اشتباهاتی که ممکن است صاحبان وب سایت یا طراحان وب سایت مرتکب آن شوند

اشتباهاتی که ممکن است صاحبان وب سایت یا طراحان وب سایت مرتکب آن شوند

دوشنبه 6 بهمن 1399
| 2327
:امتیاز دهید

در مقاله لیستی از اشتباهاتی که ممکن است طراحان وب سایت یا صاحبان وب سایت بکنند را نوشتیم. البته گاهی اوقات این اشتباهات از طرف طراحان به دلیل اصرار انجام این کارها از جانب صاحبان وب است. بنابراین همیشه توصیه می شود در هر زمینه ای به حرف های افراد با تجربه در آن زمینه گوش کنید.
در این مقاله تلاش کردیم فقط در مورد موضوعاتی که به وب تعلق دارند بنویسیم. فقط خود اشتباه رو توصیف نکنیم، در مورد دلایل و انگیره های اساسی منجر به این اشتباهات نیز بنویسیم.

چرا به طور کلی این اشتباهات را انجام می دهیم؟

بسیاری از سایت های معروف در تبلیغات خود برای افراد غیر حرفه ای اینگونه می گویند که بدون هیچ تجربه اطلاع و آموزش خاصی می توانید وب سایت خود را از ما بخواهید. بله خیلی عالی است که طراحی وب سایتتان را در دست افراد حرفه ای قرار بدهید و خیالتان راحت باشد، ولی تجربه نشان داده است وقتی کسانی که این کار را بدون دانش زمینه ای در رابطه با مسئله انجام می دهند، اغلب با رضایت 100% انجام نمی شود. هرگز فراموش نکنید که لازم است بدانید این سیستم ها چگونه کار می کنند و حتی اگر استفاده از آن ها نسبتا آسان باشد، بدون داشتن آموزش فنی و بصری خوب نمی توانید وب سایت مناسب خود را بسازید.
مطمئنأ، اگر کسی وقت بگذارد و انرژی لازم را برای یادگیری بگذارد، احتمال اشتباهات اساسی را کاهش می دهد. در ادامه نگاهی به اشتباهات معمول طراحی وب و دلایل آن می اندازیم.

نادیده گرفتن اثر صفحه نخست جذاب

این یکی از معمول ترین اشتباهات است. شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا بازدید کننده تصمیم بگیرد در این سایت بماند یا سایت دیگری را انتخاب کند. صفحه نخست سایت باید برای رساندن اصلی ترین پیام شما به صورت واضح و به دور از اطلاعات زیاد و سردرگم کننده باشد. باید عناوین سرنویس 1،2،3 را به درستی استفاده کنید، اندازه قلم خوانا، پاراگراف ها خوش ساخت و تصاویر مناسب استفاده شود. اگر بازدید کننده به آنچه می خواهد برسید، در سایت می ماند.
اما چرا صاحبان وب سایت روی این حوزه تمرکز نمی کنند؟ زیرا آنها چنان در جزئیات کارشان  درگیر شدند که نمی توانند حیاتی ترین نکات آن را ببینند.

طراحی_صفحه_اصلی

استفاده ضعیف از فضای سفید

اغلب صاحبان وب سایت ها از ما این درخواست را دارند تا فضای بین خطوط، پاراگراف ها و تصاویر را کاهش دهیم. ولی زمانی که همان صاحبان وب سایت به وب سایت دیگری نگاه می کنند که از فضای سفید به درستی استفاده شده از آن سایت ها خوششان می آید. آن ها همیشه سعی دارند مطالب را فشرده کنند اما چرا؟ چون تفکر اشتباهی دارند از این که بازدید کننده وب سایت باید تمام مطالب سایت را در کوتاه ترین زمان ممکن ببیند و این شانس بیشتری برای گرفتن مشتری جدید را ایجاد می کند. اما این روش کاملا اشتباه است.
10-15 سال پیش اصلا چنین بحث های در رابطه با فضای سفید نبود. ولی با اضافه شدن به تعداد وب سایت های فعال، افزایش رقابت قوانین خوانایی وب سایت ها نیز تغییر کرد. امروزه هر وب سایتی که بتواند با دقت و کیفیت بیشتری عمل کند، می تواند مخاطب جذب کند.

 

اندازه کوچک قلم، دکمه ها و لینک ها

این مسئله خوانایی و تجربه کاربری است. وقتی بازدید کننده وب سایت شما ببیند برای خواندن سایت شما نیاز به بزرگنمایی دارد به خودش زحمت نمی دهد و از سایت شما خارج می شود. همیشه به خوانایی فکر کنید. صاحبان وب سایت اغلب نمی دانند این مسئله در سئو نیز تاثیر دارد.

فونت_در_طراحی
 

رنگ بندی بیش از حد

آیا این یک روش عالی برای تأکید است؟ متخصصان این حوضه اینطور فکر نمی کنند. این موضوع بازدید کنندگان را گیج می کند.
با داشتن یک مفهوم ساده، استفاده هوشمندانه از رنگ ها تجربه کار با یک وب سایت واضح و ساده را به بازدید کنندگان خود بدهید.

انتخاب نادرست عکس ها

همه می دانند استفاده از یک عکاس حرفه ای و تولید عکس های سایت بسیار هزینه بر است. بجای استفاده از یک عکاس حرفه می توانید از یک طراح کمک بگیرید با این کار می توانید عکس های مناسب وب سایت خود را در کمترین زمان با هزینه کمتر درست کنید.
 باید عکس ها را با دقت انتخاب کنید شاید کار خسته کننده و زمان بری باشد ولی واقعا ارزش وقت گذاشتن دارد.

استفاده نکردن از favicon ( آیکون کوچک وب سایت)  

این یک مسئله کوچک اما اساسی است. این موضوع هم در بخش سئو و همچنین در بخش طراحی وب سایت اهمیت زیادی دارد. وقتی بسیاری از صفحات در مرورگر شما باز هستند، یک آیکون مناسب به بازدید کننده کمک می کند تا صفحه وب سایت شما را راحت تر پیدا کند. برای سئو نیز مهم است چرا که گوگل نماد وب سایت ها را در لیست جستجو در تلفن های همراه نشان می دهد.

انتخاب سبک قلم نامناسب

این اشتباه زمانی رخ می دهد که دارندگان وب سایت می خواهند وب سایت خود را خاص نشان دهند. این درست است که وب سایت باید خاص باشد ولی به روش درست باید این کار صورت بگیرد. استفاده از فونت های نامناسب فقط باعث سردرگمی کاربران و سخت شدن خوانایی مطالب می شود.

استفاده بیش از حد از فونت های مختلف

این یک اشتباه رایج نیست اما هنوز هم اتفاق می افتد. بخاطر داشته باشید، یک خانواده از فونت پاسخگوی تمامی نیاز های شما هستند. اگر از فونت های زیادی در صفحه استفاده کنید سرعت بارگذاری صفحه پایین می آید زیرا هر فایل قلم نیاز به زمان دارد برای بارگیری. مگر اینکه دلیل خاصی برای استفاده بیشتر از یک قلم وجود داشته باشد. 
کسی که مرتک چنین اشتباهی می شود همان کسی است که به فضای سفید اهمیت نمی دهد و فکر می کند استفاده از فونت های بیشتر باعث خاص شدن سایت می شود.

استفاده_اشتباه_از_فونت_در_طراحی_سایت

 

چند نکته مهم اشتباه در طراحی وب سایت که باید آن ها را در نظر بگیرید

تغییر رنگ لینک های بازدید شده

برخی از طراحان فکر می کنند وب سایت ها باید لینک ها بازدید شده را با رنگ دیگری علامت گذاری کنند. درست است که سالها پیش، تمام لینک های وب سایت آبی بود و وقتی کلیک می کردید، به رنگ بنفش در می آمدند. شاید هنوز بسیاری از شما آن را به خاطر بسپارید. این فناوری از راه حل های پیشرفته امروزی فاصله داشت و البته در آن زمان بازدیدکنندگان وب سایت بسیار کم تجربه بودند. وب سایت های در آن زمان بسیار ساده بودند، فقط از رنگ های پیش فرض اینترنت استفاده می کردند. امروزه تعداد کمی از سایتها رنگ لینک بازدید شده را تغییر می دهند. به هر حال بازدیدکنندگان باید با بسیاری از اطلاعات بصری سر و کار داشته باشند. به نظر ما، تغییر رنگ لینک ها می تواند بازدید کنندگان وب سایت را سردرگم کند.

اجتناب از استفاده از منوی پنهان (همبرگری) در دسکتاپ

استفاده از منوهای پنهان موضوعی بحث برانگیز است. البته منوی پنهان در دستگاه های تلفن همراه استاندارد است. ولی استفاده آن در رایانه های رومیزی توصیه نمی شود. این حال شما در خیلی از وب سایت ها این منو را می بینید اما ما در این قسمت منوی مرئی و مرسوم را روی صفحات دسکتاپ پیشنهاد می کنیم.


استفاده_از_منوی_در_طراحی_سایت

اشتباهات کوچک و رایج 

مشخص نشدن موضوع سایت بلافاصله بعد از وارد شدن به آن

در دسترس نبودت اطلاعات تماس

جای نامناسب نمادهای شبکه های اجتماعی

واضح نبودن پیام برند شما


مسائل فنی

عدم بهینه سازی برای موتور جستجوگر(seo)

نصب نکردن نرم افزار های آنالیز وب سایت

سرعت بارگذاری صفحات

اندازه و مقیاس بندی نامناسب تصاویر

استفاده نکردن از Metadata ها

استفاده بیش از حد از جاوا اسکریپت


مشکلات سئو و  UX 

محتوای قدیمی

اشتباه تایپی

نداشتن صفحه عمومی error 404

فونت، دکمه و لینک ها با اندازه نامناسب




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002