هاوینگ بیت کوین به زبان ساده + بررسی تاثیرات قیمتی

هاوینگ بیت کوین به زبان ساده + بررسی تاثیرات قیمتی

چهارشنبه 15 بهمن 1399
| 4010
:امتیاز دهید

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هر چهار سال، مقدار بیت کوین اعطا شده به ماینرها به نصف کاهش می یابد، تا زمانی که 21 میلیون بیت کوین عملا استخراج شود (احتمالاً در حدود سال 2140). مکانیزم نصف شدن پاداش یا هاوینگ بیت کوین باعث می شود که این ارز دیجیتال به یک منبع کمیاب و مقاوم در برابر تورم تبدیل شود. اساس کار پروتکل بیت کوین در دو مفهوم مربوط به کمبود آن است. اول اینکه، فقط 21 میلیون واحد از آن وجود دارد. دوم، مقدار بیت کوین جدید اضافه شده به شبکه هر چهار سال به نصف کاهش می یابد. از مفهوم دوم به عنوان نصف شدن یا Bitcoin Halving یاد می شود. در این مقاله در وبلاگ آرتاراکس به بررسی این پدیده و نقش آن در قیمت ارز BTC می پردازیم. قبل از ادامه پیشنهاد می کنیم، اگر قصد سرمایه گذاری پرسود در ارزهای دیجیتال را دارید، برای طراحی سایت صرافی با آرتاراکس تماس بگیرید.
طراحی سایت صرافی

تاریخچه هاوینگ های بیت کوین

در ابتدای سال 2020، 12.5 بیت کوین جدید هر 10 دقیقه از طریق "استخراج" مجازی به شبکه اضافه شد. در ماه می، این مقدار نصف شد و به 6.25 رسید. در سال 2024، به حدود 3.125 کاهش می یابد و روند کار تا زمان استخراج 21 میلیون سکه ادامه خواهد داشت (که تخمین زده می شود این اتفاق باید در حدود سال 2140 رخ دهد). بیت کوین به عنوان اولین و با ارزش ترین ارز دیجیتال، تاثیرات زیادی را در ارزش دیگر رمز ارزهای دیجیتالی می گذارد.
هاوینگ بیت کوین
مدت زمان ساخت بلاک جدید در شبکه بلاک چین بیت کوین 10 دقیقه است، بعد از ایجاد هر 210,000 بلاک جدید، یک هاوینگ روی این شبکه ارز دیجیتال اتفاق می افتد. در حدود 4 سال زمان نیاز است که هر 210 هزار بلاک ساخته شود. در ادامه دفعات هاوینگ بیت کوین و تغییرات پاداش ماینرها را بررسی می کنیم:
  • 2012 اولین رویداد هاوینگ بیت کوین | 25 واحد BTC
  • 2016 دومین رخداد Halving بیت کوین | 12.5 واحد BTC
  • 2020 سومین دفعه هاوینگ بیتکوین | 6.25 واحد BTC

دلیل اهمیت هاوینگ بیت کوین

با تولید کمتر بیت کوین در گذر زمان، احتمال نصف شدن ارزش بیت کوین (با فرض سطح ثابت تقاضا) کاهش می یابد. این در تضاد شدید با ارزهای فیات است که به طور معمول با گذشت زمان از طریق تورم ارزش آن ها کم می شود. بنابراین هاوینگ بیت کوین یکی از راه های حفظ ارزش بیت کوین است و کمبود یکی از دلایلی است که میلیون ها نفر به دنبال داشتن این رمز ارز هستند.

علت هاوینگ بیت کوین چیست؟

با توجه به روند منطقی بین عرضه و تقاضا ، اگر به طور ناگهانی، مقدار زیادی از ارز دیجیتال یا حتی پول وارد یک بازار شود، می تواند باعث افت شدید ارزش آن دارایی شود. به همین دلیل در مورد ارزهای دیجیتال فرآیند هاوینگ بیت کوین برای BTC اتفاق می افتد تا قیمت بیت کوینی که ماینرها استخراج می کنند کنترل شود. در غیر این صورت با توسعه سخت افزاری و نرم افزاری فرآیند استخراج و افزایش رقابت، شاهد ورود حجم زیادی از دارایی دیجیتالی به بازار خواهیم بود. این کار می تواند منجر به افت قیمت و کاهش ارزش ذاتی ارز دیجیتال و زیان هولدرهای آن شود.
نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین

مقایسه بیت کوین و طلا

بیت کوین را اغلب با طلا مقایسه می کنند، زیرا مانند این فلز گران بها، ارزشمند و کمیاب است و در برابر تورم مقاومت می کند. اما برخلاف طلا، بیت کوین دیجیتالی است و مشکلات حمل و نقل را ندارد (تقریباً به راحتی فرستادن یک ایمیل می تواند در سطح جهان ارسال شود) و همچنین میزان دقیق عرضه نهایی آن به طور دقیق توسط همه شناخته شده و قابل تأیید است. طبق نظرسنجی سازمان زمین شناسی ایالات متحده، تمام طلاهایی که تاکنون استخراج شده اند در بیش از سه استخر شنا (در اندازه المپیک) جای می گیرند، اما راهی برای شناخت دقیق مقدار طلای موجود در زمین وجود ندارد. در حقیقت، هر ساله اکتشافات جدید طلا اتفاق می افتد که منجر به یک برنامه تأمین غیرقابل پیش بینی می شود. از طرف دیگر، بیت کوین محدود است و برنامه تأمین آن مشخص است: فقط 21 میلیون وجود دارد و از اواخر سال 2020 کمتر از 2.5 میلیون مورد استخراج باقی مانده است.

ارتباط ماینینگ و هاوینگ بیت کوین

در مورد Bitcoin، بلاک چین آن با الگوریتم گواه اثبات کار یا (PoW) کار می کند. به بیان دیگر در ازای ایجاد بلاک جدید با استفاده از عملیات هشینگ (Hashing) توسط ماینرها، شبکه ارز دیجیتال پاداشی به صورت ارز (BTC) به ماینر برند پرداخت می کند. بنابراین مانند طلا، بیت کوین نیز استخراج می شود، اما این کار به صورت الکترونیکی و توسط یک شبکه جهانی از پردازنده های قوی یا همان ماینرها انجام می شود. پاداش ماینرها در اوایل سال 2020، هر 10 دقیقه 12.5 بیت کوین جدید بود. در ماه می، پاداش به نصف کاهش یافت و هر 10 دقیقه به 6.25 بیت کوین جدید کاهش یافت. وجود بیت کوین بیشتر از 21 میلیون واحد، عملاً غیرممکن است. این برخلاف ارز‌های فیات است، در جایی که بتوان پول بیشتری را به صلاحدید دولت یا بانک مرکزی چاپ کرد منجر به تورم می شود. 
در همین رابطه بخوانید: بهترین کارت گرافیک ماینینگ 2022

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت آن

در خصوص تاثیر هاوینگ بیت کوین روی قیمت آن نظریه های متفاوتی وجود دارد. نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین، می تواند روی قیمت آن تاثیرگذار باشد. اگر بخواهیم از دیدگاه کلاسیک به این موضوع نگاه کنیم، با توجه به کاهش حجم تولید رمز ارز BTC و افزایش تقاضا، امکان افزایش قیمت ارز دیجیتال (حتی به صورت موقت) وجود دارد. با این حال در هاوینگ بیت کوین طبق سه تجربه قبلی، رشدهای قیمتی هر چند با تاخیری تا یک سال، قابل مشاهده است. از طرفی پس از یک رشد، در میان مدت، با اصلاح قیمتی، یک تعادل ایجاد شده که حتی شاید بتوان گفت تاثیر Halving bitcoin را خنثی نموده است. به هر حال هاوینگ سبب حفظ انگیزه ماینرها برای ادامه استخراج می شود، زیرا هرچه محدودیت استخراج بیشتر باشد، تقاضا بالا می رود و به تبع آن ارزش رمز ارز بالاتر خواهد رفت. اما این در مورد تمام ماینرها صدق نمی کند. در ادامه بدان خواهیم پرداخت.
تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

آیا با وجود هاوینگ بیت کوین، ماینینگ به صرفه است؟

یکی از چالش هایی که به عنوان یک ماینر با آن روبرو هستید، به صرفه بودن استخراج با وجود هاوینگ است. وقتی پاداش یک کاری نصف شود، به صورت طبیعی رقابت برای همان مقدار کم نیز بیشتر می شود. یعنی تکنولوژی و سخت افزار مورد نیاز برای این کار گران می شود. در نتیجه رقبا محلی و کوچک ممکن است از رقابت کنار زده شوند. اما کشورها و شرکت هایی که توان نوسازی و پرداخت هزینه سنگین آن را دارند، دوام خواهند آورد. پس هاوینگ بیت کوین می تواند حکم شمشیر دولبه را برای سرمایه گذاران بازی کند.

خلاصه مقاله

به دلیل کنترل ارزش بیت کوین  و جلوگیری از تورم قیمتی آن، بعد از ایجاد هر 210 هزار بلاک در شبکه، پاداش استخراج کنندگان شبکه، نصف می شود. این کار الزاماً نمی تواند به صورت لحظه ای به افزایش قیمت BTC منجر شود. اما طبق تجربه سه هاوینگ بیت کوین قبلی، پس از هر باری که این اتفاق اتفاده، رشد قیمتی هر چند با تاخیر در این رمز ارز دیده شده است. عامل تعیین کننده در این رشد، بیشتر شرایط روز بازار و وضعیت کلی ارزهای دیجیتال است.

خرید بیت کوین در زمان هاوینگ کار درستی است؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است. برای خرید ارز دیجیتال، تنها بررسی این پارامتر کافی نیست. بلکه جنبه های تکنیکال و فاندامنتال زیادی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند. اما یک استراتژی نسبتاً امن و سود ده برای خرید هر نوع دارایی وجود دارد که به آن روش DCA می گوییم. این کار در اصل به خرید مقدار مشخصی دارایی، در بازه زمانی معین اشاره دارد. روش DCA باعث می شود به کمک میانگین گیری روی قیمت، از نوسانات قیمتی ارزها در امان باشید.

سرمایه گذاری سودمند در ارزهای دیجیتال

اگر شما هم به سرمایه گذاری پرسود در بازار ارزهای دیجیتال علاقه مند هستید، بهتر است به جز خرید و فروش آن ها، به روش های بهتر نیز بیاندیشید. پیشنهاد ما به شما، طراحی سایت ارز دیجیتال است. با این کار شما می توانید از امکانات خرید و فروش اتوماتیک انواع رمز ارزها از جمله بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، کاردانو و..بهره مند شوید. ما به پشتوانه ده سال سابقه در زمینه طراحی سایت های ارز دیجیتال آماده همکاری با شما عزیزان هستیم. شماره تلفن های آرتاراکس برای مشاوره رایگان:

شماره تلفن طراح سایت صرافی

شماره های تماس آرتاراکس: 

02632500126




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002