اینترنت اشیا IoT : کاربردها + مزایا و معایب

اینترنت اشیا IoT : کاربردها + مزایا و معایب

دوشنبه 6 دی 1400
| 6089
:امتیاز دهید

صفر تا صد اینترنت اشیا IoT

اینترنت اشیا یا Internet of Things، سیستمی متشکل از دستگاه‌های محاسباتی مرتبط، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتالی، اشیاء، حیوانات یا افراد است که با شناسه‌های منحصر به ‌فرد (UIDs) و توانایی انتقال داده‌ها از طریق یک شبکه، بدون نیاز به ارتباط انسان به انسان یا انسان با کامپیوتر کار می کند. یک شیء در اینترنت اشیا می تواند فردی دارای ایمپلنت مانیتور قلب، یک حیوان مزرعه با یک اطلاع رسان بیوچیپ، خودرویی که دارای حسگرهای داخلی برای هشدار به راننده در صورت پایین آمدن فشار باد لاستیک یا هر چیز طبیعی یا مصنوعی دیگری باشد. شئ در IoT چیزی است که می توان به آن آدرس پروتکل اینترنت (IP) اختصاص داد و قادر به انتقال داده ها از طریق شبکه باشد. قبل از ادامه مقاله، پیشنهاد می کنیم اگر قصد یک سرمایه گذاری سودمند را دارید، برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی با ما تماس بگیرید. یکی از بهترین روش ها برای کسب درآمد در دنیای دیجیتالی، طراحی سایت ارز دیجیتال است.
طراحی صرافی ارز دیجیتال

چرا از اینترنت اشیاء استقبال شده است؟

به طور فزاینده‌ای، سازمان‌ها در صنایع مختلف از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند تا کارآمدتر عمل کنند. تا مشتریان را بهتر درک کنند و خدمات مشتریان را بهبود دهند، تصمیم‌گیری را ارتقاء بخشند و ارزش کسب ‌و کار را افزایش دهند.

اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟

یک اکوسیستم اینترنت اشیا شامل دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر وب است که از سیستم‌های تعبیه‌شده مانند پردازنده‌ها، حسگرها و سخت‌افزارهای ارتباطی برای جمع‌آوری، ارسال و اقدام بر روی داده‌هایی که از محیط خود به دست می‌آورند، استفاده می‌کنند. دستگاه‌های IoT داده‌های حسگری را که جمع‌آوری می‌کنند با اتصال به پورت اینترنت اشیا یا سایر دستگاه‌های مرتبط به اشتراک می‌گذارند. در آن داده‌ها به صورت ابری ارسال می‌شوند تا به شکل محلی تجزیه و تحلیل شوند. 

نقش انسان ها در اینترنت اشیا

گاهی اوقات، این دستگاه ها با سایر دستگاه های درون شبکه ارتباط برقرار می کنند و بر اساس اطلاعاتی که از یکدیگر دریافت می کنند، عمل می کنند. دستگاه‌ها بیشتر کار را بدون دخالت انسان انجام می‌دهند. اگرچه افراد می‌توانند با دستگاه‌ها تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، برای راه‌اندازی، دادن دستورالعمل‌ها یا دسترسی به داده‌ها انسان ها می توانند با سیستم ارتباط بگیرند. اتصال، شبکه و پروتکل‌های ارتباطی مورد استفاده با این دستگاه‌های دارای وب، تا حد زیادی به برنامه‌های خاص اینترنت اشیا مستقر شده بستگی دارد.
این مقاله را از دست ندهید: بلاک چین و متاورس 

هوش مصنوعی و IoT

اینترنت اشیا همچنین می‌تواند از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی برای کمک به آسان‌تر شدن و پویاتر کردن فرآیندهای جمع‌آوری داده‌ها استفاده کند.

چرا اینترنت اشیا مهم است؟

اینترنت اشیا به مردم کمک می کند هوشمندتر زندگی و کار کنند و همچنین کنترل کاملی بر زندگی خود داشته باشند. علاوه بر ارائه دستگاه های هوشمند برای خودکارسازی خانه ها، اینترنت اشیا برای تجارت نیز ضروری است. IoT به کسب ‌و کارها دید بهتری به نحوه عملکرد سیستم‌هایشان می‌دهد و بینش‌هایی را در مورد همه چیز از عملکرد ماشین‌ها گرفته تا زنجیره تامین و عملیات لجستیک ارائه می‌دهد.

فواید IoT در شرکت ها

اینترنت اشیا شرکت ها را قادر می سازد تا فرآیندها را خودکار کرده و هزینه های نیروی کار را کاهش دهند. همچنین ضایعات را کاهش می‌دهد و ارائه خدمات را بهبود می‌بخشد، تولید و تحویل کالا را کم‌هزینه‌تر می‌کند و همچنین شفافیت را در معاملات مشتری ارائه می‌دهد.
iot

مزایای اینترنت اشیا برای سازمان ها چیست؟

اینترنت اشیا چندین مزیت را به سازمان ها ارائه می دهد. برخی از مزایا مربوط به صنعت هستند و برخی دیگر در چندین صنعت قابل اجرا هستند. برخی از مزایای رایج اینترنت اشیا، مشاغل را در این موارد توانمندتر می کند:
  • نظارت بر فرآیندهای تجاری کلی آن ها
  • بهبود تجربه مشتری 
  • صرفه جویی در زمان و پول
  • افزایش بهره وری کارکنان
  • ادغام و تطبیق مدل های کسب و کار
  • اتخاذ تصمیمات تجاری بهتر
  • ایجاد درآمد بیشتر
اینترنت اشیا شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا روش‌های برخوردشان با کسب‌وکارشان را بازنگری کنند و ابزارهایی را برای بهبود استراتژی‌های کسب‌وکارشان در اختیارشان می‌گذارد.

سایر کاربردهای اینترنت اشیا

به طور کلی، اینترنت اشیا در تولید، حمل و نقل و سازمان‌های خدماتی، با استفاده از حسگرها و سایر دستگاه‌های مربوطه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، اخیراً موارد استفاده از آن برای سازمان‌های کشاورزی، زیرساخت‌ها و صنایع اتوماسیون خانگی نیز افزایش پیدا کرده است که برخی از سازمان‌ها را به سمت تحول دیجیتال سوق می‌دهد.

اینترنت IoT در کشاورزی

اینترنت اشیاء می تواند با تسهیل کار کشاورزان در کشاورزی به نفع آنها باشد. حسگرها می‌توانند داده‌های مربوط به بارندگی، رطوبت، دما و محتوای خاک و همچنین سایر عوامل را جمع‌آوری کنند که به خودکارسازی تکنیک‌های کشاورزی کمک می‌کند. سیستم‌های کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا می‌توانند به نظارت، به عنوان مثال، نور، دما، رطوبت و رطوبت خاک مزارع با استفاده از حسگرهای متصل کمک کنند. اینترنت اشیا در خودکارسازی سیستم های آبیاری نیز مفید است.
شاید این مقاله هم برای شما مفید باشد: بهترین ارزهای دیجیتال برای خرید در 2022

استفاده از IoT در پروژه های ساختمانی و عمرانی

توانایی نظارت بر عملیات زیرساخت نیز عاملی است که اینترنت اشیا می تواند به آن کمک کند. برای مثال، حسگرها می‌توانند برای نظارت بر رویدادها یا تغییرات در ساختمان‌های سازه‌ای، پل‌ها و سایر زیرساخت‌ها استفاده شوند. این کار مزایایی مانند صرفه جویی در هزینه، صرفه جویی در زمان، تغییرات کیفیت زندگی و گردش کار بدون کاغذ را به همراه دارد. 

مزایا و معایب اینترنت اشیا

برخی از مزایای اینترنت اشیا شامل موارد زیر است:
  • امکان دسترسی به اطلاعات از هر نقطه و در هر زمان در هر دستگاه
  • بهبود ارتباط بین دستگاه های الکترونیکی متصل
  • انتقال بسته های داده از طریق شبکه متصل و صرفه جویی در زمان و هزینه
  • خودکار کردن وظایف
  • کمک به بهبود کیفیت خدمات کسب و کار 
  • کاهش نیاز به مداخله انسانی

معایب اینترنت اشیا 

  • با افزایش تعداد دستگاه های متصل و به اشتراک گذاری اطلاعات بیشتر بین دستگاه ها، احتمال سرقت اطلاعات محرمانه توسط هکرها نیز افزایش می یابد.
  • ممکن است شرکت‌ها در نهایت مجبور شوند با تعداد زیادی - شاید حتی میلیون‌ها - دستگاه اینترنت اشیا دست و پنجه نرم کنند و جمع‌آوری و مدیریت داده‌ها از همه آن دستگاه‌ها چالش برانگیز خواهد بود.
  • اگر اشکالی در سیستم وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که هر دستگاه متصل دیگر هم خراب شود.
internet of things

استانداردها و چارچوب های اینترنت اشیا

چندین استاندارد در حال ظهور برای اینترنت اشیا وجود دارد، از جمله موارد زیر:

IPv6 روی شبکه‌های شخصی بی‌سیم کم مصرف

این یک استاندارد باز است که توسط کارگروه مهندسی اینترنت (IETF) تعریف شده است. استاندارد 6LoWPAN هر وسیله رادیویی کم مصرفی را قادر می سازد تا با اینترنت ارتباط برقرار کند، از جمله 804.15.4، بلوتوث کم انرژی و Z-Wave  برای مصارف خانگی.

ZigBee 

یک شبکه بی سیم کم مصرف و با نرخ داده کم است که عمدتاً در تنظیمات صنعتی استفاده می شود. ZigBee بر اساس استاندارد 802.15.4 موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) تعریف شده است. اتحادیه ZigBee سپس Dotdot را ایجاد کرد. زبان جهانی برای اینترنت اشیا که به اشیاء هوشمند امکان می‌دهد به طور ایمن در هر شبکه ای کار کنند و یکدیگر را درک کنند.

LiteOS 

یک سیستم عامل شبه یونیکس برای شبکه های حسگر بی سیم است. LiteOS از گوشی های هوشمند، گجت های پوشیدنی، برنامه های کاربردی تولید هوشمند، خانه های هوشمند و اینترنت وسایل نقلیه (IoV) پشتیبانی می کند. این سیستم عامل همچنین به عنوان یک پلت فرم توسعه دستگاه هوشمند عمل می کند.

یک مقاله مفید دیگر بخوانید: متاورس چیست؟

OneM2M 

یک لایه سرویس ماشین به ماشین است که می تواند در نرم افزار و سخت افزار برای اتصال دستگاه ها تعبیه شود. سازمان استانداردسازی جهانی، OneM2M، برای توسعه استانداردهای قابل استفاده مجدد ایجاد شد تا برنامه‌های اینترنت اشیاء را در بخش‌های مختلف عمودی ارتباط برقرار کنند.

سرویس توزیع داده DDS

توسط گروه مدیریت اشیاء (OMG) توسعه یافته است و یک استاندارد اینترنت اشیا برای ارتباطات M2M بلادرنگ، مقیاس پذیر و با کارایی بالا است.

پروتکل صف پیام پیشرفته (AMQP) 

یک استاندارد متن باز منتشر شده برای پیام رسانی ناهمزمان سیمی است. AMQP پیام های رمزگذاری شده و قابل تعامل بین سازمان ها و برنامه ها را فعال می کند. این پروتکل در پیام رسانی سرویس گیرنده-سرور و در مدیریت دستگاه های اینترنت اشیا استفاده می شود.

در همین رابطه بخوانید: کامل ترین لیست شبکه های ارز دیجیتال 

پروتکل برنامه محدود (CoAP) 

یک پروتکل طراحی شده توسط IETF است که مشخص می کند دستگاه های کم مصرف و با محدودیت محاسباتی چگونه می توانند در اینترنت اشیا کار کنند.

شبکه گسترده برد بلند (LoRaWAN) 

پروتکلی برای شبکه های WAN است که برای پشتیبانی از شبکه های بزرگ مانند شهرهای هوشمند با میلیون ها دستگاه کم مصرف طراحی شده است.
چارچوب های اینترنت اشیا شامل موارد زیر است:

خدمات وب آمازون (AWS)

اینترنت اشیا یک پلتفرم رایانش ابری برای اینترنت اشیا است که توسط آمازون منتشر شده است. این چارچوب به گونه‌ای طراحی شده است که دستگاه‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا به راحتی با ابر AWS و سایر دستگاه‌های متصل ارتباط برقرار کنند و به طور ایمن با آن ارتباط برقرار کنند.

Arm Mbed IoT 

یک پلتفرم برای توسعه برنامه های IoT بر اساس میکروکنترلرهای Arm است. هدف پلتفرم IoT Arm Mbed ارائه یک محیط مقیاس پذیر، متصل و امن برای دستگاه های اینترنت اشیا با یکپارچه سازی ابزارها و خدمات Mbed است.
شاید برای شما جالب باشد: وب 3 چیست و چه کاربردی دارد؟

Azure IoT Suite 

مایکروسافت پلتفرمی است که از مجموعه ای از خدمات تشکیل شده است که کاربران را قادر می سازد تا با دستگاه های اینترنت اشیا خود تعامل داشته باشند و داده ها را از آنها دریافت کنند و همچنین عملیات های مختلفی را بر روی داده ها انجام دهند، مانند تجزیه و تحلیل چند بعدی، تبدیل و تجمیع و تجسم این عملیات ها. به گونه ای که برای تجارت مناسب باشد.

Brillo/Weave گوگل 

پلتفرمی برای اجرای سریع اپلیکیشن های اینترنت اشیا است. این پلتفرم از دو ستون اصلی تشکیل شده است: Brillo، یک سیستم عامل مبتنی بر اندروید برای توسعه دستگاه های جاسازی شده کم مصرف، و Weave، یک پروتکل ارتباطی مبتنی بر اینترنت اشیا که به عنوان زبان ارتباطی بین دستگاه و ابر عمل می کند.

Calvin 

یک پلتفرم منبع باز اینترنت اشیا است که توسط اریکسون برای ساخت و مدیریت برنامه های کاربردی توزیع شده طراحی شده است که دستگاه ها را قادر می سازد با یکدیگر صحبت کنند. Calvin شامل یک چارچوب توسعه برای توسعه دهندگان برنامه، و همچنین یک محیط زمان اجرا برای مدیریت برنامه در حال اجرا است.

اینترنت اشیا در منازل و ادارات

در بخش مصرف‌کننده، خانه‌های هوشمند مجهز به ترموستات هوشمند، لوازم هوشمند و گرمایش، روشنایی و وسایل الکترونیکی متصل، می‌توانند از راه دور از طریق رایانه و تلفن‌های هوشمند کنترل شوند. برای مثال، ساختمان‌های هوشمند می‌توانند با استفاده از حسگرهایی که تعداد ساکنان یک اتاق را تشخیص می‌دهند، هزینه‌های انرژی را کاهش دهند. دما می تواند به طور خودکار تنظیم شود - برای مثال، روشن کردن تهویه مطبوع اگر حسگرها تشخیص دهند اتاق کنفرانس پر است یا اگر همه افراد در دفتر به خانه رفته باشند، گرما را کم کنید.

گجت های پوشیدنی و IoT

دستگاه‌های پوشیدنی با حسگرها و نرم‌افزارها می‌توانند داده‌های کاربر را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند، پیام‌هایی را درباره کاربران به سایر فناوری‌ها ارسال کنند تا زندگی کاربران را آسان‌تر و راحت‌تر کنند. دستگاه‌های پوشیدنی همچنین برای ایمنی عمومی استفاده می‌شوند - به عنوان مثال، بهبود زمان پاسخ‌دهی اولین واکنش‌دهنده در مواقع اضطراری با ارائه مسیرهای بهینه به یک مکان یا با ردیابی علائم حیاتی کارگران ساختمانی یا آتش نشانان در مکان‌های خطرناک.

استفاده از IoT در پزشکی

در مراقبت های بهداشتی، اینترنت اشیاء مزایای زیادی را ارائه می دهد، از جمله توانایی نظارت دقیق تر بیماران با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های تولید شده. بیمارستان ها اغلب از سیستم های اینترنت اشیا برای تکمیل وظایفی مانند مدیریت موجودی برای داروها و ابزار پزشکی استفاده می کنند.
اینترنت اشیا

مسائل امنیتی و حریم خصوصی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا میلیاردها دستگاه را به اینترنت متصل می کند و شامل استفاده از میلیاردها نقطه داده است که همه آنها باید ایمن شوند. به دلیل سطح حمله گسترده آن، امنیت اینترنت اشیا و حریم خصوصی اینترنت اشیا به عنوان نگرانی های اصلی ذکر شده است. در سال 2016، یکی از بدنام ترین حملات اخیر اینترنت اشیا Mirai بود، بات نتی که به سرویس ارائه دهنده نام دامنه Dyn نفوذ کرد و بسیاری از وب سایت ها را برای مدت طولانی در یکی از بزرگترین حملات دی داس DDoS از بین برد. مهاجمان با بهره‌برداری از دستگاه‌های IoT با امنیت ضعیف به شبکه دسترسی پیدا کرده بودند.
این مطلب را از دست ندهید: بهترین ارزهای دیجیتال متاورسی
از آنجایی که دستگاه‌های اینترنت اشیا نزدیک به هم متصل هستند، تنها کاری که یک هکر باید انجام دهد این است که از یک آسیب‌پذیری برای دستکاری تمام داده‌ها سوء استفاده کند. سازندگانی که دستگاه های خود را به طور منظم - یا اصلاً به روز نمی کنند - آن ها را در برابر مجرمان سایبری آسیب پذیر می کنند. علاوه بر این، دستگاه‌های متصل اغلب از کاربران می‌خواهند اطلاعات شخصی خود را وارد کنند، از جمله نام، سن، آدرس، شماره تلفن و حتی حساب‌های رسانه‌های اجتماعی - اطلاعاتی که برای هکرها بسیار ارزشمند است.

حفظ حریم خصوصی

این یکی دیگر از نگرانی های اصلی کاربران اینترنتی اشیا است. برای مثال، شرکت‌هایی که دستگاه‌های مصرف‌کننده اینترنت اشیا را تولید و تولید می‌کنند، می‌توانند از این دستگاه‌ها برای دست‌آوری و فروش اطلاعات شخصی کاربران استفاده کنند. فراتر از افشای اطلاعات شخصی، اینترنت اشیا برای زیرساخت های حیاتی از جمله، حمل و نقل و خدمات مالی خطراتی را به همراه دارد.

خلاصه مقاله

1-اینترنت اشیاء هر صنعت را تحت تأثیر قرار می دهد، از جمله مشاغل در بخش مراقبت های بهداشتی، مالی، خرده فروشی و تولید.
2-یک کسب و کار اتوماسیون خانگی می تواند از اینترنت اشیا برای نظارت و دستکاری سیستم های مکانیکی و الکتریکی در یک ساختمان استفاده کند.
3-در مقیاس وسیع‌تر، شهرهای هوشمند می‌توانند به شهروندان در کاهش ضایعات و مصرف انرژی کمک کنند.
4- کاربردهای واقعی متعددی از اینترنت اشیا وجود دارد، از اینترنت اشیا مصرف کننده و اینترنت اشیاء سازمانی گرفته تا اینترنت اشیاء تولیدی و صنعتی. کاربردهای اینترنت اشیا در حوزه های پیشرفته متعددی از جمله خودرو، مخابرات و انرژی را در بر می گیرد.
5- در یک شهر هوشمند، حسگرها و استقرارهای IoT، مانند چراغ‌های هوشمند خیابان و کنتورهای هوشمند، می‌توانند به کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نظارت و رفع نگرانی‌های محیطی و بهبود بهداشت کمک کنند.

سرمایه گذاری هوشمند در ارزهای دیجیتال

اگر شما هم علاقمند به دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین هستید، این پیام مخصوص شماست! یکی از بهترین راه ها برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، سفارش طراحی سایت خرید و فروش ارز دیجیتال است. در این راه، آرتاراکس به پشتوانه سال ها تجربه و ده ها مشتری راضی، آماده ارائه راهکارهای حرفه ای خود به شما کاربران عزیز است. ما توانایی طراحی و پیاده سازی انواع پلتفرم خرید و فروش رمز ارز را به صورت امن و سریع داریم. انواع سایت خرید و فروش اتوماتیک ارزهای دیجیتال در آرتاراکس طراحی و اجرا شده است. به منظور مشاهده نمونه کارهای ما اینجا کلیک کنید: نمونه کار سایت صرافی ارز دیجیتال و همچنین برای مشاوره رایگان با کارشناسان آرتاراکس و اطلاع از قیمت طراحی سایت صرافی، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:



 



بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
نیما کریمی
1400/10/26 13:48

مقاله مفیدی بود، سپاس از زحمات شما برای گسترش علم

امیر رضا
1400/10/21 16:15

واقعا مقاله جالبی بود، چقدر علم بشر با سرعت زیادی داره بالا میره!! یه جایی خوندم که برای افزایش شیردهی گاوها، براشون عینک واقعیت مجازی می گذارن و با همین اینترنت اشیا وضعیت دام رو از راه دور بررسی می کنن

فرشته سهراب پور
1400/10/18 16:51

سلام، واقعا مقاله عالی و درجه یکی آماده کردید. خواستم ازتون تشکر کنم و بگم برای پروژه دانشگاهم از این مطلب به عنوان یه سورس خوب استفاده کردم. موفق باشید همیشه

سعید فلاح
1400/10/13 15:08

اینطوری که پیش میره اینترنت اشیا به زودی همه جا رو می گیره، از یخچال و لباسشویی گرفته تا ماشین و قطار و هوایپما!!!




working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002