صفر تا صد متاورس و ویژگی های آن [آذر 1400]

صفر تا صد متاورس و ویژگی های آن [آذر 1400]

یکشنبه 14 آذر 1400
| 7727
:امتیاز دهید

متاورس چیست؟

متاورس اولین بار در رمان تصادف برفی نیل استفنسون در کنار عبارت «آواتار» مطرح شد. Metaverse یک بستر تلفیقی از واقعیت مجازی و زندگی واقعی است که به کاربران اجازه می دهد با استفاده از آواتارهایی، تجربیات خود از دنیای واقعی را در یک پلتفرم مجازی تکرار کنند. در این مقاله به توضیح این مفهوم، بیان تاریخچه و اهمیت آن و بررسی مواردی که به اشتباه متاورس نامیده می شوند، می پردازیم. قبل از ادامه مقاله پیشنهاد می کنیم، اگر به دنبال سرمایه گذاری پرسود در دنیای ارزهای دیجیتال هستید، برای طراحی سایت ارز دیجیتال، روی بنر زیر کلیک کنید.
قیمت طراحی سایت ارز دیجیتال

چرا دنیا به سمت متاورس می رود؟

امروزه دلایل زیادی برای فراگیری این فناوری وجود دارد. متاورس به جدیدترین هدف کلان بسیاری از غول های فناوری جهان تبدیل شده است. همان طور که در فوریه 2019 در رسانه ها مطرح شد، این هدف صریح اپیک گیمز، سازنده موتور Unreal Engine و Fortnite است. این همچنین دلیل خرید Oculus VR توسط فیس‌بوک و دنیای مجازی / فضای جلسه جدید Horizon است. در میان بسیاری از پروژه‌های دیگر، مانند عینک‌های AR و رابط‌های مغز به ماشین و ارتباطات، ده‌ها میلیارد دلاری که در دهه آینده برای بازی‌های ابری هزینه می‌شود نیز این نوید را می دهد که این فناوری‌، زیربنای آینده مجازی آنلاین-آفلاین ما خواهد بود. 
متاورس

تاریخچه متاورس 

از اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980، بسیاری از کسانی که در جامعه فناوری هستند، وضعیت آینده یک پدیده (اگر نگوییم شبه جانشین اینترنت) به نام متاورس (Metaverse) را تصور می کردند. آن ها می گفتند که این مفهوم، نه تنها در لایه زیرساختی دنیای دیجیتال، بلکه در بخش فیزیکی و همچنین تمامی خدمات و پلتفرم‌های بالا دستی، انقلابی ایجاد خواهد کرد. اگرچه تعریف چشم انداز کامل متاورس دشوار می نماید، اما به ظاهر خارق العاده است. حتی اگر به نظر رسد که تا تحقق کامل این ایده ها، چندین دهه زمان لازم است، اما این ارزش صبر کردن را دارد.

متاورس و داستان های علمی تخیلی

رایج ترین تصورات متاورس از داستان های علمی تخیلی سرچشمه می گیرد. در اینجا، متاورس معمولاً به ‌عنوان نوعی اینترنت دیجیتالی «شبیه سازی شده» به تصویر کشیده می‌شود. جلوه‌ای از واقعیت که مبتنی بر دنیای مجازی است. مانند آن هایی که در Ready Player One و The Matrix به تصویر کشیده شده‌اند. در حالی که این نوع تجربیات احتمالاً جنبه ای از متاورس هستند، این تصور به همان شیوه ای محدود می شود که فیلم هایی مانند ترون، اینترنت را به عنوان یک "بزرگراه اطلاعاتی" دیجیتالی واقعی از بیت ها به تصویر می کشید.

متاورس شامل چه چیزهایی است؟

همان طور که در سال 1982 تصور این که اینترنت سال 2020 چگونه خواهد بود دشوار می نمود. ما نیز واقعاً نمی دانیم که چگونه متاورس را توصیف کنیم. با این حال، ما می توانیم ویژگی های اصلی آن را شناسایی کنیم.

ویژگی های اصلی متاورس

علی رغم اطلاعات کمی که در حال حاضر داریم، تصور می کنیم این ایده شامل تمام یا بخشی از ویژگی های ذیل خواهد بود:

پایدار و دائمی است

یعنی هرگز حالت "تنظیم مجدد" یا "مکث" یا "پایان" به خود نمی‌گیرد، بلکه به طور نامحدود ادامه می‌یابد.

همزمان و زنده است 

حتی اگر رویدادهای از پیش برنامه ریزی شده و مستقل اتفاق بیفتند، درست همان طور که در "زندگی واقعی" رخ می دهند، متاورس یک تجربه زنده خواهد بود که به طور مداوم برای همه و در زمان واقعی وجود دارد.

محدودیت ندارد و در عین حال شخصی سازی می شود

متاورس می تواند بدون هیچ گونه سقفی برای کاربران، همزمان باشد، در حالی که برای هر کاربر یک حس فردی از "حضور" ارائه می دهد. همه می توانند بخشی از Metaverse باشند و در یک رویداد / مکان / فعالیت خاص با هم و به صورت همزمان شرکت کنند.

یک اقتصاد کاملاً کارآمد است

افراد و کسب و کارها قادر به ایجاد و توسعه خواهند بود. آن ها می توانند مالکیت کنند، سرمایه گذاری کنند، بفروشند و برای طیف گسترده ای از «کارها» که خلق ارزش می کنند، پاداش دریافت کنند.
زندگی در متاورس

تجربه ای گسترده ای است

متاورس می تواند تجربه ای باشد که هم دنیای دیجیتال و هم دنیای فیزیکی، شبکه ها / تجارب خصوصی و عمومی و پلتفرم های باز و بسته را در برمی گیرد.

قابلیت همکاری بی سابقه ای از داده ها را فراهم کند

ممکن است در متاورس بتوانید قابلیت همکاری عظیمی از داده‌ها، آیتم‌ها و دارایی‌های دیجیتال، محتوا و غیره را در هر یک از این بسترها داشته باشید. برای مثال پوسته تفنگ Counter-Strike شما می‌تواند برای تزئین یک تفنگ در Fortnite یا هدیه دادن به یک دوست در فورتنایت استفاده شود. از طریق فیس بوک به طور مشابه، خودرویی که برای Rocket League (یا حتی برای وب سایت پورشه) طراحی شده است، می تواند برای کار در Roblox به کار گرفته شود. امروزه، دنیای دیجیتال اساساً به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی یک مرکز خرید است که در آن هر فروشگاهی از ارز خود استفاده می‌کند. همچنین کارت‌های شناسایی اختصاصی مورد نیاز است. واحدهای اندازه‌گیری اختصاصی برای اقلام گوناگونی مانند کفش یا لباس و کدهای رنگ متفاوت و غیره وجود دارد. همه این ها می تواند در پلتفرم های مختلف متاورس مورد تجمیع و استفاده قرار گیرد.
یک مقاله مرتبط و جدید دیگر در این باره بخوانید: ارزهای دیجیتال متاورس و کاربرد آن ها

پر از «محتوا» و «تجربه» است

متاورس می تواند از انواع محتوا و تجارب که توسط طیف بسیار گسترده ای از مشارکت کنندگان ایجاد و اداره می شود، تشکیل شده باشد. برخی از کاربران، افراد مستقل هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است گروه های غیررسمی سازمان یافته یا شرکت های تجاری متمرکز باشند.

مشکلات پیش روی متاورس

چند ایده دیگر وجود دارد که ممکن است جزو هسته متاورس باشند، اما به طور گسترده با آن ها موافقت نشده است. یکی از این موارد، این است که شرکت‌کنندگان همواره یک هویت دیجیتال ثابت (آواتار) خواهند داشت که در تمام تجربیات از آن استفاده کنند. این می تواند ارزش عملی داشته باشد، اما احتمالاً بعید است. زیرا هر یک از رهبران عصر متاورس همچنان سیستم های هویت خود را می خواهند. به عنوان مثال، امروزه چند سیستم حساب کاربری غالب وجود دارد، اما هیچ کدام پوشش جامعی از وب ندارند و اغلب با اشتراک گذاری / دسترسی محدود به داده ها روی هم قرار می گیرند. مثلاً آیفون شما بر اساس یک حساب iOS است، پس ممکن است با آن بتوانید به یک برنامه وارد شوید، یا با استفاده از شناسه فیس بوک یا حساب جیمیل شما که البته خوب است اما در سطح همین وب نیز کامل پوشش داده نشده است.

متاورس چطور می تواند موفق شود؟

در مورد اینکه Metaverse به جای اینکه صرفاً تکامل اینترنت امروزی باشد، به چه میزان قابلیت همکاری نیاز دارد تا واقعاً «متاورس» باشد، اختلاف نظر وجود دارد. بسیاری از صاحب نظران همچنین می گویند که آیا یک متاورس واقعی می تواند یک اپراتور داشته باشد یا خیر؟ (همانطور که در Ready Player One وجود دارد). برخی بر این باورند که موفقیت متاورس مستلزم آن است که یک پلتفرم غیرمتمرکز باشد که به شدت بر اساس استانداردها و پروتکل های مبتنی بر جامعه (مانند وب باز) و یک سیستم عامل متن باز عمل می کند. البته این به این معنی نیست که پلتفرم های بسته در متاورس وجود نخواهد داشت.

معماری متاورس چگونه خواهد بود؟

ایده دیگر به معماری ارتباطات بنیادی متاورس مربوط می شود. این موضوع در ادامه این مقاله با جزئیات بیشتری توضیح داده می‌شود. اینترنت امروزی مبتنی بر سرورهای منفرد است که بر اساس نیاز با یکدیگر ارتباط می گیرند. برخی بر این باورند که متاورس باید حول محورهای متعددی «سیم‌کشی» و «پیکربندی» شود. اما در حال حاضر درباره نحوه عملکرد این اتصالات و روش های پیکربندی و میزان متمرکز بودن سیستم، اتفاق نظری وجود ندارد.
در همین رابطه بخوانید: مزایا و معایب متاورس چیست؟

چه چیزهایی متاورس نیست؟

همچنین در نظر گرفتن آنچه که اغلب و به اشتباه به عنوان متاورس در نظر گرفته می شود، نیز مفید است. در حالی که هر یک از این قیاس ها احتمالاً بخشی از متاورس هستند، آن ها در واقع خود متاورس نیستند. به عنوان مثال، این موارد Metaverse نیستند:

یک دنیای مجازی

جهان‌های مجازی و بازی‌هایی با شخصیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، دهه‌ هاست که وجود دارند. مانند آن هایی که با انسان‌های «واقعی» در زمان واقعی پر شده‌اند. این یک جهان «متا» (به یونانی «فراتر») نیست، بلکه فقط یک جهان مصنوعی و تخیلی است که برای یک هدف واحد (یک بازی) طراحی شده است.

یک فضای مجازی

تجربیات محتوای دیجیتالی مانند Second Life اغلب به عنوان "متاورس های اولیه" در نظر گرفته می شوند. زیرا اول این که آن ها فاقد اهداف بازی یا سیستم های مهارتی هستند. دوم این که پاتوق های مجازی هستند که ادامه دارند. سوم این که به‌روزرسانی‌های محتوای تقریباً همزمان را ارائه می دهند. شباهت چهارم این است که متشکل از انسان های واقعی هستند که با آواتارهای دیجیتالی نمایش داده می شوند. با این حال، این ها ویژگی های کافی برای متاورس نیستند. واقعیت مجازی VR راهی برای تجربه دنیای مجازی است. حس حضور در دنیای دیجیتال، متاورس را نمی سازد. مثل این است که بگوییم شهر پررونقی دارید، زیرا می توانید آن را ببینید و در اطراف آن قدم بزنید.
متاورس فضای مجازی نیست

یک اقتصاد دیجیتال و مجازی

این ها نیز از قبل وجود داشته اند. بازی‌های انفرادی مانند World of Warcraft مدت‌هاست که اقتصادهای کارآمدی داشته‌اند که در آن افراد واقعی کالاهای مجازی را با پول واقعی مبادله می‌کنند یا وظایف مجازی را در ازای پول واقعی انجام می‌دهند. علاوه بر این، پلتفرم‌هایی مانند Amazon’s Mechanical Turk و همچنین ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین بر اساس بکارگیری افراد، کسب‌وکارها و قدرت محاسباتی برای انجام وظایف مجازی و دیجیتالی عمل می کنند. ما در حال حاضر، در حال انجام معاملاتی در مقیاس اقلام صرفاً دیجیتالی برای فعالیت‌های صرفاً دیجیتالی از طریق بازارهای کاملاً دیجیتالی هستیم.
یک مقاله جذاب دیگر در آرتاراکس بخوانید: ETF بیت کوین و تاثیر آن روی قیمت ارز دیجیتال

یک بازی

Fortnite عناصر بسیاری از متاورس را دارد. اول این که این بازی IP را تلقیق می کند. دوم این که دارای هویت ثابتی است که چندین پلتفرم بسته را در برمی گیرد. سوم این که دروازه ای به سوی تجارب بی شماری است که برخی از آن ها کاملاً اجتماعی هستند. چهارم این که به سازندگان برای ایجاد محتوا و غیره پاداش می دهد. با این حال، همانطور که در مورد Ready Player One اتفاق می‌افتد، این پلتفرم در مورد کاری که انجام می‌دهد و این که تا چه حد گسترش می‌یابد و چه «اتفاقی» می‌تواند ایجاد کند (حداقل در حال حاضر) بسیار محدود است. در حالی که Metaverse ممکن است اهدافی شبیه به بازی داشته باشد، شامل بازی‌ها و شامل گیمیفیکیشن باشد، اما خود یک بازی نیست و حول اهداف خاصی هم معطوف نیست.
متاورس دیجیتالی

یک پارک مجازی یا دیزنی لند

در متاورس نه تنها جاذبه ها به صورت بی نهایت خواهند بود، بلکه مانند دیزنی لند به صورت متمرکز طراحی یا برنامه ریزی نمی شوند. همچنین همه آن ها سرگرمی نخواهند بود. علاوه بر این، گستره تعامل مخاطبین نیز بسیار وسیع تر خواهد بود.

یک اپ استور جدید 

متاورس به طور اساسی با مدل‌ها، معماری و اولویت‌های اینترنت و موبایل امروزی متفاوت است. این فقط شامل یک بستر برای بارگذاری اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای تلفن همراه نخواهد بود.
متاورس اپ استور نیست

یک پلتفرم جدید UGC

متاورس فقط یک پلتفرم دیگر مانند یوتیوب یا فیس بوک نیست که در آن افراد بی شماری می توانند محتوا را "ایجاد"، "اشتراک گذاری" و از آن "درآمدزایی" کنند. کاربرد اصلی Metaverse به عنوان مکانی خواهد بود که در آن امپراتوری‌های مناسبی سرمایه‌گذاری و ساخته می‌شوند. جایی است که این کسب‌وکارهای دارای سرمایه زیاد می‌توانند به طور کامل مالکیت یک مشتری، API ها و داده‌ها، اقتصاد واحد و غیره را کنترل کنند. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که مانند وب، ده ها پلتفرم، سهم قابل توجهی از زمان، تجربیات، محتوا و عملکرد کاربر را در اختیار گیرند.

اینترنت، شبیه ترین چیز به متاورس است

اگر می خواهید روش ساده تری برای فکر کردن به متاورس داشته باشید، می توانید آن را به عنوان کابوس قبل از کریسمس تصور کنید. می توانید وارد هر تجربه یا فعالیتی شوید و تقریباً هر یک از نیازهای خود را به طور بالقوه برطرف کنید. اما آنچه مهم است، این است که تشخیص دهید متاورس یک بازی، یک قطعه سخت افزاری یا یک تجربه آنلاین نیست. این مانند گفتن این است که World of Warcraf یا آیفون یا گوگل خود اینترنت است. در واقع همه این ها جهان‌های دیجیتال، دستگاه‌ها، خدمات، وب‌سایت‌ها و غیره هستند. اینترنت مجموعه گسترده‌ای از پروتکل‌ها، فناوری، انشعابات و زبان‌ها، به علاوه دسترسی به دستگاه‌ها و محتوا و تجربیات ارتباطی بین آن ها است، متاورس هم همین گونه خواهد بود.

چرا متاورس مهم است؟ 

حتی اگر Metaverse از دیدگاه‌های خارق‌العاده‌ای که توسط نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی گرفته شده است متفاوت تر و معمولی تر باشد، احتمالاً تریلیون‌ها دلار ارزش به‌عنوان یک پلتفرم محاسباتی یا رسانه محتوا تولید می‌کند. اما در چشم انداز کامل خود، Metaverse به دروازه ای برای اکثر تجربیات دیجیتال، یک جزء کلیدی از تمام تجربیات فیزیکی و پلتفرم بعدی برای کارهای بزرگ تبدیل می شود.
آینده متاورس چگونه است

چشم انداز آینده متاورس

ارزش شرکت کننده کلیدی، اگر نگوییم یک محرک، در چنین سیستمی بدیهی است. امروزه هیچ کس مالک اینترنت نیست. اما تقریباً همه شرکت های اینترنتی پیشرو در بین 10 شرکت عمومی با بیشترین ارزش، رتبه بندی می شوند. اگر Metaverse واقعاً به عنوان یک جانشین کاربردی برای وب عمل کند، این بار با دسترسی بیشتر، زمان و فعالیت تجاری بیشتر، احتمالاً پیشرفت اقتصادی بیشتری به ارمغان خواهد آورد. صرف نظر از این، Metaverse باید همان تنوع فرصت‌هایی را ایجاد کند که در وب دیده ایم. شرکت‌ها، محصولات و خدمات جدید برای مدیریت همه چیز از پردازش پرداخت گرفته تا تأیید هویت، استخدام، تحویل آگهی، ایجاد محتوا، امنیت و غیره ظهور خواهند کرد. این به نوبه خود به این معنی است که بسیاری از کسب و کارهای فعلی احتمالاً سقوط خواهند کرد.

هدف متاورس چیست؟

Metaverse می خواهد نحوه تخصیص و کسب درآمد از منابع مدرن را تغییر دهد. برای قرن‌ها، اقتصادهای توسعه‌یافته با کمیابی نیروی کار و املاک و مستغلات تغییر شکل داده‌اند. تحت متاورس، کارگران بالقوه ای که زندگی خارج از شهرها را انتخاب می کنند، می توانند از طریق نیروی کار مجازی در اقتصاد شرکت کنند. همان طور که هزینه‌های مصرف‌کننده بیشتر به سمت کالاها، خدمات و تجربیات مجازی سوق پیدا می‌کند، ما همچنین شاهد تغییرات بیشتری در محل زندگی‌مان، زیرساخت‌ها و این که چه کسی کدام وظایف را انجام دهد، خواهیم بود. به عنوان مثال، کسب طلا Gold farming را در نظر بگیرید. اندکی پس از ظهور اقتصادهای تجاری درون بازی، بسیاری از بازیکنان که اغلب توسط یک شرکت بزرگ تر و معمولاً در کشورهای کم درآمد استخدام می شوند. یک روز کاری را صرف جمع آوری منابع دیجیتال برای فروش در داخل یا خارج از بازی می کردند. این فروش ها معمولاً به بازیکنان با درآمد بالاتر در غرب بود. در حالی که این «کار» معمولاً ساده، تکراری و محدود به چند کاربرد است، تنوع و ارزش آن مانند خود متاورس افزایش خواهد یافت.

هذف متاورس

کلام آخر

دنیای علم و فناوری اغلب شگفتی هایی را ایجاد می کند که هیچ کس آن ها را پیش بینی نمی کند. با این حال، بزرگ‌ترین تحولات اغلب دهه ‌ها قبل پیش‌بینی می‌شوند. خطوط کلی راه‌حل‌های آینده اغلب درک می‌شوند و به یک معنا، پیش از ظرفیت فنی برای تولید آن‌ها توافق شده است. با این حال، اغلب غیرممکن است که پیش‌بینی کنیم که چگونه آن ها در جای خود قرار می‌گیرند، چه ویژگی‌هایی کم و بیش اهمیت دارند، چه نوع مدل‌های حکومتی یا پویایی رقابتی آن ها را هدایت می‌کند، یا چه تجربیات جدیدی تولید می‌شود. متاورس نیز از این قاعده مستثنی نیست. گذر زمان، پیشرفت تکنولوژی و پذیرش عمومی، می تواند ابعاد و عمق نفوذ متاورس را برای ما روشن کند.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را شروع کنید

اگر شما هم علاقمند به دنیای زیبای ارزهای دیجیتال هستید، این پیام مخصوص شماست! یکی از بهترین راه ها برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، سفارش طراحی سایت خرید و فروش ارز دیجیتال است. در این راه، آرتاراکس به پشتوانه سال ها تجربه و ده ها مشتری راضی، آماده ارائه راهکارهای حرفه ای خود به شما کاربران عزیز است. ما توانایی طراحی و پیاده سازی انواع پلتفرم خرید و فروش رمز ارز را به صورت امن و سریع داریم. انواع سایت خرید و فروش اتوماتیک ارزهای دیجیتال در آرتاراکس طراحی و اجرا شده است. به منظور مشاهده نمونه کارهای ما اینجا کلیک کنید: نمونه کار سایت صرافی ارز دیجیتال و همچنین برای مشاوره رایگان و استعلام قیمت طراحی سایت صرافی با کارشناسان آرتاراکس، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002