دیفای چیست؟ Defi به زبان ساده + کاربردهای دفای

دیفای چیست؟ Defi به زبان ساده + کاربردهای دفای

سه شنبه 30 دی 1399
| 4097
:امتیاز دهید

همه چیز درباره دیفای ( سیستم امور مالی غیر متمرکز )

دیفای یا Decentralized Finance به معنی سیستم امور مالی غیرمتمرکز است. دفای در اصل یک چتر برای ارائه خدمات مالی همتا به همتا در بلاک چین، (در درجه اول اتریوم) است. با دیفای می توانید اموری که بانک ها پشتیبانی می کنند انجام دهید. کارهایی از قبیل سود گرفتن، وام گرفتن، خرید بیمه، مشتقات تجاری و غیره را سریعتر و بدون نیاز به مدارک یا شخص ثالث انجام دهید. در این مقاله در وبلاگ آرتاراکس، با آشنایی در مورد این امکان جالب در بلاک چین با ما همراه باشید. فراموش نکنید که در پایان به این محتوا امتیاز دهید!

هنوز کسب و کارتان در ارزهای دیجیتال را راه اندازی نکرده اید؟ برای استعلام قیمت طراحی صرافی ارز دیجیتال با آرتاراکس تماس بگیرید.

فواید دیفای چیست؟

دیفای به صورت پیش فرض با ارز دیجیتال کار می کند و با گسترش آن، یک جایگزین دیجیتالی کامل برای بازارهای مالی سنتی ایجاد می کند. این کار بدون نیاز به انجام هزینه های مرسوم در سیستم های بانکی ( هزینه احداث و نگهداری برج ها و ساختمان های اداری، حقوق بانکداران و هزینه تاسیسات، مصرف انرژی و غیره) انجام می شود. Defi امکان ایجاد بازارهای مالی باز، آزاد و عادلانه را برای هر کسی که داری اتصال اینترنت است فراهم می کند.

در همین رابطه یک مقاله مفید دیگر بخوانید: وی چین چیست و چه کاربردی در دنیای ارز دیجیتال دارد؟

لیست مزایای سیستم امور مالی دیفای

  • نیازی به درخواست هیچ کاری یا باز کردن حساب نیست. شما فقط با ایجاد کیف پول ارز دیجیتال دسترسی پیدا میکنید.
  • نیازی به ارائه نام، آدرس ایمیل یا اطلاعات شخصی خود ندارید.
  • می توانید دارایی خود را در هر زمان و بدون درخواست مجوز و پرداخت هزینه های بالا، به هر جای دیگر انتقال دهید.
  • نرخ بهره و پاداش سپرده به سرعت بروز می شوند و می توانند به طور قابل توجهی بالاتر از نرخ مرسوم بانکی باشند.
  • همه افراد کاربر، می توانند مجموعه کامل معاملات را ببینند (شرکت های خصوصی به ندرت چنین شفافیتی دارند).
دیفای defi

Defi چطور کار می کند؟

کاربران معمولاً از طریق نرم افزارهای غیر متمرکز با دیفای در ارتباط اند که اکثر آن ها در حال حاضر در زنجیره بلوکی اتریوم کار می کنند. شما می توانید با این نرم افزارها موجودی حساب خود را افزایش داده و یا حتی افتتاح حساب کنید. سیتم امور مالی Defi از این نظر فوق العاده است که کاربرد بلاک چین را از یک شبکه انتقال ارز دیجیتال ساده به سمت کاربری های پیچیده تری سوق داده است. 

دیفای از بلاک چین الگو برداری نموده است. در این سیستم غیرمتمرکز، نهادهای مختلفی می توانند به تاریخچه معاملات دسترسی داشته باشند.

بهترین برنامه های دیفای Defi

اکثر برنامه های defi روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شده اند. این انتخاب به دلیل منعطف بودن زنجیره بلوکی Etherum  و همچنین امکان قراردادهای هوشمند است. 

  • سپرده گذاری: رمز ارز دیجیتالی خود را سپرده بگذارید و در عوض نه هر ماه بلکه هر دقیقه سود دریافت کنید!
  • دریافت وام: بدون پر کردن مدارک و جور کردن ضامن، وام های بلند مدت یا کوتاه مدتی که خیلی از بانک ها از ارائه آن سر باز می زنند را در کمترین زمان دریافت کنید.
  • انجام معاملات (DEX): معاملات خود را به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به وجود شخص ثالث یا صرافی ارز دیجیتال متمرکز انجام دهید.
  • پس انداز برای آینده:  مقدار از پول خود را در گزینه های پس انداز حساب قرار دهید و از بهره آن استفاده کنید.
  • رپد بیت کوین WBTC: یک روش برای ارسال بیت کوین به شبکه اتریوم و استفاده از امکانات دیفای است.
  • استیبل کوین ها: رمز ارزهای ثابتی که نوسان ندارند و برای این ثبات قیمت، با ارز فیات مثل دلار گره خورده اند.

معایب defi چیست؟

دیفای در کنار فواید مختلفی که دارد، دارای مشکلات و معایبی نیز است. از جمله این که:
  • معاملات در بستر اتریوم انجام می شود که دارای کارمزدهای بالایی است. 
  • بسته به نوع برنامه مورد استفاده، ممکن است نوساناتی را تجربه کنید. این از نوظهور بودن دیفای سرچشمه می گیرد.
  • شما باید سوابق خود را برای اهداف مالیاتی ذخیره کنید. این قوانین می توانند از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت باشند.

چگونه در دیفای سرمایه گذاری کنیم؟

در حال حاضر ارزش های پنهان در پروژه های دیفای اتریوم رو به فزونی است. کاربران زیادی از این طریق در حال کسب درآمد هستند. برنامه وام دهی مبتنی بر اتریوم می تواند یک گزینه برای کسب درآمد از دیفای باشد. روش های دیگر مثل تولید محصول نیز می تواند پرسود اما با ریسک بیشتری همراه باشد. 
defi چیست

آیا سرمایه گذاری در دیفای امن است؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که دیفای آینده نظام مالی جهان خواهد بود. اما فعلا در ابتدای راه است. هنوز سیستم به قدر کافی شفاف نیست. به راحتی نمی توان پروژه خوب را از بد تشخیص داد. بنابراین سرمایه گذاری در defi پر ریسک است. برخی بر این باورند که آمدن اتریوم 2 می تواند به هموار شدن مسیر فناوری دیفای کمک بزرگی نماید.

در همین رابطه بخوانید: معرفی 8 ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در سال 2021

چگونه از دیفای وام بگیریم؟

یکی از پلتفرم های محبوب وام دهی دیفای، کامپاند Compound نام دارد. این سیستم به کاربران اجازه قرض گرفتن ارزهای رمز پایه را می دهد. همچنین کاربران می توانند وام خود را ارائه نمایند. آن ها می توانند در قبال این کار، سود کسب کنند. نرخ بهره در کامپاند به صورت لگاریتمی است. بدین معنی که بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، اگر افراد زیادی خواستار وام باشند، نرخ سود نیز افزایش می یابد.
وام دهی در دیفای

بیت کوین و دیفای

با آن که اتریوم در حال حاضر سلطه کاملی بر دنیای سیستم های مالی غیر متمرکز defi دارد، اما تلاش ها در بیت کوین ادامه دارد. برخی از زیر مجموعه های بیتکوین از نظر برنامه ریزی برای کاهش واسطه های از معاملات با اتریوم اشتراک دارند. دو مورد از این شرکت ها، آزمایشگاه های Suredbits و DG هستند. این ها رو اجرای قرارداد پیچیده مشتقه به کمک بیت کوین هستند.

طراحی سایت ارز دیجیتال

آرتاراکس با تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت صرافی  ارزهای دیجیتال، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. این تیم به صورت تخصصی در زمینه های طراحی سایت ارز دیجیتال ، طراحی سایت ارز به ارز، طراحی سایت وبمانی ، طراحی سایت بازار معاملاتی، ساخت توکن، سایت فروش NFT به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی فعالیت می نماید. می توانید نمونه کار طراحی صرافی آنلاین را در این قسمت مشاهده نمایید. برای تماس با مشاورین شرکت آرتاراکس کد زیر را اسکن نموده و یا شماره های تلفن را لمس کنید.

 

تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002