همه چیز درباره ارز لیبرا (دییم) فیس بوک و ویژگی های آن

همه چیز درباره ارز لیبرا (دییم) فیس بوک و ویژگی های آن

پنجشنبه 23 دی 1400
| 5870
:امتیاز دهید

ارز دیجیتال لیبرا چیست؟

با انتشار دارایی دیجیتال فیسبوک غول رسانه های اجتماعی، ممکن است برای افرادی که اطلاعات زیادی در مورد آن ندارند، سردرگمی ایجاد شود. در این مقاله در وبلاگ شرکت طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال آرتاراکس، به این می پردازیم که سکه جدید لیبرا فیس بوک چیست و چه تفاوتی با معروف ترین ارز دیجیتال، یعنی بیت کوین دارد. این مقاله همچنین به چند مشکل، مانند عدم پذیرش عمومی و همچنین نوسانات مرسوم دارایی‌های دیجیتال اشاره می‌کند. قبل از ادامه، مدنظر داشته باشید که لیبرا در دسامبر 2020 به دییم Diem تغییر نام داده است.
طراحی سایت ارز دیجیتال

تاریخچه و وایت پیپر لیبرا 

بر اساس وایت پیپر منتشر شده در 18 ژوئن، دارایی دیجیتال فیس بوک که تحت نام لیبرا فعالیت می کند، برای پرداخت های جهانی استفاده خواهد شد. در وایت پیپر آمده است: "مأموریت لیبرا ایجاد یک ارز جهانی ساده و زیرساخت مالی است که میلیاردها نفر را توانمند می کند". وایت پیپر Libra به جزئیات مشکلات فعلی پیش روی امور مالی جهانی، از جمله دسترسی محدود برای افراد خاص و هزینه های بالا می پردازد. 

ویژگی های اصلی ارز لیبرا

در وایت پیپر، به سه بخش اساسی به شرح ذیل اشاره شده است:
"دییم بر روی یک بلاک چین امن، مقیاس پذیر و قابل اعتماد ساخته شده است. لیبرا توسط ذخیره ای از دارایی ها پشتیبانی می شود که برای دادن ارزش ذاتی به آن طراحی شده است. این ارز توسط انجمن مستقل Libra که وظیفه تکامل اکوسیستم را بر عهده دارد، اداره می شود." وایت پیپر اشاره دارد که دارایی فیس بوک بر روی یک بلاک چین متن باز به نام بلاک چین لیبرا اجرا می شود و در نقش یک منبع عمل می کند. لیبرا به طور کامل توسط ذخیره ای از دارایی های واقعی پشتیبانی می شود. سبدی از سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار دولتی کوتاه‌مدت در Libra Reserve برای هر Libra که ایجاد می‌شود، نگهداری می‌شود و به ارزش ذاتی آن کمک می‌کند. ذخیره لیبرا با هدف حفظ ارزش لیبرا در طول زمان اداره می شود.
diem facebook

لیبرا استیبل کوین است

در وایت پیپر آمده است که این دارایی یک نوع استیبل کوین خواهد بود. لیبرا به‌گونه‌ای طراحی شده است که یک ارز دیجیتال پایدار باشد که به طور کامل توسط ذخیره دارایی‌های واقعی - Libra Reserve - و توسط شبکه رقابتی مبادلات خرید و فروش لیبرا پشتیبانی می‌شود. انجمن لیبرا مسئول عرضه سکه و ارتباط آن با ذخیره خواهد بود.

ویژگی های سیستم پرداخت لیبرا (دییم)

طبق توضیحاتی که در وبسایت لیبرا یا دییم آمده، پروژه دارای قابلیت های خاص زیر است: 
  • موبایل محور بودن: در دسترس بودن برای همه از طریق تلفن همراه 
  • باثبات بودن: با وجود پشتوانه پول نقد و سهام و ...، ثبات لیبرا تضمین شده است
  • سرعت بالا: تراکنش های واریز و برداشت در لیبرا سریع است
  • دسترسی جهانی: سیستم پرداخت لیبرا، در سراسر جهان در دسترس افراد است
  • مقیاس‌پذیر بودن: پروتکل اوپن سورس لیبرا سبب می شود جامعه ای فعال از توسعه دهندگان در راه پیشرفت پروژه مشارکت کنند.
  • امینت بالا: استفاده از شبکه بلاک چین سبب امنیت زیاد لیبرا می شود.

انجمن دییم چگونه است؟

طبق وایت پیپر «انجمن لیبرا یک سازمان عضویت مستقل و غیرانتفاعی است که مقر آن در ژنو، سوئیس است. هدف انجمن هماهنگی و ارائه چارچوبی برای حکمرانی برای شبکه ارز دیجیتال و ذخیره و هدایت کمک های بلاعوض اجتماعی در حمایت از آن است. عضویت انجمن از شبکه گره های اعتبارسنجی که زنجیره بلاک لیبرا را اداره می کنند، تشکیل شده است.

بنیانگذاران اولیه Libra چه کسانی هستند؟

فهرست "اعضای بنیانگذار" انجمن لیبرا که از مشاغل، سازمان ها و مؤسسات مختلف در سراسر جهان تشکیل شده است، بسیار قابل توجه است. این لیست شامل شرکت هایی مانند PayPal، Mastercard، eBay، Lyft، Vodafone Group، Coinbase، Andreessen Horowitz و Union Square Ventures است. 

بلاک چین لیبرا چیست؟

بر اساس این وایت پیپر، لیبرا به عنوان یک بلاک چین مجاز آغاز خواهد شد و هدف آن تبدیل شدن به یک شبکه بدون نیاز به مجوز است. بلاک چین لیبرا با توجه به زنجیره آن نیز با فناوری بلاک چین سنتی متفاوت است: "بلاک چین لیبرا یک ساختار داده واحد است که تاریخچه تراکنش ها و وضعیت ها را در طول زمان ثبت می کند." علاوه بر این، وایت پیپر بیان داشته که آدرس‌های دارایی، مستعار خواهند بود، مشابه آنچه در حال حاضر در ارزهای دیجیتال دیده می‌شود.
شاید برای شما جالب باشد: آینده baby doge

تفاوت بیت کوین و لیبرا 

اگرچه بیت کوین و diem در ظاهر هر دو ارز دیجیتال هستند. اما در عمل با هم تفاوت زیادی دارند. برخی از این موارد اختلاف در ادامه اشاره شده است:
ارز دیجیتال لیبرا با بیت کوین تفاوت دارد

تمرکز زدایی بیت کوین

بیت کوین از بسیاری جهات به طور قابل توجهی با دارایی جدید فیس بوک متفاوت است. شاید قابل توجه ترین تفاوت در تمرکززدایی بیت کوین باشد. هیچ نهاد واحدی بیت کوین را کنترل نمی کند. در مقابل، فیسبوک و انجمن دییم کنترل زیادی بر دارایی لیبرا و استفاده از آن دارند. به نظر می‌رسد راه‌اندازی انجمن لیبرا به نهادهای قابل‌توجه (یا نهادهای منتخب) بر آنچه که ممکن است به یک دارایی برتر جهانی تبدیل شود - لیبرا - قدرت می‌دهد. بیت کوین کنترلی به این گونه کسب و کارها نمی دهد.

تاثیر پذیری لیبرا از پشتوانه های آن

دارایی دیجیتال فیس بوک به ارزهای ملی و سایر دارایی ها گره خورده است. این بدان معناست که ارزش لیبرا به تورم و اثرات ارزهای اساسی و همچنین به کنترل دولتی بستگی دارد. ارزش بیت کوین مانند ارزهای فیات (مانند دلار آمریکا یا دلار استرالیا) به هیچ دولتی وابسته نیست.

تورم زا بودن دییم

بیت کوین به دلیل محدود عرضه و اثر ناشی از هاوینگ بیت کوین، نوعی دارایی کاهش یابنده است. در واقع تنها 21 میلیون واحد از آن در نهایت وجود خواهد داشت. این کار از تورم جلوگیری می کند. در مقابل، انجمن Libra، همانطور که در بالا ذکر شد، کنترل عرضه دارایی Libra را در دست خواهد داشت. به نوعی، این بدان معناست که کاربران باید به انجمن Libra و اقدامات آن اعتماد کنند و ریسک تورم پذیری لیبرا را بپذیرند.

نیاز به مجوز برای ماینینگ Libra

دییم فیس‌بوک یا لیبرا در ابتدا بر روی یک بلاک چین مجاز اجرا می‌شود، به این معنی که ماینرها باید قبل از شروع استخراج، تأییدیه بگیرند. در مقابل، بلاک‌چین بیت‌کوین بدون مجوز است، بنابراین ماینرها می‌توانند به صلاحدید خود شروع به استخراج کنند.
تفاوت لیبرا و بیت کوین

کاربردهای لیبرا در فیس بوک

به طور کلی، ارز دیجیتال دییم یا لیبرا می تواند برای مقاصد زیر به کار گرفته شود:
  1. ارسال حواله
  2. امور مربوط به تجارت الکترونیک
  3. انجام پرداخت های فرامرزی
  4. اعمال حکمرانی 

چالش لیبرا با دولت ها

پروژه لیبرا یا Diem از ابتدا با موجی از نگرانی از سمت دولت مردان روبرو بوده است. در این بین مقامات کشورهای آمریکا و اتحادیه اروپا بیش از دیگران دخیل بوده اند. دلیل این اعتراضات نیز نگرانی از بابت تاثیر منفی روی ثبات مالی جهان و کاهش ارزش پول های ملی بوده است. به همین دلیل، سیستم های پرداخت بزرگ مثل مسترکارت و ویزاکارت از پروژه دییم کنار کشیدند. به هر حال، مارک زاکربرگ، در مجلس نمایندگان کنگره امریکا حاضر شد و به آن ها قول داد که لیبرا یا دییم خطری را برای پول های ملی کشورها ایجاد نخواهد کرد.

جمع بندی مقاله

دییم یا لیبرا، پروژه بزرگی از شرکت متا یا فیس بوک است. این شامل ارز دیجیتال، شبکه بلاک چین و پرداخت بین المللی است. لیبرا با نام جدید diem یک استیبل کوین است. کاربردهای مختلفی در کنار ویژگی های منحصر به فرد برای Libra برشمرده اند. در عین حال، نگرانی هایی در سطوح بین اللملی در خصوص تاثیر منفی آن روی ثبات ارز کشورها وجود دارد. اما وجود شرکت های سرمایه گذار بزرگ در این پروژه، نشان از آینده ای خوب برای آن دارد. سرمایه گذاری روی لیبرا چندان جذاب به نظر نمی رسد. زیرا با اصل غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال در تضاد است. همچنین می تواند آثار تورمی مثل پول ملی را تجربه کند. اما برای پرداخت های بین المللی می تواند گزینه مناسبی باشد.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به سبکی هوشمندانه

این مقاله توسط تیم تولید محتوای شرکت آرتاراکس برای شما عزیزان تهیه شده است. آرتاراکس با داشتن تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت ارز دیجیتال آماده ارائه خدمات متنوع در زمینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی به شما عزیزان است. این شرکت به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی در زمینه های طراحی سایت صرافی، طراحی سایت ارز به ارز، طراحی سایت صرافی بیت کوین ، ساخت توکن، سایت فروش NFT فعالیت می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین شرکت آرتاراکس تماس بگیرید.

شماره تلفن طراح سایت صرافی

شماره های تماس آرتاراکس: 

02632500126




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
حمید
1400/11/10 16:34

کل دنیا دارن میرن سمت بازار غیرمتمرکز تازه این فیسبوک میخواد ارز خودشو بیاره با پشتوانه پول فیات! واقعا چه فکری کردن؟

نیکی
1400/10/26 13:39

فیس بوک بیش از 2 میلیارد کاربرد تو جهان داره، طبیعیه که ارز بومی پلتفرمش میتونه خیلی تاثیر گذار باشه هر چند قابلیت های پروژه اش از مثلا بیت کوین یا اتریوم کمتر باشه یا پشتوانه اش متمرکز باشه کاربر برای یه پلتفرم مهم ترین چیزه

المیرا مبینی
1400/10/23 13:40

سلام و تشکر بابت محتوای مفیدی که منتشر کردید پس با این حساب، لیبرا از بیت کوین خیلی عقبه! فقط چون پشت اسم فیس بوک قایم شده کلی براش تبلیغات کردن




working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002