NFT به زبان ساده + کاربردها و روش ساخت توکن غیر مثلی

NFT به زبان ساده + کاربردها و روش ساخت توکن غیر مثلی

شنبه 19 تیر 1400
| 4540
:امتیاز دهید

توکن NFT چیست؟

اگر در حوزه ارزهای دیجیتالی فعالیت داشته باشید، با اصطلاح NFT برخورد داشته اید. ان اف تی یا توکن غیر قابل تعویض (Non-Fungible Token) نوعی از ارزهای دیجیتال است که با روش هایی خاص رمزنگاری می شود. این توکن دیجیتالی قابل جایگزینی یا تکثیر نیست. از این نظر، این نوع توکن ها با دیگر رمز ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، بایننس کوین (BNB) و... متفاوت اند. جالب است بدانید ارقام بسیار زیادی چند صد هزار دلار و حتی میلیون دلاری برای خرید برخی از این NFT ها پرداخت شده است. این تنها یکی از روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است. به عنوان روشی ساده تر و سریع تر، ما به شما سفارش طراحی سایت ارز دیجیتال را پیشنهاد می کنیم. برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی با آرتاراکس تماس بگیرید.

طراح صرافی

NFT چطور کار می کند؟

ان اف تی ها، نوعی از دارایی دیجیتال هستند که قابلیت تعویض با هیچ چیز دیگری را ندارند، زیرا کاملاً منحصر به فرد هستند. ارزش بالای برخی آثار NFT نیز از همین یکتا بودن و غیر قابل معاوضه بودن آن ها بر می آید. فرض کنید شما مقداری پول (برای مثاب 500 دلار) را از کسی قرض می گیرید. هنگامی که قرار است این پول را باز گردانید تفاوتی ندارد که یک اسکناس 500 دلاری به دوست خود می دهید یا 5 اسکناس 100 دلاری، در اصل مهم ارزش پول است نه شکل آن. اما در مقابل فرض کنید خودرو دوستتان را قرض می گیرید. باید دقیقاً همان خودرو را به صاحبش باز گردانید نه پول آن را، یا خودرویی دیگر با همان ارزش. این ویژگی دقیقاً غیر قابل معاوضه بودن را برای شما توضیح خواهد داد. توکن های NFT نیز دقیقا با این شیوه به وجود می آیند، کاملا منحصر به فرد. در واقع می توانید هر توکن NFT را معادل یک آثار هنری خاص مثل نقاشی یا سنگ قیمتی یا ... بدانید.

ویژگی توکن غیر مثلی NFT 

در کل ویژگی های توکن های غیرمثلی در موارد زیر خلاصه می شود:

  • محدود و کمیاب: اگرچه توسعه دهندگان می توانند به میزان دلخواه توکن های NFT ایجاد کنند، اما عرضه این توکن ها محدود است. همین محدودیت باعث افزایش ارزش آن ها و کمیاب بودنشان می شود.
  • قابلیت تقسیم شدن ندارند: برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال این توکن ها به واحد های کوچک تر تقسیم نمی شوند، یعنی یا به صورت کامل آن را خریداری می نمایید یا اصلا خرید انجام نمی دهید.
  • منحصر به فرد: منحصر به فرد بودن یکی از مهم ترین ویژگی های توکن های NFT است. این توکن ها مجموعه ای از اطلاعات ثابت می باشند که یکتا بودن و منحصر به فردی آن ها ثبت می شود.
  • قابلیت انتقال: این توکن ها قابلیت معاوضه یا مبادله را ندارند و در بازارهایی خاصی خرید یا فروش ان ها انجام می گردد.
  • اصالت: توکن ها بلاک چین اختصاصی خود را ندارند و از دیگر بلاک چین ها به عنوان میزبان استفاده می نمایند. همچنین با توجه به اینکه این توکن ها منحصر به فرد هستند قابلیت در جعل آن ها امری غیر ممکن است.
  • حفظ کردن حقوق مالکیت: این توکن از پلتفرم های غیر متکمرکز برای ثبت اطلاعات استفاده می نماید، یعنی اطلاعات بعد از ثبت امکان تغییر یا حذف را نخواهد داشت.

nyan cat token

کاربرد توکن NFT

توکن های NFT معمولاً بر بستر شبکه بلاک چین اتریوم (Ethereum) تشکیل می شوند. اما زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) نیز میزبان توکن های NFT می باشد. در واقع توکن های NFT را می توان مانند ژتون هایی دانست که اطلاعاتی خاص در آن ها ذخیره می شود. این اطلاعات بخشی از توکن NFT را تشکیل می دهند و باعث می شوند تا اطلاعات آثار هنری مانند موسیقی، ویدئو و... در آن ها نگهداری شوند. البته نمی توان گفت از یک اثر هنری تنها یک نسخه اصل دیجیتال موجود خواهد بود، همانگونه که در دنیا از آثار هنری کپی های زیادی موجود است در NFT ها نیز اینگونه خواهد بود. اما از هر اثر تنها یکی اصل خواهد بود.

در همین رابطه این مقاله جذاب و کاربردی را بخوانید: کاربردهای بیت کوین در زندگی

چگونه NFT بخریم؟

پلتفرم های مختلفی توکن های NFT را می فروشند، برخی از این پلتفرم ها به صورت رایگان قابل استفاده خواهند بود و در برخی دیگر بدون دعوت نامه نمی توانید در آن ها شرکت داشته باشید و از آن ها استفاده نمایید. برای خرید NFT نیاز به کیف پول ارز دیجیتال مخصوص آن پلتفرم دارید و شارژ این کیف پول با استفاده از ارزهای دیجیتالی صورت می گیرد. تقاضای خرید NFT ها بسیار زیاد است و معمولاً در رویداد های بزرگ و حراجی ها می توانید خرید آن ها را انجام دهید. در ادامه چند سایت مهم فروش NFT معرفی می نماییم:

  • سایت (Rarible): ثبت نام در این سایت کاملاً رایگان است و مکانی لوکس برای خرید NFT گران قیمت می باشد. برای استفاده از این سایت نیاز به ارز دیجیتال اتریوم (ETH) خواهید داشت. برای ساخت توکن NFT باید هزینه ای را پرداخت نمایید (حدودا 150 دلار ) اما توجه داشته باشید اگر NFT شما مورد استقبال قرار گیرد درآمد بسیار زیادی را کسب خواهید کرد.

ساخت توکن nft

  • سایت (Opensea): در این سایت ثبت نام شما رایگان خواهد بود، اما برای ساخت NFT نیاز است هزینه ای پرداخت نمایید. این سایت نیز با استفاده از اتریوم (ETH) فعالیت می کند.

Opensea خرید nft

  • سایت وکس (WAX): ثبت نام در این سایت نیز رایگان است. همچنین ساخت NFT نیز در این سایت به صورت رایگان انجام می شود. اما برای ایجاد NFT رم (RAM) و سی پی یو (CPU) محدودی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این سایت با استفاده از توکن وکس (WAX) فعالیت می نماید. بعد از اینکه چند NFT ساختید نیاز است توکن وکس خریداری نماید و با استفاده از آن رم تهیه کنید تا بتوانید NFT های بیشتری ایجاد نمایید.

سایت وکس برای ساخت توکن nft

  • سایت (SuperRare): این پلتفرم برای هنرمندان ایجاد شده است. در این سایت شما اثرهای حرفه ای را خواهید دید و هر NFT به روی این سایت قرار نخواهد گرفت. در واقع شما با ورود به این سایت گویا به یک گالری هنری پیشرفته قدم گذاشته اید. برای شرکت و ساخت NFT جدید نیاز به دعوتنامه (Invite) خواهید داشت.

superrare سایت

  • سایت (Nify Gateway): این پلتفرم نیز یک کلکسیون خاص از آثار هنری هنرمندان به نام و معروف است. در این پلتفرم می توانید نسخه محدود (Limited edition) NFT را منتشر نمایید. این سایت یکی از مهم ترین بستر های ایجاد و فروش NFT است و می توانید از کارت های اعتباری خود در این سایت استفاده نمایید. برای انتشار آثار هنری خود در این سایت نیز نیاز به دعوتنامه خواهید داشت.

Nify Gateway سایت

نحوه ساخت توکن NFT

برای ساختن NFT به انجام کار خاص یا عجیبی نیاز نخواهید داشت. هر فرد می تواند آثار هنری خود را به NFT تبدیل نماید و به فروش برساند. فروش NFT ها معمولاً درآمد بسیار بالایی را خواهد داشت و از سوی دیگر به شهرت شما نیز کمک خواهد کرد. سایت ها در ازای فروش کارمزد (Gas Fee) دریافت خواهند کرد. این هزینه ها مبلغ کمی نخواهد بود و به همین دلیل ایجاد سایت فروش توکن NFT یکی از موفق ترین روش های سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال خواهد بود. در ادامه به عنوان نمونه مراحل تبدیل یک اثر هنری به NFT را توضیح خواهیم داد.

  1. به طور مثال تصویر زیر را در نظر بگیرید. در ابتدا باید اثبات کنید که مالکیت آن اثر با شماست. در اینجا فایل و تصاویر طراحی این عکس در نرم افزار NCG مالکیت اثر اثبات شده است.

ساخت توکن nft

  1. یک سایت یا فروشگاه NFT را انتخاب نمایید. در اینجا ما از سایت (Rarible) استفاده می کنیم. ابتدا نیاز است کیف پول دیجیتالی خود را به این سایت متصل نمایید. برای این کار از گزینه (Connect) استفاده می نماییم. لازم به ذکر است که بیشتر فروشگاه های NFT نیاز به توکن اتر (ETH) دارند، بنابراین به میزان لازم از این ارز را در کیف پول خود داشته باشید. سپس به روی گزینه (Create) کلیک کنید.

روش ساخت توکن nft

  1. بعد از کلیک بر روی گزینه (Create) دو انتخاب خواهید داشت، (Single) و (Multiple). گزینه اول برای ایجاد یک NFT و گزینه دوم برای ایجاد چند  ان اف تی مورد استفاده قرار می گیرد. ما گزینه (Single) را انتخاب می نماییم.

سایت rarible ساخت توکن ان اف تی

  1. با استفاده از گزینه (Choose File) فایل مورد نظر خود را بارگذاری کنید. لازم به ذکر است خود اثر بر بستر بلاک چین ذخیره نخواهد شد، بلکه لینکی برای آن ایجاد می شود که فایل به صورت فشرده در آن قرار خواهد داشت. با انتخاب گزینه (Unlock Once Purchased) لینکی اضافی ایجاد می نمایید که تصویر با کیفیت بالا می تواند در آن ذخیره شود. برای قیمت گذاری باید قسمت (Instant Sale Price) را فعال نماییم.

کار با سایت راریبل توکن

  1. در ادامه می توانیم مجموعه خود را ایجاد نماییم . در اینجا از استانداردهای (Rarible) استفاده شده است. میزان (Royalties) به این معنی است که اگر اثر هنری شما توسط افراد دیگری به فروش برسد، درصدی از آن متعلق به شما خواهد بود.

ساختن توکن غیرمثلی

  1. در این مرحله با انتخاب گزینه (Create Item) و اطمینان از متصل بودن کیف پولتان به فروشگاه می توانید به مرحله بعد بروید.

  1. بعد از بارگذاری فایل خود با انتخاب گزینه (Start) ایجاد توکن آغاز خواهد شد. برای این کار نیاز است کارمزد (Gas Fee) را بپردازید. می توانید با افزایش دادن مدت زمان تراکنش، هزینه ایجاد NFT را کاهش دهید.

حساب کاربری در راریبل

  1. با فشردن گزینه (Confirm)، NFT شما ایجاد خواهد شد و می توانید با مراجعه به حساب کاربری خود اطلاعات آن را مشاهده نمایید.


طراحی سایت فروش توکن NFT

اگر شما هم علاقمند به راه اندازی یک کسب و کار پر سود در زمینه ارزهای دیجیتال هستید، با آرتاراکس تماس بگیرید. ما با تیمی متخصص آماده طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال و سایت فروش توکن NFT هستیم. نمونه کارهای آرتاراکس را می توانید در منوی بالای صفحه مشاهده نمایید. برای استعلام هزینه طراحی سایت ارز دیجیتال با ما تماس بگیرید.

تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002