اصطلاحات ارز دیجیتال | واژه نامه ترید و معامله گری

اصطلاحات ارز دیجیتال | واژه نامه ترید و معامله گری

دوشنبه 11 مرداد 1400
| 4897
:امتیاز دهید

آشنایی با اصطلاحات دیجیتال 

ترید (Trade) یا مبادله (معامله) یکی از ارکان مهم در زمینه بازار ارزهای دیجیتال است. تریدر Trader ارز دیجیتال نیز کسی است که به امر خرید و فروش رمز ارزها می پردازد. اگر علاقمند به بازارهای مالی باشید، مطمئناً تعدادی از اصطلاحات ترید به گوش شما خورده است. اگر قصد دارید به یک تریدر موفق تبدیل شوید، ابتدا نیاز است که با اصطلاحات این بارار آشنا شوید. در این مقاله در بلاگ آرتاراکس به معرفی برخی از این اصطلاحات مهم و کاربردی می پردازیم. با ما همراه باشید. قبل از ادامه، خوب است بدانید که برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی، آرتاراکس در خدمت شماست. بدین منظور کافیست با ما تماس بگیرید.
طراح سایت ارز دیجیتال

اصلاحات ارز دیجیتال به زبان ساده (بخش اول)

برخی از مهم ترین واژه و اصطلاحات دنیای کریپتوکارنسی عبارتند از:


بالاترین قیمت (ATH): 

زمانی که یک رمز ارز قیمت بالای جدیدی را تجربه می کند، از آن قیمت به عنوان ATH یاد می کنند.

پایین ترین قیمت (ATL)

هنگامی که قیمت یک ارز دیجیتال به پایین ترین حد قیمت خود برسد به آن عدد ATL می گویند.
آموزش ترید ارز دیجیتال


نگه داشتن غیر منطقی ارز دیجیتال (Bag Holder)

هنگامی که ارزش یک ارز دیجیتال در حال سقوط است و معامله گران یا تریدرها بر نگه داشتن آن پافشاری می کنند از این اصطلاح استفاده می شود. این کار در اکثر مواقع به ضرر دارنده رمز ارز ختم می شود. کارشناسان درباره مبادله هر دارایی همیشه تاکید بر رعایت حد ضرر stop loss دارند. رعایت این قانون سبب جلوگیری از از بین رفتن ناگهانی سرمایه تریدر می شود.

آیا می دانید؟ در بازارهای مالی، بیش از 90 درصد تریدرهای تازه کار شکست خورده و بازار را ترک می کنند؟!

بازار خرسی ( BEAR Market)

این اصطلاح برای بازارهای در حال سقوط یا کاهش شدید ارزش دارایی ها استفاده می شود. به فرد تریدری که روند کاهش قیمت ها را پیشبینی می کند (Bearish) گفته می شود.

بازار خرسی

بازار خرسی طولانی مدت (Bear Trend)

هنگامی که پیش بینی شود یک ارز دیجیتال قرار است بازار خرسی طولانی مدت داشته باشد از این اصطلاح استفاده می شود.

در همین رابطه بخوانید: ارز دیجیتال فگ چیست و چه کاربردی دارد؟

تله خرسی (Bear Trap)

همانگونه که از نام این اصطلاح مشخص است به سیگنال های اشتباه برای سقوط یک بازار گفته می شود. معمولاً بزرگان بازار از تله خرسی برای افزایش عمدی قیمت و جمع کردن دارایی معامله گران خرد در خلاف جهت روند اصلی می پردازند.


بازار گاوی (Bull)

 این اصطلاح برای بازارهای صعودی مورد استفاده قرار می گیرد. به فرد تریدری که روند بازار را صعودی پیشبینی می کند (Bullish) گفته می شود.

بازار گاوی ارز دیجیتال

تله گاوی (Bull Trap)

اگر قیمت ارز دیجیتال قرار باشد سقوط کند و به اشتباه سیگنال رشد قیمت داده شود به آن تله گاوی (Bull Trap) گفته می شود. معمولا زمانی که قیمت ارز دیجیتال تلاش می کند از سقف مقاومتی عبور کند ولی موفق نمی شود از این اصطلاح استفاده می شود. در اینجا نیز بزرگان و نهنگ ها، می توانند در حد ضرر عده زیادی معامله گر خرد، نسبت به جمع کردن ارزهای دیجیتالی آن ها اقدام کنند.


بازار گاوی طولانی مدت (روند صعودی) (Bull Trend)

هنگامی که پیشبینی شود ارز دیجیتال قرار است مدت زیادی بازار گاوی داشته باشد از این اصطلاح استفاده می شود.

هنوز کسب و کارتان در زمینه ارزهای دیجیتال را راه اندازی نکرده اید؟ اکنون با ما تماس گرفته و سفارش طراحی سایت ارز دیجیتال خود را نهایی کنید!

خرید در کف قیمتی (Buy The Dips)

یکی از رایج ترین اصطلاحات در ترید ارز دیجیتال است. به خرید دارایی در پایین ترین قیمت در پایان یک روند نزولی (Buy The Dips) گفته می شود. در واقع هنگامی که دیگران از ترس، خرید انجام نمی دهند شما در پایین ترین قیمت ها خریدتان را تکمیل می کنید. بدین صورت بعد از اینکه قیمت روند صعودی پیش رو گرفت شما می توانید سود بسیار زیادی دریافت کنید.


فومو: ترس از دست دادن (FOMO) 

در بازارهای صعودی و افزایشی، ترس جا ماندن از بازار را فومو می گویند. در واقع، هنگامی که افراد دچار ترس برای از دست دادن فرصت کسب سود بیشتر شوند، از این اصطلاح استفاده می شود. (FOMO) نوعی محرک است که می تواند باعث سرمایه گذاری افراد در یک بازار یا روی یک ارز دیجیتال شود.

اگر به دنبال سرمایه گذاری پر سود هستید بخوانید: معرفی بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در 2021


عدم اطمینان و تردید (FUD)

این اصطلاح در مقابل (FOMO) قرار می گیرد. هنگامی که ترس غیر منطقی برای از دست دادن سرمایه ایجاد شود به آن (FUD) گفته می شود. در واقع فروش ارزهای دیجیتال بدون دلیل و تحت تاثیر جو و شرایط را (FUD) گفته می شود.

فومو fomo  , fud  ترس از دست دادن فرصت و ترس از ریزش قیمت
نگه داشتن ارز دیجیتال (Hold/Hodl)

در واقع هودل (Hodl) شکل اشتباه (Hold) است. اولین بار یک کاربر که در حالت عادی نبود از این اصطلاح در پست خود استفاده نمود و اعلام کرد با کاهش قیمت بیت کوین (BTC) ضرر کرده است، اما قصد دارد به هودل بیتکوین (Hodl) ادامه دهد. در حال حاضر نگه داشتن یا (Hold) یکی از مهم ترین راه کارهای ترید بلند مدت است.


به سمت ماه (To The Moon)

این اصطلاح به افزایش قیمت یک ارز دیجیتال اشاره دارد (مثلا می گویند قیمت اتریوم به ماه رسید) همچنین اصطلاح (Skyrocketing) نیز همین معنی را می دهد.


کارمزد تراکنش (Transaction Fee)

کارمزدی که توسط ارسال کننده تعیین می گردد و گره های ماینر برای تائید تراکنش دریافت خواهند کرد کارمزد تراکنش گفته می شود. نود های استخراج ارز دیجیتال معمولاً تراکنش هایی که کارمزد بالاتری دارند را  تائید می کنند. بنابراین اگر دوست دارید تراکنش شما با سرعت بالاتری انجام شود نیاز است هزینه بیشتری را پرداخت نمایید. افراد تریدر تراکنش های بسیار زیادی انجام می دهند، بنابراین کارمزد تراکنش برای آن ها بسیار مهم می باشد. بنابراین از ارزهای دیجیتالی که کارمزد کم و سرعت بالایی دارند مانند استلار (XLM) استفاده می کنند.

اگر تریدر کوتاه مدت (معامله روزانه و یا اسکلپ (دقیقه ای) هستید، مراقب کارمزد تراکنش ها باشید!)


نوسان گیری (Swing Trading)

به خرید ارز دیجیتال در قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالا نوسان گیری گفته می شود. تریدر با بررسی ها و پیشبینی های مختلف نوسان گیری انجام می دهد و ارز دیجیتال را در کمترین قیمت ممکن خریداری می نماید. آن ها این کار را از طریق تحلیل تکنیکال انجام می دهند. یکی از روش های کسب درآمد ارز دیجیتال، طراحی صرافی آنلاین برای نوسان گیری توسط کاربران است.


وال یا نهنگ ارز دیجیتال (Whale)

مهم ترین افراد در بازارهای ارزهای دیجیتال نهنگ ها هستند. سرمایه گذارانی که بیشتر ارزهای دیجیتال بازار در اختیار آن ها است. رفتار نحوه ترید آن ها می تواند به صورت مستقیم روی قیمت یک ارز اثر بگذارد. دلیل اینکه نام وال یا نهنگ برای این افراد انتخاب شده است به این دلیل می باشد که وال ها جزو بزرگترین موجودات روی زمین هستند. وال ها هنگام حرکت در اقیانوس ها موج های بسیار بزرگی ایجاد می کنند. سرمایه گذاران بزرگ نیز می توانند موج های بزرگی در بازار ایجاد نمایند. وال ها می توانند دو دسته باشند، خرسی و گاوی.
نهنگ بیت کوین


سفارش همه یا هیچ (AON)

سفارش همه یا هیچ ب این معنی است که تا زمانی که ارز دیجیتال به تعداد مورد نظر شما ارائه نشود خرید انجام نخواهید داد. مثلا نیاز دارید 100 واحد ارز دیجیتال خریداری کنید، یا 100 واحد را یکجا می خواهید یا اینکه حاضر نیستید 90 واحد خریداری کنید و بقیه را در آینده تهیه کنید.


آربیتراژ ارز دیجیتال Arbitrage 

این استراتژی به معنی دریافت سود از اختلاف قیمت در چند بازار مختلف است. فرض کنید یک ارز دیجیتال در دو بازار مختلف تفاوت قیمت دارد، با استفاده از این استراتژی می توانید سود کسب نمایید. شما می توانید از یک صرافی رمز ارز A را خریداری نموده و در صرافی دیگر که قیمت بالاتری دارد، به فروش برسانید. با آربیتراژ شما از محل اختلاف قیمت بین دو صرافی سود می برید.
آربیتراژ


نرخ فروش (Ask Price)

پایین ترین قیمت برای به فروش رساندن ارز دیجیتال، اسک پرایش یا نرخ فروش گفته می شود.


قیمت پیشنهادی خرید (Bid Price)

به بالاترین قیمت پیشنهادی که یک خریدار برای یک رمز ارز دیجیتالی می پردازد (Bid Price) گفته می شود.


تفاوت پیشنهاد خرید و نرخ فروش (Bid Ask Spread)

معمولا (Ask) همیشه از (Bid) بیشتر است. به اختلاف و تفاوت قیمت این دو (Bid Ask Spread) گفته می شود. این عدد در میزان سود سرمایه گذاری تاثیرگذار است.


نظریه قوی سیاه (Black Swan)

اگر اتفاقی مهم و بسیار نادر در بازار ارزهای دیجیتال پیش آید و پیشبینی نشده باشد، از اصلاح قوی سیاه استفاده می شود. این نظریه طبق تعریف ویکی پدیا، به اثرات شدید ناشی از رویدادی نادر و تمایل انسان برای پیدا کردن توضیحات ساده و پیش پا افتاده برای آن می پردازد. این تئوری در سال 2007 توسط نسیم طالب در کتابی به همین نام مطرح شد. برخی از نمونه های جهانی تئوری قوی سیاه را می توان فروپاشی شوروی، حادثه یازده سپتامبر و ظهور اینترنت در نظر گرفت.
نظریه قوی سیاه


شکسته شدن قیمت (Breaking)

هنگامی که قیمت ارز دیجیتال با سرعت زیاد کاهش پیدا کند از این اصطلاح استفاده می شود.


صف خرید / صف فروش (Buy Wall/ Sell Wall)

به افرادی که منتظر هستند یک ارز دیجیتال عرضه شود صف خرید/فروش آن رمز ارز گفته می شود.


ماشین حساب و مبدل ارز (Cryptocurrency calculator/ Converter)

یکی از کاربردی ترین ابزارها در بازار، ساخت ماشین حساب ارز دیجیتال است. با کمک این ابزار می توانید ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل نموده و قیمت آن ها را محاسبه نمایید. همچنین می توانید قیمت ارزهای دیجیتال را به ارزهای فیات (یورو، دلار و...) تبدیل نمایید.


محدودیت معاملات روزانه (Daily Trading Limit)

برخی از صرافی ها برای مقدار معاملات در روز یک سقف تعیین می کنند. به حداکثر تعداد معامله مجاز یک تریدر در شبانه روز، دیلی تریدینک لیمیت یا محدودیت معامله روزانه اطلاق می گردد.


فیلیپینگ (Flipping) توکن

به سرمایه گذاری در توکن ارز دیجیتال یا سهام هایی که عرضه اولیه (ICO) می شوند فیلیپینگ گفته می شود. در این روش، توکن ها در عرضه اولیه با قیمت بسیار پایین خریداری می شوند و بعد از اینکه وارد لیست صرافی ها شدند و افزایش قیمت داشتند سود بسیار زیادی نصیب سرمایه گذار می شود.


ساخت صرافی آنلاین با آرتاراکس 

آرتاراکس با تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. این تیم به صورت تخصصی در زمینه های طراحی سایت صرافی، طراحی سایت ارز به ارز، طراحی سایت بازار معاملاتی، ساخت توکن، سایت فروش NFT به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی فعالیت می نماید. می توانید نمونه کارهای آرتاراکس را از منوی بالای صفحه مشاهده نمایید. ما برای شروع یک کسب و کار اینترنتی پرسود در کنار شما هستیم. بدین منظور کافیست تا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید:

تماس آرتاراکس

 




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002