استراتژی DCA | بهترین زمان برای خرید ارز دیجیتال 

استراتژی DCA | بهترین زمان برای خرید ارز دیجیتال 

دوشنبه 1 آذر 1400
| 4867
:امتیاز دهید

بهترین زمان برای خرید ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین می توانند تغییرات گسترده قیمتی را در بازه زمانی کوتاه (ساعتی یا دقیقه ای) تجربه کنند. مانند هر روش سرمایه گذاری دیگر، این نوسانات می توانند سبب تردید و ترس در سرمایه گذار شوند. این موضوع می تواند باعث شود که افراد زیادی حتی به فکر سرمایه گذاری در بازار هم نباشند. در واقع سوال آن ها این است که وقتی قیمت این قدر نوسان دارد، از کجا بدانیم چه زمانی برای خرید ارز دیجیتال مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. همچنین اگر قصد سرمایه گذاری در بازار، از طریق طراحی سایت ارز دیجیتال را دارید، برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال با ما تماس بگیرید.
طراح سایت ارز دیجیتال

روش DCA یا متوسط هزینه دلاری

در یک شرایط ایده آل، روش سرمایه گذاری ساده است. در قیمت پایین بخرید و در قیمت بالا بفروشید. اما در واقع، گفتن این کار از انجام دادنش حتی برای افراد حرفه ای بازار خیلی ساده تر است. به جای تلاش برای یافتن بهترین زمان خرید بیت کوین یا هر دارایی دیگر، برخی از سرمایه گذاران از یک استراتژی جالب به نام متوسط هزینه دلاری یا DCA (dollar-cost averaging) استفاده می کنند. این کار برای کاهش اثر نوسانات بازار با سرمایه گذاری حجم های کم از پول روی ارز دیجیتال، بازار سهام، طلا و غیره طبق یک برنامه زمانی مشخص انجام می شود. 

DCA چیست؟

متوسط هزینه دلاری یا DCA، یک استراتژی بلندمدت برای سرمایه گذاری است. در این روش، سرمایه گذار بدون توجه به قیمت یک دارایی، در طی یک بازه زمانی، اقدام به خرید آن در دفعات مختلف و با حجم های پایین می کند. مثلاً فرد به مدت یک سال، هر ماه 100 دلار بیت کوین می خرد. به جای آنکه در یک دفعه، 1200 دلار از این ارز دیجیتال را خرید کند. برنامه زمانی DCA فرد می تواند در گذر زمان تغییر کند و بر اساس اهداف شخصی، به مدت چند ماه یا چند سال ادامه داشته باشد.
متوسط هزینه دلاری
گرچه روش DCA یک راه محبوب برای خرید بیت کوین است، اما این روش برای سایر بازارها از جمله بازار سهام نیز سابقه استفاده طولانی دارد. بسیاری از سرمایه گذاران قدیمی بازار، از این طریق اقدام به خرید سهام، طلا، نفت، دلار و سکه نمونه اند. شما حتی ممکن است بدون اینکه بدانید، از این روش بهره گرفته باشید. مثل وقتی که طبق برنامه بازنشستگی سازمان خود در ابتدای هر ماه، مبلغی را بدین منظور اختصاص داده اید. 

مزایای روش DCA در سرمایه گذاری

روش متوسط هزینه دلاری می تواند یک راه موثر برای خرید ارز دیجیتال بدون نیاز به رصد دائمی بازار و یا پذیرش ریسک سرمایه گذاری یکجا و با مبالغ بالا باشد. نکته کلیدی این استراتژی در این است که رقمی را انتخاب کنید که بتوانید به صورت منظم با آن سرمایه گذاری کنید، فارغ از اینکه قیمت دارایی مدنظرتان چقدر است. این ایده پتانسیل این را دارد که هزینه خریدها را در طول زمان میانگین گیری کند و تاثیر نوسانات ناگهانی قیمت ها را بر هر خریدی کاهش دهد. اگر در این بین، قیمت ها کاهش یابد، سرمایه گذاران DCA این فرصت دارند که با ادامه خرید طبق برنامه قبلی، از محل بازگشت قیمت ها به سطح قبلی کسب سود کنند.
متوسط هزینه دلاری dca

چه زمانی روش DCA از روش خرید یکجا موثرتر است؟

سیستم DCA می تواند به یک سرمایه گذار برای ورود امن به بازار کمک کند تا از افزایش قیمت در بلند مدت بهره مند شود. در عین حال، این روش باعث می شود خطر افت قیمت به صورت میانگین درآید و ضرر کمتری به سرمایه گذار وارد شود. 

خرید یک دارایی که ممکن است در گذر زمان دچار افزایش قیمت شود

اگر سرمایه گذار فکر کند که قیمت یک دارایی کاهش خواهد یافت، اما این شانس را دارد که در گذر زمان مجدد احیا شود، وی می تواند از روش DCA استفاده کند. او می تواند اقدام به خریدهای پله ای در گذر زمان در مدت نزول قیمت ها کند. اگر پیش بینی وی درست از آب درآید، از محل جمع آوری دارایی در قیمت های پایین سود می برد. اما اگر سرمایه گذار اشتباه کرده باشد، او در بازاری سرمایه گذاری کرده که قیمت ها در آن در حال افزایش اند.
یک مقاله جذاب دیگر بخوانید: شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

کاهش ریسک سرمایه گذاری

هدف اصلی روش DCA این است که ریسک سرمایه گذاری پرتفوی شما را کاهش دهد. این سیستم، از سرمایه شما در برابر نوسانات مقطعی محافظت می کند و جلوی تصمیمات احساسی و لحظه ای را می گیرد. با میانگین گیری از تمام خریدهای شما، هرگونه کاهش یا افزایش مقطعی در قیمت ها، تا حد زیادی کنترل می شود.

اجتناب از فومو و معاملات احساسی

سیستم متوسط هزینه دلاری، یک رویکرد مبتنی بر قانون برای سرمایه گذاری است. در بازارهای مختلف، مخصوصاً بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال، اکثر افراد در دام معاملات احساسی می افتند. جایی که تصمیمات خرید و فروش خود را نه از روی عقل و تحلیل، بلکه از روی هیجان یا ترس می گیرند. این عوامل می توانند فرد را به سمت مدیریت ناکارآمد پرتفوی خود سوق دهند. مثل فروش در ضررهای بالا در دوره های نزولی یا خرید در سقف قیمت، به دلیل ترس از دست دادن فرصت ها که افراد دچار آن می شوند.
یک مقاله جدید و جذاب بخوانید: ارزهای دیجیتال متاورس و کاربردهای آن

روش متوسط هزینه دلاری چطور کار می کند؟

موفقیت در استراتژی DCA همچنان منوط به اتفاقاتی است که در بازار رخ می دهند. برای نمونه، بیایید مثالی را با استفاده از قیمت‌های دنیای واقعی، درست زمانی که به بزرگترین رکود بیت‌ کوین تا به امروز نزدیک شده‌اند، بررسی کنیم. اگر از 18 دسامبر 2017 هر هفته 100 دلار در بیت کوین سرمایه گذاری می کردید (نزدیک به اوج قیمت آن سال)، در مجموع 16300 دلار سرمایه گذاری می کردید. اما در 25 ژانویه 2021، پرتفوی شما تقریباً 65000 دلار ارزش پیدا می کرد (یعنی بازگشت سرمایه بیش از 299٪ )
dca
در طرف مقابل، استراتژی خرید یکجا می تواند به شما زیان زیادی وارد کند. برای مثال، اگر در تاریخ 18 دسامبر 2017، مبلغ 16300 دلار (کل سرمایه) روی بیت کوین سرمایه گذاری می کردید، در طول دو سال اول، نزدیک به 8000 دلار ضرر می کردید. اگرچه در گذر زمان پرتفوی شما از ضرر خارج می شود، اما در این مدت امکان سود مرکب را از دست داده اید. چیزی که به کمک سیستم DCA امکان پذیر است.

آیا DCA همیشه سود بیشتر می دهد؟

حالا فرض کنید دو سال صبر کرده اید و هر ماه از دسامبر 2018 تا دسامبر 2020، 200 دلار در بیت کوین سرمایه گذاری کرده اید. در این مورد، در سال 2020، دارایی شما بیش از 13000 دلار خواهد بود، در حالی که این رقم برای سرمایه گذاری یکجا، 23000 دلار است. در این حالت، سرمایه گذاری یکجا سود بیشتری برای شما به ارمغان خواهد داشت، اما ریسک بیشتری نیز به همراه دارد. یعنی هرگونه تغییر قیمت قابل توجه پس از تاریخ سرمایه گذاری اولیه، بر کل سرمایه گذاری شما تأثیر مستقیم می گذارد.
خرید پله ای dca

نتیجه گیری و توصیه سرمایه گذاری

روش میانگین هزینه دلاری یا DCA برای محافظت از دارایی های شما و کاهش ریسک سرمایه گذاری ایجاد شده است. ممکن است که این روش در تلاش برای کاهش ضررهای احتمالی، رشد بالقوه شما را محدود کند. به هر حال، به عنوان یک انتخاب مطمئن تر برای سرمایه گذاری، روش DCA می تواند از بروز آسیب های جدی به سبد سرمایه گذاری شما تا حد زیادی پیش گیری کند. برای اینکه بدانید آیا DCA استراتژی مناسبی برای شما است، مهم است که در مورد شرایط سرمایه گذاری منحصر به فرد خود فکر کنید. همیشه بهتر است قبل از اتخاذ یک استراتژی سرمایه گذاری جدید، با یک متخصص مالی مشورت کنید.
در همین رابطه این مقاله را از دست ندهید: ETF بیت کوین و تاثیر آن روی قیمت ارز دیجیتال

سرمایه گذاری پرسود در بازار ارزهای دیجیتال

آیا به دنبال سرمایه گذاری پرسود در بازار ارزهای دیجیتال هستید؟ آرتاراکس به پشتوانه ده سال سابقه در زمینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال، آماده همکاری با شماست. برای ایجاد کسب و کار آنلاین در این بازار روی ما حساب کنید. شماره های تماس با کارشناسان آرتاراکس برای استعلام قیمت طراحی صرافی ارز دیجیتال:
تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
حمید رضایی
1400/9/2 10:31

سلام مقاله خوبی در زمینه eft بیت کوین نوشتید. ممنون از شما. فقط سوالی که داشتم اینه که آیا از ایران هم میشه این ETF رو خرید؟




working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002