ETF بیت کوین چیست ؟ تاثیر آن روی قیمت ارز دیجیتال BTC

ETF بیت کوین چیست ؟ تاثیر آن روی قیمت ارز دیجیتال BTC

چهارشنبه 26 آبان 1400
| 4586
:امتیاز دهید

ETF بیت کوین چیست؟

ETF بیت کوین یا صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) به معامله گران اجازه می دهد تا از طریق بازارهای سنتی سهام، معامله بیت کوین انجام دهند. یعنی بدون نیاز به خرید یا فروش مستقیم ارز دیجیتال از یک صرافی آنلاین، به معامله بیت کوین بپردازند. پس از سال ها کشمکش بین شرکت های مختلف و سازمان بورس آمریکا، سرانجام اولین ETF بیت کوین در سال 2021 در بورس ایالات متحده پذیرفته شد. در این مقاله به معرفی ETF بیت کوین، مزایا و معایب آن و تاثیر پذیرش آن در قیمت بیت کوین می پردازیم. با ما همراه باشید. همچنین اگر قصد سرمایه گذاری در بازار جذاب ارزهای دیجیتال را دارید، طراحی سایت ارز دیجیتال با آرتاراکس را به شما پیشنهاد می کنیم. برای استعلام قیمت طراحی سایت صرافی کلیک کنید.
طراح سایت ارز دیجیتال

صندوق قابل معامله ETF چیست؟

صندوق قابل معامله ETF (به انگلیسی: Exchange-traded fund) یک محصول مالی از پیش تنظیم شده است. به راحتی می توان آن را از طریق تعدادی از اپلیکیشن های معاملاتی تلفن همراه، از جمله Robinhood ،Trading212 ،TD Ameritrade و Fidelity خریداری کرد. محبوب‌ترین این نرم افزارها، شاخص‌های عمده سهام، مانند شاخص استاندارد اند پورز 500 (Standard & Poor’s 500) یا سایر دارایی‌ها و کالاهای سنتی مانند نفت و طلا را رصد می‌کنند. در ایران نیز انواع مختلفی از این صندوق ها در بازار بورس تهران وجود دارند. مانند صندوق ETF دارا یکم و دارا دوم که به صورت عمومی در سال 1399 عرضه شدند. 

مزیت خرید صندوق ETF چیست؟

سرمایه گذارانی که سهم یا صندوق ای تی اف را انتخاب می کنند، می توانند بدون نیاز به ورود به فرآیندهای پیچیده، یک دارایی را خرید نموده و بدون خطر نگهداری، در آن سرمایه گذاری کنند. قیمت واحد صندوق، بسته به نوع دارایی که از آن تشکیل شده، بالا و پایین می شود. برای مثال صندوق ETF دارا یکم، با افزایش و کاهش قیمت سهام بانکی در بورس ایران جابه جا می شود.

ETF بیت کوین چطور کار می کند؟

صندوق EFT بیتکوین به طور خاص قیمت این ارز دیجیتال پیشرو را در صرافی ردیابی می کند و به معامله گران اجازه می دهد که آن را در بازار اوراق بهادار در طول روز خریداری کنند یا بفروشند. این صندوق ها می توانند به صورت نقدی یا فیزیکی تسویه شوند. به این معنی که سرمایه گذاران پس از خروج از صندوق، به ترتیب ارز فیات یا بیت کوین واقعی دریافت خواهند کرد.
etf بیت کوین

تاریخچه ETF بیت کوین

ETF های بیت کوین برای سال ها موضوع داغ در فضای ارزهای دیجیتال بوده اند. از سال ها قبل، عموماً اعتقاد بر این بوده که ETF بیت کوین موج جدیدی از سرمایه گذاری نهادی را در صنعت کریپتو ایجاد می کند و بلوغ و ثبات مورد نیاز را برای بازار به ارمغان می آورد. با این حال، با گذشت هشت سال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) متاسفانه ETF بیت کوین را با وجود ده ها پیشنهاد از سوی چندین شرکت از جمله ETF Winklevoss در سال 2018، شرکت Bitwise، کمپانی Direxion، شرکت GraniteShares و بسیاری دیگر تایید نمی کرد. سرانجام در سال 2021، اولین ETF بیت کوین توسط این نهاد به رسمیت شناخته شد.

دلایل رد ETF بیت کوین از سمت SEC

استدلال اصلی ارائه شده توسط SEC برای این رد کردن های تکراری این بوده است که بازار بیت کوین بیش از حد نوسانی است، نظارت کافی در آن وجود ندارد و به راحتی قابل دست کاری است. 

تایید ETF بیت کوین در کانادا

اخیراً کمیسیون اوراق بهادار انتاریو کانادا (OSC) دو ای تی اف بیت کوین را به تایید رسانده است. صندوق BTCC و صندوق EBIT هر دو صندوق های فیزیکی هستند و برای لیست شدن در صرافی تورنتو درخواست داده اند. 

مزایا ETF بیت کوین

علی رغم اینکه خرید صندوق بیت کوین کمی در برابر خرید مستقیم آن از صرافی های ارز دیجیتال، کار متناقضی به نظر می رسد، اما این کار مزایای خود را دارد. از جمله اینکه:
1-شما نیازی به استفاده از روش های پیچیده برای نگهداری امن رمز ارز خریداری شده ندارید.
2-خرید ETF از بروکر، امن تر، سریع تر و کمتر مستعد از بین رفتن و قطعی های سیستمی نسبت به صرافی های دیجیتالی است.
3-شفافیت مالیاتی برای دارایی های سنتی واضح تر و مشخص تر از دارایی های ارز دیجیتال است.
4-مبادلات سهام، نقدشوندگی بیشتری نسبت به صرافی ها دارند، بنابراین خرید و فروش ETF بیت کوین بسیار آسان تر است.
5-ورود بیت کوین به بورس، به وسعت بخشی بازار کریپتو و پذیرش عمومی آن کمک می کند.
6-با ورود سرمایه گذاران سنتی و بزرگ، حجم معاملات بیت کوین بالا می رود.

ای تی اف بیت کوین

معایب ETF بیت کوین

با وجود فواید بالا، خرید صندوق ای تی اف بیت کوین، معایبی نیز دارد. از جمله آن ها، می توان موارد زیر را برشمرد:
1-خرید و فروش صندوق قابل معامله بیت کوین فقط در زمان باز بودن بازار سهام امکان پذیر است. 
2-نگهداری ارز دیجیتال BTC رایگان است. اما برای ETF شما یک سری کارمزدها پرداخت خواهید کرد.
3-احراز هویت برای خرید صندوق قابل معامله ضروری است، اما برای خرید ارز دیجیتال می توان به صورت ناشناس اقدام کرد.
4-در صندوق های قابل معامله، شما می بایست به متولیان شخص ثالث اعتماد کنید. اما در کریپتو اعتماد معنی ندارد.
5-حریم خصوصی در این روش نسبت به حالت غیرمتمرکز کاهش می بابد.
6-خرید ETF بیت کوین، با روح غیرمتمرکز بودن بازار ارزهای دیجیتال در تناقض است.
7-هارد فورک های شبکه بیت کوین که باعث می شوند تا حدی دست مدیر صندوق ETF برای تصمیم گیری باز گذاشته شود.

انواع صندوق ETF بیت کوین

ETF فیزیکی: صندوق قابل معامله بیت کوین می تواند به دو صورت وجود داشته باشد. اول اینکه از مقدار زیادی بیت کوین واقعی تشکیل شده باشد. حالت دیگر این است که به معاملات آتی بیت کوین متصل باشد. 

ETF آتی: استفاده از قراردادهای فیوچرز برای پشتیبانی بیت کوین. قیمت صندوق با قیمت BTC کم و زیاد می شود. این همان مدلی است که در ایالات متحده پذیرفته شده است.
مشکلات etf بیت کوین

چرا خرید ETF بیت کوین خوب است؟

اولاً چون ETF یک نوع محصول مالی قانونی است، شما می توانید به صورت قانونی بیت کوین داشته باشید. همچنین سهولت سرمایه گذاری و نگهداری ای تی اف یکی دیگر از موارد مثبت آن است. مورد بعدی نیز وجود تخفیفات یا معافیت های مالیاتی است که ممکن است دولت ها برای تشویق به سرمایه گذاری شما به کار بگیرند. 

تاثیر ETF بیت کوین بر قیمت آن

پذیرش ای تی اف بیت کوین در امریکا، می تواند یکی از موتورهای محرک قوی برای افزایش قیمت بیت کوین باشد. با توجه به دوره 8 ساله و رد شدن های متعدد، قطعا این پذیرش به پیشرفت بیت کوین و ارزهای دیجیتال کمک می کند. نمودار زیر، تاثیر تصویب این صندوق در امریکا را روی قیمت BTC نشان می دهد.
رابطه قیمت بیت کوین و etf بیت کوین

سوالات متداول ETF بیت کوین

ممکن است برای شما هم در رابطه با ای تی اف بیت کوین، سوالاتی پیش آمده باشد. در اینجا به بیان برخی از این سوالات پرتکرار می پردازیم.

1-روش سرمایه گذاری در ETF چگونه است؟

سرمایه گذاری در صندوق بیت کوین پیش نیاز خاصی نیاز ندارد. هر کسی می تواند با خرید این صندوق ها، یک سرمایه گذاری مناسب را انجام دهد.

2-برای خرید ETF بیت کوین چکار باید کرد؟

بدین منظور کافی است که یک حساب آنلاین در یک بروکر باز کنید. همچنین می توانید یکی از برنامه های موبایل معاملات سهام را دانلود کنید. بعد از آن می توانید به خرید و فروش صندوق ETF بیت کوین اقدام کنید. 

3-برنامه های موبایل خرید ای تی اف بیت کوین کدامند؟

5 اپلیکیشن برتر برای خرید و فروش سهام شامل M1 Finance ،TD Ameritrade ،SoFi Invest Fidelity و Stash می باشند.

طراحی سایت صرافی 

اگر شما هم علاقمند به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال از طریق طراحی سایت صرافی هستید، یا به دنبال طراحی سایت پرفکت مانی و طراحی سایت وبمانی می باشید، با آرتاراکس تماس بگیرید. ما با داشتن تیم برنامه نویسی، طراحی و گرافیک، سئو و پشتیبانی مجرب و حرفه ای، آماده ارائه راهکارهای متنوع در این زمینه به شما عزیزان هستیم. افتخار ما اجرای پروژه های متعدد طراحی سایت ارز دیجیتال در طول سالیان متمادی می باشد. مشاهده کنید: نمونه کارهای طراحی سایت صرافی 

تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002