ارز دیجیتال زیلیکا

ارز دیجیتال زیلیکا

چهارشنبه 5 بهمن 1401
| 3343
:امتیاز دهید

ارز دیجیتال زیلیکا (Zilliqa) توسط گروهی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور راه اندازی شده، هدف این تیم استفاده از این ارز در حوزه های خدمات مالی، بازی و تبلیغات است. کارمزد شبکه بسیار پایین، سرعت انجام تراکنش بسیار بالا و امکان استفاده در پروژه های بزرگ کشوری (مقیاس پذیری) از مزایای منحصر به فردی است که این ارز با استفاده از فناوری شاردینگ توانسته است به دست بیاورد.

ارز دیجیتال زیلیکا


زیلیکا یک بلاکچین است که ارز دیجیتال ZIL را ارائه می دهد. این بلاکچین توانسته با استفاده از فناوری شاردینگ با مشکل مقیاس پذیری و توان عملیاتی پایین در بسیاری از ارزها مقابله کند. همین موضوع باعث محبوبیت این ارز دیجیتال شده است.
توسعه دهندگان این توکن ادعا می کنند که Zilliqa اولین بلاکچینی است که برای حل مشکل مقیاس پذیری کاملاً به شاردینگ تکیه می کند و در این فناوری موفق است.
پروژه زیلیکا با زبان سفارشی Scilla نوشته شده که به طور اختصاصی برای بهبود خودکار امنیت کل شبکه طراحی شده است.
این پروژه در سال 2017 آغاز شد و توسط تیمی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور تأسیس شد. این تیم بعداً شرکتی به نام Zilliqa Research را برای هدایت توسعه پروژه زیلیکا تأسیس کرد. ایده اصلی پروژه زیلیکا متعلق به پراتیک ساکسنا (Prateek Saxena)، استاد و پژوهشگر دانشگاه ملی سنگاپور، است.
زیلیکا قصد دارد به کمک ساختار شارد شده و مکانیزم اجماع ترکیبی به بلاکچین محبوب توسعه‌دهندگانی تبدیل شود که در جستجوی راهکاری برای پروژه‌های مقیاس بزرگ در حوزه‌هایی مثل خدمات مالی، بازی و تبلیغات هستند.

زیلیکا چطور از فناوری شاردینگ (Sharding) استفاده می کند؟


زیلیکا از شاردینگ برای به حداکثر رساندن تعداد تراکنش‌هایی که می‌توان در هر ثانیه تأیید کرد استفاده می‌کند. به این صورت که شبکه به چند دسته از نود ها تقسیم  می شود که به هر دسته یک شارد می گویند. در واقع دیگر نیازی نیست نود ها تمام تراکنش های شبکه را تایید کنند بلکه هر دسته به صورت موازی با دسته های دیگر به تأیید  تراکنش های مربوط به دسته ی خود می پردازد اما در نهایت تمامی اطلاعات برای تمام نود ها قابل دسترسی است.
Zilliqa از یک مکانیسم اجماع غیرمعمول استفاده می کند که اثبات کار (PoW) و تحمل خطای بیزانسی عملی (pBFT) را ترکیب می کند.
طبق این مکانیسم، اجماع به هر شارد واگذار می‌شود و دیگر نیازی نیست مثل مکانیسم بیت‌کوین یا اتریوم، نیمی از گره‌ها برای تأیید یک تراکنش به توافق برسند. مکانیسم اجماع زیلیکا خیلی سریع تر است و نیاز به قدرت محاسباتی کمتری برای پردازش تراکنش‌ها دارد زیرا نیازی نیست کل اطلاعات بلوک‌ها توسط هر نود پردازش شود.
بلاک‌چین زیلیکا برای اطمینان از اینکه فرایند تأیید دارای اعتبار باشد، یک‌لایه دوم نیز دارد که در آن گروهی از نودها تحت عنوان کمیته DS، بلاک‌های کوچک‌تر را در قالب یک بلاک کامل ترکیب می‌کنند. به این صورت، کمیته DS امکان دسترسی به کل بلاک‌چین را دارد تا فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها را تأیید کند.

برخی از ویژگی های زیلیکا

•    هزینهٔ پایین: شاردینگ امکان انجام تعداد زیادی تراکنش در ثانیه را فراهم می‌کند، بنابراین هزینه هر تراکنش کم است
•    مقیاس پذیری:  شاردینگ همچنین به این معنی است که با افزایش تعداد افراد در بلاک‌چین، می‌توان ظرفیت آن را تنها با افزایش اشتراک‌گذاری بالا برد.
ماینینگ مقرون‌به‌صرفه: حتی سخت‌افزارهای کم‌مصرف نیز می‌توانند بخشی از پاداش بلوک را دریافت کنند. این امر استخراج ZIL را مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند، زیرا یک گره می‌تواند پاداشی دریافت کند، حتی اگر ابتدا یک بلوک را پیشنهاد نکند.
 

آیا ارز دیجیتال زیلیکا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

ارز دیجیتال ZIL به‌عنوان یک روش ذخیره ارزش و واسطه تبادل قابل‌استفاده است و همچنین با استیک کردن این ارز در زمان ذخیره می‌توان پاداش دریافت کرد. در زمان استیکینگ باتوجه‌به میزان ارز استیک شده می‌توان در ادارهٔ اکوسیستم زیلیکا حق رأی داشت.
باتوجه‌به عرضهٔ محدود زیلیکا، می‌توان گفت  قیمت ارز دیجیتال زیلیکا در اثر تورم بدون سقف کاهش نمی‌یابد. این ویژگی رمزارز ZIL را به یک ابزار ذخیره ارزش و سرمایه‌گذاری خوب در بلندت مدت تبدیل می‌کند.

ارز دیجیتال زیلیکا
ارز دیجیتال زیلیکا در حال حاضر در رتبه 80 بازار قرار دارد و همان‌طور که مشاهده می‌کنید در هفتهٔ اخیر با 8.92 درصد سود همراه بوده و قیمت فعلی آن 0.02817 می‌باشد.








 



بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002