواهید به یک استخر استخراج رمز ارز محلق شوید، باید موارد و هزینه های مختلفی را مدنظر داشته باشید. نحوه تقسیم بندی پرداخت های هر استخر و هزینه های آن را بسنجید. کسورات معمول در استخرها بین 1 الی 10 درصد متغیر است. در عین حال، استخرهای ماینری وجود دارند که هیچ کارمزدی از شما کسر نمی کنند.

معایب استخر ماینینگ

با شرکت در یک استخر استخراج، افراد بخشی از استقلال خود را در فرآیند استخراج از دست می دهند. آن ها معمولاً با شرایطی که توسط خود استخر تعیین می شود، محدود می شوند. این ممکن است نحوه نزدیک شدن به نتیجه فرآیند استخراج را به اعضا دیکته کند. اعضای استخرها همچنین باید هرگونه پاداش بالقوه را تقسیم کنند. به این معنی که سهم سود برای فردی که در یک استخر شرکت می کند کمتر از حالت انفرادی است.

تعداد کم استخرهای ماینینگ قدرتمند

به گفته blockchain.com، تعداد کمی از استخرهای استخراج مانند AntPool، Poolin و F2Pool بر فرآیند استخراج بیت کوین مسلط هستند. اگرچه بسیاری از استخرها تلاش می کنند تا غیرمتمرکز باشند، این گروه ها بسیاری از اختیارات را برای اداره بیت کوین تثبیت می کنند. نکته منفی برای برخی از طرفداران ارزهای دیجیتال، وجود تعداد کمی از استخرهای استخراج قدرتمند در تضاد با ساختار غیرمتمرکز ذاتی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است.
ماینر استخر ماینر

استخر ماینینگ چطور کار می کند؟

همه استخرهای استخراج ارز دیجیتال به یک شکل عمل نمی کنند. با این حال، تعدادی از پروتکل های رایج وجود دارد که بر بسیاری از محبوب ترین استخرهای ماینینگ حاکم است. استخرهای متناسب از رایج ترین آن ها هستند. در این نوع استخر، ماینرهایی که به قدرت پردازش استخر کمک می‌کنند، سهام را تا زمانی که استخر موفق به یافتن یک بلوک می‌شود، دریافت می‌کنند. پس از آن، ماینرها متناسب با تعداد سهامی که دارند، پاداش دریافت می کنند. در همین حال، استخرهای استخراج همتا به همتا، با هدف جلوگیری از متمرکز شدن ساختار استخر وجود دارند. به این ترتیب، آن‌ها یک بلاک چین جداگانه مرتبط با خود استخر را ادغام می‌کنند و برای جلوگیری از تقلب اپراتورهای استخر و همچنین از شکست خود استخر به دلیل یک مشکل مرکزی طراحی شده‌اند.

روش تقسیم پاداش در استخر ماینینگ

طرح ها و روش های متنوعی برای پرداخت پاداش اعضا در یک استخر ماینر وجود دارد. معمولاً مقدار پاداش هر عضو، به میزان سهامی که آن گره به عنوان "اثبات کار" به استخر ارائه کرده بستگی دارد.

روش پرداخت به ازای سهم (PPS)

ابتدایی ترین روش تقسیم پاداش بین اعضای استخر ماینینگ، مدل "پرداختن به ازای سهم" است. در این روش، هر ماینر در ازای مشارکت خود، سهام دریافت می کند. با این حال، این استخرها بدون توجه به زمانی که بلوک پیدا می شود، پرداخت های فوری را ارائه می دهند. یک ماینر که در این نوع استخر مشارکت می‌کند، می‌تواند هر زمان که بخواهد سهام را با پرداختی متناسب مبادله کند. تغییرات در این مورد، محدودیت هایی را در نرخ پرداختی به ازای هر سهم ایجاد می کند.
ماینینگ پول

برای مثال حداکثر پرداخت مشترک یکسان شده به ازای هر سهم که با ESMPPS شناخته می شود، یا حداکثر پرداخت مشترک به ازای هر سهم (SMPPS) که نوع دیگر مدل پرداخت می باشد. استخرها بسته به میزان سهام ارسالی اعضا، ممکن است بین ماینرها اولویت بندی کنند یا پرداخت انجام ندهند. برای مشاهده نمونه های بیشتر می توانید به ویکی بیت کوین مراجعه کنید.

سختی شبکه و پاداش ماینرها

درک مفهوم "سهام" شاید کمی مشکل به نظر برسد. دو مورد را مدنظر قرار دهید: اول اینکه استخراج رمز ارز یک فرآیند برای حل معماهای رمزگذاری شده درون بلوک ها است. مورد دوم این است که برای هر استخراج یک سطح دشواری وجود دارد. وقتی یک ماینر، معمای یک بلوک را حل می کند، با یک سطح دشواری مرتبط با آن بلاک روبرو است. به این پارامتر (difficulty level) به عنوان معیاری از کیفیت نگاه کنید. اگر سطح دشواری راه حل (solution) بالاتر از سطح دشواری کل ارز باشد، این مقدار به بلاک آن رمز ارز افزوده می شود و در ازای آن سکه یا کوین به ماینر به عنوان پاداش اعطا می شود.

سطح دشواری در استخرهای ماینینگ 

در یک استخر ماینینگ، سطح دشواری بین 1 و "سختی ارز" تعیین می شود. اگر یک ماینر بتواند بلوکی را حل کند که سطح دشواری آن بین سطح دشواری استخر و سختی ارز باشد، بلاک به عنوان "سهم" ثبت می شود. از این بلاک های اشتراکی هیچ استفاده ای نمی شود. آن ها فقط به عنوان "اثبات کار" ثبت می شوند تا نشان دهند که ماینرها در تلاش برای حل بلاک ها هستند. استفاده دیگر این بلاک ها، نمایش قدرت پردازش استخر است. هر چه سخت افزار بهتر باشد، سهام بیشتری در استخر ماینینگ تولید می شود.

لیست استخرهای ماینینگ ارز دیجیتال

گزینه های زیادی به عنوان استخر ماینینگ برای استخراج رمز ارزهای گوناگون وجود دارند. از جمله رمز ارزهایی که برای شما وجود دارند، می توان به زی کش (zcash)، لایت کوین (light coin) یا اتریوم (ethereum)  اشاره نمود.  برخی از محبوب ترین موارد را می توانید در Slush Pool، BTC.com و AntPool پیدا کنید. 
استخر ماینینگ

چطور وارد استخر ماینینگ شویم؟

پس از انتخاب نوع ارز و استخر ماینینگ مدنظرتان، وقت آن رسیده که کار را شروع کنید. بدین منظور، باید یک حساب کاربری در وبسایت استخر ایجاد کنید. این کار به سادگی ثبت نام در هر سایت دیگری است. پس از آن باید یک "کارگر" ایجاد کنید. شما می توانید برای هر قطعه از سخت افزار ماینینگ خود، چندین کارگر ایجاد کنید. تنظیمات پیش فرض اکثر استخرهای استخراج ارز دیجیتال این است که به کارگران یک عدد به عنوان "نام"  و "x"  به عنوان رمز عبور اختصاص داده شود. اما شما می توانید به جای آن ها، نام و رمز عبوری مدنظر خود را وارد کنید. 

خلاصه مقاله استخر ارز دیجیتال

1-استخرهای استخراج ارزهای دیجیتال گروهی از ماینرها هستند که منابع محاسباتی خود را به اشتراک می گذارند.
2-استخرهای ماینینگ از این منابع ترکیبی برای تقویت احتمال یافتن یک بلوک یا استخراج موفقیت آمیز ارز دیجیتال استفاده می کنند.
3-اگر استخر ماینینگ موفق شود و جایزه دریافت کند، آن پاداش بین شرکت کنندگان در استخر تقسیم می شود.
4-جوایز معمولاً بین ماینرها بر اساس شرایط توافق شده و بر اساس مشارکت آن ها در فعالیت استخراج تقسیم می شود.

طراحی سایت ارز دیجیتال 

مقاله ای که مطالعه کردید، توسط تیم تولید محتوای آرتاراکس برای شما عزیزان آماده شده است. اگر علاقه مند به فعالیت در حوزه رمز ارزها هستید، به جز ماینینگ ارز دیجیتال، روش های دیگری هم برای سرمایه گذاری و کسب سود وجود دارند. یکی از بهترین این موارد، سفارش طراحی سایت ارز دیجیتال به آرتاراکس است. ما به پشتوانه سال ها تجربه در زمینه طراحی سایت صرافی و کسب رضایت مشتریان مختلف، آماده همکاری با شما هستیم. برای استعلام قیمت طراحی سایت ارز دیجیتال کافیست با ما تماس بگیرید. شماره های تماس با کارشناسان آرتاراکس:
 
تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
افسانه رحیمی
1400/9/2 10:36

مقاله عالی بود. کارتون درسته امیدوارم همیشه مقالات جدید ارز دیجیتال رو برای استفاده کاربران قرار بدید

علی ریاحی
1400/8/23 13:29

مقاله جامع و کاملی درباره استخرهای ماینینگ بود. از شما سپاسگزارم




working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002