راهنمای جامع دیفای 2 به زبان ساده

راهنمای جامع دیفای 2 به زبان ساده

پنجشنبه 9 تیر 1401
| 4187
:امتیاز دهید

دیفای 2 چیست؟

نسخه جدید امور مالی غیرمتمرکز DeFi2 ، یکی از نمونه‌های مهم نوآوری مبتنی بر شبکه بلاک چین است که هدف آن حل مشکلات ورژن قبلی است. دیفای با مجموعه گسترده ای از برنامه های غیرمتمرکز، موانع دسترسی به خدمات مالی سنتی را از بین برد. هدف اصلی آن بر حذف واسطه ها در خدمات مالی سنتی برای تعیین معیارهای جدید در دسترسی به خدمات مالی متمرکز بود. در همان زمان، گفتگوها در مورد DeFi2 به عنوان یک نقطه برجسته در تکامل مالی غیرمتمرکز مطرح شد. پروتکل‌های DeFi در کنار بهبود مدل‌های توافق‌نامه‌های موجود در حوزه خدمات مالی، تکامل مستمری را طی می‌کنند. آیا DeFi2 مرحله بعدی و تکامل مالی غیرمتمرکز است یا فقط اصطلاحی برای تبلیغات خدمات مالی غیرمتمرکز می باشد؟ قبل از ادامه این مقاله از بلاگ آرتاراکس، پیشنهاد می کنیم برای داشتن یک سرمایه گذاری سودمند در بازار رمز ارزها، طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال با آرتاراکس را تجربه کنید.
طراحی سایت صرافی

چه نیازی به DeFi2 داریم؟

پروتکل های پیشگام DeFi مانند Uniswap، Compound و MakerDAO زمین بازی ایده آلی را برای اکوسیستم دیفای ایجاد کردند. برخی از بازیگران اولیه در فضای غیرمتمرکز از جمله Automated Market Maker یا AMM، و همچنین برنامه‌های دیفای مانند Uniswap، این امکان را برای کاربران فراهم کردند تا توکن‌ها را بدون ترک نگهبانی مبادله کنند. از سوی دیگر، MakerDAO یک استیبل کوین غیرمتمرکز معرفی کرد. به نظر می رسد همه چیز با پروژه های DeFi خوب است، اینطور نیست؟ منطقی است که سوالاتی مانند "نیاز به 2DeFi  چیست؟" مطرح شود. تکامل پروتکل‌های نسخه جدید از محدودیت‌های مدل‌های قبلی موجود شروع می‌شود. به عنوان مثال، زیرساخت های پروتکل های مختلف در مقایسه با شرکت های متمرکز، مزایای قابل توجهی در شفافیت و کنترل کاربر دارند. از سوی دیگر، نوآوری در این پروتکل‌ها به پیشرفت‌های تکنولوژیکی موجود در پشت سرویس‌ها بستگی دارد. در نتیجه محدودیت های مدل دیفای موجود تا حد زیادی با اجزای پشت هر سرویس مرتبط است.

دیفای 2 شامل چه چیزی است؟

دیفای2 اساساً نسل دوم پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز است که با هدف پاک کردن نقص‌ها در دیفای1 انجام می‌شود. تقریباً هر فردی که کیف پول رمزنگاری دارد می تواند به خدمات مالی غیرمتمرکز دسترسی پیدا کند. با این حال، نسخه قبلی دارای مجموعه خاصی از محدودیت ها است، که هدف نسخه جدید رفع این محدودیت ها است. دیفای2 برای حل مشکلات نقدینگی از پروتکل های نقدینگی کنترل شده با پروتکل یا پروتکل های PCL استفاده می کند. تمرکز دیفای 2 در کریپتو با جهت گیری مدل کسب و کار به کسب و کار، یا B2B تغییر خواهد کرد. جالب اینجاست که نسل اول محصولات مالی غیرمتمرکز پایه های صنعت را از طریق پایگاه کاربری قوی تقویت کرده است. علاوه بر این، راه‌حل‌های اولیه DeFi نیز معیارهای مهمی را برای توسعه دهندگان آینده، برای ایجاد راه‌حل‌های DeFi جدید ایجاد کردند. در حال حاضر، هدف اصلی دیفای2 حفاظت از پایداری بلندمدت مالی غیرمتمرکز است.
دیفای 2 چیست

هدف از DeFi2 چیست؟

همانطور که قبلاً گفته شد، هدف اصلی پروتکل های DeFi2  بر حل مشکلات موجود در DeFi1 خلاصه می شود. مهمتر از همه، بر اطمینان از ادامه حرکت و پیشرفت تمرکز دارد. امور مالی غیرمتمرکز در کنار مشوق‌های رمزی برای اطمینان از نقدینگی، به ارائه ‌دهندگان متکی است. در عین حال، هیچ ارتباطی با امور مالی سنتی یا اقتصاد جهانی ندارد. برخی از مشکلات در نسخه قبلی می تواند موانع اساسی برای پایداری تامین مالی غیرمتمرکز در دراز مدت ایجاد کند. نسخه جدید و سایر تغییرات پس از آن بر حل این مشکلات تمرکز دارند. نمونه‌های اولیه پروژه‌های دیفای2، مانند OlympusDAO راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای تضمین نقدینگی بلندمدت ارائه می‌کنند. علاوه بر این، مکانیسم‌های ارزش کنترل‌شده توسط پروتکل با دیفای2 نیز می‌توانند به توانمندسازی DAOها کمک کنند.

فناوری و نوآوری پشت دیفای نسخه 2

بدیهی است که محدودیت های موجود در  DeFi  نسخه 1، دلیل منطقی برای حضور نسخه جدید را فراهم می کند. در عین حال، اهداف آن جزئیات امیدوارکننده ای را در مورد پیشرفت های فناوری برای حل مشکلات نسخه قبلی فراهم می کند و با این حال، یادگیری نحوه عملکرد آن بسیار مهم است. برخی از ویژگی های دیفای2 شامل موارد ذیل می باشد:

مقیاس پذیری

کاربران DeFi باید در تعامل با شبکه اتریوم، به ویژه مبتدیان، با مشکلات بزرگ مقابله کنند. از سوی دیگر، بسیاری از کاربران به دلیل زمان انتظار طولانی امکان دسترسی به خدمات آن را ندارند. چگونه پروتکل های دیفای2 می توانند این مشکل را حل کنند؟ یکی از اولین پاسخ ها ممکن است توجه ها را به جایگزین های اتریوم مانند BSC، Solana یا Polygon جلب کند. این شبکه‌های بلاک چین می‌توانند مزایای مقیاس‌پذیری لایه ۲ را ارائه دهند و راه‌حل‌های دیفای را اتخاذ کنند. در حقیقت، موج بعدی بر راه‌حل‌ها عمیقاً روی مسائل مقیاس‌پذیری تمرکز خواهد کرد.

تمرکز زدایی

علاقه گسترده به دیفای تا حد زیادی حول پتانسیل فرصت‌های پرسود تولید پول می‌چرخد. از سوی دیگر، ذکر این نکته ضروری است که جایگزینی برای برخی از کاربران جهت استقلال مالی و خودکفایی است. با این حال، شما نمی توانید همان را در مدل موجود راه حل های مالی غیرمتمرکز بیابید. پیشرفت در امور مالی غیرمتمرکز با دیفای2 تمرکز زدایی را برای کاربران به عنوان اولویت اصلی تضمین می کند. راه‌حل‌های موجود DeFi دارای گروه‌هایی هستند که بر کل پروتکل کنترل دارند، در نتیجه شک و تردیدهایی در مورد یکپارچگی آنها ایجاد می‌کنند. تکامل سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز یا DAO در زمان‌های اخیر مزایای حیاتی را برای بهبود مدل‌های DeFi ارائه می‌دهد. DAO ها می توانند جنبه متمرکز سازی را با قرار دادن حاکمیت یک پروتکل در دست کاربر حل کنند.

جذب نقدینگی

استخراج نقدینگی نیز یکی دیگر از عوامل مهم رشد دیفای 2 در کریپتو است، به ویژه با رشد گسترده فعالیت دیفای که در سال 2020 اتفاق افتاد. دیفای2 اکنون می تواند در حجم عظیمی از نقدینگی برای راه اندازی و حفظ عملیات، در کنار به حداقل رساندن لغزش، توسعه یابد. 

مزایای دیفای دو چیست؟ 

در ادامه خلاصه ای از مزایای قابل توجه دیفای2 ذکر شده است:

انعطاف پذیری گسترده تر برای سهامداری دارایی

دیفای 2 نسبت به نسخه قبلی انعطاف پذیری زیادی را دارا می باشد. حتی اگر کاربران برای قرار دادن دارایی های خود در یک استخر نقدینگی توکن های LP دریافت کنند، ارزش دارایی های قفل شده همچنان افزایش می یابد. پروژه‌های 2DeFi  می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری توکن‌های LP به عنوان وثیقه برای وام‌ها، به معرفی لایه‌های جدیدی از مشوق‌ها و ابزارها کمک کنند. 

ایمنی سرمایه در برابر خطرات

تغییرات در نسبت‌های قیمت می‌تواند تأثیر منفی بر سرمایه‌گذاری کاربران در استخرهای نقدینگی با استفاده از استخراج نقدینگی داشته باشد. پروتکل‌های دیفای2 در حال کار بر روی توسعه روش‌های جدید برای رفع خطرات از دست دادن دائمی سرمایه هستند. کاربران باید با پروتکل ایجاد جفت توکن کار کنند. اگر یک کاربر رمزی را به استخر نقدینگی اضافه کند، پروتکل توکن اصلی را برای متعادل کردن جفت اضافه می‌کند. توجه به این نکته مهم است که کاربر و پروتکل می توانند هزینه مبادله های مرتبط با جفت مربوطه را دریافت کنند. این پروتکل می تواند از هزینه های ایجاد شده برای ایجاد یک صندوق بیمه برای محافظت در برابر زیان های ناپایدار استفاده کند.
دیفای چیست

قراردادهای هوشمند با پشتوانه بیمه

یکی دیگر از موارد جالب استفاده از دیفای2 به قراردادهای هوشمند مبتنی بر بیمه اشاره دارد. DeFi بر اساس اصول شفافیت کار می کند و دارای یک زیرساخت منبع باز است. بنابراین، افرادی که تجربه فنی محدودی دارند، می‌توانند در پرداختن به بررسی دقیق و ارزیابی ریسک پروتکل‌ها و قراردادهای هوشمند، با مشکلات قابل‌توجهی مواجه شوند. اکنون، رمزارز دیفای2 می‌تواند مشکل بیمه قراردادهای هوشمند را حل کند، که می‌تواند در ازای پرداخت هزینه، تضمینی برای سپرده‌های کاربر ارائه دهد. در حال حاضر، چنین پلتفرم هایی در حال توسعه هستند. 
شاید برای شما جالب باشد: بهترین پلتفرم های متاورس در سال 2022

خلاصه مقاله 

در این مقاله از بلاگ آرتاراکس با عنوان راهنمای جامع دیفای ۲ به زبان ساده، سعی شد اطلاعاتی درباره آن به شما دوستان ارائه شود. دیفای2 نسل جدیدی از اپلیکیشن های غیر متمرکز می باشد و به دنبال رفع نواقص و محدودیت ها در پروژه های نسخه قبلی است. هدف دیفای2 تقویت رشد مالی غیرمتمرکز در آینده است که بسیاری از نگرانی های قابل توجه مرتبط با مدل های قبلی موجود، مانند مقیاس پذیری و موانع دسترسی را برطرف می کند. علاوه بر این این پروژه قابلیت های زیادی دارد که هنوز به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است.



بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002