ارز دیجیتال آربیتروم

ارز دیجیتال آربیتروم

چهارشنبه 6 اردیبهشت 1402
| 3549
:امتیاز دهید

اتریوم که به عنوان یک پلتفرم محبوب برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز  شناخته شده است، با افزایش حجم پذیرش شدید مواجه شده است که مشکلاتی را به همراه دارد. از جمله این مشکلات ایجاد تجربه کاربری نامناسب به دلیل بالا بودن کارمزد شبکه (هزینه تراکنش) و همچنین سرعت پایین تراکنش های آن است. برای حل این مشکلات، Arbitrum راه اندازی شد.

 

ارز آربیتروم چیست؟

آربیتروم یک پروژه راه حل لایه 2 است که برای تقویت قراردادهای هوشمند اتریوم از نظر مقیاس پذیری سرعت طراحی شده است. این پلتفرم به این صورت طراحی شده است که اجرای قراردادهای ماشین مجازی اتریوم (EVM) و تراکنش‌های اتریوم در لایه ۲ را برای توسعه‌دهندگان آسان می کند و در عین حال امنیت عالی لایه ۱ اتریوم را داراست.
از دیگر مشکلات قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم، معاملات طولانی و هزینه های اجرایی بالا است که آربیتروم از تکنیک جمع‌آوری تراکنش‌های ارسال شده در زنجیره اصلی اتریوم به صورت دسته‌ای و اجرای آن‌ها در زنجیره‌های جانبی لایه ۲ ارزان‌قیمت و مقیاس‌پذیر استفاده می‌کند. این تکنیک "تجمیع تراکنش" نامیده می شود و این فرآیند کمک می‌کند تا بار محاسباتی و ذخیره‌سازی اتریوم کمتر شود و در عین حال اپلیکیشن‌های جدید و قوی مبتنی بر لایه ۲ فعال شوند.

توسعه دهندگان آربیتروم چه کسانی هستند؟

آربیتروم در شرکت آفچین لبز (Off-chain Labs) مستقر در نیویورک توسعه داده می شود و این ابتکار را اد فلتن، استیون گلدفدر و هری کالودنر رهبری می کنند. این سه نفر، استاد و دانشجویان دکترای علوم کامپیوتر دانشگاه پرینستون بودند و ایده آربیتروم از تحقیق دانشگاهی آن‌ها متولد شد.
اد فلتن که بنیان‌گذار و دانشمند ارشد این بنیاد است، استاد دانشگاه پرینستون بوده و همچنین در دولت آمریکا به مدت دو سال به عنوان جانشین تکنولوژی مشغول به کار بوده است. در حال حاضر نیز عضو بنیاد ملی مهندسی ایالات متحده است.
استیون گلدفدر مدیر ارشد اجرایی Offchain Labs، دارای دکترای علوم کامپیوتر از پرینستون در حوزه رمزنگاری و ارزهای دیجیتال است.
هری کالودنر نیز که به عنوان مدیر ارشد تکنولوژی این شرکت فعالیت می کند، دارای مدرک دکترا از پرینستون است و همچنین بر روی اقتصاد و ارزهای دیجیتال کار می‌کرده است.
 

آربیتروم چگونه کار می کند؟

Arbitrum نوعی فناوری است که به عنوان یک راه حل شناخته می‌شود. این فناوری به قراردادهای هوشمند از اتریوم اجازه می دهد تا با ارسال پیام بین قراردادهای هوشمند و قراردادهای موجود در لایه زنجیره دوم Arbitrum مقیاس شوند.
علاوه بر این، بیشتر پردازش تراکنش ها در لایه 2 تکمیل می شود و Arbitrum نتایج را در زنجیره اصلی ثبت می کند. این سیستم می تواند از طریق این فرآیند سرعت کارایی را به شدت افزایش دهد.
در 29 مه 2021، آربیتروم نسخه بتا خود را راه اندازی کرد و به سرعت مورد توجه توسعه دهندگان برنامه DeFi قرار گرفت، زیرا آنها دائماً به دنبال کاهش هزینه هایی هستند که کاربران برای استفاده از شبکه اتریوم  دریافت می کنند.
آربیتروم  اکنون یک اکوسیستم شلوغ از dApps است که این برنامه ها ممکن است یک صرافی ارز دیجیتال باشد و یا حتی پلت فرم مدیریت نقدینگی.
در آگوست 2022 آربیتروم  به‌روزرسانی Arbitrum Nitro را منتشر کرد که باعث بهبود توان عملیاتی و افزایش قابلیت همکاری شد.
 

چه چیزی Arbitrum را منحصر به فرد می کند؟

زمانی که شبکه اصلی اتریوم به دلایل مختلفی از جمله هزینه‌های بالای گاز، عدم مقیاس‌پذیری و سرعت پایین تراکنش مورد انتقاد قرار گرفت، بسیاری از شبکه ها با وعده حل مشکلات اتریوم معرفی شده اند. برخی از این شبکه‌ها عبارتند از پولکادات، کاردانو و ایاس  که بلاک چین‌های مجزایی هستند که توسط پروتکل‌های اثبات سهام (PoS) ارائه می‌شوند.
اما آربیتروم به عنوان یک لایه جداگانه از شبکه عمل می کند تا با تسهیل اعتبار قراردادهای هوشمند از طریق معرفی مجموعه های خوش بینانه Arbitrum، شبکه اصلی ETH را از تراکنش های بیش از حد رها کند.
در اصل هدف تمامی پروتکل ها همین بوده است اما شبکه Arbitrum در حال حاضر به دلیل سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) خود را متمایز کرده است، به این معنی که توسعه‌دهندگان برای ساخت dApps خود نیازی به یادگیری زبان کدنویسی جدید ندارند.
در سپتامبر 2022 زمانی که اتریوم به مکانیسم اجماع POS روی آورد، آربیتروم و سایر راه حل های اتریوم برخی از نقاط فروش منحصر به فرد خود را از دست دادند. انتظار می رفت که با این تغییر به طور چشمگیری سرعت تراکنش و مقیاس پذیری شبکه افزایش پیدا کند اما به علت هزینه های بالای تراکنش این چنین نشد.
در همین حال، Arbitrum One با اجازه دادن به اعتبار قراردادهای هوشمند به صورت دسته‌ای، کارمزدها را کاهش داده است و در عین حال به اعتبارسنجی‌کنندگان برای تلاش‌هایشان پاداش می‌دهد.
 

مزایای آربیتروم


به طور کلی اگر بخواهیم مزایای اربیتروم را بررسی کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سازگاری بالا با EVM

آربیتروم به عنوان یکی از سازگارترین مجموعه های EVM در نظر گرفته می شود. به این معنی که توسعه دهندگان می توانند با هر زبانی مانند Solidity و Vyper برنامه ی خودشان را بسازند.

کم هزینه

آربیتروم نه تنها برای افزایش توان عملیاتی تراکنش اتریوم طراحی شده است بلکه در عین حال هزینه های تراکنش را نیز به حداقل می رساند.

ابزارهای قدرتمند توسعه دهنده

یکی دیگر از مزایای آربیتروم، عدم نیاز توسعه دهندگان به دانلود چیز خاصی برای ساخت پروژه است. تیم پروژه آربیتروم مستندات توسعه‌دهنده جامعی را برای Arbitrum تولید کرده‌اند و توسعه‌دهندگان می‌توانند از ابزارهایی استفاده کنند که از قبل در اتریوم وجود دارد.

اکوسیستم خوب

این پروژه با DApps ها و پروژه های زیرساختی مختلف اتریوم از جمله Uniswap، DODO، Sushiswap و بسیاری دیگر، مشارکت ایجاد می کند.
 

توکن آربیتروم

توکن اختصاصی آربیتروم با نماد اختصاری ARB در بین کاربران بازار رمزارز ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. پس از راه اندازی این توکن بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال داخلی و خارجی این توکن را به لیست خود اضافه کردند.
در زمان نگارش این مطلب توکن آربیتروم  با قیمت 1.44 دلار در رتبه ی 36 بازار قرار دارد و ارزش بازار آن حدود 1.71 میلیارد دلار است.

برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال یکی از بهترین و کم ریسک ترین راه هاست. اگر قصد کسب درآمد از طریق خرید و فروش آنلاین ارز دیجیتال را دارید می توانید با استفاده از اسکریپ صرافی ارز دیجیتال آرتاراکس  در سریعترین زمان سایت آنلاین خرید و فروش ارز دیجیتال خود را راه اندازی نمایید. نگران تامین ارز و جذب مشتری نباشید، مشاورین ما به شما کمک خواهند کرد تا در کمترین زمان به درآمد برسید. برای دریافت مشاوره رایگان با شماره های پایین سایت تماس بگیرید.

 



بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002