وب 3 چیست؟ مزایا و معایب web 3 به زبان ساده

وب 3 چیست؟ مزایا و معایب web 3 به زبان ساده

پنجشنبه 2 دی 1400
| 5185
:امتیاز دهید

همه چیز درباره وب 3 

وب نسل دو و وب 3 به نسخه های متوالی و موفق تر web در مقایسه با وب 1 اصلی دهه 1990 و اوایل دهه 2000 اشاره دارند. وب 2 نسخه فعلی اینترنت است (اصطلاحی که اغلب به جای "وب" استفاده می شود) که همه ما با آن آشنا هستیم. در حالی که وب 3 نشان دهنده فاز بعدی آن است که این روزها به واسطه متاورس، سروصدای زیادی به پا کرده است. در این مقاله، به بررسی ویژگی های این نسل جدید پرداخته و مزایا و معایب آن را مرور می کنیم. قبل از ادامه، پیشنهاد می کنیم اگر قصد سرمایه گذاری سودمند در حوزه بلاک چین و کریپتو را دارید، برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی با آرتاراکس تماس بگیرید.
طراح سایت صرافی

شبکه جهانی وب چیست؟

شبکه جهانی وب ("WWW")، به سیستم اصلی بازیابی اطلاعات اینترنت اشاره دارد. قبلاً رایج بود که عبارت "www" به عنوان پیش وند یک آدرس وب مورد استفاده قرار می گرفت (و گاهی هنوز هم مورد استفاده است). این یکی از اولین کاراکترهایی بود که هنگام جستجوی یک منبع خاص در یک مرورگر وب تایپ می شد. اولین اشاره "اصطلاح شبکه جهانی وب" برای Web به تیم برنرز لی، پیشگام اینترنت، نسبت داده شده است. 

نسخه اولیه شبکه جهانی اطلاعات Web 1

برنرز لی در سال 1990 زمانی که دانشمند کامپیوتر در پژوهشگاه اروپایی سرن بود، پیشگام توسعه اولیه اینترنت لقب گرفت. تا اکتبر 1990، برنرز لی سه فناوری اساسی را نوشت که پایه و اساس وب شد. از جمله اولین ویرایشگر / مرورگر صفحه وب ("WorldWideWeb.app"):
  • HTML: زبان نشانه گذاری HyperText، زبان نشانه گذاری یا قالب بندی وب.
  • URI یا URL: شناسه یا مکان یاب منبع یکسان، آدرس منحصر به فردی که برای شناسایی هر منبع در وب استفاده می شود.
  • HTTP: پروتکل انتقال ابرمتن، که امکان بازیابی منابع مرتبط از سراسر وب را فراهم می کند.
وب 3 و تحولاتی که به بار آورده

تاریخچه نسل اول Web

در اواسط دهه 1990، معرفی مرورگرهای وب، مانند Netscape Navigator، عصر وب وان را آغاز کرد. این عصر با صفحات وب ایستا بازیابی شده از سرورها مترادف بود که با محتوای کاربر-محور و پویایی که امروزه بدیهی تلقی می شود، بسیار فاصله داشت. اکثر کاربران اینترنت در آن زمان از ویژگی های جدید مانند ایمیل و دریافت اخبار در لحظه، بسیار خوشحال بودند. تولید محتوا هنوز در مراحل ابتدایی خود بود و کاربران فرصت کمی برای برنامه های کاربردی تعاملی داشتند، اگرچه این امر با محبوبیت روزافزون بانک داری و تجارت آنلاین بهبود یافت.
وب 1 چیست

ظهور عصر وب 2

وب 2 به تغییر پارادایم در نحوه استفاده از اینترنت اشاره دارد. در طی 15 تا 20 سال گذشته، صفحات وب خشک و بی روح وب 1 به طور کامل با تعامل، شبکه های اجتماعی و محتوای تولید شده توسط وب دو جایگزین شده اند. Web 2 امکان مشاهده محتوای تولید شده توسط یک کاربر را به میلیون ها نفر در سراسر جهان به صورت مجازی در یک لحظه فراهم می کند. این دسترسی بی نظیر، منجر به انفجار محتوای تولید شده توسط کاربران در سال های اخیر شده است.

چرا وب 2 رشد کرد؟

رشد تصاعدی Web 2.0 توسط نوآوری های کلیدی مانند دسترسی به اینترنت تلفن همراه و شبکه های اجتماعی و همچنین حضور تقریباً فراگیر دستگاه های تلفن همراه هوشمند مانند آیفون و دستگاه های با سیستم عامل اندروید میسر شده است. در دهه دوم این هزاره، این پیشرفت‌ها تسلط «برنامه‌هایی» را امکان‌پذیر کرد که تعامل و ابزار آنلاین را تا حد زیادی گسترش دادند. به عنوان مثال، AirBnB، فیس‌بوک (متا)، اینستاگرام، TikTok، Twitter، Uber، WhatsApp و YouTube برخی از مهم ترین آن ها بوده اند.
وب 2 چیست

شرکت های وب 2 در بین میلیاردهای جهان

رشد شگفت‌ انگیز درآمد این پلتفرم‌های مسلط باعث شده است که بسیاری از شرکت‌های مبتنی بر وب 2.0 مانند اپل، آمازون، گوگل، فیس‌بوک و نتفلیکس در بین بزرگترین شرکت‌های جهان از نظر ارزش بازار قرار بگیرند.

مزایای نسل Web 2

این برنامه‌ها همچنین باعث رشد اقتصاد گیگ (فعالیت فریلنسری و غیرکارمندی) شده‌اند و میلیون‌ها نفر را قادر می‌سازد تا از طریق رانندگی، اجاره خانه‌های خود، تحویل غذا و مواد غذایی، یا فروش کالا و خدمات آنلاین، به‌صورت پاره وقت یا تمام وقت درآمد کسب کنند. 
در همین رابطه بخوانید: مزایا و معایب متاورس 

معایب وب 2

وب 2 از طرفی به شدت برای برخی از صنایع مخرب بوده است. تا جایی که تهدیدی وجودی برای برخی از آن ها محسوب می شود. این بخش‌هایی هستند که یا نتوانسته‌اند خود را با مدل جدید کسب‌وکار مبتنی بر وب تطبیق دهند یا در انجام آن کند بوده‌اند. مواردی مثل خرده‌فروشی، سرگرمی، رسانه و تبلیغات سنتی از جمله بیشترین آسیب‌ها را از این رشد متحمل شده اند.

سال 2004 سالی تاریخی برای اینترنت

در این سال، شاهد دو پیشرفت قابل توجه بودیم که توسعه و پذیرش وب 2 را تسریع کرد. اولی عرضه اولیه عمومی گوگل (IPO) و دومی نیز ایجاد فیس بوک (متای کنونی). هر دو شرکت بخشی از گروه FAANG هستند که از بزرگترین غول های فناوری ایالات متحده تشکیل شده است.
faang

وب 3 چیست؟

وب 3 مرحله بعدی تکامل وب / اینترنت را نشان می دهد و به طور بالقوه می تواند به اندازه نسخه قبلی موثر باشد و تغییر پارادایم را نشان دهد. وب 3 بر اساس مفاهیم اصلی تمرکززدایی، متن باز بودن و کاربرد بیشتر برای کاربر ساخته می شود. تیم برنرز لی برخی از این مفاهیم کلیدی را در دهه 1990 توضیح داده بود، همان طور که در زیر به آن ها اشاره شده است:
تمرکز زدایی: برای پست کردن هر چیزی در وب، هیچ مجوزی از یک مقام مرکزی لازم نیست و هیچ نهاد کنترل مرکزی وجود ندارد. بنابراین هیچ کس نمی تواند به تنهایی آن را کنترل کند. یعنی رهایی از سانسور، نظارت و دخالت سازمان ها و دولت ها و غیره.
طراحی از پایین به بالا: به جای اینکه کد نوشته شده و توسط گروه کوچکی از متخصصان کنترل شود، این کد در معرض مشاهده همه ایجاد شده و حداکثر مشارکت و تست های ممکن را فراهم می سازد. 
وب 3 چیست

چشم انداز وب معنایی در سال 2001

در مقاله ای در سال 2001، برنرز لی مفهوم آنچه را که وب معنایی می نامد، مورد بحث قرار داد. کامپیوترها هیچ راه قابل اعتمادی برای پردازش معنایی زبان ندارند (یعنی تعیین بافت واقعی که یک کلمه یا عبارت در آن استفاده می شود). چشم انداز برنرز لی برای وب معنایی این بود که ساختار محتوای معنی دار صفحات وب را ایجاد کند و نرم افزاری را فعال کند که وظایف پیچیده ای را برای کاربران انجام دهد.
یک مقاله مفید دیگر بخوانید: بهترین آلت کوین های جهان 

وب معنایی و web 3

وب 3 بسیار فراتر از مفهوم اصلی وب معنایی که توسط برنرز لی در سال  2001 مطرح شد، حرکت کرد. این تا حدی به این دلیل است که تبدیل زبان انسانی با تمام تفاوت های ظریف و تغییرات آن به یک قالبی که برای کامپیوترها قابل درک باشد، بسیار گران و دشوار است. همچنین به این دلیل که وب 2.0 در دو دهه گذشته به طور قابل توجهی تکامل یافته است.

ویژگی های اصلی وب 3

در حالی که هنوز هیچ تعریف استاندارد شده ای از وب 3 وجود ندارد، اما ویژگی های زیر بخش های جدایی ناپذیر آن هستند:

تمرکز زدایی web 3: 

این یک اصل اساسی در وب 3 است. در نسخه 2.0، رایانه ها از پروتکل HTTP در قالب آدرس های وب منحصر به فرد برای یافتن اطلاعات استفاده می کنند که معمولاً در یک مکان ثابت روی یک سرور واحد ذخیره می شود. با وب سه، از آنجایی که اطلاعات بر اساس محتوای آن پیدا می‌شود، می‌توان آن را در مکان‌های مختلف به طور همزمان ذخیره کرد و از این رو غیرمتمرکز شد. این امر پایگاه‌های اطلاعاتی عظیمی را که در حال حاضر توسط غول‌های اینترنتی مانند فیس‌بوک (اکنون متا) و گوگل نگهداری می‌شوند، از بین می‌برد و با واگذاری کنترل بیشتر به کاربران، از پولدار شدن و سلطه بی‌رویه این شرکت ها جلوگیری می‌کند. 

کنترل مالکیت و درآمد داده ها

با وب 3، داده های تولید شده توسط منابع محاسباتی متفاوت و قدرتمند از جمله تلفن های همراه، رایانه های رومیزی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه و حسگرها توسط کاربران از طریق شبکه های داده غیرمتمرکز فروخته می شود و تضمین می کند که کاربران کنترل مالکیت خود را حفظ می کنند.
نرم افزارهای وب 3

بدون نیاز به جلب اعتماد و اخذ مجوز: 

وب 3 علاوه بر تمرکززدایی و مبتنی بودن بر نرم افزار منبع باز، "بی نیاز به اعتماد" نیز خواهد بود. یعنی شبکه به شرکت کنندگان اجازه می دهد مستقیماً بدون احراز هویت از طریق یک واسطه مورد اعتماد، با هم تعامل داشته باشند. بدون نیاز به مجوز بودن نیز به این معناست که کاربران برای فعالیت، نیاز به کسب اجازه از هیچ نهادی را ندارند. در نتیجه، برنامه‌های وب 3.0 یا بر روی بلاک‌ چین یا شبکه‌های همتا به همتای غیرمتمرکز یا ترکیبی از آن‌ها اجرا می‌شوند، به این گونه برنامه‌های غیرمتمرکز Dapps می‌گویند.

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین: 

در وب 3، رایانه‌ها می‌توانند مانند انسان‌ها اطلاعات را از طریق فناوری‌های مبتنی بر مفاهیم وب معنایی و پردازش زبان طبیعی درک کنند. Web 3 همچنین از یادگیری ماشینی استفاده می کند، که شاخه ای از هوش مصنوعی است که از داده ها و الگوریتم ها برای تقلید از روشی که انسان ها یاد می گیرند بهره می برند و به تدریج دقت آن را بهبود می بخشد. این قابلیت‌ها رایانه‌ها را قادر می‌سازد تا نتایج سریع‌تر و مرتبط‌تری را در زمینه‌هایی مانند توسعه دارو و مواد جدید تولید کنند.

قابلیت اتصال و فراگیر بودن:

با وب 3، اطلاعات و محتوا بیشتر به هم متصل و همه جا حاضر می شوند و با برنامه های کاربردی متعدد و با تعداد فزاینده ای از دستگاه های روزمره متصل به وب قابل دسترسی هستند. به عنوان مثال اینترنت اشیا.

پتانسیل ها و مشکلات web 3

وب 3 این پتانسیل را دارد که ابزار بسیار بیشتری را برای کاربران فراهم کند. فراتر از رسانه های اجتماعی، استریم و خرید آنلاین که اکثر برنامه های وب 2.0 مورد استفاده مصرف کنندگان را شامل می شود. قابلیت‌هایی مانند وب معنایی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی که در هسته وب نسل 3 قرار دارند، این پتانسیل را دارند که کاربردها را در حوزه‌های جدید بسیار افزایش دهند و تعامل با کاربر را بسیار بهبود بخشند.

مزایای web 3

ویژگی‌های اصلی وب 3 مانند سیستم‌های غیرمتمرکز و بدون پیش‌فرض نیز به کاربران کنترل بسیار بیشتری بر روی داده‌های شخصی‌شان می‌دهد. این ممکن است به محدود کردن عمل استخراج داده ها کمک کند (که به اطلاعات جمع آوری شده از کاربران وب بدون رضایت یا غرامت آنها اشاره دارد) و اثرات شبکه ای را که غول های فناوری را قادر می سازد از طریق تبلیغات استثمارگرانه و شیوه های بازاریابی تقریباً انحصاری، به تعیین کنندگاه بی بدیل بازی تبدیل شوند، مهار کند.
ویژگی های وب 3 : غیرمتمرکز بودن، عدم نیاز به جلب اعتماد و اجازه افراد، بهره گیری از هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ؛ همیشه متصل و فراگیر

معایب وب نسل سوم

با این حال، تمرکززدایی خطرات قانونی و نظارتی قابل توجهی را نیز به همراه دارد. جرایم سایبری، شایعه پراکنی و اطلاعات نادرست (که در حال حاضر به اندازه کافی برای پلیس دشواری ایجاد کرده است)، به دلیل فقدان نظارت مرکزی، در یک ساختار غیرمتمرکز بیشتر هم خواهد شد. یک web غیرمتمرکز نیز مقررات و اجرای آن را بسیار دشوار خواهد کرد. به عنوان مثال، قوانین کدام کشور برای یک وب سایت خاص که محتوای آن در کشورهای متعددی در سراسر جهان میزبانی می شود قابل پیاده سازی خواهد بود؟

آیا نسل 3 همان وب معنایی است؟

وب سه بسیار فراتر از web معنایی است که توسط تیم برنرز لی پیشگام وب در سال 2001 پیش بینی شده بود. در حالی که نسل سوم از فناوری های مبتنی بر مفاهیم وب معنایی و پردازش زبان طبیعی برای شهودی تر کردن تعامل با کاربر استفاده می کند. همچنین دارای ویژگی های دیگری مانند استفاده گسترده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، سیستم‌های بی نیاز به ‌اعتماد و بدون مجوز مانند بلاک چین و شبکه‌های همتا به همتا.

کدام فناوری های جدیدتر در امور مالی توسط وب 3.0 تسهیل می شود؟

وب 3 به دلیل ویژگی کلیدی غیرمتمرکز، خود را به فناوری هایی مانند بلاک چین، دفتر کل توزیع شده و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) وابسته می بیند.

مثال از کاربرد عینی وب نسل 3

به عنوان مثال، اگر برای تعطیلات برنامه ریزی می کنید و بودجه کمی دارید، باید ساعت ها به دنبال پرواز، محل اقامت و اجاره ماشین باشید، وب سایت های متعددی را کاوش کنید و قیمت ها را مقایسه کنید. اما با Web 3 موتورهای جستجوی هوشمند یا ربات‌ها می‌توانند تمام این اطلاعات را جمع‌آوری کنند و توصیه‌های متناسب با مشخصات و ترجیحات شما ایجاد کنند و در ساعات کاری شما صرفه‌جویی کنند.

وب 3 انقلابی در کنار متاورس

اگر بخواهیم انقلابی که نسل سوم اینترنت به پا خواهد کرد به یک فیلم تشبیه کنیم می توان اینگونه گفت: اگر وب 1 دوره فیلم‌های سیاه و سفید را نشان می‌داد، وب 2.0 عصر فیلم های سه بعدی رنگی خواهد بود. در حالی که وب 3 تجربه‌ای غوطه‌ور در متاورس خواهد بود. همانطور که دهه 2010 دهه ای بود که وب 2 به نیروی غالب در تجارت جهانی و چشم انداز فرهنگی تبدیل شد، ممکن است نوبت وب 3.0 در سال 2022 باشد. تغییر نام فیس‌بوک به Meta در 28 اکتبر 2021، می‌تواند نشانه اولیه این باشد که تغییر به Web 3.0 در حال افزایش است.
متاورس و وب 3

نکات کلیدی و خلاصه مقاله

1-وب 2 و وب 3 ورژن های متوالی و پیشرفته وب 1 اصلی دهه 1990 و اوایل دهه 2000 را نشان می دهند. وب دو نسخه فعلی وب است که همه ما با آن آشنا هستیم، در حالی که وب سه نمایانگر مرحله بعدی آن است که غیرمتمرکز، متن باز و دارای کاربردهای بیشتری خواهد بود.
2-رشد تصاعدی Web 2.0 توسط نوآوری های کلیدی مانند دسترسی به اینترنت تلفن همراه و شبکه های اجتماعی و همچنین حضور تقریباً فراگیر دستگاه های موبایل قدرتمند مانند آیفون و دستگاه های مجهز به اندروید انجام شده است.
3-Web 2.0 همچنین برای بخش‌هایی که یا نتوانسته‌اند خود را با مدل کسب‌وکار مبتنی بر وب جدید تطبیق دهند یا کند بوده‌اند، خرده‌فروشی، سرگرمی، رسانه و تبلیغات از جمله بیشترین آسیب‌ها هستند، به شدت مخرب بوده است.
4-وب 3.0 بسیار فراتر از مفهوم اصلی وب معنایی است که توسط تیم برنرز لی در سال 2001 مفهوم سازی شد.

پیشنهاد یک سرمایه گذاری پرسود 

ما در آرتاراکس، برای پیشبرد اهداف شما در زمینه سرمایه گذاری یا کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، فرآیند طراحی سایت ارز دیجیتال را آسان کرده ایم. با وجود نمونه کارهای مختلف در وبسایت آرتاراکس و آمادگی کارشناسان ما برای ارائه مشاوره و راهنمایی به شما، دریافت استعلام هزینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال در اسرع وقت برای شما فراهم است. بدین منظور کافی است از طریق شماره های زیر با ما تماس بگیرید. شرکت آرتاراکس به پشتوانه سال ها تجربه در زمینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال، سایت فروش وب مانی، پرفکت مانی و بیت کوین آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. همچنین از این بخش می توانید نمونه کارهای جدید ما را مشاهده کنید: نمونه کار طراحی سایت صرافی 
 

شماره پشتیبانی آرتاراکس: 




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
محمد
1400/10/21 16:17

واقعا لذت بردم از خوندن این مقاله درباره وب تری این روزا همه جا صحبت از وب 3 و بلاک چین و متاورسه واقعا تو دوره زمونه عجیبی زندگی می کنیم!!

زهرا طاهری نژاد
1400/10/18 16:53

سلام، خواستم اولاً تشکر کنم بابت این مقاله درجه یک و دوما خواهش کنم درباره ارتباط بلاک چین با وب 3 بیشتر مطلب بذارید ممنون و با امید موفقیت روزافزون

احسان مشایخی
1400/10/13 15:10

چقدر جالب بود این وب 3 امیدوارم زودتر بتونم اثراتش رو ببینم واقعا بلاک چین عجب انقلابی تو دنیا راه انداخته




working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002