صفر تا صد استیکینگ ارز دیجیتال [لیست ارزها، میزان سود و روش انجام]

صفر تا صد استیکینگ ارز دیجیتال [لیست ارزها، میزان سود و روش انجام]

یکشنبه 10 مرداد 1400
| 5541
:امتیاز دهید

همه چیز درباره استیکینگ 


اگر در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاک چین فعالیت داشته اید، احتمالاً اصطلاح استیکینگ ارز دیجیتال را شنیده اید. در واقع این کار یک راه حل جایگزین برای کسب درآمد به جای استخراج ارز دیجیتال (Mining) است. این کار به منابع برق و قدرت پردازشی کمتری نیاز دارد. همچنین با این روش شما می توانید با کمترین سرمایه، سود مناسبی دریافت کنید. با توجه به خطرات و ریسک های موجود، قبل از سرمایه گذاری در این زمینه بهتر است به طور کامل با این فرآیند آشنا شوید. در این مقاله در وبلاگ آرتاراکس به معرفی کامل Staking، مزایا و معایب، روش انجام، بهترین سایت ها و ارزها برای استیک کردن آشنا می شوید. البته مدنظر داشته باشید که روش هایی که مطرح می شوند و همچنین خرید و فروش رمز ارزها، تنها راه سرمایه گذاری در این بازار جذاب نیست. بلکه شما می توانید با سفارش طراحی سایت ارز دیجیتال به آرتاراکس، کسب درآمد عالی را تجربه کنید! بنابراین برای استعلام قیمت طراحی سایت صرافی کافیست که با کارشناسان ما تماس بگیرید. بدین منظور، شماره های تماس ما در پایان این مقاله در دسترس شما عزیزان است. 
طراح سایت ارز دیجیتال

راهنمای مطالعه مقاله

ما در این مقاله تلاش کرده ایم به تمام سوالات شما در رابطه با استیکینگ ارز دیجیتال پاسخ دهیم. برای راحتی و سهولت دریافت اطلاعات موردنظرتان، کافیست روی عناوین مربوطه در جدول زیر کلیک کنید:
 
جدول راهنمای مطالعه مقاله
تعریف استیکینگ  الگوریتم اثبات سهام تفاوت هولد و استیک  روش انجام
محاسبه میزان سود خطرات  معایب  مزایا
ارزهای مناسب پلتفرم های مناسب استخر استیکینگ تعریف اسلشینگ 
استیک در کیف پول سرد خلاصه مقاله سوالات متداول   

استیکینگ چیست؟

سپرده گذاری ارز دیجیتال روشی ساده برای دریافت سود است، بر خلاف ماینینگ، این کار نیاز به دستگاه و ابزارهای خاص ندارد و به مرور زمان دستگاه ها دچار استهلاک نخواهند شد و از ارزش آن ها کم نخواهد شد. به زبان ساده، مشابه حساب های کوتاه مدت یا بلندمدت بانکی، این فرآیندی است که با نگهداری یک رمز ارز در حساب صرافی آنلاین یا کیف پول ارز دیجیتال، می توانید سود دریافت کنید.
استیک کردن ارز دیجیتال
این کار به دو روش امکان پذیر است:

  • استیکینگ سرد: نگهداری رمز ارز مورد نظر در یک کیف پول ارز دیجیتال مانند تراست ولت که به این روش Cold Staking می گویند. 
  • استیکینگ صرافی: سپرده گذاری رمز ارز در یک صرافی آنلاین یا یک وبسایت. این روش دو حالت مختلف شامل قابل انعطاف Flexible و قفل شده Locked دارد. 

قبل از توضیح بیشتر درباره این روش ها، بهتر است که با الگوریتم اثبات سهام یا (Proof of Stake) آشنا شوید. چرا که پایه و اساس این قابلیت ها در صنعت ارزهای دیجیتال است.

استیکینگ staking

الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) ارز دیجیتال

الگوریتم اثبات سهام یا (PoS) یک مکانیزم اجماع است. برخلاف الگوریتم اثبات کار یا (PoW) که نسبت به قدرت پردازشی دستگاه به گره ها پاداش تعلق می گیرد. در (PoS) نود های اعتبار سنج مقدار مشخصی ارز دیجیتال را برای تائید تراکنش ها در شبکه به صورت سهام سپرده گذاری می نمایند. با تائید تراکنش و اضافه شدن بلاک جدید به شبکه بلاک چین، نودها نسبت به سهام خود سهم دریافت خواهند کرد.

استیکینگ و گواهی اثبات سهام

تفاوت هولد کردن (Holding) و استیکینگ (Staking) 

هولد کردن و استیکینگ در ظاهر شبیه یکدیگر هستند. اما در نوع عملکرد با یکدیگر متفاوت اند. در هولد کردن بعد از انتقال دارایی به کیف پول، می توانید هر زمان که بخوانید، رمز ارز را جابه جا نموده یا معامله کنید. اما در حالت دوم، بعد از سپرده گذاری دارایی تان به یک اعتبارسنج (Validator)، تا مدت معینی نمی توانید از آن استفاده کنید. شما با قفل کردن ارز خود در این روش، در اجماع و متمرکز کردن شبکه، افزایش کارایی و امنیت بلاک چین نیز مشارکت خواهید داشت. در عوض این کار، پاداش دریافت می کنید.

تفاوت هولد و استیک ارز دیجیتال چیست

تاریخچه الگوریتم اثبات سهام و استیکینگ 

سانی کینگ (Sunny King) و اسکات نادال (Scott Nadal) جزو اولین نفراتی هستند که فرآیند (PoS) را ارائه دادند. سانی و اسکات در ابتدا برای انجام این کار از یک ارز دیجیتال به نام (PeerCoin) استفاده نمودند. در واقع پیرکوین ارزی بود که به صورت همتا به همتا مورد استفاده قرار می گرفت و از بیت کوین (BTC) منشعب شده بود. شبکه اولیه ارائه شده، در واقع ترکیبی از (PoW) و (PoS) بوده است. هرچند الگوریتم اثبات کار برای عرضه اولیه استفاده می شد و قسمت اصلی کار شبکه و تامین امنیت از الگوریتم اثبات سهام بود.

در همین رابطه بخوانید: روش های دریافت ارز دیجیتال رایگان

در سال 2014 الگوریتم جدیدی مبتنی بر اثبات سهام ایجاد شد که الگوریتم اثبات سهام نمایندگی یا (DPoS) نام داشت. در ابتدا این الگوریتم در شبکه بلاک چین بیت شیرز (BitShares) استفاده شد، اما بعد از مدتی شبکه های دیگری مانند استیم (Steem) و شبکه ارز دیجیتال ایاس (EOS) نیز از این الگوریتم استفاده نمودند.

استیکینگ چطور انجام می شود؟

همانگونه که توضیح داده شد، الگوریتم اثبات سهام بر اساس اعتبارسنجی فعالیت می کند. مقدار ارز دیجیتالی که باید در شبکه استیک شود، برابر یا بیشتر از حد استانداردی است که برای آن شبکه در نظر گرفته شده است. در این شبکه، ماینرها (Miner) با نودهای اعتبار سنج (Validator) جایگزین کرده اند. این گره ها به صورت تصادفی انتخاب می شوند. نودهایی که ارز دیجیتال را استیک کرده اند شانس بیشتری برای تبدیل شدن به نود اعتبارسنج دارند.

بزرگترین ویژگی الگوریتم (PoS) ایجاد بلاک های جدید بدون نیاز داشتن به قدرت پردازشی بالا و انرژی زیاد است.

اسلشینگ چیست؟

در بیشتر شبکه هایی که stake را انجام داده اید، پاداش دریافتی همان رمز ارزی خواهد بود که قفل کرده اید. اما در برخی شبکه ها ارزی متفاوت به شما پرداخت خواهد شد. شبکه هایی که از این الگوریتم استفاده می کنند برای کنترل و پیشگیری از رفتارهای خراب کارانه نودها، از فرآیندی به نام اسلشینگ (Slashing) استفاده می کنند. با استفاده از این مکانیزم، امنیت، مشارکت و اجماع و در دسترس بودن گره ها تضمین می شود. 
pos

سود استیک کردن ارز دیجیتال چقدر است؟

این سوال پاسخ مشخصی ندارد، زیرا میزان سود و پاداش هر شبکه متفاوت است و عدد مشخصی ندارد. اما معمولاً موارد زیر موارد زیر را در نظر می گیرند:

  • تعداد ارزهای دیجیتالی که توسط نود ذخیره شده اند
  • مدت زمانی که نود ارز دیجیتال را نگهداری کرده است
  • تعداد کل ارزهای دیجیتال استیکینگ شده در شبکه
  • میزان نوسانات و تورم

در برخی شبکه ها پاداش بر اساس درصد ثابت و مشخص پرداخت می شوند. در همین رابطه بخوانید: استیک کاردانو در تراست ولت 

در این جدول بیشترین سود استیک را مشاهده می کنید. (تاریخ به روزرسانی: 19اسفند 1400)

نام رمز ارز  کیف پول  سود سالیانه
BTCBinance Coin TrustWallet 11%
BTCKava TrustWallet 10%
BTCAlgorand LedgerLive 7.49%
AtomicWallet 7.2%
TrustWallet 6%
Exodus 0.06%
BTCCosmos Exodus 13.97%
AtomicWallet 10%
TrustWallet 7%
BTCTezos AtomicWallet 7%
LedgerLive 6.09%
Exodus 5.66%
TrustWallet 5%
BTCTerra TrustWallet 4.2%
BTCTRON AtomicWallet 5%
TrustWallet 4.1%
LedgerLive 3.3%
BTCSolana AtomicWallet 7.4%
Exodus 5.85%
BTCZilliqa AtomicWallet 13%
BTCCardano AtomicWallet 5%
Exodus 4.91%
BTCAtomic Wallet Coin AtomicWallet 20%
BTCICON AtomicWallet 10%
BTCBand Protocol AtomicWallet 13%
BTCNEO AtomicWallet 1.4%
Exodus 0%
BTCKomodo AtomicWallet 5.1%
BTCVeChain AtomicWallet 1.63%
Exodus 1.03%
BTCOntology Exodus 19.98%
BTCDai Exodus 3.26%

مزایای استیک کردن چیست؟

مزایای اصلی استیکینگ ارز دیجیتال  شامل موارد زیر است:
  • برخلاف ماینینگ، این کار به تجهیزات اضافی نیاز ندارد.
  • شما می توانید مقدار معینی سود در دارایی های رمزنگاری خود کسب کنید.
  • به طور قابل ملاحظه ای نسبت به ماینینگ برای محیط زیست ضرر کمتری دارد.
  • این کار به طور مستقیم کارایی و امنیت بلاک چین های PoS را افزایش می دهد.

معایب Staking

اگر به رمزارزهای خود برای مدتی احتیاج ندارید، تقریبا کار امن و مقرون به صرفه ای است که آن را در پلتفرم ها یا کیف پول های پشتیبانی کننده از Staking قفل کنید. تنها عیب ممکن این است که اگر با تحقیق کافی وارد پلتفرم نشده باشید، احتمال دارد با وعده های پرداخت سودهای بالا، دارایی خود را در محل ناامن سپرده کرده باشید. در نتیجه خطر از دست رفتن آن ها وجود دارد.
staking چیست

خطرات استیکینگ چیست؟

علی رغم مزایای مختلف برای سپرده گذاری کریپتو برای کسب سود، چندین خطر درباره آن وجود دارد که باید از آن ها آگاه باشید. قیمت‌ ها در بازار رمزارزها اکثراً نوسان دارند. به این معنی که می‌توانند به سرعت کاهش یا افزایش یابند. بنابراین در صورتی که دارایی شما به میزان قابل توجهی کاهش یابد، ممکن است سود کافی برای جبران زیان خود به دست نیاورید. این در زمان است که به علت استیک کردن، امکان فروش رمزارزهای خود در یک بازار خرسی را نداشته باشید. امروزه برخی پلتفرم ها وجود دارند که به شما اجازه برداشت رمزارزهای استیک شده را می دهند. برخی پس از 3 روز و برخی دیگر پس از یک هفته. اما برخی دیگر ممکن است مدت زمان سپرده گذاری بیشتری داشته باشند. 

یک مقاله مفید دیگر بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال وب 3

ریسک پلتفرم

یکی از خطرات و ریسک هایی که وجود دارد، ریسک پلتفرم انتخابی برای انجام این کار است. به عنوان مثال، اعتبارسنج انتخابی شما در ابتدا از شما می‌خواهد که توکن‌های خود را در کیف پول خودش واریز کنید تا بتوانید فرآیند پرداخت را آغاز کنید. این بدان معنی است که شما باید اعتماد داشته باشید که پلتفرم امنی را انتخاب کرده اید. اگر پلتفرم هک شود و وجوه به سرقت رفته باش، می‌توانید قربانی مستقیم این موضوع شوید. از طرفی، هرگونه توافق بین شما و اعتبارسنج، به بلاک چین هیچ ارتباطی ندارد. بنابراین، وقتی نوبت به دریافت جوایز یا درخواست انصراف می‌رسد، این پلتفرم است که باید به تعهدات خود عمل کند.

بهترین سایت های استیکینگ کدامند؟

همانطور که در بالا اشاره شد، استیک کردن هم با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال (مانند تراست ولت) امکان پذیر است و هم از طریق پلتفرم های متمرکز (صرافی های آنلاین). استفاده از گزینه صرافی متمرکز برای کسب سود از Staking، مزایا و معایب خاص خود را دارد. یکی از اصلی ترین ریسک های این کار، امکان هک شدن صرافی یا مسائل مربوط به تحریم است. با این توضیح، باید در استفاده از این بسترها برای کسب درآمد ارز دیجیتال محتاط باشید. در ادامه بر اساس بررسی سایت business2community.com به معرفی 10 پلتفرم برتر استیکینگ می پردازیم.
بهترین سایت های استیک ارز دیجیتال
  • Aqru – پلتفرم اشتراک گذاری ارز دیجیتال با ظاهر کاربر پسند
  • eToro – بهترین پلتفرم استیکینگ با کارمزدهای پایین
  • Crypto.com – بهترین پلتفرم اشتراک ارز دیجیتال برای برداشت های انعطاف پذیر
  • Coinbase – صرافی محبوبی که خدمات استیک ارز دیجیتال را نیز ارائه می دهد
  • بایننس – پلتفرم عالی برای پاداش های با ریسک بالا
  • Blockfi – بهترین پلتفرم استیکینگ کریپتو برای استیبل کوین ها
  • Nexo - تا 8.5٪ APY در هلدینگ بیت کوین کسب کنید
  • Kraken – پلتفرم حرفه ای با بازدهی جذاب
  • جمینی – سایت مورد اعتماد برای تجارت و سهام گذاری ارزهای دیجیتال
  • MyCointainer – ارائه برخی از بهترین جوایز سرمایه گذاری رمزارز در بازار
هر یک از سایت‌های موجود در لیست بالا دارای قوانین خاص خودش است.  بنابراین قبل از انجام هرگونه فعالیت در آن ها، حتما قوانین و مقررات و شرایط استفاده را بررسی‌ کنید.

استخر استیکینگ (Staking Pool)

استخرها فضایی هستند که افراد با اشتراک گذاشتن منابع خود شانس خود در ایجاد بلاک جدید را افزایش می دهند. در این استخرها هر چه میزان ارز دیجیتال (Stake) شده بیشتر باشد، شانس گره نیز افزایش خواهد یافت. عملکرد این استخرها تقریبا شبیه استخرهای ماینینگ (Mining Pool) است. ارزهای دیجیتالی که قرار است استیک شوند دوره ای مشخص دارند و در زمانی معین قفل می شوند و بعد از آن، به هیچ وجه نمی توان از آن ها استفاده نمود.
استخر استیکینگ

ارز هایی که قابلیت استیک دارند

در جدول زیر، لیست ارزهای مناسب استیک کردن را برای شما گردآوری کرده ایم. برای اطلاع از میزان سود و سایر شرایط موردنیاز هریک، می توانید به جدول بالای این مقاله مراجعه فرمایید.

تتر USDT ترون TRX کاردانو ADA سولانا SOL اتریوم 2.0 یو اس دی کوین USDC 
پولکادات DOT تزوس XTZ متیک MATIC هیدرا Hydra الگوراند Algo پنگیگ سواپ Cake
نئو NEO اکاش AKT کرونیکل Xnl Banana AVAX استلار XLM

علاوه بر این موارد، رمز ارزهای دیگری نظیر لیست زیر هم برای استیکینگ قابل انتخاب هستند:

  • ApeSwap Finance
  • Chronicle
  • Cosmos
  • Dai
  • EOS
  • Flow
  • Kava
  • Kusama
  • SushiSwap
  • Terra

استیک کردن در کیف سخت افزاری

سپرده گذاری ارزهای دیجیتال، روی کیف پول سخت افزاری یک فرآیند ساده و بدون زحمت است که فقط شامل مراحل زیر است:
  1. باید اپلیکیشن سکه ای که می خواهید آن را stake کنید، روی کیف پول لجر (Ledger) نصب کنید. برای این کار، کافی است نام برنامه را در App cataloge جستجو کنید. سپس بر روی تب "نصب" کلیک کنید تا برنامه موردنظر دانلود شود.
  2. حال شما نیاز دارید که یک حساب کاربری جدید در Ledger Live ایجاد کنید و سکه های مدنظرتان را انتقال دهید.
  3. از "Ledger Live" برای استیک سکه ها استفاده کنید. مراحل به همین سادگی است!
استیک در کیف سخت افزاری
در حالی که سکه‌ها را در کیف پول لجر خود ذخیره کرده‌اید، می‌توانید رمز ارز خود را با استفاده از سایر برنامه‌های کیف پول مدیریت کنید.

سوالات متداول

1-روش های استیک ارز دیجیتال چیست؟

در کل روش های مختلفی دارد، از جمله روش سرد یا (Cold Staking)، روش قفل شده (Locked Staking) و روش منعطف (Flexible Staking).

  • روش قفل شده و منعطف (Locked and flexible Staking) که در صرافی ها انجام می شود

  • روش سرد (Cold Staking) که در کیف پول ارز دیجیتال قابل انجام است

2-تفاوت ماینیگ و استیکینگ چیست؟

ماینینگ از الگوریتم اثبات کار برای استخراج رمزارزها استفاده می کند در حالی که استیک کردن، از الگوریتم اثبات سهام بهره می برد. 

3-آیا استیکینگ امن است؟

ایمنی فعالیت شما برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتالی به پلتفرم انتخابی شما بستگی دارد. این به این دلیل است که شما باید اعتماد داشته باشید که پلتفرم توکن‌های شما را ایمن نگه می‌دارد و از شرایط قرارداد سهام مربوطه پیروی می‌کند.

4-آیا سپرده گذاری ارز دیجیتال ارزشش را دارد؟

اگر یک سرمایه‌گذار بلندمدت هستید، سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال ارزش بررسی دارد. از این گذشته، می‌توانید علاوه بر بهره‌مندی از پاداش‌های افزایش ارزش سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال، درآمد منظمی کسب کنید.

5-بهترین سکه برای استیک کردن چیست؟

برخی از بهترین سکه ها برای این کار عبارتند از Cardano، The Graph و BNB.

6-چرا کیف پول تراست ولت من استیکینگ نداره؟

چون فقط تعداد محدودی از ارزها قابلیت استیک شدن دارند. به لیست بالا مراجعه کنید.

7-آیا سود روزانه استیک ترون 5 درصده؟

خیر این سود به ازای یک سال سپرده گذاری به شما تعلق می گیرد. برای مدت کمتر، به ازای تعداد روز سپرده گذاری، سود شما محاسبه شده و قابل برداشت است.

8-چطور پاداش استیک خود را برداریم؟

در اکثر پلتفرم ها می توانید با انتخاب گزینه Claim rewards، پاداش سپرده گذاری خود را دریافت کنید.

9-برای خروج از حالت استیکینگ چه کار کنیم؟

بدین منظور ابتدا claim reward نموده و سپس گزینه Unstake را انتخاب کنید.

خلاصه مقاله

در این مقاله، ابتدا به معرفی استیکینگ ارز دیجیتال پرداختیم. سپس الگوریتم اثبات سهام و مزایای آن را بررسی کردیم. در ادامه درباره انواع روش های سپرده گذاری ارز دیجیتال صحبت کردیم. پس از آن، بهترین پلتفرم ها و سکه های مناسب Staking را معرفی نمودیم. در پایان، سوالاتی که بیشتر کاربران در زمینه استیک کردن با آن مواجه شده بودند را پاسخ دادیم. اگر محتوای این مقاله برای شما مفید بود، لطفا به آن امتیاز داده و نظر خود را در پایین همین صفحه برای ما بنویسید. 

ساخت صرافی آنلاین با آرتاراکس 

آرتاراکس با تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. این تیم به صورت تخصصی در زمینه های طراحی سایت صرافی، طراحی سایت ارز به ارز، طراحی سایت بازار معاملاتی، ساخت توکن، سایت فروش NFT و طراحی سایت بیت کوین به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی فعالیت می نماید. می توانید نمونه کارهای آرتاراکس را از منوی بالای صفحه مشاهده نمایید. ما برای شروع یک کسب و کار اینترنتی پرسود در کنار شما هستیم. بدین منظور کافیست برای استعلام قیمت طراحی سایت صرافی تا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید:

مشاوره طراحی سایت صرافی آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
ادمین: در جواب شاهرخ
1402/5/1 10:23

استیک مثل وام گرفتنه، شما به مقدار ارز توی صرافی میزاری و ماهانه یه سودی بهت میدن. نکته مهم اینه کهسود بصورت همون ارز پرداخت میشه و قیمتش اگر پایین یا بالا بره شما سودت رو می گیری. بنابراین ضرری در کار نیست

شاهرخ
1401/4/10 11:47

سلام ‌‌مقاله خیلی خوبی است. ی سوال هم خدمتتان داشتم. اگر با استیک نمودن یک ارز آن ارز دایم ضرر بدهد آیا مقدار ارز استیم شده از بین می‌رود یا به همان تعداد اولیه که ابتدا استیک شده بود باقی میماند ؟ ( در صورت ضرر تعداد ارز استیم شده که میشودیا خیر؟)

ehsan
1401/3/18 15:08

سلام، خسته نباشید. مقاله خوب و پرباری بود، ممنون. یه سوال داشتم، و امیدوارم که جواب بدین : ممکنه آموزش و میزان درآمد استکینگ ارز linear رو بهم بگین چقدره؟! و این که سالیانه چند درصد سود میده؟ (اگر ممکنه با مثال بگین) بازم ممنون. 💛




working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002