متاورس و بلاک چین | ویژگی ها و کاربردها

متاورس و بلاک چین | ویژگی ها و کاربردها

شنبه 4 دی 1400
| 3384
:امتیاز دهید

متاورس، دنیایی فراتر از واقعیت مجازی

واقعیتی را تصور کنید که حتی از فانتزی های علمی تخیلی هم فراتر می رود. خب! به متاورس خوش آمدید: جهانی که توسط برخی از قدرتمندترین چهره های اینترنتی ایجاد شده است که در آن واقعیت مجازی، ارزهای دیجیتال و صنعت بازی نقش کلیدی را ایفا می کنند. این پدیده که اولین بار در سال 1992 ظاهر شد، اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است و مواردی مانند ارزهای دیجیتال، NFT، VR و بازی را وارد اکوسیستم کرده است. در این مقاله، ضمن معرفی متاورس، در مورد پروژه OVR و اینکه چگونه قصد دارد متاورس را با فناوری بلاک چین ترکیب کند تا NFT ها را با هم سازگارتر کند، صحبت خواهیم کرد. قبل از ادامه مقاله، پیشنهاد می کنیم اگر به سرمایه گذاری سودمند در ارزهای دیجیتال علاقه دارید، برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی روی بنر زیر کلیک کنید.
طراحی صرافی ارز دیجیتال

ظهور متاورس در دنیای علمی تخیلی و فناوری

معنی لغوی Meta مخفف "فراتر" و "verse" به معنای "جهان" است. از کنسرت آینده ‌نگرانه Fortnite تراویس اسکات، تا فروش کیف دیجیتال گوچی و تبلیغات فیس‌بوک و توییتر، همه نشانه هایی از این دنیای فراتر است. متاورس اولین بار در رمان تصادف برفی اثر نیل استفنسون در سال 1992 ظاهر شد. این جهان به عنوان یک دنیای آنلاین سه بعدی توصیف شد که چندین حوزه مجازی را ترکیب می کرد و به کاربرانش اجازه می داد که با هم ارتباط برقرار کنند، بحث کنند، کار کنند و بازی کنند. این جهان موازی مجازی این پتانسیل را داشت که از آنچه امروزه اینترنت فراهم می کند پیشی بگیرد.

متاورس از کجا آمده؟

متاورس، جایگزینی برای دنیای واقعی، اشتیاق طبیعی به کشف را القا می کند. در طول تاریخ بشر، چه عصر اکتشاف و چه در انقلاب دیجیتال، میل به کاوش همیشه باعث پیشرفت بشریت شده است. به دلیل همین آرزو بود که انسان ها از اقیانوس عبور کردند، کل زمین را فتح کردند و به فضا رسیدند، با موفقیت بر روی ماه فرود آمدند و کاوشگرهایی را برای کشف سیارات دیگر فرستادند. اگرچه فناوری ما هنوز آنقدر پیشرفت نکرده است که زمین را ترک کنیم. اما زمانی که مردم مجبور بودند کارهای روزمره خود را به صورت آنلاین در زمان همه‌گیری جهانی به خاطر کووید 19 انجام دهند، توسعه زیادی پیدا کرد و متاورس را محبوب‌تر کرد. ما همچنین شاهد توسعه میکرو کامپیوترها، تجهیزات VR و فناوری‌های شبکه پرسرعت مانند 5G هستیم که ثابت می‌کند آینده توصیف‌شده در Ready Player One در دسترس است.
متاورس چیست

ویژگی های اصلی متاورس 

پایداری: 

مانند اینترنت، متاورس باید قابل دوام باشد و خدمات و محتوای دائمی و همچنین یک اکوسیستم دائماً در حال تکامل را ارائه دهد.

شفافیت:

متاورس جانشین یا بهتر بگوییم فاز بعدی گسترش اینترنت است. با پیروی از اصول آن، دسترسی و قطع ارتباط از آن باید آزاد باشد. کاربران Metaverse باید دارای توانایی تعامل باشند.

ادغام شده با واقعیت:

هدف متاورس ایجاد یک فضای مجازی مشترک فراتر از جهان واقعی است. بنابراین باید با VR/AR و فناوری‌های رابط مغز و رایانه ادغام شود و همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند اشتراک‌گذاری هولوگرافیک، مجازی‌ سازی سه بعدی، تأخیر کم، احساس واقعیت، تعامل بی‌درنگ و هویت مجازی باشد تا تجربه‌ای حسی را در اختیار کاربران قرار دهد. 
یک مقاله مفید دیگر بخوانید: کاملترین لیست شبکه های ارز دیجیتال 

اقتصاد پویا

متاورس بر اساس نوآوری های ارائه شده توسط کاربران و محتوای باکیفیت، از یک سیستم اقتصادی منصفانه، آزاد و پویا الهام گرفته شده است. این سیستم از یک روش پرداخت و تسویه باز مبتنی بر بلاک چین پشتیبانی می کند تا نیازهای کاربرانی را که درخواست پرداخت عادلانه، سریع و شفاف در زمان کنونی را دارند، برآورده کند. برای تشویق کاربران به انباشت ثروت از طریق نوآوری ها، این فناوری باید بتواند به کاربران خود توانایی شناسایی و تبدیل اشیاء مجازی را بدهد. همچنین محصولات و خدمات نوآورانه خود را به وسیله دارایی های دیجیتالی قابل مبادله و سرمایه گذاری در اختیار کاربران قرار دهد.

ارتباط فیس بوک و متاورس

همانطور که می بینید، اصول Metaverse اساساً از اینترنت، فناوری های VR/AR و نوآوری های بلاک چین از جمله موارد استفاده کریپتو، NFT سرچشمه می گیرد. به همین دلیل است که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، چند ماه پیش از برنامه بلند پروازانه ای برای ساخت متاورس خود رونمایی کرد. مارک زاکربرگ با بیان نگرانی‌ها در مورد آینده غول رسانه‌های اجتماعی گفت که ساخت یک متاورس می‌تواند به فیس‌بوک کمک کند تا بسیار فراتر از محدوده فعلی خود، یعنی ایجاد اپلیکیشن‌های اجتماعی، عمل کند. این اعلامیه نه تنها تیتر خبرها شد و بحث هایی را در سراسر جهان برانگیخت، بلکه باعث تجدید علاقه به متاورس و امکانات آن شد.
متا فیس بوک متاورس زاکربرگ

فراتر از یک بازی:

در حال حاضر برخی از برنامه ها و ارز های دیجیتال متاورس مبتنی بر بلاک چین، مانند Axie Infinity، Decentraland و SecondLive وجود دارد. این ها بازی های آنلاینی هستند که در آن کاربران می توانند خرید و فروش املاک مجازی داشته باشند. در حال حاضر این بازی ها در کنار سایر بازی های محبوب مبتنی بر دنیای مجازی مانند Fortnite و Roblox، شبیه ترین تجربه متاورس را ارائه می دهند.
بازی های متاورس

روبلکس چیست؟

این یک بازی متاورسی است. بازیکنان Roblox ملزم به پیروی از سناریوی خاصی نیستند. آن ها می توانند جلسات و رویدادهای دیگر را سازماندهی کرده و در آن شرکت کنند. بر اساس برخی گزارش‌ها، بازیکنان در سه ماهه اول سال 2021 نزدیک به 10 میلیارد ساعت را صرف بازی Roblox کرده‌اند که هر روز بیش از 42 میلیون کاربر وارد آن شده‌اند. در مورد Fortnite هم همین طور است. بیش از 12.3 میلیون بازیکن به طور مجازی در کنسرت تراویس اسکات در فورتنایت شرکت کردند.
این آموزش مفید را از دست ندید: آموزش اتصال تراست ولت به پنکیک سواپ

رقابت غول های فناوری بر سر متاورس

با این حال، کارشناسان ادعا می‌کنند که یک متاورس که از بالا به پایین توسط یک نهاد متمرکز هماهنگ شده است، با کل مفهوم متاورس در تضاد است. مانند فیس بوک، Fortnite توسط نهاد متمرکز Epic Games مدیریت می شود. در حالی که Roblox توسط Roblox Corporation مدیریت می شود. با توجه به علاقه شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و سایر سازمان‌های متمرکز به آن، واضح است که غول‌های فناوری به دنبال پیشروی در متاورس هستند. فیس بوک همچنین در حال کار بر روی یک سبد دیجیتالی به نام Novi است که به کاربران اجازه می دهد تا Diem را مبادله کنند (یک استیبل کوین که به دلار آمریکا متصل است). این پلتفرم انتقال رایگان ارز از فردی به فرد دیگر، در داخل و خارج از مرزها را ارائه می دهد.
یک مقاله جدید و جذاب دیگر بخوانید: وب 3 چیست و چه کاربردی دارد؟

نقش بلاک چین در متاورس

فناوری بلاک چین (و ارز دیجیتال) متاورس را به یک سیستم تعاملی تبدیل می‌کند که در آن کاربران می‌توانند گواهی‌های مالکیت دیجیتالی داشته باشند، دارایی‌های دیجیتالی مانند NFT را جمع‌آوری کنند، تراکنش‌های رمزنگاری مجاز انجام دهند و غیره. همچنین ممکن است بازیکنانی که زمان زیادی را در متاورس صرف می کنند، به یک ارز قابل اعتماد نیاز داشته باشند. فناوری بلاک چین می تواند یک ارز دیجیتال امن و قابل اطمینان را ارائه کند. اما باید در استفاده و نگهداری از این ارزها دقت زیادی کرد. زیرا در صورت از دست رفتن آن، امکان بازگردانی تقریباً صفر است.
متاورس بلاک چین
علاوه بر این، از آنجایی که متاورس اساساً ترکیبی از چندین پروژه مجازی است، به بلاک چین های سفارشی نیاز دارد که بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و قابلیت همکاری را به ارمغان بیاورند. به عنوان مثال، تیم سوئینی، خالق اپیک گیمز و فورتنایت، از طرفداران بزرگ بلاک چین است و به نفع فناوری های غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال صحبت کرده است. سوئینی در مصاحبه ای با نیویورک تایمز گفت که روزی امکان ایجاد یک "تونل" بین  Roblox، Fortnite  و بازی های دیگر وجود خواهد داشت تا آن ها را در دنیایی آینده نگرانه به هم متصل کند.

برنامه های متاورسی بلاک چین

متاورس به جدیدترین هدف کلان برای بسیاری از غول های فناوری جهان تبدیل شده است. این، هدف اصلی اپیک گیمز، سازنده موتور Unreal Engine و Fortnite اعلام شده است. متاورس همچنین دلیل خرید Oculus VR توسط فیس بوک و فضای گردهمایی آن (یعنی Horizon) است. این در حالی است که پروژه های مختلف دیگری از قبیل عینک های AR و رابط های مغز به ماشین و ارتباطات نیز به شدت مورد علاقه شرکت های بزرگ قرار گرفته است. با این وجود، بازی‌های غیرمتمرکز مانند Axie Infinity، Decentraland و SecondLive نشان می‌دهند که استفاده از فناوری بلاک چین، حتی برای شرکت های کوچک به منظور مشارکت در متاورس، امری ضروری است.
در این رابطه بیشتر بخوانید: چه کسانی متاورس را می سازند؟
به دلیل ماهیت متن باز بودن، پلتفرم‌های متاورس-مانند در حال تبدیل شدن به اقتصادهای دیجیتال با انواع مختلف توکن‌های کاربردی و کلکسیون‌های NFT هستند. در مجموع، مهم نیست که متاورس چگونه توسعه می‌یابد، باید این اقتصادها، هویت‌های دیجیتال و حکمرانی غیرمتمرکز را ترکیب کند، که تنها به لطف فناوری بلاک چین امکان‌پذیر است.

نقش OVR در متاورس

OVR یک پلتفرم واقعیت افزوده متن باز در سراسر جهان است که توسط بلاک چین اتریوم پشتیبانی می شود. این روشی جدید برای کشف جهان در اختیار کاربران قرار می دهد و از زمان آغاز به کار با سرعت فوق العاده ای رشد کرده است. OVR با فعال کردن قابلیت همکاری NFT، تجربه‌ای از دنیای جدید «بلاک‌چینی» را ارائه می‌کند. برای مثال تصور کنید که صاحب یک گالری هنری NFT هستید یا آواتار خود را با کیف های Louis Vuitton شخصی سازی می کنید. همه این ها به لطف OVRLand و OVRBuilder امکان پذیر است که به شما امکان می دهد NFT خود را بدون محدودیت اجرا کنید.
ovr

کاربرد OVR در متاورس

در حالی که NFT ها قبلاً با ایجاد دارایی های دیجیتال منحصر به فرد، تصور دنیای جدیدی را ممکن کرده اند، OVR در حال ابداع روش جدیدی برای تصور دنیای موازی در Metaverse است. برنامه‌های OVR برای تبدیل شدن به پلتفرم غیرمتمرکز، وب فضایی و «خانه NFTها» را توسعه داده است. این یک اکوسیستم قابل همکاری و میزبان همه محتوای موجود است که توسط NFT در متاورس امکان‌پذیر شده است.
این مقاله را از دست ندهید: ارزهای دیجیتال مناسب سرمایه گذاری 2022
OVR در واقع جلوتر از زمان خود است. زیرا امکان پیوند NFT را با Metaverse را فراهم کرده است. این NFT ها حداکثر در دسترس بودن دارایی های اساسی را امکان پذیر می کنند و به این دارایی ها اجازه می دهند اکوسیستم اصلی خود را از جایی که به طور سنتی محدود شده اند ترک کنند. شما نمی توانید از آواتارهای فورتنایت برای سایر بازی های واقعیت مجازی استفاده کنید، اما می توانید به راحتی دارایی های Sandbox سه بعدی را به OVR بیاورید و آن ها را در OVRLands خود قرار دهید! اما این فقط یک نمونه است.

سایر کاربردهای OVR

با OVR همچنین می توانید هر NFT را بگیرید و آن را در واقعیت مجازی تجسم کنید. پانک های رمزنگاری خود را در یک مکان جغرافیایی خاص با OVRLland معرفی کنید یا با Axies خود بازی های گنج یابی با برچسب جغرافیایی ایجاد کنید. برنامه های غیر متمرکز دیفای DeFi اغلب به عنوان "Money Legos" شناخته می شوند و بخش مهمی از موفقیت DeFi به دلیل بازی های غیرمتمرکز حاصل از قابلیت همکاری Dapps است. قابلیت متقابل متاورس می تواند تأثیرات عظیم در شبکه ایجاد کند و در این زمینه است که OVR قصد دارد بازار را متحول کند. 

طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال

اگر شما هم علاقمند به دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین هستید، این پیام مخصوص شماست! یکی از بهترین راه ها برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، سفارش طراحی سایت خرید و فروش ارز دیجیتال است. در این راه، آرتاراکس به پشتوانه سال ها تجربه و ده ها مشتری راضی، آماده ارائه راهکارهای حرفه ای خود به شما کاربران عزیز است. ما توانایی طراحی و پیاده سازی انواع پلتفرم خرید و فروش رمز ارز را به صورت امن و سریع داریم. انواع سایت خرید و فروش اتوماتیک ارزهای دیجیتال در آرتاراکس طراحی و اجرا شده است. به منظور مشاهده نمونه کارهای ما اینجا کلیک کنید: نمونه کار سایت صرافی ارز دیجیتال و همچنین برای مشاوره رایگان با کارشناسان آرتاراکس و اطلاع از قیمت طراحی سایت صرافی، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
ایمان
1400/10/21 16:16

مقاله خوبی بود، مرسی که اطلاعات آپدیت و کاربردی رو برای کاربران ایرانی آماده می کنید.

حمید رضا
1400/10/19 16:36

مقاله کامل و مفیدی بود ممنون ازتون لطفا درباره کسب درامد از متاورس هم مطلب بذارید

خدیجه مرادی
1400/10/18 16:52

کارتون عالیه و من سایت شما رو بوکمارک کردم چون می بینم هر هفته دو سه مطلب جدید و درجه یک درباره حوزه ای که بهش علاقه دارم یعنی بلاک چین و ارزهای دیجیتال کار می کنید. با قدرت ادامه بدید لطفا




working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002