آشنایی با شبکه لایتنینگ بیت کوین و کاربردهای آن

آشنایی با شبکه لایتنینگ بیت کوین و کاربردهای آن

شنبه 29 آبان 1400
| 3864
:امتیاز دهید

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

شبکه لایتنینگ بیت کوین برای انجام معاملات سریع و ارزان بیت کوین طراحی شده است. این شبکه بخشی از یک کلاس جدیدتر از فناوری‌های رمزنگاری است که به نام بلاک چین لایه ۲ شناخته می‌شوند. با انتقال بخشی از ترافیک تراکنش ها به بلاک چین لایه دو یا شبکه لایتنینگ، بلاک چین اصلی بیت کوین (لایه 1) می تواند سریع تر فعالیت کند. در این مقاله در سایت طراحی سایت ارز دیجیتال آرتاراکس، به بررسی ویژگی های این شبکه می پردازیم. با ما همراه باشید!

کاربردهای شبکه لایتنینگ بیت کوین

توییتر به کاربران این امکان را می دهد که از طریق شبکه لایتنینگ بیت کوین، انعام (tips) بیت کوین را ارسال و دریافت کنند. از طریق یک برنامه پرداخت سازگار با شبکه Lightening به نام Strike، بخش زیادی از 360 میلیون کاربر فعال ماهانه توییتر می توانند پرداخت های بیت کوین را به حساب های دیگر توییتر به صورت فوری و رایگان ارسال کنند. (توییتر در واقع اولین شبکه اجتماعی نیست که شبکه لایتنینگ را به کار گرفته است. Substack از اواخر آگوست امکان پرداخت BTC را فراهم کرده است.)
شبکه لایتنینگ بیت کوین

شبکه لایتنینگ بیت کوین در السالوادور

السالوادور اولین کشوری بود که بیت کوین را به صورت قانونی پذیرفت. این تا حدی به دلیل تمایل مردم این کشور به صرفه جویی حدود 400 میلیون دلاری در سال در هزینه های انتقال پول بوده است. کیف پول ایجاد شده توسط دولت السالوادور، Chivo، با شبکه لایتنینگ بیت کوین سازگار است و برای فعال کردن پرداخت‌های بین المللی یکپارچه طراحی شده است. از ماه اکتبر، Chivo به طور مداوم یکی از برنامه های پرطرفدار با بیشترین تعداد دانلود در این کشور بوده است.

راه اندازی لایتنینگ بیت کوین در Paxful

یک صرافی بیت‌کوین همتا به همتا به نام Paxful وجود دارد که میلیون‌ها دلار از تراکنش‌های بیت‌کوین را در بازارهای نوظهور پردازش می‌کند. این صرافی ادعا می‌کند که تنها در آفریقا 1.5 میلیون کاربر دارد. پکس فول اخیراً اعلام کرده که پرداخت‌های لایتنینگ بیت کوین را فعال می‌کند. این ادغام می تواند پرداخت سریع و ارزان بیت کوین را برای میلیون ها کاربر امکان پذیر کند.

چرا شبکه لایتنینگ بیت کوین به وجود آمد؟

هنگامی که ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار بیت کوین را در یک وایت پیپر در سال 2008 معرفی کرد، وی از عبارت "پول الکترونیکی همتا به همتا" استفاده نمود. او پیشنهاد کرد که این ارز دیجیتال ممکن است روزی به روشی محبوب نزد مردم برای پرداخت های آنلاین جهت خرید کالاها و خدمات تبدیل شود. اما در گذر زمان و با افزایش ارزش بیت کوین، همه چیز تغییر کرد. ما اکنون تمایل داریم که بیت کوین را بیشتر شبیه "طلای دیجیتال" یا به عنوان سپری محافظ در برابر تورم بدانیم.
بلاک چین بیت کوین

تغییر رویکرد در استفاده از بیت کوین

این تغییر رویکرد در بیت کوین، تا حدی به دلیل نحوه طراحی شبکه بیت کوین است. بیت کوین به دو فرد ناشناس در هر نقطه از کره زمین، اجازه می دهد تا بدون داشتن کارت اعتباری یا استفاده از خدمات بانک واسط، به طور امن به نقل و انتقال پول بپردازند. این کار را با استفاده از یک شبکه غیرمتمرکز رایانه ای در سراسر جهان انجام می شود که با الگوریتم اجماع کار می کنند.

کندی شبکه بلاک چین اصلی

ناکاموتو برای اینکه سازوکار شبکه تکمیل شود، استخراج ارز دیجیتال را مطرح نمود. فرآیندی که در آن به ازای کشف معمای یک بلاک و اخذ تاییدیه سایر اعضای شبکه، بلاک جدید به شبکه ارز دیجیتال بیت کوین اضافه می شود. انجام این فرایند به انرژی و زمان نسبتاً زیادی نیاز دارد.

برتری شبکه لایتنینگ بیت کوین

شبکه لایتنینگ بیت کوین تا حدی برای کمک بیشتر به عملکرد مدنظر ناکاموتو برای بیت کوین، یعنی پول دیجیتالی اختراع شد. این فناوری، تراکنش‌های «خارج زنجیره ای» را بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر از بلاک چین اصلی بیت‌کوین پردازش می‌کند. از طرفی مقدار کارمزد شبکه در آن تنها کسری از سنت است. انجام تراکنش های شبکه لایتنینگ نیز نسبت به تراکنش های بلاک چین اصلی، به انرژی کمتری نیاز دارند.

در حالیکه بلاک چین اصلی می تواند کمتر از 10 تراکنش در ثانیه انجام دهد، این رقم برای شبکه لایتنینگ بیت کوین شامل میلیون ها تراکنش است.

شبکه لایتنینگ بیت کوین چطور کار می کند؟

شبکه Lightening بیت کوین از قراردادهای هوشمند برای ایجاد کانال های پرداخت خارج از بلاک چین بین جفت کاربران استفاده می کند. پس از ایجاد این کانال های پرداخت، تقریباً به صورت فوری می توان وجوه را بین آن ها منتقل کرد. به طرز هوشمندانه ای، شبکه نیازی به ایجاد ارتباط متقابل بین همه کاربران ندارد. به عنوان مثال، اگر کاربر A یک کانال با کاربر B داشته باشد، و کاربر C یک کانال با کاربر B داشته باشد اما با کاربر A نداشته باشد، پول همچنان می تواند آزادانه بین همه طرف های شبکه منتقل شود. آدرس ها و فرآیند پرداخت در لایتنینگ، بسیار شبیه آدرس ها و روش پرداخت معمولی بیت کوین هستند. در هر زمان، کاربران می توانند کانال های پرداخت خود را ببندند و مانده های نهایی خود را در بلاک چین اصلی تسویه کنند.

در همین رابطه بخوانید: کاربردهای بیت کوین در زندگی روزمره

مزایای شبکه لایتنینگ بیت کوین

از آنجایی که تنها باز و بسته شدن کانال های پرداخت در بلاک چین اصلی ثبت می شود، کل شبکه بیت کوین می تواند سریع تر فعالیت کند. علاوه بر این، تراکنش‌های شبکه لایتنینگ بیت کوین می‌توانند خصوصی‌تر از تراکنش‌های انجام‌شده در بلاک چین اصلی باشند (زیرا تراکنش‌های لایه 1 همه در یک دفتر کل عمومی و شفاف ثبت می‌شوند).

چطور با شبکه لایه 2 بیت کوین کار کنیم؟

اگر می خواهید با استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین تراکنش انجام دهید، باید مقداری بیت کوین به یک کیف پول سازگار با شبکه lightening ارسال کنید. بدین منظور ده ها مورد برای انتخاب وجود دارند. گزینه های محبوب شامل کیف پول های کاستدی (حضانتی) و غیرکاستدی (غیر حضانتی) هستند. تفاوت این دو در زیر بیان شده است:
کیف پول کاستدی در لایتنینگ بیت کوین

کیف پول های کاستدی (Custodial):

کیف ها یا صرافی های دارای کاستدی، کنترل کلیدهای خصوصی و سکه های شما را بر عهده می گیرند. برخی از این موارد عبارتند از Strike، Blue Wallet و Wallet of Satoshi. این گزینه ها برای مبتدیان مناسب هستند. زیرا با مدیریت کلیدهای خصوصی شما، ارسال و دریافت رمزارز را ساده می کنند. برای مثال، اگر رمز عبور خود را گم کنید، می‌توانید آن را بازیابی کنید.

یک مقاله جدید و جذاب دیگر بخوانید: صفر تا صد متاورس و کاربردهای آن

مزایای کیف پول کاستدی:

  • رابط کاربری ساده و آسان
  • مناسب برای شروع کار در ارزهای دیجیتال
  • تبدیل آسان ارزها به پول فیات
  • عدم وجود خطر از دست دادن کلیدهای خصوصی
  • عدم نیاز به داشتن دانش فنی زیاد
  • عدم نیاز به دانلود و نصب نرم افزار و ورود از طریق سایت

معایب کیف پول کاستدی

  • متمرکز بودن سیستم نگهداری وجوه و نیاز به اعتمادسازی
  • خطر توقیف دارایی ها توسط نهادهای محلی یا کشوری
  • امکان هک سیستم و از بین رفتن دارایی ها
  • ایمنی کم برخی از کیف های گرم آنلاین
  • عدم ارائه تمام مزایا در هنگام رخ داد فورک از طرف صرافی به شما

کیف پول بدون کاستدی (Non-Custodial)

کیف پول غیر حضانتی یا بدون کاستدی، که محبوب ترین آن ها عبارتند از Muun، Breez، Phoenix، و Zap. این کیف ها توسط کاربر کنترل می‌شوند و در میان معامله‌گران با تجربه‌تر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. هیچ کس جز شما کلید خصوصی تان را ندارد. اگر کیف پول خود را گم کنید یا به آن آسیب بزنید یا رمز عبور خود را فراموش کنید، ممکن است دسترسی به وجوه خود را از دست بدهید. بنابراین ضروری است که روش کار و پشتیبان گیری از کیف پولتان را به خوبی فراگرفته باشید.

در همین رابطه بخوانید: استخر ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای کیف پول غیر حضانتی

  • داشتن کنترل کامل بر سکه ها و توکن ها 
  • عدم وجود خطر هک و از بین رفتن دارایی
  • قابلیت ذخیره سازی آفلاین 
  • قابلیت کنترل سکه های حاصل از فورک شبکه

معایب کیف های غیر کاستدی

  • مسئولیت پذیری بیشتر برای کاربر
  • هزینه های بیشتر برای کیف های سرد و سخت افزاری 
  • احتمال نیاز به دانش فنی بیشتر
  • احتمال کندتر بودن فرایندهای نقل و انتقال وجوه

نتیجه گیری و خلاصه مقاله

شبکه لایتنینگ بیت کوین، با انتقال تراکنش ها از بلاک چین اصلی به افزایش سرعت شبکه کمک می کند. همچنین هزینه های نقل و انتقال در آن کمتر است. برای استفاده از شبکه لایتنینگ نیاز به کیف پول یا صرافی سازگار با lightening است.


طراحی سایت صرافی 

مقاله ای که مطالعه کردید، توسط تیم تولید محتوای شرکت آرتاراکس برای شما آماده شده است. آرتاراکس به پشتوانه ده سال سابقه در زمینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال، آماده همکاری با شماست. برای ایجاد کسب و کار آنلاین در بازار ارزهای دیجیتال روی ما حساب کنید. شماره های تماس با کارشناسان آرتاراکس برای استعلام قیمت طراحی صرافی ارز دیجیتال:
تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
رویا
1400/9/2 10:32

خیلی خوب بود چقدر بلاک چین داره پیشرفت می کنه واقعا شگفت انگیزه

علی شایگان
1400/8/30 15:44

مقاله بسیار خوب، جدید و مفیدی بود ممنون از سایت خوب ارتاراکس




working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002