تفاوت بلاک چین و دیتابیس (پایگاه داده)

تفاوت بلاک چین و دیتابیس (پایگاه داده)

سه شنبه 26 مرداد 1400
| 5000
:امتیاز دهید

بلاک چین با دیتابیس چه تفاوتی دارد؟

بلاک چین و دیتابیس دو فناوری دیجیتالی هستند که برای ذخیره و مدیریت اطلاعات استفاده می شوند. با وجود اینکه بلاک Blockchain و Database هر دو یک کار را انجام می دهند، اما در ساختار و نوع عملکرد به طور کامل با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله در بلاگ آرتاراکس به معرفی کامل این فناوری ها، بررسی نوع عملکردشان و تفاوت شان با یکدیگر می پردازیم. با آرتاراکس همراه باشید! همچنین اگر قصد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال دارید، برای استعلام قیمت طراحی سایت صرافی روی بنر زیر کلیک کنید:

طراحی وبسایت صرافی

تاریخچه دیتابیس 

اصطلاح دیتابیس یا پایگاه داده از سال 1960 مورد استفاده قرار می گرفت، اما در سال های 1970 تا 1980 به صورت کامل ایجاد شد و کم کم شکل امروزی خود را گرفت. زمانی که رایانه اختراع شد، قرار بود وسیله ای باشد که فقط محاسبات (Computation) را انجام دهد. بنابراین برای جمع آوری اطلاعات و داده ها یا ذخیره سازی آن ها برنامه ریزی نشده بود. بعد از گسترش و توسعه حوزه فناوری اطلاعات، نیاز به جمع آوری اطلاعات، ذخیره سازی و مدیریت داده ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد.

دیتابیس چیست؟

در واقع دیتابیس اطلاعات و داده ها را با استفاده از ساختار بندی منظم، اطلاعات را ذخیره و نگهداری می کند و در صورت نیاز می توانیم با ساده ترین روش و در کوتاه ترین زمان ممکن به آن ها دسترسی پیدا کنیم. نرم افزارها بدون استفاده از پایگاه داده عملا هیچ کاربردی نخواهند داشت.

مدیریت و کنترل پایگاه داده با استفاده از (Relational Database Management System) یا به اختصار (RDBMS) است.

دیتا بیس ها از معماری شبکه (Client Server) استفاده می کنند. در این سیستم، کاربر یا مشتری (Client) می تواند با استفاده از مجوز دسترسی خاص، اطلاعات یا داده های یک سرور را تغییر داده یا اصلاح نماید. همچنین کنترل و مدیریت اصلی دیتابیس در دست افرادی خاص و مشخص خواهد بود. بنابراین این سیستم به صورت کاملاً متمرکز فعالیت می کند.

دیتابیس چیست

بلاک چین چیست؟

در سال 2009 با ایجاد اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین، مفهوم بلاک چین نیز وارد دنیای دیجیتالی شد. به زبان ساده، بلاک چین نوعی سیستم برای ذخیره و نگهداری اطلاعات به صورت غیر متمرکز است. در این ساختار، اطلاعات در میان تمام اعضای شبکه های ارز دیجیتال یا نود ها (Node) به اشتراک گذاشته می شود. ورود این تکنولوژی به زندگی روزانه انسان، سبب استقبال از کسب و کارهای جدیدی مثل خرید و فروش ارز دیجیتال شد. امروز شما هم می توانید به راحتی با سفارش طراحی سایت صرافی در این زمینه فعالیت سودآور داشته باشید. 

به دلیل ساختار بلاک چین، بعد از ثبت اطلاعات در آن امکان حذف یا تغییر آن ها غیر ممکن است.

شبکه بلاک چین بلوک هایی (Blocks) تشکیل شده است که به صورت یک زنجیره (Chain) به یکدیگر متصل شده اند. در واقع بلاک چین زنجیره ای از بلاک هاست که اطلاعات در آن ذخیره و به صورت غیرمتمرکز نگهداری می شود.

الگوریتم های اجماع در بلاک چین

شبکه های بلاک چین از الگوریتم های متفاوتی برای فعالیت خود استفاده می کنند. به طور مثال شبکه بیت کوین از الگوریتم اثبات کار یا (PoW) استفاده می کند. مهم ترین ویژگی blockchain غیرمتمرکز بودن آن است. یعنی هیچ فرد یا ارگان خاصی آن را تحت کنترل و مدیریت ندارد و تمام کاربران در مدیریت شبکه نقش دارند. تصمیمات نیز با مشارکت نودها اخذ و در دفتر کل ثبت می شود.

شبکه بلاکچین

تفاوت های بلاک چین و دیتا بیس

همانگونه که توضیح داده شد، فناوری های دیتابیس و بلاک چین در یک چیز مشترک هستند: یعنی جمع آوری، ذخیره سازی و نگهداری اطلاعات. اما شیوه عملکرد آن ها با یکدیگر کاملا متفاوت است. تا جایی که این عملکرد ها باعث ایجاد ویژگی ها و امکانات خاصی در هر کدام شده است. در ادامه مواردی که باعث ایجاد تفاوت در این سیستم شده است را بررسی خواهیم کرد.

شفافیت و یکپارچگی در سیستم

یکپارچگی در سیستم به این معنی است کاربران این اطمینان را داشته باشند که امکان بازیابی و بازگشت اطلاعات برای آن ها وجود دارد. همچنین اطلاعات ثبتی آن ها به همانگونه نگهداری شوند و تغییری در آن ها ایجاد نشده باشد. شفافیت نیز به این معنی است که کاربران بتواند بر نحوه عملکرد سیستم نظارت داشته باشند. این امکان در بلاک چین وجود دارد که نودهای شبکه به طور کامل بر عملکرد شبکه بلاک چین نظارت داشته باشند، اما در پایگاه داده این امکان وجود ندارد.

کراد (CRUD) یا خواندن نوشتن

در پایگاه داده، مشتری یا کلاینت (Clinet) این امکان را دارد که چهار عمل زیر را به روی اطلاعات اجرا نماید:

  • ایجاد (Create)
  • خواندن (Read)
  • به روز رسانی (Update)
  • حذف (Delete)

این چهار عمل را به نام کراد (CRUD) می شناسند.
ویژگی های پایگاه داده شامل خواندن نوشتن ایجاد کردن و حذف کردن است

در مقابل، بلاک چین به صورتی ایجاد شده است که کاربر فقط می تواند اطلاعات را به شبکه اضافه کند. بعد از ثبت داده به هیچ عنوان امکان تغییر یا حذف اطلاعات وجود ندارد. بنابراین کاربر تنها کاری که می تواند در بلاک چین انجام دهد خواندن (Read) و نوشتن (Write) است. این کار امکانات و قابلیت های بسیار زیادی را برای بلاک چین ایجاد می کند.

اعتبار سنجی و نوشتن در بلاک چین

در شبکه بلاک چین دو عمل اساسی در رابطه با تراکنش ها وجود دارد:

  • اعتبارسنجی تراکنش ها
  • نوشتن تراکنش

در توضیح کلی، تراکنش (transaction) یک عملیات است که وضعیت اطلاعات موجود در بلاک ها را تغییر می دهند، یعنی تراکنش ها اطلاعات را تغییر نمی دهند یا آن ها را حذف نمی کنند، بلکه تنها وضعیت آن ها را تغییر خواهند داد. 

بلاک چین چطور کار می کند؟

سیستم متمرکز در مقابل غیرمتمرکز

در سیستم ها کنترل و مدیریت به دو صورت است:

  • متمرکز (centralized)
  • غیر متمرکز (decentralized)

در روش متمرکز، فرآیند کنترل به عهده افرادی مشخص یا سازمان یا ارگانی خاص است، یعنی کسانی هستند که می توانند دسترسی کامل به اطلاعات داشته باشند، آن ها را تغییر دهند یا حذف نمایند. در سوی دیگر سیستم های غیر متمرکز را داریم. در این دسته کنترل و مدیریت سیستم به عهده هیچ فرد مشخص یا سازمانی نیست، بلکه تمام افراد شبکه در مدیریت این سیستم دست خواهند داشت.

تفاوت سیستم متمرکز با غیر متمرکز

بلاک چین یا پایگاه داده؟ کدام برتر است؟

همانگونه که توضیح داده شد، بلاک چین و دیتابیس، در عین شباهت در ماهیت، تفاوت های زیادی در عملکرد با یکدیگر دارند. اما در نهایت کار هر دو آن ها ذخیره سازی و نگه داری از اطلاعات است. استفاده از بلاک چین امکانات و قابلیت های خاصی را برای ما ایجاد می کند. همچنین بلاک چین هنوز به صورت کامل مورد استفاده عموم قرار نگرفته است و بسیاری از قابلیت های آن هنوز به مرحله اجرا و استفاده نرسیده اند.

بسته به نیاز شما، دیتابیس یا بلاک چین می تواند انتخاب برتر باشد.


طراحی سایت صرافی آنلاین

آرتاراکس با تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. این تیم به صورت تخصصی در زمینه های طراحی سایت صرافی آنلاین ، طراحی سایت بیت کوین، طراحی سایت بازار معاملاتی، طراحی سایت پرفکت مانی ، ساخت توکن، سایت فروش NFT و غیره به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی فعالیت می نماید. شما عزیزان می توانید نمونه سایت های صرافی ارز دیجیتال را در از منوی اصلی وبسایت مشاهده نمایید. برای سفارش طراحی انواع وبسایت صرافی ارز دیجیتال، با ما تماس بگیرید:

تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002