اصطلاحات ترید ارز دیجیتال (قسمت دوم)

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال (قسمت دوم)

شنبه 16 مرداد 1400
| 3160
:امتیاز دهید

در مقاله قبلی به تعدادی از اصطلاحات کاربردی و مهم در بازار ارزهای دیجیتال اشاره کردیم. برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال لازم است با این اصطلاحات آشنا شوید تا در مواقع لزوم از آن ها استفاده نمایید. قبل از ادامه خوب است بدانید آرتاراکس در زمینه طراحی سایت ارز دیجیتال، یکی از قدیمی ترین و معتبرترین شرکت ها در ایران است. برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی با ما تماس بگیرید.

طراح سایت ارز دیجیتال

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis)

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی یکی از اساسی ترین و مهم ترین مواردی است که در ترید مورد استفاده قرار می گیرد. اطلاعاتی مانند اخبار، تحلیل های اسنادی و... تحلیل فاندامنتال را به دست آورد. این کار را افراد خاص و متخصص که در این زمینه تجربه دارند می توانند انجام دهند. تحلیل بنیادی ارزش ارز دیجیتال را نشان خواهد داد.

طراح سایت ارز دیجیتال

خرید به امید افزایش قیمت (Going Long)

اگر یک ارز دیجیتال با امید به اینکه قیمت آن افزایش پیدا کند به آن (Going Long) گفته می شود. البته برعکس معنای کلمه ممکن است این زمان یک ساعت طول بکشید، ممکن است تا چند روز یا ماه نیز وقت نیاز داشته باشد.

 

امید به کاهش قیمت (Going Short)

دقیقا نقطه مقابل (Going Long) است. یعنی انتظار کاهش قیمت یک ارز را دارید.

 

معامله گوریلی (Gorilla Trades)

اگر قصد خرید و انجام معاملات بزرگ را دارید، اما نیت ایجاد جهش و تغییر بازار را نداشته باشید از این اصطلاح استفاده می شود. برای این کار افراد معامله گر و تریدر معامله خود را به بخش های کوچک تقسیم می کنند تا موجی بزرگی در بازار ارز دیجیتال ایجاد نشود. این کار به سفارش (Iceberg Order) شباهت دارد.

 

عرضه اولیه (ICO)

برخی از پروژه ها برای جمع آوری سرمایه از عرضه اولیه توکن استفاده می نمایند. با فروش توکن ها سرمایه مورد نیاز پروژه جمع آوری می شود و می توان آن را گسترش بیشتری داد.

عرضه اولیه
 

میزان نقدینگی (Liquidity)

اگر ارز دیجیتال را به پول نقد تبدیل کنیم، با این معیار اندازه گیری می شود. هر چه میزان (Liquidity) بیشتر باشد، نقد شوندگی آن نیز بالاتر خواهد بود.

 

اندازه بازار (Market Cap)

میزان ارزهای فیات که در یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری شده اند (Market Cap) را تشکیل می دهد. مانند دلار، یورو، پوند و...

 

معاملات بدون نسخه (OTC)

بیشتر معاملات در بستر صرافی انجام میگیرند. اگر معامله ای خارج از صرافی انجام شود به آن بدون نسخه یا (OTC) گفته می شود.

 

پیش فروش (Pre Sale)

قبل از عرضه اولیه پیش فروشی با نام (Pre Sale) انجام می شود. این پیش فروش کاملا به صورت خصوصی است و هر کسی نمی تواند در آن شرکت داشته باشد.

 

پامپ و دامپ (Pump & Dump)

یکی از اصطلاحات مهم و کاربردی در زمینه ترید، پامپ و دامپ است. این اصطلاح برای توضیح شرایط و وضعیت قیمت ارز دیجیتال است. این شرایط بر اساس اطلاعات اشتباه یا اخبار های مختلف تغییر می کند. یعنی با پخش شدن یک خبر قیمت یک ارز دیجیتال بالا می رود و با سرعت بسیار بالا کاهش پیدا خواهد کرد. با پامپ و دامپ می توان از طریق نوسان گیری به سود دست پیدا کرد.

به اخبار اشتباهی که باعث افزایش قیمت می شود (Pump) و کاهش قیمت با استفاده از اخبار را (Dump) می گویند.

پامپ و دامپ
 

رالی (Rally)

رقابت زیادی که در نتیجه خرید یک ارز دیجیتال که در حال افزایش قیمت است ایجاد می شود رالی نام دارد.

 

مقاومت (Resistance) 

یک از اصطلاحات مهم و رایجی که تریدر ها از آن استفاده می کنند مقاومت است. از این اصطلاح برای تحلیل دارایی ها استفاده می شود.

به سقف قیمت یک ارز دیجیتال که احتمال عبور از آن قیمت کم باشد سطح مقاومت گفته می شود. اگر قیمت از مقاومت عبور کند سقف جدید مقاومت ایجاد خواهد شد.

 

بازگشت سرمایه ارز دیجیتال (ROI)

میزان سود دهی سرمایه گذاری را بازگشت سرمایه می نامند. بازگشت سرمایه را به صورت درصدی نشان می دهند.

 

ریسک (RoRo)

یکی دیگر از فعالیت های پرکاربرد در زمینه ترید (RoRo) است. بر اساس این استراتژی، زمانی که بازار ارز دیجیتال ریسک بالا (Risk on) شما از گزینه هایی کم خطر با ریسک پایین مانند نگهداری یا (HODL) استفاده می کنید. هنگامی که ریسک بازار کم شد (Risk Off)، شما نسبت به آن ریسک خود را بالا می برید.

 

شیلینگ (Shiling)

شیلینگ شباهت بسیار زیادی به دامپ و پامپ (Dump & Pump) دارد. این اصطلاح اشاره به شرایطی دارد که افراد سو استفاده گر و سودجو برای جلب سرمایه یک ارز دیجیتال خاص اخبار و اطلاعات دروغ را ارائه می دهند.

 

افت قیمت (Slippage)

هنگامی که در معامله قیمت از چیزی که مد نظر تریدر است کمتر باشد به آن (Slippage) گفته می شود. این اصطلاح به نوعی ضرر تریدر را نشان می دهد.

 

حمایت (Support)

افراد تریدر برای نمایش دادن کف قیمت در تحلیل تکنیکال از این اصطلاح استفاده می کنند، در صورتی که روند نزولی ارز دیجیتال متوقف شود و روند صعودی پیدا کند. اگر کف قیمت حمایتی شکسته شود، کف حمایت جدید ایجاد می شود.

 

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال (Technical Analysis)

تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی یکی از مهم ترین روش هایی است که در ترید استفاده می شود. در این روش با استفاده از شاخص ها و الگوهایی خاص برای پیش بینی کردن قیمت ارز دیجیتال کمک گرفته می شود. بسیاری از تریدر ها برای پیشبینی تنها از تحلیل تکنیکال استفاده می کنند و تحلیل فاندامنتال را بیهوده می دانند.

تحلیل تکنیکال
 

میزان ریسک (Value at Risk)

میزان ریسک یا (VaR) ابزاری برای اندازه گیری ریسک حداکثری سرمایه گذاری است. این اندازه گیری زمان مشخصی دارد و در محدوده زمانی خاص بررسی می شود. به طور مثال وقتی بخواهند بگویند 80 درصد اطمینان وجود دارد که این سرمایه گذاری در مدت زمان 2 هفته از 100 دلار کمتر نمی شود آن را به صورت زیر نمایش می دهند:

Week VaR of $100USD-2%80

 

نوسان (Volatility)

تغییرات ارزش ارزهای دیجیتال در محدوده زمانی مشخص را با نوسان یا (Volatility) نمایش می دهند. ریسک سرمایه گذاری با نوسان رابطه مستقیم دارد، اما تریدرهای حرفه ای با استفاده از نوسان گیری به کسب سود می پردازند.

 

آدرس (Address)

رشته ای از اعداد که می توانید با استفاده از آن به ارسال یا دریافت ارز دیجیتال بپردازید.

 

آلت کوین (Altcoin)

در حالت کلی تمام  ارزهای دیجتال را می توان آلت کوین نامید. زیرا اصطلاح آلت کوین برای تمام ارزهای دیجیتالی است که بعد بیت کوین به وجود آمده اند.

 

ایسیک (ASIC)

دستگاه های ماینر حرفه ای و قدرتمند که برای استخراج ارزهای دیجیتال به وجود آمده اند ایسیک نام دارند.

ایسیک
 

بلاک (Block)

فضاهایی که در شبکه بلاک چین که به صورت زنجیره وار به یکدیگر متصل می شوند و بلاک چین (Blockchain) را ایجاد می نماین. در بلاک ها اطلاعات ذخیره سازی می شود.

 

بلاک چین (Blockchain)

شبکه ای که از اتصال بلاک ها به صورت زنجیره ای ایجاد می گردد بلاک چین نام دارد. این شبکه به صورت غیر متمرکز فعالیت می کند.

بلاک چین
 

سکه (Coin)

به ارز دیجیتالی اختصاصی هر بلاک چین کوین گفته می شود. بلاک چین می تواند میزبان ارزهای دیجیتال دیگر به نام توکت نیز باشد.

 

کیف پول سرد (Cold Storage)

به کیف پول های دیجیتالی سخت افزاری یا کاغذی کیف پول سرد گفته می شود. این کیف پول ها به صورت دائمی اینترنت متصل نیستند و امنیت بسیار بالایی دارند.

 

برنامه غیر متمرکز (Decentralized applications)

برنامه های غیر متمرکز یا (DAapp) به صورت متن باز یا کد باز (Open Source) هستند که اطلاعات آن ها بر بستر بلاک چین قرار می گیرد. از این برنامه ها در زمنه های مختلفی استفاده می شود.

 

امضای دیجیتال (Digital Signature)

رشته ای از اعداد و حروف که با استفاده از کلید عمومی (Public Key) ایجاد می شود. سپس به سند دیجیتالی متصل می شود تا تراکنش را تائید کند.

 

دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger)

دفاتر کلی که اطلاعات تمام شبکه در آن ها ذخیره می شود. این اطلاعات در تمام اعضای شبکه یا نود ها (Node) نیز ثبت می شود. دفاتر کل می توانند عمومی یا خصوصی باشند. دفاتر کل یکی از مهم ترین ابزارهای بلاک چین هستند.

 

شبکه توزیع شده (Distributed Network)

در شبکه های توزیع شده قدرت پردازشی بین تمام اعضا یا کاربران (Node) پخش می شود. همچنین اطلاعات بین تمام نود ها توزیع می شود.

 

استاندارد (ERC-20)

مجموعه ای از قواعد و قوانین که توکن هایی که در بستر اتریوم ایجاد شده اند برای ادامه فعالیت در شبکه باید رعایت کنند. توکن هایی که از این قوانین پیروی می کنند را توکن (ERC-20) می نامند.

 

صرافی ارز دیجیتال (Cryptocurrency Exchange)

صرافی های که به صورت آنلاین برای خرید یا فروش ارز دیجیتال ایجاد شده اند صرافی ارز دیجیتال گفته می شود. امروزه سایت های زیادی با استفاده از طراحی سایت ارز دیجیتال به وجود می آیند.

 

ارزهای فیات (Fiat)

تمام پول ها یا ارزهای هر دولت یا کشور را فیات می نامند. ارزهای مانند دلار، پوند، یورو و... همگی در دسته ارزهای فیات قرار می گیرند.

 

فورک (Fork)

به انشعاب شاخه ای از شبکه بلاک چین که نسخه ای جدید ایجاد می کنند فورک (Fork) گفته می شود. انشعاب ها به دو دسته کلی هارد فورک (Hard Fork) و سافت فورک (Soft Fork) تقسیم می شوند.

اگر توسعه دهندگان و کاربران شبکه تصمیم به ایجاد تغییرات یا به روزرسانی شبکه بلاک چین بگیرند هارد فورک اتفاق می افتد. در هارد فورک ممکن است یک شبکه جدید ایجاد شود.

 

استخراج یا ماینینگ (Mining)

فرآیندی که با استفاده از قدرت پردازشی و محاسباتی تراکنش ها تائید می شود و بلاک جدید ایجاد می گردد استخراج یا ماینینگ گفته می شود. برخی شبکه ها با ایجاد بلاک جدید مقداری ارز دیجیتال آزاد می کنند و به عنوان پاداش پرداخت می کند.

استخراج
 

گره یا نود (Node)

هر کاربر که به وسیله سیستم کامپیوتری به شبکه متصل می شود گره یا نود نام دارد.  

 

استخر استخراج (Mining Pool)

بستری که ماینرها قدرت پردازشی و محاسباتی خود را به اشتراک می گذارند و به استخراج ارز دیجیتال می پردازند. هر ماینر نسبت به قدرت دستگاه خود ارز دیجیتال دریافت خواهد کرد.

 

الگوریتم گواه اثبات سهام (Proof of Stake)

الگوریتمی که در آن بر اساس ارزهای دیجیتالی که در شبکه ذخیره کرده اید پاداش دریافت می نمایید. میزان این پاداش به میزان ارز ذخیره شده بستگی دارد.

 

الگوریتم گواه اثبات کار (Proof of Work)

در این الگوریتم با استفاده از قدرت پردازشی و محاسباتی دستگاه های ماینر تراکنش ها تائید و بلاک جدید ایجاد می گردد. اولین نودی که موفق شود پاسخ صحیح معماهای ریاضی را پیدا کند و تائید اعضای شبکه برساند، از شبکه به عنوان پاداش ارز دیجیتال دریافت خواهد کرد.

 

قرارداد هوشمند (Smart Contract)

قوانین که به صورت دیجیتالی با استفاده از زبان های برنامه نویسی خاص ایجاد می گردند و به صورت خودکار در موقع لزوم اجرا خواهند شد. قرارداد هوشمند کاربردهای بسیار زیادی دارد، از جمله برای ایجاد توکن.

قرارداد هوشمند
 

توکن (Token)

دسته ای از ارزهای دیجیتال که شبکه اختصاصی ندارند و از بستر شبکه های بلاک چین مختلف به عنوان میزبان استفاده می نمایند. توکن ها با استفاده از قراداد هوشمند ایجاد می گردند.


مقاله که خواندید، توسط تیم تولید محتوای آرتاراکس برای شما اماده شده است. ما در زمینه طراحی انواع سایت های صرافی ارز دیجیتال فعال هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت طراحی سایت صرافی با ما تماس بگیرید.

 

 

 




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002