آموزش انواع سفارش گذاری در بازار ارز دیجیتال

آموزش انواع سفارش گذاری در بازار ارز دیجیتال

چهارشنبه 28 دی 1401
| 3408
:امتیاز دهید

برای سرمایه گذاری در دنیای ارزهای دیجیتال و استفاده از بازار حرفه ای نیاز هست انواع سفارشات آن را خوب بشناسید تا بتوانید از حداکثر مزیت در این بازار ها بهره مند شوید.
برای آشنایی با انواع شفارشات بازار حرفه ای با ما همراه باشید.

انواع سفارش گذاری در بازار ارز دیجیتال

سفارشات مارکت(Market Order)

در سفارشات مارکت شما مقدار ارز پرداختی خود را وارد می کنید و سایت با قیمت فعلی بازار ارز مورد نظرتان را می خرد و یا ارز شما را می فروشد. برای مثال شما مقدار 100 تتر را برای خرید ارز ترون وارد می کنید و بازار با قیمت فعلی ترون برایتان ترون می خرد و بدین صورت تتر شما تبدیل به ترون می شود، در این نوع معاملات چون قیمت تمام شده از ابتدا مشخص نیست، دقیقا مشخص نیست شما چقدر ترون دریافت خواهد کرد و مقدار ارز دریافتی شما پس از انجام معامله مشخص می گردد. همین مورد برای سفارشات فروش نیز صادق است که قبل از پردازش سفارش شما مشخص نیست در ازای فروش مثلا 500 ترون چقدر تتر دریافت خواهید کرد و پس ثبت سفارش و انجام معامله (پردازش شدن سفارش شما) می توانید ببینید چقدر تتر بدست آورده اید.

انواع سفارش گذاری در بازار ارز دیجیتال

سفارشات محدود یا لیمیت اوردر(Limit-Order)

در سفارشات limit-order شما می توانید قیمت ارز را مشخص کنید و فقط زمانی که قیمت ارز مورد نظر به آن مبلغ برسد معامله انجام می شود. برای مثال شما قصد فروش مقدار 300 ترون به مبلغ 1 دلار دارید. یک لیمیت اوردر ثبت می کنید با مقدار 300 ترون و مبلغ 1 دلار. در سفارشات لیمیت از آنجایی که شما قیمت را مشخص می نمایید، از ابتدا می دانید که در ازای پرداخت ارز (مثلا ترون) چقدر ارز (مثلا تتر) دریافت خواهید نمود. پس از ثبت سفارش در صورتی که قیمت ترون به 1 دلار برسد سفارش شما پردازش می شود و معامله انجام می گیرد و ترون شما به تتر تبدیل می شود، در غیر اینصورت سفارش شما پردازش نمی گردد. باید توجه داشت که سفارش شما ممکن است بصورت کامل Fill  نشود. اصطلاح Fill  شدن به این معنی است که ممکن است کل ارز مبدا شما به ارز مقصد سفارشات تبدیل نشود و بخشی از آن تبدیل گردد. مثلا در مثال بالا ممکن است هر 300 ترون شما به تتر تبدیل شود و شما 300 دلار تتر بدست بیاورید و یا ممکن است فقط بخشی از آن مثلا 200 ترون آن معامله شود که در اینصورت اصطلاحا 66 درصد سفارش شما Fill  شده است. در صورتی که سفارش کامل Fill  نشود، سفارش شما اینقدر فعال می ماند تا کامل پر شود و یا اینکه شما خودتان سفارش خود را لغو نمایید که در صورت لغو سفارش، نهایتا به شما 100 ترون برگشت داده می شود و 200 تتر هم که از معامله بدست آورده بودید که جمعا در حسابتان 100 ترون و 200 تتر خواهید داشت.
برای خرید ارز هم به همین صورت است. بعنوان مثال شما 100 دلار تتر دارید و می خواهید ترون را به قیمت 0.04 دلار خریداری کنید. بنابراین شما یک لیمیت اوردر خرید ترون ثبت می کنید با مقدار 100 دلار تتر روی مبلغ 0.04 دلار و منتظر می مانید تا قیمت ترون به 0.04 برسد و معامله شما انجام شود.

کاربرد سفارش لیمیت (limit order)

معامله گران با توجه به تحلیل های خودشان از بازار می توانند از لیمیت اوردر استفاده کنند. برای مثال شما تحلیل می کنید که قیمت ترون که در حال حاضر 0.2 دلار (20 سنت) است خیلی بالاست و احتمال سقوط ناگهانی تا قیمت 0.08 دلار (8 سنت) را دارد. در این صورت شما یک لیمیت اوردر به مبلغ 0.08 دلار (8 سنت) برای خرید ترون ثبت می کنید تا زمانی که قیمت ترون به این مبلغ رسید معامله ی خرید شما انجام شود.
عکس لیمیت اینجا قرار بگیرد
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید در قسمت لیمیت اوردر دو بخش برای مقداردهی وجود دارد:
قسمت اول مقدار ارز پرداختی شما است که با توجه به اینکه نوع سفارش شما خرید است یا فروش می تواند تتر یا ارز دیگری باشد.
قسمت دوم قیمت لیمیت است که قیمتی است که شما می خواهید ارز خود را با آن قیمت بخرید یا بفروشید.

انواع سفارش گذاری در بازار ارز دیجیتال

سفارشات استاپ لیمیت  (Stop-Limit)

در این نوع سفارش شما مشخص می کنید که وقتی قیمت یک ارز به X دلار رسید سفارش شما با قیمت Y دلار ثبت شود. برای مثال شما طبق تحلیلی که از بازار دارید پیش بینی می کنید که اگر ترون به قیمت 4دلار برسد قیمتش تا 2دلار سقوط خواهد کرد. در این زمان شما یک سفارش خرید استاپ-لیمیت ثبت می کنید و مشخص می کنید اگر قیمت ترون به 4دلار (نقطه استاپ) رسید، سفارش خرید شما با قیمت 2دلار (نقطه لیمیت) ثبت شود.
اگر قیمت ارز به نقطه ی استاپ برسد اما به نقطه ی لیمیت نرسد سفارش انجام نمی شود. یعنی در مثال قبل ممکن است قیمت ترون به 2.5دلار برسد اما پایین تر نیاید که در این صورت سفارش فعال می شود ولی fill نمی شود (معامله ای صورت نمی گیرد).
سفارشات استاپ لیمیت برای معاملات حرفه ای تر کاربرد دارند و ریسک معاملات را پایین می آورند. در نتیجه از ضررهای احتمالی جلوگیری می شود. لازمه ی استفاده از این سفارشات این است که تحلیل درستی از بازار داشته باشید.
عکس استاپ لیمیت اینجا قرار بگیرد

انواع سفارش گذاری در بازار ارز دیجیتال
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید در قسمت استاپ لیمیت سه بخش برای مقداردهی وجود دارد:
بخش اول مقدار ارز پرداختی شما است که با توجه به اینکه نوع سفارش شما خرید است یا فروش می تواند تتر یا ارز دیگری باشد.
بخش دوم قیمت لیمیت (دلار) که اگر قیمت ارز به نقطه استاپ رسید اوردر لیمیت شما ثبت می شود.
بخش سوم قیمت استاپ (دلار) که اگر قیمت ارز به این مقدار برسد سفارش با قیمت لیمیت ثبت می شود.
همانطور که می بینید، در سفارش استاپ-لیمیت وقتی قیمت ارز به قیمت stop میرسد یک سفارش از نوع limit برای شما فعال می گردد.
مثلا اگر بخواهید زمانی که قیمت ترون به 4دلار رسید سفارش فروش 250 ترون  با قیمت 4.5دلار ثبت کنید، مقدار را 250 ترون و قیمت لیمیت را 4.5دلار  و قیمت استاپ را 4دلار  وارد کنید.

سفارشات استاپ لاس (Stop-Loss)

در این سفارشات شما با توجه به تحلیلی که از بازار دارید مشخص می کنید زمانی که قیمت یک ارز به نقطه ی X رسید، برای شما یک سفارش روی قیمت بازار ثبت شود و مقدار ارزی که مشخص کردید با قیمت بازار خرید یا فروخته شود.
تنها تفاوت سفارشات استاپ لاس با استاپ لیمیت این است که با رسیدن قیمت ارز به قیمت Stop سفارش limit (با قیمت دلخواه) برایتان ثبت گردد یا سفارش market (با قیمت بازار)
برای مثال در نظر بگیرید ارزی را با قیمت 25دلار خریداری کرده اید و در حال حاضر قیمت آن 30دلار است. شما احتمال می دهید قیمت این ارز به 23 دلار سقوط کند. از این رو شما یک استاپ لاس فروش با قیمت 25دلار ثبت می کنید و زمانی که قیمت ارز به 25 دلار رسید سفارش شما با قیمت بازار ثبت خواهد شد و به این صورت از ضرر احتمالی جلوگیری می کنید. با ثبت استاپ لاس شما مطمئن هستید که سفارش شما حتما بصورت کامل fill خواهد شد زیرا با قیمت بازار انجام می شود (احتمال کامل fill نشدن سفارشات market خیلی کمتر از سفارشات limit  است)

 



بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002