نکات مقاله نویسی قسمت اول

نکات مقاله نویسی قسمت اول

سه شنبه 14 بهمن 1399
| 3716
:امتیاز دهید


نوشتن و تولید محتوا برای مخاطبان چالش ها، قوانین و مشکلات خاص خود را دارد. مردم و گاهی متخصصان این حوضه مرتکب اشتباهاتی می شوند که در این مقاله می خواهیم راجب این اشتباهات صحبت کنیم.
هدف این مقاله، اطمینان از درک اشتباهات رایج دیگران و چگونگی ایجاد محتوای مناسب برای کاربران است. با راهنمای دقیق ما، رقبای خودتان را شکست دهید و روح تازه ای به وب سایت خود ببخشید.
ما مهمترین قوانین نوشتن برای وب را شرح خواهیم داد، و بینش منحصر به فرد متخصصان واقعی را که به تولید محتوای عالی برای شما ارائه خواهیم کرد.
 

شناخت مخاطبان

بیایید از ابتدا شروع کنیم. قلمتان را روی میز بگذارید، فایل تکستی که باز کردید را بببندید. اولین قدم برای نوشتن یه مقاله خوب، نوشتن آن نیست. قبل از هرکاری شما نیاز به شناخت مخاطب خود دارید. از خودتان بپرسید چرا کاربران به سایت من می آیند؟ آن ها به دنبال چه می گردند؟ با استفاده از نرم افزارهای کمکی وب سایت ببینید بیشتر کدام مطالب شما را دیده اند؟  
وقتی توانستید به سوالات بالا پاسخ دهید، نوبت آن می رسد که به خوانندگان آن چیزی که نیاز دارند را بدید.
خوانندگان مقالات معمولا افراد بی حوصله هستند و به دنبال دریافت هرچه سریع تر تمام محتوا هستند. در بعضی موارد به اطلاعات غلطی که سایت های دیگر ممکن است در اختیارشان گذاشته باشند تکیه می کنند و اگر شما نکات مناسب را رعایت نکرده باشید در کمترین زمان ممکن سایت شما را ترک می کنند.
به شخصیت کاربرانتان احترام بگذارید. اگر به کاربران دسترسی دارید راجبه شخصیت آن ها تحقیق کنید، ببینید چه تیپ شخصیتی ای دارند. اگر دسترسی ندارید، به شبکه های اجتماعی برید و دنبال مخاطبان محتوای خود بگردید و دید وسیعی از تیپ های شخصیتی آن ها پیدا کنید و آن را در تولید محتوا خود در نظر بگیرید.
در متن خود از همان زبان مخاطبانتان استفاده کنید، اگر رده سنی پایینی از مخاطبان را دارید از کلمات سخت استفاده نکنید. اگر با افراد با رده سنی بالا کار دارید از اصطلاحات جوانانه استفاده نکنید. اگر مخطبان شما افراد متخصص هستند، سعی کنید با اصطلاحات جذاب و تخصصی آن ها را جذب کنید.
 

رقبای خود را بشناسید


رقبای_خود_را_یه_درستی_بشناسید

بله ما هنوز به مرحله نوشتن نرسیدیم! هنگامی که شناخت کافی از خوانندگان پیدا کردید، وقت آن است که رقبای خود را بشناسید. در این مرحله 2 نکته را در نظر بگیرید: اینکه رقبای شما چه کسانی هستند و چه کاری انجام می دهند.
تحقیق درباره رقبا خیلی مهم است، ضروری است بدانید رقبا شما از چه روشی در حال جذب مخاطب هستند. برای این کار نیاز دارید یک لیست 5 تایی از رقبای جدی خود ایجاد کنید. پیدا کردن رقبا کار سختی نیست، فقط کافی است موضوع یا محصول اصلی خود را جستجو کنید تا با انبوهی از رقبا رو به رو شوید.
حال که لیست خود را دارید، نوبت جاسوسی از رقبا است. تمام لیست را در مدت 1 هفته زیر نظر بگیرید آیا فیلم، متن، خبر منتشر می کنند؟ سطحی کیفی محتوا در چه سطحی است؟ هر چند وقت یک بار محتوای تازه منتشر می کنند؟
وقتی به اطلاعات کامل رقبای خود دست پیدا کردید، الان زمان آن رسیده که از خود بپرسید برنامه من برای شکست آن ها چیست؟
یک مثال ساده: در دنیای حیات تا وقتی که شیر می تواند به طعمه کوچک و راحت خود برسد هیچگاه دنبال بوفالو غول پیکر نمی کند. این بدین معنی است که اگر شما محتوا خاص تولید کنید و نظیرش هیچ جای دیگر پیدا نشود مخاطبان مجبورند در هر صورتی به سایت شما مراجعه کنند. البته این کار کمی سخت است ولی می توانید با تولید محتوای با اندازه مناسب، که خواننده را خسته نکند و موضوع را در کوتاه ترین زمان به خواننده برساند در محیط رقابت پیروز شوید.
 

استفاده درست از سرنویس ها 

الان وقت نوشتن است. توجه داشته باشید بهترین راه برای جلوگیری از خستگی خواننده سرنویس های مناسب برای پاراگراف ها است. زیرا دیگر نیاز نیست خوانند دنبال قسمت مورد نظر در مطلب بگردد. با خواندن سرنویس ها به یک درک کلی از پاراگراف می رسد و تصمیم می گیرد که دوست دارد این پاراگراف را بخواند یا نخواند.
این سوال را از خود بپرسید، آخرین باری که یک صفحه مقاله را از بالا تا پایین کامل و بدون جا انداختن یک کلمه خواندید کی بوده؟ احتمالا هیچ وقت این کار را نکردید ! 
سرنویس ها می توانند صفحه شما را جذاب تر نشان دهند، هیچ چیز بدتر از این نیست که وقتی وارد یک صفحه می شوید با یک متن عظیم رو به رو شوید. تقسیم کردن متن به بخش های کوچک هم خوانایی مقاله را زیاد می کند و هم از خستگی خواننده جلوگیری می کند. مثال این کار را می توانید در راه پله های آپارتمان ها ببینید، شما هیچگاه یک آپارتمان را نمی توانید پیدا کنید که پله ها، پاگرد برای رفع خستگی نداشته باشند.

کاربر را مجبور به خواندن مقاله کنید
چگونه می توانید خواننده را جذب کرده و آن ها را وادار به خواندن مقاله شما بکنید. شما باید خواننده را درگیر مطلب کنید.
همه راز و رمز را دوست دارند، دوست دارند وارد یک داستان شوند، به حقایق شگفت انگیز برسند. می توانید یک سوال بحث برانگیز بپرسید، خواننده را به چالش بکشید و دعوت کنید از خواننده تا با پایان مقاله شما را همراهی کند. اینگونه می توانید شانس بیشتری برای خوانایی مقاله خود پیدا کنید.
 

به خوانندگان بگویید کجا هستند


به_مخاطب_بگویید_کجاست

چیزی که بسیاری از نویسندگان وب فراموش می کنند این است که خوانندگان شما ممکن است ایده ای درباره سایت شما نداشته باشند. بر خلاف کتاب، هیچ آغاز، وسط یا پایانی وجود ندارد و محتوای شما باید آن را منعکس کند.
هرگز تصور نکنید که خواننده شما در صفحه اصلی شما بوده است یا صفحه شما را کاوش کرده است. احتمالاً آنها از سایت دیگری یا به وسیله موتور جستجوگر وارد وب سایت شما شدند و بلافاصله انتظار پاسخ دارند.
اگر در حال نوشتن مجموعه ای از پست های وبلاگ متصل یا راهنماهای مرتبط هستید، مطمئن شوید که به مطلب قبلی پیوند داده اید تا خواننده شما بتواند برگردد و زمینه هایی در مورد وب سایت شما به دست بیاورد. 
 

کاربر را در صفحه نگه دارید

هنگامی که توانستید توجه خواننده خود را به خود جلب کنید، باید آنها را در صفحه خود نگه دارید. البته فقط گفتن این حرف آسان است ولی در عمل واقعا باید تلاش کنید. تحقیقات نشان می دهند کاربران فقط 20% کلمات یک صفحه را می خوانند پس اگر هنوز دارید این مقاله را می خوانید، به شما تبریک می گویم.
آیا می دانستید متوسط طول توجه  انسان به اطراف در طول زندگی کمتر از ماهی قرمز است؟ آیا می دانستید اگر کتاب خوان نیستید، وقتی در حال مطالعه یک مقاله هستید بعد از 8 ثانیه تمرکز خود را از دست می دهید؟
به همین دلیل است که رسانایی مطلب در اول نوشته بسیار بیشتر است تا این که بخواهیم این کار را به نتیجه گیری پایانی بسپاریم.
شما در حال ساخت فیلم نیستید که پایان را به تعلیق بیاندازید، فکر بیننده را مشغول کنید تا با پایانی شگفت انگیز بیننده را به وجد بیاورید. شما در حال نوشتن مطالبی حوصله سر بر هستید ! پس وقت خواننده را نگیرید و ابتدا به اصل مطلب بروید.

در این مقاله شما با تعدادی از نکات مقاله نویسی آشنا شدید، این موارد تنها قسمتی از مواردی بود که شما باید در نظر بگیرید، سعی می کنیم در قسمت های بعدی مقالات نکات باقی مانده را مورد برسی قرار دهیم.
 



بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002