کاربرد بلاک چین در پزشکی بهداشت و مراقبت

کاربرد بلاک چین در پزشکی بهداشت و مراقبت

یکشنبه 17 بهمن 1400
| 4132
:امتیاز دهید

تاثیر بلاک چین در پزشکی

کشورهای توسعه یافته بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را صرف مراقبت های بهداشتی می کنند. با این حال، هزینه‌های بیمارستانی در کنار اقدامات ناکارآمد و نقض داده‌های بهداشتی همچنان در حال افزایش است. این حوزه ای است که فناوری بلاک چین می تواند وضعیت آن را بهبود بخشد. این فناوری می تواند کارهای زیادی انجام دهد، از ارائه رمزگذاری ایمن اطلاعات بیمار گرفته تا مدیریت بیماری های همه گیر که در این مقاله به بیان کاربردهای بلاکچین در پزشکی و مراقبت و بهداشت خواهیم پرداخت. قبل از ادامه، پیشنهاد می کنیم، برای سرمایه گذاری سودمند در صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال، با سفارش طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال به آرتاراکس، گامی بلند و رو به جلو بردارید.

بلاک چین چیست؟

اصطلاح "بلاک چین" به یک رکورد تغییرناپذیر مشترک از زنجیره ای از تراکنش ها اشاره می کند که هر کدام از یک بلاک تشکیل شده است و بلاک ها توسط کلیدهای رمزنگاری ("هش") در کنار هم نگه داشته می شوند. این کلیدها یا امضاها در دفترهای مشترک ذخیره می‌شوند که توسط شبکه‌ای از گره‌ها به هم می‌پیوندند. هر گره یا Node دارای یک کپی از کل زنجیره است که دائماً هماهنگ شده و به روز می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بلاک چین چیست مراجعه کنید.

ویژگی های اصلی بلاک چین

طبق گفته موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) از مزایای فناوری بلاک چین می توان به ماهیت مقاوم در برابر دست کاری، ماهیت غیرمتمرکز دفتر کل دیجیتال و عدم امکان تغییر تراکنش ثبت شده در بین کاربران شبکه، اشاره کرد. به این فناوری، دفتر کل دیجیتال (DLT) نیز می گویند.

مزایا و معایب بلاک چین در پزشکی

برخی از نگرانی های کلیدی در مورد برنامه های بلاک چین در مراقبت های بهداشتی عبارتند از:
  • امنیت زیرساخت شبکه در تمامی سطوح
  • احراز هویت همه شرکت کنندگان
  • الگوهای یکسان مجوز برای دسترسی به اطلاعات سلامت الکترونیکی
DLT را می توان در بسیاری از حوزه های مراقبت های بهداشتی اعمال کرد. اما تمام فعالیت های موجود در پزشکی به تراکنش ها مرتبط نیست. با این حال، بلاک چین های عمومی را نمی توان برای ذخیره اطلاعات خصوصی مانند شناسایی داده های سلامت استفاده کرد. زیرا داده های موجود در آن ها به طور گسترده در دسترس است. شفافیت ذاتی بلاک چین، همه استفاده کنندگان از شبکه را ملزم به ارائه داده های واقعی و اصیل می کند.
کاربرد بلاک چین در بهداشت

امنیت اطلاعات پزشکی در بلاک چین

فناوری بلاک چین در برابر برخی از انواع حملات آسیب پذیر است، اگرچه محافظت داخلی خوبی را در برابر سایر روش ها ارائه می دهد. کد بلاک چین، آن را در برابر حملات هکری و اشکالات فنی ایمن می کند. با این حال امکان رخنه هایی به کمک مهندسی اجتماعی و سایر روش های نفوذ تا حدودی وجود دارد. بنابراین، امنیت اطلاعات باید به ویژه در هنگام استفاده در مراقبت های بهداشتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

چالش تغییر ناپذیری اطلاعات

فناوری بلاک چین نباید بی رویه در مراقبت های بهداشتی استفاده شود، زیرا داده های آن تغییر ناپذیر است. بنابراین فایل‌هایی که اغلب تغییر می‌کنند، ممکن است از شبکه خارج شوند. تمام داده های شناسایی باید خارج از زنجیره نگهداری شوند. 

بلاک چین در برابر پایگاه داده

مزایای استفاده از بلاک چین، نسبت به روش‌های سنتی سیستم‌های مدیریت پایگاه داده مراقبت‌های بهداشتی، شامل مدیریت غیرمتمرکز، پایگاه‌های داده غیرقابل تغییر، منشأ داده، داده‌های قابل ردیابی، داده‌های قوی، در دسترس بودن داده‌ها برای هر کاربر مجاز و دور نگه داشتن آن از دست کاربران غیرمجاز است، با رمزگذاری که به کلید خصوصی بیمار وابسته است. در همین رابطه می توانید به مقاله تفاوت بلاک چین و پایگاه داده مراجعه نمایید.

کشورهای پیشگام در استفاده

استونی در این زمینه پیشتاز است و در سال 2012 شروع به استفاده از قدرت بلاک چین در مراقبت های بهداشتی کرده است. در حال حاضر، کل صورت حساب مراقبت های بهداشتی، 95 درصد از داده های سلامت و 99 درصد از اطلاعات نسخه ها به صورت دیجیتالی از طریق بلاک چین نگهداری می شود.

کاربردهای بلاک چین در بهداشت و درمان

بلاک چین در مراقبت های بهداشتی را می توان در پنج حوزه اصلی پیش بینی کرد:
  1. مدیریت داده های پرونده الکترونیک پزشکی (EMR)
  2. حفاظت از داده های مراقبت های بهداشتی
  3. مدیریت داده های پرونده سلامت شخصی
  4. مدیریت ژنومیک نقطه مراقبت
  5. مدیریت داده های سوابق سلامت الکترونیک

مهم ترین مزایای بلاک چین در پزشکی

علاوه بر موارد فوق، کاربردهای منحصر به فردی برای blockchain در بهداشت و درمان وجود دارند.

پژوهش

در حال حاضر، سوابق الکترونیکی سلامت، امکان به روز رسانی و به اشتراک گذاری خودکار اطلاعات پزشکی در مورد یک بیمار معین را تنها در یک سازمان یا شبکه ای از سازمان ها می دهد. اگر اطلاعات به گونه‌ای سازماندهی شده باشند که مجموعه‌ای از اطلاعات در بالاترین لایه بلاک چین فقط اطلاعاتی باشد که PHI یا اطلاعات شخصی قابل شناسایی (PII) نباشد، می‌تواند گسترش یابد. این به محققان و سایر سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا به این طیف گسترده از داده‌ها، با گروه‌هایی متشکل از صدها هزار بیمار، دسترسی داشته باشند. در دسترس بودن چنین حجم عظیمی از داده ها، تحقیقات بالینی، گزارش و شناسایی رویدادهای ایمنی و عوارض جانبی، و گزارش بهداشت عمومی را به میزان زیادی ارتقا می دهد.
پرشکی و بلاک چین

به اشتراک گذاری سریع و ایمن

همین اطلاعات در شبکه های بلاک چین می تواند به بیماران اجازه دهد تا به راحتی قفل پرونده را باز کنند و داده های سلامت خود را از طریق یک کلید خصوصی قابل اشتراک گذاری با سایر ارائه دهندگان یا سازمان ها به اشتراک بگذارند. این می‌تواند به ایجاد فناوری اطلاعات سلامت (HIT) که بین کاربران مختلف قابل اجرا و مشارکت است کمک کند.

مراقبت سریع تر، ارزان تر، بهتر

بلاک چین می تواند یک سیستم واحد برای سوابق بهداشتی ذخیره شده و به روز شده برای بازیابی ایمن و سریع توسط کاربران مجاز ایجاد کند. با اجتناب از ارتباط نادرست بین متخصصان مختلف مراقبت های بهداشتی که در مراقبت از یک بیمار مشارکت دارند، می توان از اشتباهات بیشماری جلوگیری کرد. تشخیص و مداخلات سریع تر ممکن می شود و مراقبت می تواند برای هر بیمار شخصی سازی شود.
یک مقاله مفید دیگر بخوانید: مزایا و معایب متاورس

پرونده های سلامت الکترونیکی 

زنجیره بلوکی می‌تواند یک لایه تراکنش واحد را فراهم کند که در آن سازمان‌ها می‌توانند داده‌ها را از طریق یک سیستم امن، با ذخیره مجموعه خاصی از داده‌های استاندارد شده در زنجیره، با لینک‌های رمزگذاری شده خصوصی اطلاعات مانند تصاویر رادیوگرافی یا تصاویر دیگر، ارسال و به اشتراک بگذارند. استفاده از قراردادهای هوشمند و پروتکل‌های مجوز یکتا می‌تواند به شدت از این اتصال یکپارچه پشتیبانی کند.

امنیت داده ها

از سال 2009 تا 2017، بیش از 176 میلیون نقض اطلاعات در رابطه با سوابق مراقبت های بهداشتی رخ داده است. ویژگی های امن مرتبط با بلاک چین می تواند به محافظت از اطلاعات سلامتی بسیار بهتر کمک کند. هر فرد دارای یک شناسه یا کلید عمومی و یک کلید خصوصی است که فقط در صورت لزوم و برای مدت زمان لازم می تواند قفل آن را باز کند. بنابراین، بلاک چین‌ها می‌توانند یک مسیر حسابرسی تغییرناپذیر از اطلاعات سلامت ارائه کنند.

برنامه های سلامت و نظارت از راه دور

برنامه های کاربردی سلامت موبایل امروزه با پیشرفت تکنولوژی اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. در این زمینه، سوابق پزشکی الکترونیکی (EMR) در یک شبکه بلاک چین ایمن نگهداری می‌شوند و داده‌ها را می‌توان به سرعت برای پرسنل پزشکی ارسال کرد و همچنین برای خود نظارتی و مراقبت خانگی نیز در دسترس است. این ناحیه به ویژه به بدافزار حساس است، 

ردیابی و تامین تجهیزات پزشکی

بلاک چین می تواند با شفافیت کامل به ایمن سازی و شناسایی ردپای منابع دارویی کمک کند. حتی می تواند نظارت بر هزینه های نیروی کار و انتشار کربن در ساخت این لوازم را فراهم کند.

مطالبات بیمه سلامت

بلاک چین به دلیل توانایی آن در ارائه رویدادهای پزشکی همانطور که رخ داده اند، بدون پتانسیل تغییر داده ها در مراحل بعدی به منظور تقلب، به طور منحصر به فردی برای پردازش ادعاها سازگار است. در نتیجه در امور بیمه ای یک گزینه عالی به شمار می رود.

ردیابی بیماری ها 

قابلیت‌های منحصربه‌فرد بلاک چین می‌تواند به گزارش‌دهی بلادرنگ بیماری و کاوش در الگوهای بیماری کمک کند که می‌تواند به شناسایی منشأ و پارامترهای انتقال آن کمک کند.

حفاظت از ژنومیک

اخیراً سرقت داده‌های ژنومی به یک مسئله اصلی تبدیل شده است. بلاک چین می تواند از این امر جلوگیری کند و حتی یک بازار آنلاین فراهم کند که در آن دانشمندان بتوانند اطلاعات ژنومی را برای اهداف تحقیقاتی خریداری کنند. این می تواند فروش ایمن را ترویج کند و واسطه های گران قیمت را حذف کند.

خلاصه مقاله

کاربردهای بلاک چین در مراحل اولیه مراقبت های بهداشتی هستند. برخی از نمونه‌هایی از چارچوب‌های فناوری بلاک چین که در حال حاضر در مقیاس نسبتاً کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از Ethereum و Hyperledger Fabric. با بهبود امنیت بلاک چین و سیستم هایی که تراکنش های همگام را ترویج می کنند، می توان از خدمات بلاک چین برای بهبود مدیریت داده های مراقبت های بهداشتی استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

آرتاراکس با تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت ارز دیجیتال آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. این تیم به صورت تخصصی در زمینه های طراحی سایت صرافی آنلاین ، طراحی سایت بیت کوین، طراحی سایت بازار معاملاتی، طراحی سایت پرفکت مانی ، ساخت توکن، سایت فروش NFT و غیره به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی فعالیت می نماید. شما عزیزان می توانید نمونه سایت های صرافی ارز دیجیتال را در از منوی اصلی وبسایت مشاهده نمایید. برای سفارش طراحی انواع وبسایت صرافی ارز دیجیتال، با ما تماس بگیرید:

تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002