سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

دوشنبه 17 تیر 1398
| 2406
:امتیاز دهید

همان طور که می دانید دنیای سئو یا همان بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو دنیایی گسترده با پیچیدگی ها، مفاهیم و تکنیک ها و روش های خاص حود است. یکی از مفاهیم اساسی سئو که قصد داریم امروز با آن آشنا شویم مفهوم موسوم به سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه است. در این مقاله به توصیف این دو اصطلاح در سئو پرداخته و ویژگی ها و تفاوت ها و روش های مورد استفاده در هرکدام را برای شما بیان خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مفهوم سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سفید و سئو کلاه سیاه دو تکنیک و روش پیاده سازی سئو برای کسب رتبه در موتورهای جستجو هستند با این تفاوت که سئوی کلاه سیاه از روش ها و تکنیک های غیرقانونی که در ادامه به آن اشاره می کنیم برای بهینه سازی سازی سایت ها استفاده کرده که اگرچه با این روش سریع تر و برای مدت کوتاهی رتبه سایت شما در گوگل بالا می آید ولی در نهایت مشمول جریمه گوگل خواهید شد.

از طرف دیگر با استفاده از روش سئوی کلاه سفید شما به صورت کاملاً قانونی و حرفه ای با استفاده از تکنیک هایی که در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد صفحات سایت خود را در موتورهای جستجو ارتقا خواهید بخشید و به رتبه های ابتدایی می رسانید. اگرچه ممکن است در روش کلاه سفید زمان و هزینه بیشتری صرف بهینه سازی وب سایت خود نمایید ولی نتیجه ای که حاصل می شود برای همیشه ماندگار بوده و می توانید همواره جایگاه بالای خود را در نتایج موتورهای جستجو حفظ کنید.
 

طراحی سایت سئو

سئوی کلاه سفید (White Hat Seo)

سئوی کلاه سفید اصول و روش های استاندارد سئوی سایت هستند که به شکل واقعی و هدفمند اقدام به جذب کاربر برای یک سایت می نمایند. نکته ای که در این سئو بیشتر از همه مورد توجه قرار می گیرد بهینه سازی سایت و افزایش رتبه آن در صفحات نتایج موتورهای جستجو به ویژه گوگل از طریق تکنیک ها و روش های استاندارد و قانونی است.

مهمترین روش های مورد استفاده در سئوی کلاه سفید استفاده معقول و به اندازه از کلمات کلیدی در مطالب سایت، بکارگیری لینک دهی داخلی و خارجی به صفحات مختلف سایت، استفاده از بک لینک ها، تولید محتوای منحصر به فرد و غنی برای سایت و به طور خلاصه بالابردن ترافیک سایت به صورت کاملاً طبیعی و از راه های قانونی مورد نظر موتورهای جستجوگر است.

نتایج پیاده سازی تکنیک های سئو کلاه سفید افزایش میزان رضایت کاربران و در کنار آن افزایش رضایت موتورهای جستجو از سایت شما و بالا رفتن رتبه سایت در صفحات گوگل است. ضمن اینکه نتایجی که با زحمت و تلاش فراوان از طریق این نوع روش سئو بدست می آید دائمی و همیشگی بوده و برای طولانی مدت سایت شما را در صفحات اول گوگل برای مخاطبان نمایش می دهد و از همه مهمتر با این کار اعتماد موتورهای جستجو را نسبت به سایت خود جلب می کنید و از جریمه های سنگین آن ها نیز در امان خواهید بود.

تکنیک های سئوی کلاه سفید

در استراتژی سئوی کلاه سفید برای ارتقا رتبه سایت تکنیک ها و روش های استاندارد و قانونی بسیاری وجود دارد که در اینجا مهمترین آن ها را برای شما شرح خواهیم داد.
 

طراحی سایت سئو

سئوی سایت با استفاده مناسب و معقول از کلمات کلیدی

مهمترین اصلی که باعث می شود تا سایت شما به درستی به موتورهای جستجو معرفی شده و صفحات سایت شما در نتایج ابتدایی گوگل برای کاربران به نمایش در بیاید انتخاب کلمات کلیدی مناسب و مؤثر و در ادامه استفاده صحیح و به اندازه از آن ها در مطالب سایت است. باید تحقیق و بررسی کاملی در مورد کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان داشته باشید و بعد از تهیه فهرستی از کلمات کلیدی مناسب شروع به تولید محتوا و استفاده از این کلمات در مطالب سایت خود نمایید.

البته ذکر این نکته ضروری است که از استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی در متون سایت جداً خودداری کنید؛ چراکه مشمول جریمه موتورهای جستجو خواهید شد. پس همواره چند کلمه کلیدی انتخاب کرده و به اندازه و به شکل طبیعی روی هرکدام از آن ها مانور بدهید.

سئوی سایت با تولید محتوای باکیفیت و اصیل

به جرأت می توان گفت که مهمترین تکنیک سئوی کلاه سفید که امروزه حرف اول را در زمینه سئوی سایت ها می زند تولید محتوای با کیفیت، استاندارد و غنی برای کاربران است. اگر به دنبال این هستید که رتبه خوب و ماندگاری در صفحات موتورهای جستجو داشته باشید باید در زمینه فعالیت و حرفه خود محتوای اصیل، مفید و کاملی ارائه نمایید، به گونه ای که کاربران برای یافتن اطلاعات درباره یک موضوع خاص ابتدا به سایت شما مراجعه کنند.

طراحی سایت سئو

مطالبی که برای سایت خود تهیه می کنید باید شامل ویژگی های زیر باشد تا بتواند نظر کاربران و موتورهای جستجو را به خود جلب کرده و مورد پسند آن ها قرار گیرد:

  • تا جایی که ممکن است از نوشتن مطالب طولانی که خواننده را خسته می کند خودداری کنید. مطلب هرچه کوتاه تر و مفید تر باشد بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته و از خواندن آن بیشتر لذت خواهند برد.

  • در سال های اخیر نوشتن متن های بلند با بیش از 1000 تا 2000 کلمه نیز مورد توجه الگوریتم های گوگل قرار گرفته و می تواند به عنوان یک محتوای مرجع مورد استفاده و لینک دهی دیگر سایت ها قرار بگیرد و به سئوی سایت شما کمک زیادی نماید.

  • به جای نوشتن پاراگراف های طولانی، متون خود را پاراگراف بندی کنید و عناوین پاراگراف ها را در تگ های h2 تا h6 قرار دهید چرا که این کار تأثیر زیادی روی سئوی سایت شما دارد.

  • در مطالب خود از عکس های جذاب و با کیفیت استفاده کرده تا متن از حالت یکنواختی خارج شده و کاربران از خواندن آن خسته نشوند و مدت زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند.

  • حتما در مطالب خود از ویدیوهای آموزشی و تبلیغاتی استفاده نمایید.با این کار ترافیک سایت خود را افزایش می دهید. تجربه ثابت کرده که محتوای نمایشی و تصویری از جمله اینفوگرافی ها، فایل های صوتی و ویدیو کلیپ ها به مراتب بیشتر از متون نوشتاری مورد توجه و استقبال کاربران قرار می گیرد. به علاوه اینکه تولید محتوای چند رسانه ای برای موتورهای جستجو نیز بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است و این کار به غنی سازی مطالب سایت نیز کمک فراوانی خواهد کرد.

  • نکته آخر اینکه، سعی کنید کلمات کلیدی مربوط به موضوع مورد بحث را به شکلی حرفه ای و مناسب و در جاهای مختلف متن قرار دهید و آن ها را به صفحات مختلف سایت خود یا به صفحه اصلی لینک بدهید.

در واقع با تولید محتوای با کیفیت و مفید با ویژگی هایی که گفته شد شما شاخص زمان انتظار کاربر در سایت (time on site) را که یکی از شاخص های اصلی و مؤثر در رتبه بندی سایت ها توسط موتورهای جستجو است را برای سایت خود افزایش داده و سئوی سایت خود را تقویت می نمایید.
 

طراحی سایت سئو

سئوی سایت با لینک سازی های داخلی و خارجی

یکی دیگر از تکنیک های مهم سئوی کلاه سفید استفاده هدفمند و مؤثر از لینک سازی های داخلی و خارجی است. منظور از لینک سازی داخلی این است که با درج لینک در متن ها کاربران را به صفحات و مطالب دیگر سایت خود هدایت نمایید. بنابراین صفحات بیشتری از سایت شما توسط گوگل ایندکس شده و سئوی کلی سایت بالا می رود.

در لینک دهی خارجی نیز سایت شما در مطالب خود به سایت های معتبر و مرتبط با محتوای خود لینک داده و بدین ترتیب خوانندگان را به سمت اطلاعات بیشتر سوق  می دهید و با این کار اعتبار بیشتری نزد موتورهای جستجو کسب خواهید کرد و سایت شما بهتر و سریع تر سئو می شود.

سئوی سایت با ساخت بک لینک

اصطلاح بک لینک به زمانی گفته می شود که سایت های دیگر مطالب شما را در سایت خود قرار داده و به سایت شما لینک می دهند و به این ترتیب کاربران خود را به سایت شما ارجاع می دهند.

روش صحیح استفاده از بک لینک تولید محتوای با کیفیت و معتبر و غنی برای سایت است. در این صورت سایت های دیگر مطالب سایت شما را برای خوانندگان مفید ارزیابی کرده و از آن ها در محتوای سایت خود استفاده می کنند و به سایت شما لینک می دهند. با این روش ترافیک سایت خود را بالا می برید و بدون هیچ گونه هزینه اضافی و یا خرید بک لینک که یکی از تکنیک های سئوی کلاه سیاه است اعتبار سایت خود را نزد موتورهای جستجو ارتقاء خواهید بخشید.
 

طراحی سایت سئو

سئوی سایت با تکنیک سئوی داخلی و خارجی (on-page SEO و off-page SEO)

تکنیک سئوی داخلی اصول و روش هایی است که از طریق بهینه سازی صفحات داخلی یک سایت به کسب رتبه نزد موتورهای جستجو منتهی می شود. مواردی همچون کیفیت محتوای صفحات، کلمات کلیدی مرتبط، بهینه سازی ساختار صفحات سایت با استفاده از تگ‌های header و title، تگ <p>، تگ <a>، متن جایگزین عکس، توضیحات متا، ساختار آدرس صفحات (URL)، لینک دهی های داخلی و … همگی مربوط به سئوی داخلی صفحات سایت است.

در حالی که سئوی خارجی تکنیک ها و روش های ارتقاء جایگاه و اعتبار سایت در سطح وب می باشد که مواردی همچون استفاده از بک لینک ها، اعتبار دامنه، لینک دهی های خارجی، اشتراک گذاری مطلب در شبکه های اجتماعی و … را در بر می گیرد که همگی به افزایش شهرت نام تجاری یک سایت کمک می کنند.

سئوی سایت با تکنیک به روز رسانی

یکی از روش های مؤثر که در سئوی کلاه سفید استفاده می‌شود به روز رسانی منظم و مداوم مطالب و محتوای سایت برای مخاطبان و موتورهای جستجو است. سعی کنید طی بازه های زمانی مختلف و منظم مطالب سایت خود را به روز رسانی کنید و محتوای جدیدی به سایت اضافه کنید. به روز رسانی منظم سایت باعث می شود که موتورهای جستجو به طور مرتب سایت شما را بررسی کرده و می تواند سریع تر سایت خود را سئو کنید.

سئوی سایت با افزایش سرعت بارگذاری

یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی سایت ها که از تکنیک های مهم سئوی کلاه سفید نیز به شمار می‌رود سرعت لود شدن یا همان بارگذاری صفحات سایت است. یکی از راه های افزایش سرعت سایت بهینه سازی تصاویر و کم کردن حجم عکس هاست. به این ترتیب حجم صفحات سایت کم شده و سرعت بارگذاری آن افزایش می یابد.
 

طراحی سایت سئو

سئوی سایت با اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی

یکی دیگر از تکنیک های سئوی کلاه سفید که امروزه در بسیاری از سایت ها و کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد بهره برداری از ظرفیت وسیع شبکه های اجتماعی برای اشتراک گذاری مطالب و معرفی سایت به مخاطبان مختلف است. شبکه های اجتماعی همچون یوتیوب، لینکدین، توییتر، فیس بوک، گوگل پلاس، تلگرام و اینستاگرام و … از اعتبار ویژه ای نزد موتورهای جستجو برخورداراند.

شما می تواند در هر کدام از این شبکه های اجتماعی یک صفحه اختصاصی داشته باشید تا مطالب سایت خود را برای مخاطبان خود به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید با تولید محتوای چند رسانه ای و اشتراک گذاری آن در آپارات سئوی سایت خود را هرچه سریع تر به شیوه ای صحیح و قانونی ارتقاء ببخشید.

سئوی سایت با بهینه سازی صفحات برای موبایل

امروزه بیش از هفتاد درصد جستجوهای اینترنتی به وسیله دستگاه‌های هوشمند از جمله موبایل و تبلت انجام می گیرد. سایت های موفق اند که صفحات آن ها با موبایل های هوشمند امروزی همگام و سازگار باشند. بنابراین، یکی از روش هایی که امروزه در سئوی کلاه سفید مورد توجه قرار می گیرد طراحی سایت های واکنش گرا (responsive websites) برای کاربران مختلف است. موتورهای جستجو اهمیت زیادی برای کاربران موبایلی یک وب سایت قائل آمد و امتیاز و رتبه خوبی را به وب سایت های که به این نکته توجه کرده اند اختصاص می دهند.
 

طراحی سایت سئو

سئوی کلاه سیاه (Black Hat Seo) 

برخلاف سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه عملی مجرمانه و غیر قانونی است که با زیرپا گذاشتن قوانین موتورهای جستجو از طریق تقلب و راه های غیر طبیعی تلاش می کنند تا رتبه یک سایت را در نتایج صفحات موتورهای جستجو بالا ببرد. در این روش بهینه سازی وب سایت که از نظر موتورهای جستجو به شدت نامطلوب است با توجه به الگوریتم های گوگل رتبه سایت شما دستکاری شده و به طور موقت به لینک های ابتدایی صفحه اول گوگل خواهید رسید.

روش های مورد علاقه سئوی کلاه سیاه شامل استفاده بیش از حد و غیرطبیعی کلمات کلیدی، کپی برداری و تولید محتوای تکراری، بکارگیری کلمات غیرمرتبط با محتوا، ایجاد صفحات کاذب، درج متون با لینک های مخفی در صفحات، روش پنهان کاری و دیگر اقدامات مجرمانه هستند.

اگرچه هدف اکثر کسب و کارها از داشتن یک سایت ظاهر شدن در نتایج جستجو کاربران است، باید به این نکته توجه کرد که تکنیک ها و روش هایی که در سئوی کلاه سیاه مورد استفاده قرار می گیرد ممکن است خیلی سریع جایگاه سایت را در موتورهای جستجو ارتقاء بخشد ولی راه حلی موقتی و زودگذر است. چراکه با استفاده مداوم از تکنیک های این نوع سئو به دلیل تخطی از قوانین گوگل مشمول جریمه های سنگین موتورهای جستجو خواهید شد و رتبه سایت شما یا به شدت تنزل پیدا خواهد کرد و یا در موارد خیلی بدتر گوگل سایت شما را از تمام صفحات نتایج جستجوی خود حذف خواهد کرد.

به عبارت دیگر، با استفاده از سئوی کلاه سیاه پس از مدتی سایت شما در لیست سیاه موتورهای جستجو قرار خواهد گرفت. در نتیجه چاره‌ای ندارید تا با هزینه و زمان بیشتر خود را از این وضعیت نجات داده و مشکل سئوی سایت خود را برطرف نمایید.

 
طراحی سایت سئو

تکنیک های سئوی کلاه سیاه

همانطور که اشاره کردیم تکنیک ها و روش های سئوی کلاه سیاه جریمه ساز بوده و به هیچ وجه توصیه نمی شود. با این وجود، برای اینکه روزی در تله این تکنیک های مخرب گرفتار نشوید در این بخش قصد داریم تا مهمترین و اصلی ترین روش های سئوی کلاه سیاه را برای شما بیان کنیم.

سئو سایت با استفاده بی مورد و بیش از حد از کلمات کلیدی (key word stuffing)

امروزه استفاده بی رویه از کلمات کلیدی نامربوط در مطالب سایت کاملاً برخلاف الگوریتم های موتور جستجو گوگل است. برخی سایت ها به جای تولید محتوای ارزشمند سعی می کنند تا با پرکردن کلمات کلیدی در یک متن ترافیک بیشتری را به سمت صفحات سایت خود جذب کنند، غافل از اینکه گوگل چنین سایت هایی را جریمه کرده و در فهرست سیاه خود قرار می دهد.

سئو سایت با ایجاد صفحات کاذب یا صفحه پرش با یک کلیک (doorway page)

یکی دیگر از روش های سئوی کلاه سیاه استفاده از صفحات پرش برای کلمات کلیدی است. در این روش صفحاتی ایجاد می شوند که وجود خارجی ندارند و موجب انتقال به صفحات دیگر سایت که ارتباطی با نتایج جستجو ندارد می گردد. به عبارتی دیگر، کاربر کلمه کلیدی را در موتور جستجوگر سرچ می کند و در نتایج نشان داده شده با صفحه ای مواجه می شود که بلافاصله با کلیک روی عنوان کلمه کلیدی وارد صفحه یا سایت نامربوط دیگری می شود.
 

طراحی سایت سئو

سئوی سایت با خرید لینک (خرید بک لینک)

یکی از بدترین روش های سئوی کلاه سیاه خرید لینک برای گرفتن ترافیک بیشتر به سمت یک سایت است. در این روش یک سایت به جای تولید محتوای جذاب برای جذب کاربر به گونه ای مصنوعی شروع به جمع آوری بک لینک می کند، با این تصور که سریع تر به صفحات ابتدایی گوگل رسیده و رتبه بالایی کسب کند. این کار مصداق بارز دور زدن قوانین سئو بوده و موتورهای جستجو سایت های متخلف را به شدت جریمه می کنند.

سئوی سایت با تولید محتوای پنهان و غیرقابل مشاهده (cloaking)

در این تکنیک سئوی کلاه سیاه یک متن مخفی که ممکن است شامل کلمات کلیدی نیز باشد در صفحات سایت ایجاد می شود که برای قابل مشاهده نیست و فقط برای موتورهای جستجو به نمایش در می آید و باعث می شود که یک سایت در نتایج جستجویی که با محتوای آن هماهنگی ندارد ظاهر شود. در واقع این روش موتورهای جستجو را منحرف می کند تا صفحه مورد نظر جز نتایج جستجو باشد به گونه ای که نتایج جستجو با نتایج درخواست شده در موتور جستجوگر متفاوت است. البته امروزه گوگل با به روزرسانی الگوریتم های خود خیلی سریع به این موضوع پی برده و چنین سایت هایی را جریمه می کند.


طراحی سایت سئو

سئوی سایت با کامنت ها و نظرات اسپم

یکی دیگر از شیوه هایی که در سئوی کلاه سیاه برای افزایش رتبه سایت مورد استفاده قرار می گیرد درج کامنت های اسپم هستند. این کامنت های غیر مرتبط که ارتباطی هم با محتوای سایت ندارند و بعضاً حاوی لینک دیگر سایت ها می باشند که با هدف گرفتن بک لینک در قسمت نظرات سایت قرار داده می شوند برخلاف تصور خیلی ها هیچ تأثیری در رتبه سایت شما ندارد و احتمال اینکه موتور جستجوگر سایت شما را جریمه کند خیلی زیاد است.

سئوی سایت با کپی برداری و تولید محتوای تکراری

همان طور که قبلاً اشاره کردیم تولید محتوای با کیفیت، ارزشمند و اصیل بهترین و معتبرترین شیوه سئو و کسب رتبه بالا در نتایج موتورهای جستجو است. امروزه موتورهای جستجوگر به ویژه گوگل به محتوای غنی و جدید توجه زیادی دارند و سایت هایی که با کپی برداری از مطالب دیگر سایت ها اقدام به ایجاد صفحات مختلف می نمایند را جریمه می کنند. محتوای کپی شده نه تنها اعتبار سایت شما را نزد کاربران بلکه نزد موتورهای جستجو نیز از بین می برند و به مرور زمان رتبه آن را به شدت کاهش می دهند.

در بحث تولید محتوای تکراری یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه تغییر و بازنویسی کلمات یک متن برای فرار از کپی کردن است به گونه ای که با جابجایی عبارات سعی می کنند تا ظاهر یک متن را متفاوت جلوه دهند. امروزه با پیشرفته تر شدن الگوریتم های گوگل چنین روش هایی به سرعت شناسایی شده و سایت های حاوی مطالب کپی شده و تکراری مشمول جریمه خواهند شد.


طراحی سایت سئو

سخن پایانی

اگرچه استفاده از سئوی کلاه سیاه باعث می شود که صاحبان و مدیران سایت ها بسیار سریع به نتایج مورد نظر خود برسند و در صفحه اول جستجوها ظاهر شوند، تکنیک ها و روش های این نوع سئو با خطرات و ریسک زیادی همراه است. چراکه احتمال دارد تا سایت مورد نظر برای همیشه در لیست سیاه موتورهای جستجو قرار بگیرد.

بهترین و کاربردی ترین روش سئو، سئوی کلاه سفید است که طبق استانداردسازی های موتورهای جستجو و یا همان الگوریتم های موتورهای جستجوگر عمل می کند و هیچ مشکل و خطری در این روش برای یک سایت به وجود نمی آید.

گروه فنی و مهندسی آرتاراکس در کنار طراحی انواع سایت های اینترنتی از جمله طراحی سایت خرید و فروش ارز دیجیتال، طراحی سایت وب مانی، طراحی سایت پرفکت مانی، طراحی سایت بیت کوین، طراحی سایت صرافی، طراحی سایت فروشگاهی و ... با انواع خدمات و آموزش های لازم در زمینه سئو سایت و بهینه سازی وب سایت همراه شما مشتریان عزیز می باشد. ما همواره آماده ایم تا به شما کمک کنیم تا با استفاده از تکتیک ها و روش های سئو به ویژه سئوی کلاه سفید جایگاه و رتبه سایت خود را در موتور جستجو گوگل ارتقا بخشیده و به صفحات ابتدایی تنایج جستجو صفحات گوگل برسید. برای آشنایی با روش های سئو سایت و یا طراحی سایت سئو با ما در ارتباط باشید. مشاور: جلالی
 

طراحی سایت سئو




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002