دامیننس (dominance) بیت کوین چیست؟

دامیننس (dominance) بیت کوین چیست؟

سه شنبه 8 تیر 1400
| 3984
:امتیاز دهید

بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال جهان است و بخش بزرگی از حجم معاملات را در بازارهای ارزهای دیجیتال در دست دارد. اگر به جمع سرمایه های بازار جمع آوری شده ارزهای دیجیتال موجود نگاهی بیندازیم، می توانیم به ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال دست یابیم. بنابراین، دامیننس بیت کوین به عنوان نسبت بین سقف بازار بیت کوین به بقیه بازار ارزهای دیجیتال توصیف می شود. در سالهای طولانی، بیت کوین بزرگترین و تنها ارز دیجیتال که تسلط آن به بازار 100٪ بود. با ایجاد ارزهای دیجیتال جدید، سلطه بیت کوین به میزان قابل توجهی کاهش یافت. اولین کاهش دامیننس بیت کوین مربوط به زمان معرفی Ethereum و استاندارد توکن ERC-20 است. قبل از ادامه پیشنهاد می کنیم، اگر به دنبال سرمایه گذاری پرسود هستید، جهت استعلام هزینه طراحی سایت ارز دیجیتال با آرتاراکس تماس بگیرید.
ساخت سایت صرافی
جالب اینجاست که غلبه بیت کوین غالباً تحت تأثیر اصطلاح "Altcoin season" قرار می گیرد، که در آن آلت کوین ها نسبت به بیت کوین سهم بازار را بدست می آورند، بنابراین تسلط بیت کوین کاهش می یابد. با این وجود توجه داشته باشید که تسلط بیت کوین همیشه مستقیماً تحت تأثیر بازارهای گاو یا خرس قرار نمی گیرد زیرا یک نسبت است و نه یک اصطلاح مطلق. این بدان معناست که اگر قیمت بیت کوین کاهش یابد، اما بقیه بازار ارزهای رمزپایه با نرخ مشابه سقوط کند، در این صورت احتمالاً تسلط بیت کوین به همان شکل باقی خواهد ماند.

آلت سیزن


اگرچه تسلط بر بیت کوین آماری جالب برای بررسی است، باید در نظر داشت که ارزش واقعی آن را منعکس نمی کند همچنین لازم به ذکر است که محدودیت بازار به معنای هجوم پول نیست. این فقط یک اندازه گیری بر اساس عرضه در گردش و قیمت فعلی بازار است.

در دوره هایی که بیت کوین تنها دارایی دیجیتال قابل معامله در صرافی ها بود، سلطه آن تقریباً 100٪ بود. امروزه، با به وجود آمدن ارزهای دیجیتال بیشتر، تسلط بیت کوین به مراتب کمتر از چند سال گذشته است، اما این لزوما چیز خوب یا بدی نیست. این تنها ابزاری است که ممکن است چشم انداز بهتری از چگونگی تکامل فضای ارز دیجیتال به ما ارائه دهد.
 

دامیننس (تسلط) BTC در طول سال ها


نمودار دامیننس بیت کوین


همانطور که می دانید، بیت کوین در سال 2013 چالش زیادی رو تجربه کرد. در آن زمان، 94٪ سلطه در بازار داشت. توکن های ERC-20 در آن زمان وجود نداشت، Ethereum فقط حاصل تصورات ویتالیک بوترین بود و سکه های پایدار مانند Tether (USDT) نیز وجود نداشت.
همه اینها در سال 2017، زمانی که اولین فصل altcoin شروع شد، تغییر کرد. در فوریه همان سال، سلطه BTC در 85.4٪ بود (ETH 5.7٪ از سهم بازار ارزهای دیجیتال را داشت، در حالی که XRP Ripple 1.1٪ بود.)
اما در طی چهار ماه، سهم بازار بیت کوین به طرز چشمگیری سقوط کرد زیرا موج عرضه اولیه سکه (ICO) سرمایه بازار را به میزان قابل توجهی افزایش داد. تا ژوئن، تسلط بر BTC به 40٪ کاهش یافت در عوض نقدینگی به سمت ارزهای ERC-20 حرکت کرد. داده ها نشان می دهد، در مدت مشابه، کل سرمایه بازار در دلار از 20 میلیارد دلار به 114 میلیارد دلار افزایش یافته است، چیزی در حدود 470 درصد افزایش.

در این دوره، علاقه مندان به Ethereum شروع به صحبت در مورد به اصطلاح "Flippening" کردند، وقتی کلاه بازار Ethereum "بالاتر" از Bitcoin بچرخد که هرگز اتفاق نمی افتاد.
قیمت بیت کوین پس از اولین اجرای گاو در سال 2017 سقوط کرد و تا ژانویه 2018، با آغاز بازار خرس، تسلط بیت کوین در پایین ترین سطح 32.8٪ بود. متأسفانه، فصل آلترناتیو رسماً به پایان رسیده بود، بسیاری از سرمایه گذاران اولین بار با از بین رفتن و سوختن پروژه های ICO، مقدار قابل توجهی پول را از دست دادند.
ارنست و یانگ داده های ICO را که در سال 2017 راه اندازی شده بودند ردیابی کردند و یک سال بعد آنها را ارزیابی کردند. اطلاعات به دست آمده به این صورت بودند:


بیت کوین در 2017
 
  • 86٪ ICO ها به زیر قیمت لیست خود رسیده بودند.
  • 30٪ از altcoins به طور قابل توجهی تمام ارزش خود را از دست داده بودند.
  • فقط 29٪ ICO ها در واقع نمونه اولیه یا یک محصول فعال داشتند.

این آمارها باعث می شود کشورهایی مانند ایالات متحده نسبت به ICOs کمرنگ باشند و نهادهای نظارتی در آنجا علیه چندین پروژه بلاکچین که فروش ارز را به اتمام رسانده اند، پرونده های قضایی را آغاز کنند. ارگان های دولتی همچنین به سرمایه گذاران هشدار دادند که انتظار نوسان در دارایی های دیجیتال را دارند - صدور مشاوره سرمایه گذاری که به معنای پایبندی مردم به بورس سهام است.
پس از انفجار حباب صعودی، تسلط بیت کوین تا حدی بازگشت - در سپتامبر 2019 به بالاترین سطح خود یعنی 70٪ رسید. با این وجود بعید است که دوباره شاهد شکست BTC در این سطح باشیم.
دنیای ارزهای دیجیتال در حال حاضر غنی تر و متنوع تر از اوایل سال 2010 است تا زمانی که هارد فورک های مختلف بیت کوین از جمله Bitcoin Cash (BCH) وجود داشته است. روندهای جدید بازار دنیای دیجیتال مانند DeFi نقدینگی را به Ethereum منتقل کرده اند و اکنون تبلیغات ICO کاهش یافته است.

سرمایه گذاری پرسود در ارزهای دیجیتال

آرتاراکس با تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. این تیم به صورت تخصصی در زمینه های طراحی سایت صرافی، طراحی سایت ارز به ارز، طراحی سایت بازار معاملاتی، ساخت توکن، سایت فروش NFT به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی فعالیت می نماید. می توانید نمونه کارهای آرتاراکس را در این قسمت مشاهده نمایید. برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی با ما تماس بگیرید.

تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002