بلاک چین فانتوم چیست و آینده Fantom چگونه است؟

بلاک چین فانتوم چیست و آینده Fantom چگونه است؟

شنبه 23 بهمن 1400
| 5060
:امتیاز دهید

آشنایی با شبکه فانتوم و ارز FTM

در سالیان گذشته، چندین شبکه بلاک چین با این امید که عملکرد بهتری نسبت به اتریوم داشته باشند، ظهور کرده اند. یکی از شبکه هایی که قصد دارد طیف وسیعی از پیشرفت ها را به ارمغان بیاورد، فانتوم است. بلاک چین Fantom شبکه‌ای است که بر مقیاس‌پذیری تمرکز دارد و در اینجا خواهیم دید که چه برنامه هایی برای بهبود دنیای بلاک چین دارد. این شبکه، شباهت هایی با دیگر شبکه های موجود در بازار دارد، اما ویژگی های متمایز خود را نیز دارد. قبل از ادامه، پیشنهاد می کنیم، اگر قصد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارید، طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال با آرتاراکس را انتخاب کنید.
طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال

بلاک چین فانتوم چیست؟

فانتوم یک بلاک چین غیرمتمرکز، منبع باز و بدون مجوز است که توان عملیاتی بالایی را ارائه می دهد. این بستر با هدف تسهیل بیشتر استفاده از قراردادهای هوشمند برای برنامه های غیرمتمرکز dapps ساخته شده است. این شبکه برای رسیدن به این هدف، دارای ویژگی های بسیاری است که در ادامه توضیح داده می شود. همچنین فانتوم دارای توکن بومی خود با نماد FTM است.

فانتوم و دیفای

همانطور که می بینید، تعریف Fantom نسبتاً ساده است. زمانی که محبوبیت بازار دیفای افزایش یافت، بسیاری از کاربران شبکه بلاک چین اتریوم از هزینه‌های بالای کارمزدی که در صورت مسدود شدن شبکه رخ می‌دهد، ناراحت شدند. در همان زمان، چندین شبکه جدید ظاهر شدند که هزینه های شبکه بسیار کمتری را ارائه می کردند. این شبکه با چندین مورد از بزرگترین ارائه دهندگان راه حل های بازار، از جمله  Chainlink، Ren، Band Protocol،  Graph و Waves یکپارچه شده است.

شبکه فانتوم چگونه کار می کند؟

فانتوم از پروتکل اجماع Asynchronous Fault Tolerance (aBFT) برای دستیابی به توان عملیاتی بالا، هزینه های تراکنش پایین، امنیت و قابلیت اطمینان استفاده می کند. چهار اصل اساسی طراحی که زیربنای Fantom هستند عبارتند از:
  • مقیاس پذیری
  • امنیت
  • مدولار بودن
  • ماهیت متن باز 
این طراحی، امنیت شبکه را بالا نگه می دارد و در عین حال امکان مقیاس پذیری و عدم تمرکز را نیز فراهم می کند.

قابلیت های شبکه فانتوم

مکانیسم Lachesis که در زیر توضیح داده شده است، از یک لایه اجماع مدولار استفاده می کند. این می تواند در هر شبکه دفتر کل توزیع شده ادغام شود. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های اتریوم را به راحتی به شبکه اصلی فانتوم منتقل کنند و از تمام مزایای بالقوه بهره ببرند. همچنین یک کیت توسعه نرم‌افزار به نام ماشین مجازی فانتوم وجود دارد که امکان توسعه بومی را در Fantom فراهم می‌کند. 
اکوسیستم فانتوم

ساختار و طراحی شبکه 

یک ایده فنی اصلی وجود دارد که فانتوم را به آنچه هست تبدیل می کند. به این ایده لاچسیس Lachesis می گویند.

فانتوم لاچسیس

پروتکل اجماع Fantom الگوریتم اثبات سهام (PoS) است، اما به دلیل مکانیسم aBFT آن، هیچ رهبری در سیستم وجود ندارد. این مکانیسم لاچسیس نامیده می شود و از برخی جهات بسیار بهتر از الگوریتم اثبات کار (PoW) عمل می کند. Lachesis مزایای متعددی دارد، از جمله آن می توان به نهایی شدن تقریباً فوری امور اشاره کرد. میانگین زمان تراکنش حاصل در یک ثانیه است. این یکی از دلایلی است که فانتوم بسیار سریع تر از سایر شبکه های بلاک چین است.

ویژگی های لاچسیس

با Lachesis، هر گره حاوی گراف غیرچرخشی جهت دار خود (DAG) است و آن ها به طور مستقل به اجماع دست می یابند. سپس دسته‌هایی از این موارد جمع‌آوری می‌شوند و در کل شبکه تأیید می‌شوند. این گره ها برای تایید مشروعیت تراکنش ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

ویژگی های بلاک چین فانتوم

به عنوان یک شبکه بلاک چین که در طراحی جدید پیشگام است، فانتوم دارای چند ویژگی جالب است که آن را متمایز می کند. در زیر به برخی از آن ویژگی ها اشاره می شود.

پلتفرم پرداخت سریع، ایمن و ارزان

فانتوم با aBFT خود امکان پرداخت سریع و مطمئن را با حداقل هزینه فراهم می کند. این یکی از ویژگی‌های اساسی‌ است. تجربه کلی استفاده از شبکه Fantom به دلیل رویکرد جدید به اجماع، نسبتاً بهتر است.

حاکمیت روی زنجیره

فانتوم یکی از اولین شبکه هایی است که از حاکمیت زنجیره ای پشتیبانی می کند. رای گیری با FTM کاملا روی زنجیره انجام می شود و هر سکه برابر با یک رای است. سهامداران می توانند پیشنهاداتی را ارائه دهند که هزینه آن 100 FTM است و سپس دارندگان می توانند به آن پیشنهاد رأی دهند. به طور منحصر به فرد، کاربران می توانند درجه ای از موافقت را در مورد پیشنهادات، در مقیاس 0 تا 4 بیان کنند، که 0 شروع به مخالفت کامل و 4 موافقت کامل است.
 
یک مقاله مفید دیگر بخوانید: صفر تا صد متاورس و ویژگی های آن

استیکینگ نقدینگی

ساختار سرمایه گذاری برای فانتوم بسیار جالب است. کاربران می توانند FTM را با یک گره اعتبار سنجی برای دریافت 4% سود سالیانه به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، قابلیت Fantom Fluid Rewards وجود دارد که FTM را از هر نقطه از دو هفته تا یک سال با سود 12 درصد قفل می کند. از سوی دیگر، استیکینگ ارز دیجیتال FTM به سهامداران اجازه می‌دهد sFTM را با نسبت 1:1 به FTM تبدیل کنند تا به عنوان وثیقه در Fantom Finance استفاده شود. مورد دوم مجموعه‌ای از برنامه‌های DeFi است که بر روی Fantom ساخته شده‌اند و به کاربران اجازه می‌دهند حتی در صورت Staking، از سرمایه خود نهایت استفاده را ببرند.

کاربردهای ارز دیجیتال فانتوم (FTM)

سکه فانتوم چند مورد استفاده متفاوت دارد و از این نظر شبیه شبکه های دیگر است. دو مورد از مهمترین موارد استفاده در زیر ذکر شده است.

جبران کننده اعتبار

اعتبار سنجی ها نقش کلیدی در اکوسیستم فانتوم دارند. علاوه بر ایده اجرای تراکنش ها، آن ها برای فعالیت هایی مانند جلوگیری از هرزنامه تراکنش ها پاداش دریافت می کنند. تمام جوایز در FTM پرداخت می‌شوند که انگیزه‌ای برای اجرای مداوم شبکه است.

فعالیت های حاکمیتی

همانطور که قبلا ذکر شد می توان از سکه FTM برای هدایت پارامترهای توسعه و شبکه استفاده کرد. حاکمیت یکی از کاربردهای کلیدی سکه FTM است، همانطور که در مورد پروژه های دیگر با ماهیت مشابه نیز صدق می کند.

پاداش استیک ارز فانتوم 

وب سایت فانتوم دارای یک ماشین حساب پاداش برای استیک کردن سکه FTM است.
استیکینگ فانتوم

پیش بینی قیمت ارز فانتوم

بدون شک مقیاس پذیری یک مشکل برای شبکه های بلاک چین است. به ویژه شبکه هایی که در فضای رو به رشدی مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) کار می کنند. Fantom راه‌حل‌های هیجان‌انگیزی را ارائه می‌کند و به همین دلیل، می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر بازار در آینده داشته باشد. در زمان نوشتن این مقاله، قیمت فانتوم 1.9 دلار است. برخی از سرمایه گذاران به سطوح 5 دلاری در آینده نزدیک امیدوار هستند، اما موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از سرمایه گذاری روی فانتوم در نظر بگیرید. مثل وضعیت کلی بازار رمزارزها، تصمیمات فدرال رزرو، مسائل سیاسی اثر گذار در مقیاس جهانی، قانون گذاری ها و مواردی از این دست که می تواند در بلند مدت تاثیر گذار باشد.
پیش بیمی قیمت ارز فانتوم

تحلیل تکنیکال فانتوم FTM

الگوی سر و شانه معکوس به عنوان نشانگر استفاده می شود. این الگو به معکوس شدن روند نزولی قیمت ها مربوط می شود. این یکی از رایج ترین نشانه های تغییر روند است. هنگامی که قیمت کاهش می یابد، به کف می رسد (تقاطع) و سپس شروع به بهبود و افزایش می کند.  قیمت به حدی کاهش یافت که به کمترین حد خود رسید و سپس دوباره شروع به افزایش کرد. باز هم مقاومت بازار قیمت ها را پایین آورد و فانتوم ها برای آخرین بار کاهش یافت. این حرکت سه دره یا فرورفتگی به نام های شانه چپ، سر و شانه راست ایجاد می کند. پس از تکمیل این الگو، انتظار رشد قیمت وجود دارد. اگر این الگو ادامه یابد، قیمت FTM ممکن است به سطح مقاومت به 3.1 دلار و 5.11 دلار برسد. اگر روند معکوس شود، ممکن است قیمت FTM تا 1.23 دلار کاهش یابد.

قیمت فانتوم در 2022
چگونه و از کجا ارز فانتوم بخریم؟

در مورد محل خرید دارایی رمزنگاری Fantom، باید به برخی از بزرگترین صرافی‌های بازار مانند Binance، Gemini یا Uniswap نگاه کنید. خرید فانتوم تقریباً به آسانی خرید اتریوم است، بنابراین لازم نیست زیاد نگران باشید. به سادگی به یکی از صرافی هایی که FTM در آن لیست شده است بروید و مبادله را انجام دهید. 

آینده ارز فانتوم چگونه است؟

شبکه Fantom قول هایی برای ارتقاء اکوسیستم dapp و DeFi داده است. عملکرد شبکه قوی است و همچنین ویژگی های جالبی مانند Fantom Liquid Staking را ارائه می دهد. علاوه بر این، شبکه مطمئناً توانایی اجرای تعاملات در مقیاس بزرگ را دارد. با این حال موفقیت آن تا حد زیادی به رشد اکوسیستم آن بستگی دارد و هنوز باید دید. در مجموع، مطمئناً ارزش دارد که Fantom را زیر نظر داشته باشید زیرا بازار DeFi به سطح تجاری بیشتری از پذیرش می رسد.
 
یک مقاله مفید دیگر بخوانید: اتر اسکن چیست؟

فانتوم بخریم یا کاردانو

Fantom (FTM) و Cardano (ADA) ارزهای رمزپایه‌ای هستند که با قیمت‌های پایین در محدوده 1 تا 2 دلار معامله می‌شوند و هر دو دارایی‌های اثبات سهام هستند. این مکانیسم توافقی است که از صاحبان یک ارز دیجیتال می‌خواهد تا سکه‌های خود را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه «سهیم» کنند. هر دو اخیراً شاهد افزایش قیمت بوده اند. اما کدام برای سرمایه گذاری در آینده بهتر است؟ بیایید این دو دارایی Proof of Stake را در چند نکته کلیدی با هم مقایسه کنیم.

مقدار کل قفل شده را دنبال کنید

ارزش کل قفل شده (TVL) اندازه گیری ارزش تمام دارایی های قفل شده یا متعهد به یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. هر چه ارزش قفل شده در یک شبکه بیشتر باشد، شبکه سالم تر است و سرمایه گذاران ارزش بیشتری در آن می بینند.

فایده شاخص ارزش کل قفل شده

سرمایه گذاران می توانند ارزش بازار سکه را بر TVL تقسیم کنند تا متوجه شوند که ارزش دارایی کمتر است یا بیش از حد ارزش گذاری شده است. در امور مالی سنتی، ارزش دفتری اساساً ارزش شرکت در صورت انحلال است، بنابراین سرمایه‌گذاران به ارزش دفتری به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری ارزش‌گذاری نگاه می‌کنند.

ارزش قفل شده فانتوم و کاردانو

مقایسه فانتوم و کاردانو بر اساس این متریک مزیت بزرگی برای فانتوم به همراه دارد. با ارزش بازار 5 میلیارد دلار و TVL ده میلیارد دلار، نسبت ارزش بازار فانتوم به ارزش کل قفل شده کمتر از 0.5 است، در همین حال، کاردانو دارای ارزش بازار 35 میلیارد دلار و TVL زیر 100 میلیون دلار است، به این معنی که ارزش بازار کاردانو به TVL بیش از 350 است. فانتوم از نظر ارزش گذاری مزیت واضح و مشخصی دارد. نکته دیگر ماجراته‌، این واقعیت است که فانتوم تنها در دو سال از عمر خود، ۱۰ میلیارد دلار ارزش کل به دست آورده است، در حالی که کاردانو از سال ۲۰۱۷ وجود داشته است و ارزش کل آن کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است.

وضعیت کاربران دو شبکه

تا دسامبر 2021، Cardano دارای 2.5 میلیون آدرس کیف پول منحصر به فرد بود که نسبت به سال قبل، 1200 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، Fantom از 5000 آدرس کیف پول منحصر به فرد در ژانویه 2021 به حدود 1.5 میلیون تا پایان سال رسید که نشان دهنده افزایش 300 برابری کاربران منحصر به فرد است. در حالی که کاردانو 1 میلیون کاربر بیشتر دارد، ما در اینجا به فانتوم امتیاز می دهیم زیرا در مدت زمان بسیار کوتاه تری کاربران خود را جمع آوری کرده است. هر دو ارز دیجیتال با یک نرخ چشمگیر در حال رشد هستند، اما Fantom سرعت رشد بهتری دارد.
این مقاله را از دست ندهید: مزایا و معایب متاورس چیست؟

Fantom در توسعه dApp پیشتاز است

توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) در Cardano تا به امروز نسبتاً محدود بوده است، اگرچه کاردانو، تنها در ماه سپتامبر شروع به فعال کردن قراردادهای هوشمند کرده است. برنامه های قابل توجه در Cardano به Empowa، پروژه ای که می خواهد به ساخت مسکن مقرون به صرفه در آفریقا کمک کند و Sundaeswap، یک صرافی غیرمتمرکز ساخته شده در کاردانو محدود می شود. این پروژه ها ممکن است شایستگی های خود را داشته باشند اما تاکنون بودجه قابل توجهی جذب نکرده اند.

وضعیت خوب برنامه های غیرمتمرکز در فانتوم

در همین حال، فانتوم در طول سال گذشته شاهد افزایش توسعه dApp بوده است، به طوری که برنامه هایی مانند صرافی غیرمتمرکز SpookySwap و پلتفرم استیبل کوین Tomb.finance هر کدام بیش از 1.5 میلیارد دلار TVL جذب کرده اند. دیگر برنامه های کاربردی برجسته عبارتند از پلتفرم سرمایه گذاری غیرمتمرکز Beethoven X و بهینه ساز بازده Beefy.

کاردانو یا فانتوم، کدام برنده است؟

کاردانو و فانتوم هر دو شبکه‌های خود را با سرعتی باورنکردنی توسعه می‌دهند. در حالی که کاردانو از نظر تعداد کاربران مزیت آشکاری دارد، فانتوم با سرعت بسیار بیشتری پایگاه کاربران خود را افزایش می‌دهد و کاردانو را به دست می‌آورد. علاوه بر این، فانتوم در حال لذت بردن از انفجار توسعه بر روی پلتفرم خود است، در حالی که به نظر می رسد کاردانو هنوز هم به دنبال جایگاه خود در این بخش است. از نظر ارزش گذاری بر اساس ارزش کل قفل شده در پلتفرم ها در مقایسه با ارزش بازار آن ها، Fantom به طور قابل توجهی ارزش بهتری ارائه می کند. بر اساس این معیارها، ما معتقدیم Fantom در حال حاضر خرید بهتری است و انتظار داریم که در آینده بهتر از Cardano عمل کند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:

سرمایه گذاری پرسود در ارزهای دیجیتال

شرکت فنی و مهندسی آرتاراکس با تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت ارز دیجیتال آماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز است. این مجموعه به صورت تخصصی در زمینه های طراحی سایت صرافی آنلاین ، طراحی سایت صرافی p2p ، طراحی سایت بازار معاملاتی، طراحی سایت پرفکت مانی ، ساخت توکن، سایت فروش NFT و غیره به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی فعالیت می نماید. شما عزیزان می توانید نمونه سایت های صرافی ارز دیجیتال را در از منوی اصلی وبسایت مشاهده نمایید. برای سفارش طراحی انواع وبسایت صرافی ارز دیجیتال، با ما تماس بگیرید:

مشاوره طراحی سایت صرافی آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002