آموزش استخراج ارز دیجیتال | آموزش ماینینگ

آموزش استخراج ارز دیجیتال | آموزش ماینینگ

شنبه 19 بهمن 1398
| 3973
:امتیاز دهید

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

طی سال های اخیر، با انقلابی عظیم در دنیای مدرن ديجيتالي روبه رو شده ايم، یعنی حوزه بلاک چین و محصول مهم آن که همان ارزهای دیجیتال است. دنیای ارزهای مجازی و رمزنگاری شده یا همان (Cryptocurrency) از جمله حوزه های جدیدی هستند که طی چند سال اخیر توانسته اند جایگاه خوبی در سطح مبادلات جهانی کسب کنند. با توجه به مفهوم بلاک چین، فرآیندی که در آن تراکنش ها تایید می شوند استخراج ارز دیجیتال نام دارد. این تاییدها با تولید سکه جدید همراه است. برای انجام این کار نیاز به سیستم های پیشرفته با قدرت پردازشی بالا می باشد. به سیستمی که این کار را انجام می دهد، ماینر Miner گفته می شود. قبل از ادامه، پیشنهاد می کنیم برای استعلام هزینه طراحی صرافی ارز دیجیتال روی بنر زیر کلیک کنید.
ساخت صرافی ارز دیجیتال

تراکنش در بلاک چین چطور انجام می شود؟

در شبکه های بلاکچین وظیفه استخراج رمز ارز بر عهده ماینر ها است. با توجه به ماهیت " همتا به همتا " بودن شبکه های انتقال ارز دیجیتال، نیازی به نهاد واسط مثل بانک برای تایید تراکنش ها وجود ندارد. پس از انجام یک تراکنش، اعضای شبکه که گره یا نود نامیده می شوند، از آن مطلع می شوند. حال این فعالیت باید پردازش و توسط اعضا، اعتبارسنجی شود تا در یک بلاک ثبت شود. در اینجا ماینرها دست به کار می شوند و با انجام محاسبات پیچیده ریاضی، سعی در حل معمای بلوک جدید دارند. هر miner که زودتر این کار را انجام دهد، شبکه نتیجه را به اطلاع اعضا می رساند. در صورت تایید صحت کار، تراکنش ثبت و بلاک ساخته می شود. در ازای این کار، به آن عضو شبکه ارز دیجیتال پاداش می دهند.

یک تراکنش می تواند شامل انتقال ارز بین کاربران و ثبت قراردادهای هوشمند و غیره باشد.

الگوریتم گواهی اثبات کار

در شبکه غیر متمرکز بلاکچین، مبنای تصمیمات درباره صحبت تراکنش ها، الگوریتم های اجماع است. انواع مختلفی از این الگوریتم ها مانند گواهی اثبات کار PoW یا گواهی اثبات سهام PoS وجود دارند. ارزهایی که از طریق استخراج به دست می آیند از نوع اول یعنی اثبات کار استفاده می کنند. مبنای این فرآیند، ایجاد انگیزه مالی در ماینرها است تا بتواند ضمن مشارکت در شبکه، سهم خود را دریافت کند. پس از تایید یک تراکنش، نسبت به ثبت آن در دفتر کل توزیع شده بلاک چین اقدام نموده و استخراج کنندگاه به سراغ درخواست های دیگر می روند.
ماینر بیت کوین

مزایای استخراج ارز دیجیتال چیست؟

اگر شما یک سیستم پردازشی قوی (CPU / کارت گرافیک / ایسیک) داشته باشید، فقط کافیست آن را به برق وصل کنید. دستگاه می تواند برای شما سود آوری خوبی داشته باشد و با آن بیت کوین یا رمز ارز دیگری را ماین کنید. در کنار این، خرید و فروش ارز دیجیتال توسط افراد در صرافی های آنلاین نیز می تواند به افزایش قیمت رمز ارز مدنظرتان منجر شود. در نتیجه شما یک سرمایه گذاری دو جانبه خواهید داشت. با توجه به اینکه عرضه کل بسیار از ارزهای معتبر مثل بیت کوین محدود است، گذر زمان تقاضا را بالا می برد و قیمت آن نیز افزایشی خواهد بود. 

معایب ماینینگ چیست؟

از جمله معایب و مشکلات ماین ارز دیجیتال، هزینه های خرید دستگاه و هزینه برق مصرفی است. Miner ها توان مصرفی بالایی دارند، در نتیجه برق زیادی مصرف می کنند. این موضوع می تواند سبب تحمیل قبض های برق میلیونی به شما شود. همچنین استهلاک دستگاه ها را نیز به این مشکلات باید اضافه کنید. تامین فضای فیزیکی مناسب با تهویه خوب برای دفع گرمای حاصل از کار دستگاه ها نیز جزو مسائلی است که باید مدنظر داشته باشید. مورد بعدی، افزایش تعداد رقبا در طول زمان است. این کار شانس موفقیت شما را کاهش می دهد. موضوع هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج به ازای یک تعداد بلاک مشخص، چالش بعدی پیش روی شماست.

آیا می دانید؟ برای یک سرمایه گذاری پرسود در بازار کریپتوکارنسی، راه های ساده تر و مطمئن تری هم هست. پیشنهاد آرتاراکس به شما طراحی سایت صرافی است.

تجهیزات مورد نیاز استخراج رمز ارزها

اگر با مطالعه مزایا و معایب، تصمیم به انجام استخراج ارز دیجیتال دارید، به این موارد نیاز خواهید داشت:
  • کارت گرافیک یا GPU قوی
  • مدار مجتمع ASIC
  • ابزار خنک کننده 
  • اتصال دائم به اینترنت
  • نرم افزار استخراج
  • کیف پول ارز دیجیتال
  • عضویت در یک استخر ماینینگ
یک مقاله مفید و جذاب برای شما: بهترین ماینر ها برای استخراج ارز دیجیتال

چطور ارز دیجیتال استخراج کنیم؟

ماینینگ ارز دیجیتال در حال حاضر به دو روش کلی قابل انجام است. توجه داشته باشید که با توجه به میزان رقابت و افزایش سختی شبکه، ماینینگ روز به روز سخت تر می شود.
ماینینگ ارز دیجیتال

روش اول: استفاده از سیستم های خانگی (CPU Mining)

برای شروع این کار شما به یک کامپیوتر با پردازشگر مرکزی قوی و از آن مهم تر یک پردازشگر گرافیکی قدرتمند GPU نیاز دارید. از آنجایی که پردازش ها معادلات ریاضی رمزگذاری شده هستند و با توجه به ماهیت و نوع عملکرد آن ها، پردازشگرهای گرافیکی برای انجام این معادلات مورد نیاز هستند. البته بعضی از ارزها و بعضی از سیستم های ماینینگ که با عنوان CPU Mining شناخته می شوند برای انجام این محاسبات از پردازشگر مرکزی استفاده می کنند اما اغلب این موارد سرعت کم و بازدهی پائینی دارند. از جمله معایب روش ماینینگ از طریق CPU زمان بر بودن آن است که در نتیجه سرعت تولید ارز پایین بوده و جدیداً دیگر توجیه ندارد.

روش دوم: ماینینگ از طریق کارت گرافیک GPU 

جالب است بدانید در چند سال اخیر کمپانی های معروفی همچون ASUS پا MSI با تولید انواع و اقسام قطعات کامپیوتری مخصوص ماینینگ به نوعی خود را در این بازار سهیم کرده اند. این شرکت های کامپیوتری با عرضه قطعاتی مثل مادربوردهای ماینینگ با قابلیت اتصال ۲۰ کارت گرافیک مختلف، ابزاری بسیار حرفه ای برای راه اندازی ماینرهای خانگی فراهم کرده اند. حتی لطمات دیگری مثل پاورهای ماینینگ، رم های مخصوص ماینینگ و از همه این موارد مهم تر، کارت گرافیک های مخصوص ماینینگ نیز توسط خیلی از این شرکت های کامپیوتری تولید شده است.
کارت گرافیک ماینینگ

کارت گرافیک مناسب ماینینگ

همانطور که گفته شد، پردازش تراکنش ها در بلاکچین توسط پردازشگر گرافیکی (GPU) صورت می گیرد. بنابراین حداقل چیزی که به آن نیاز دارید یک گرافیک قدرتمند با توان پردازشی بالا است. برای ماینینگ از طریق GPU کاربران حرفه ای از مادربردهای چند اسلاته به منظور بهره گیری از چندین کارت گرافیک استفاده می کنند تا با این کار از حالت عادی چندین برابر توان پردازشی بیشتر داشته باشند و در نتیجه کسب درآمد بیشتری داشته باشند. شایان ذکر است که اخیراً سیستم عامل هایی مبنی بر لینوکس مثل eth0S یا SimpleMining نیز عرضه شده اند که بسیار سبک بوده و صرفاً برای استخراج ارز دیجیتال تولید شده اند. این سیستم عامل ها معمولاً برای ابزارهای ماینینگ مثل ریگ ها یا ASIC ها استفاده می شوند، اما استفاده از آنها در سیستم های خانگی نیز بلامانع است. 

در همین رابطه بخوانید: بهترین کارت های گرافیک ماینینگ 2022

روش سوم: استفاده از ایسیک ها | ASIC

حالت دوم که روش حرفه ای برای ماینینگ است، روشی با عنوان ASIC یا Application - specific integrated circuits (مدارهای مجتمع با کاربرد خاص) است. این متد در واقع نوعی ابزار ساخته شده از چیپ های پرسرعت است که از انرژی الکتریسیته کمتری نسبت به سیستم های ماینینگ رایج بهره می برد و مصرف برق آن نیز کمتر است. این سیستم ها در حقیقت دستگاه هایی هستند که فقط چیپ های مخصوص استخراج و سیستم عامل ها و پنل های مربوطه در آن ها به کار برده شده است و از ابعاد کوچک تری نیز برخوردار هستند.

ایسیک چطور کار می کند؟

ایسیک ها چیزی شبیه به ریگ های ماینینگ هستند اما توان پردازشی آنها بسیار بالا است. البته با توجه به نوع آن ها، می توان گزینه هایی از این دستگاه ها را خریداری کرد که ابعاد بزرگتری داشته و در نتیجه کارت های گرافیکی و چیپ های بیشتری را درون خود قرار داده باشند، از جایی که این سیستم ها در نهایت سرعت به پردازش و استخراج ارز دیجیتال می پردازند و از جایی که محفظه زیادی برای جریان هوا در آنها وجود ندارد. به منظور کاهش دمای داخلی آنها معمولاً در دو طرف دستگاههای ASIC از دو فن به منظور بیرون راندن هوای گرم استفاده می شود.
استخراج رمز ارز

معایب ASIC چیست؟

از این دستگاه ها نمی توان در اتاق های معمولی استفاده کرد. چرا که معمولاً  سر و صدای زیادی ایجاد می کنند و از آن مهم تر گرمای ایجاد شده توسط این سیستم در یک اتاق مسقف و در بسته باعث افزایش چشمگیر دمای هوا شده و همین مسأله می تواند در مدت کوتاهی عملکرد آن را با اختلال و یا حتی خرابی روبرو کند. به همین خاطر است که از دستگاه های ASIC در اتاق های سرد و غیر قابل سکونت استفاده می شود. 

استخر ماینینگ (Mining Pool) چیست

پردازش های بلاکچین توسط سیستم های کاربران و به صورت نوبت به نوبت انجام می شود. اما بیت کوین که طی چند سال اخیر میلیون ها کاربر جذب کرده و میلیاردها تراکنش را تاکنون ثبت نموده، حالا به شبکه ای بزرگ و شلوغ تبدیل شده است. این نکته باعث شده تا سرعت پردازش ها در این سیستم کاهش پیدا کند. به منظور رفع برخی از این مشکلات، سیستمی با عنوان استخر ماینینگ (Miring Pool) ابداع شد. این استخرهای ارز دیجیتال در واقع فضایی نسبتاً بزرگ هستند که شامل منابع ماینرها می باشد. همه معاملاتی که در انتظار دریافت تاییدیه از سوی ماینر ها و سپس ثبت در بلوک ها می باشند در استخر ماینینگ نگهداری می شوند.
استخر ماینر ارز دیجیتال

نحوه کار استخر ماینر

ماینرهایی که در این استخرها حضور دارند، با تقسیم بلاک ها (بسته های رمزگذاری شده) بین یکدیگر، هم سرعت پردازش ها را افزایش می دهند و هم کارمزدهای یکسان دریافت می کنند. در حقیقت برخلاف سیستم اولیه که هر بسته رمزنگاری شده باید به نوبت بین ماینرها پردازش می شد، حالا ماینر های قوی تر نیازی به صبر کردن نداشته و درست مثل یک ماهی در یک استخر بزرگ، می توانند منابع مختلفی را برای پردازش انتخاب کنند. این Pool ها همواره در کنار منابع، ارز و پول هایی برای پرداخت نیز در خود دارند. این یعنی به محض تکمیل یک تراکنش در این استخرها توسط یک ماینر، دستمزد او به سرعت پرداخت می شود. 

روش های استفاده از Mining Pool

راه و روش های مختلفی در سیستم Mining Pool وجود دارد که برخی از آنها عبارت اند از:

پرداخت به ازای اشتراک ( Pay- per - Share )

این متد که ساده ترین روش کسب درآمد برای ماینرها است، به پردازش و حل کردن یک بسته ساده رمزگذاری شده توسط یک ماینر گفته می شود. از طریق این سیستم، کسانی که می خواهند تراکنش های سریعی داشته باشند، بلاک مورد نظر خود را در این استخرها رها کرده و منتظر می شوند تا دیگر ماینرها اقدام به پردازش و ثبت آن کنند.

سیستم تناسبی (Proportional)

از طریق این متد، استخراج کنندگان ارز دیجیتال مجاز می شوند تا از سهام منابع موجود تا زمانی که استخر بلاک های جدید را پیدا کند به صورت متناسب بهره مند شوند، بعد از پایان یک دور، مجدد این شرایط تکرار شده و بلاک های جدید طبق یک فرمول محاسباتی پیشرفته بین ماینرها تقسیم می شود.

سیستم ماینینگ مشترک به مشترک ( Peer- to - Peer )

متد Peer- to - Peer که با عنوان P2Pool شناخته می شود، هرگونه مسئولیت و دخالت یک سرور استخری را کنار زده و اپراتور استخر ماینینگ را در این تعاملات سهیم نمی کند. در این حالت، دو ماینر مختلف به صورت مستقیم در یک شبکه مجزا که آن را با نام Sicle Blockchain معرفی کرده اند، شروع به فعالیت روی یک بلاک اشتراکی می کنند. چنین مسئله ای باعث افزایش سرعت بهره وری می شود. بعد از اتمام محاسبات، بلاک مورد نظر مجدداً به سرور اصلی انتقال داده شده و به لیست پردازش های موفق اضافه می شود. چنین روشی باعث کاهش حجم ترافیک و پهنای باند شبکه شده و فرصت بیشتری برای ماینرهای تازه کار فراهم می کند.

در این رابطه بخوانید: استیک ارز دیجیتال چیست و چطور انجام می شود؟

مراحل استخراج ارز دیجیتال

پس از ثبت یک معامله توسط دو نفر در بلاک چین، این تراکنش وارد استخر ماینینگ می شود. اینجا باید معامله فوق به تایید و ثبت برسد. بدین منظور، مراحل ذیل طی می شود:

1-انتخاب تراکنش توسط ماینرهای موجود در استخر ارز دیجیتال

ماینرها به انتخاب خود از بین تراکنش ها، یک مورد را انتخاب می کنند. حتی یک تراکنش می تواند درون بلاک چندین ماینر قرار بگیرد.

2-کشف رمز بلاک توسط ماینر

در اینجا، ماینر، اقدام به دیکود کردن یا کشف رمز با استفاده از الگوریتم اثبات کار می کند. این یک فرآیند سنگین و زمان بر است. بنابراین ماینری که زودتر از بقیه معامله را تایید کند برنده پاداش ارز دیجیتال این تراکنش خواهد بود.

3-تایید تراکنش توسط اعضای شبکه

حال بقیه نودهای شبکه نیز باید کار ماینر برنده را تایید کنند. این کار به امضای اعضای شبکه شهرت دارد. هش خروجی با رمز موجود در تراکنش تطبیق داده می شود و تاییدیه صادر می شود. 

4-ثبت در دفتر کل بلاک چین

بعد از تایید نودها، این تراکنش جهت ثبت به دفتر کل سپرده می شود.

مزرعه استخراج ارز دیجیتال

برای تجمیع توان پردازشی ماینرها، معمولاً تعدادی از آن ها را در یک مکان فیزیکی کنار هم قرار می دهند. این کار سبب می شود که توان پردازشی بالاتر رفته و در مدت زمان کمتری به پاداش شبکه دست یافت. مزرعه بیت کوین یکی از عبارات پرکاربردی است که احتمالاً به گوشتان خورده باشد. بلاک چین مفاهیم سنتی مثل کشاورزی و استخراج را نیز دگرگون کرده است! دیگر برای پیدا کردن طلا یا کاشت یک محصول، نیازی به ابزارآلاتی مثل بیل و کلنگ نیست! در عوض یک خط اینترنت و تعدادی دستگاه ماینر قوی برای شما این کار را انجام می دهند.
مزرعه بیت کوین

چالش های پیش روی استخراج ارز دیجیتال

هر چه که دنیای بلاک چین گسترش یابد و افراد بیشتری درگیر آن شوند، کار ماینینگ نیز می تواند دشوارتر شود. از جمله چالش های پیش روی استخراج رمز ارزها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1-افزایش سختی شبکه 

در اصلاح پارامتری به نام سختی شبکه در الگوریتم اثبات کار وجود دارد. اوایل معرفی بیت کوین، سختی شبکه یا میزان توان محاسباتی برای حل معادله ریاضی یا بلاک و کشف رمز آن آسان تر بود. اما به مرور زمان سختی شبکه یا difficulty نیز افزایش یافت. دیگر با یک سیستم کامپیوتری ساده شانس زیادی برای ماین بیت کوین نخواهید داشت. این کار به دستگاه هایی با توان پردازشی قوی و قیمت بالا نیاز دارد. 

2-هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج

مورد دیگری که تقریبا هر 4 سال یک بار برای بیت کوین اتفاق می افتد، نصف شدن پاداش استخراج است. در ابتدا پاداش ماین بیت کوین 50 عدد بود، اما در حال حاضر در سال 2021 این رقم به 6.25 BTC کاهش یافته است. این اتفاق می تواند رقابت را برای خرید تجهیزات قوی تر بیشتر کند. در نتیجه هزینه های راه اندازی ماینینگ بالاتر می رود.

یک روش جایگزین برای سرمایه گذاری ارز دیجیتال: طراحی سایت ترید ارز دیجیتال با قابلیت های فوق العاده

3-سخت گیری دولت ها

با توجه به نوپا بودن دنیای رمز ارزها، قوانین مشخصی برای آن ها وجود ندارد. از طرفی غیر متمرکز بودن این فناوری دست دولت ها را از منافع آن کوتاه کرده است. بنابراین در اکثر کشورها برای راه اندازی ماینر نیاز به مجوز خواهید داشت. این مجوزها می تواند به سختی به شما تعلق گیرد.

4-هزینه های برق مصرفی

هر چقدر که سختی شبکه بالاتر رود و رقابت شدید تر شود، نیاز به دستگاه های پر توان بیشتر می شود. در نتیجه این اتفاق، مصرف برق هم احتمالاً افزایش خواهد یافت. تعرفه استفاده از برق برای استخراج بیت کوین و سایر رمز ارزها رقم بالایی است و به صورت آزاد محاسبه می شود. بنابراین از یک طرف پاداش استخراج کاسته شده، از طرف دیگر هزینه خرید ماینر و قبض برق تان بالاتر رفته است.
مصرف برق ماینر

5-شرایط تکنیکال و بنیادی بازار

تنها چیزی که می تواند ادامه استخراج را در شرایط فوق توجیه پذیر کند، گران شدن قیمت ارز دیجیتال شما خواهد بود. اگر بنا به دلایلی این اتفاق نیفتد یا مجبور به فروش رمز ارزهای استخراج شده در یک بازار خرسی باشید، دچار ضرر و زیان خواهید شد.


سوالات متداول استخراج ارز دیجیتال

در اینجا تعدادی از سوالات پرتکرار ماینینگ را مرور می کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر متن مقاله را کامل مطالعه فرمایید.

روش های ماینینگ چند نوع هستند؟

✔️ ماینینگ از طریق CPU ، از طریق کارت گرافیک GPU و به کمک ایسیک ASIC انجام می شود.

پاداش استخراج بیت کوین در حال حاضر چقدر است؟

✔️ در سال 2021، پاداش ماین بیت کوین 6.25 BTC می باشد.

مهم ترین چالش های ماینینگ چیست؟

✔️هزینه برق، هزینه خرید تجهیزات، استهلاک دستگاه ها، فضای فیزیکی مناسب، افزایش رقابت، کاهش پاداش استخراج و ...برخی از چالش های ماین کردن هستند.


طراحی سایت ارز دیجیتال 

اگر شما هم با خواندن این مقاله، علاقمند به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال شده اید، پیشنهاد ما به شما به جای استخراج ارز دیجیتال، راه آسان تری است. شما می توانید با سفارش طراحی سایت صرافی آنلاین به آرتاراکس، کسب درآمد عالی را تجربه کنید. گروه فنی و مهندسی آرتاراکس با سال ها تجربه در زمینه طراحی سایت صرافی آمادگی دارد تا انواع خدمات طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال را در اختیار شما قرار دهد. برای آشنایی بیشتر با انواع خدمات آرتاراکس، می توانید از صفحه نمونه کارهای ما از منوی اصلی سایت، بازدید فرمایید. برای ارتباط با کارشناسان ما، کد زیر را اسکن نموده یا با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید:

تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002