صرافی یونی سواپ و مزایای آن + معرفی و کسب درآمد

صرافی یونی سواپ و مزایای آن + معرفی و کسب درآمد

شنبه 25 دی 1400
| 4765
:امتیاز دهید

آشنایی با صرافی یونی سواپ

یونی سواپ یک پروتکل نقدینگی خودکار و از جمله صرافی های غیرمتمرکز (decentralized exchange) محبوب است. این پروتکل شهرت خود را مدیون محبوبیت حوزه دیفای است. هیدن آدامز پروتکل یونی سواپ را ایجاد کرد. زیرا از پست ویتالیک بوترین (خالق اتریوم) در مورد معادله بازارساز X * Y = K الهام گرفته بود. هیدن رویکردی عملی به معادله اتخاذ کرد و Uniswap را ایجاد کرد، این صرافی بر شبکه اتریوم قرار دارد. بنابراین به کمک آن می توان مبادلات خودکار را بین ETH و سایر توکن های مبتنی بر ERC20 انجام داد. این بستر همچنین به کاربران این امکان را می دهد که با واریز مقادیری از جفت ارزهای استخرهای نقدینگی، در نقش ارائه دهنده نقدینگی ظاهر شده و کسب درآمد کنند. قبل از ادامه مقاله، پیشنهاد می کنیم اگر قصد سرمایه گذاری پرسود در ارزهای دیجیتال را دارید، برای دریافت مشاوره رایگان طراحی سایت ارز دیجیتال با آرتاراکس تماس بگیرید.
طراحی سایت ارز دیجیتال

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

اکثر صرافی های ارز دیجیتال نظیر کوکوین، بایننس و یا کوینکس و نمونه های ایرانی، تحت کنترل و نظارت یک نهاد اصلی و متمرکز هستند. اما اخیراً به لطف دیفای و قراردادهای هوشمند، نوع غیرمتمرکز صرافی های ارز دیجیتال مطرح شده اند. اما عموماً کار با این صرافی های (DEX) ساده تر از نمونه های متمرکز نیست. همچنین حجم معاملات در آن ها پایین و کارمزد تراکنش ها نیز بالاست. با این وجود، نمونه هایی مثل یونی سواپ آنقدر محبوب شده اند که به سختی می توان اینگونه درباره شان قضاوت نمود. در قرارداد هوشمند صرافی های غیرمتمرکز، امکان مبادله ارز بین یک کاربر با دیگری در بلاک چین فراهم شده است.
صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ

یونی سواپ چیست؟

یونی سواپ پروتکلی متن باز (open source) است که به خریداران و فروشندگان اجازه می دهد تا توکن های ERC20 را بدون استفاده از صرافی ارز دیجیتال متمرکز یا دفتر سفارشات باهم مبادله کنند. Uniswap از یک معادله الگوریتمی استفاده می کند که به طور خودکار نرخ مبادله را بر اساس موجودی هر دو توکن و تقاضای واقعی برای این جفت ارز تعیین می کند. این در واقع یک قرارداد هوشمند است که بر بستر شبکه اتریوم تعریف شده است. به وسیله آن می توانید توکن ها را به صورت غیرمتمرکز باهم مبادله کنید. در این بستر، کاربران می توانند بدون واسطه به خرید و فروش رمزارزها بپردازند. 

یونی سواپ چطور کار می کند؟

با توضیح بالا، احتمالاً توانسته اید حدس بزنید که روش کار این پلتفرم چگونه است. یک سری کاربر با قفل کردن توکن های خود در استخرها، باعث به جریان افتادن سازوکار قیمت گذاری مبادلات می شوند. با انجام هر مبادله، رقمی تحت عنوان کارمزد به این استخرها واریز می شود. کاربران تامین کننده نقدینگی، بسته به سهم خود از استخر، از کارمزدهای واریز شده بهره مند می شوند.

ویژگی یونی سواپ چیست؟

ممکن است تعجب کنید که چرا Uniswap این قدر محصولی انقلابی است؟ بازارهای سنتی به خریداران و فروشندگان نیاز دارند که نقدینگی را تامین کنند. اما یونی سواپ این مشکل را به روشی متفاوت از طریق فرآیند تأمین نقدینگی خودکار حل می کند. Uniswap به یک DEX اجازه می دهد تا توکن های ERC20 را بدون تکیه بر ایجاد نقدینگی توسط خریداران و فروشندگان مبادله کند. همچنین برای انجام مبادلات در این فضا، نیازی به دفتر سفارش یا order book نیست. در عوض با ایجاد استخرهای نقدینگی به دست تامین کنندگان لیکوئیدی، یک سازوکار تعیین قیمت اتوماتیک به وجود آمده است.

شاید برایتان مفید باشد: روش خرید زمین در متاورس

فرآیند تامین نقدینگی خودکار چگونه است؟

برای اینکه با نحوه انجام این فرآیند آشنا شویم، در ابتدا باید معادله X*Y=K  را شرح دهیم. در این معادله X و Y به ترتیب نشان دهنده تعداد توکن های موجود ETH و ERC20 هستند. در حالی که K نشان دهنده ثابتی است که می تواند توسط سازندگان قرارداد مبادله در Uniswap تنظیم شود. K ممکن است مانند یک عدد ثابت تصادفی به نظر برسد، با این حال، مهم ترین است. وقتی X را در Y ضرب می کنید، مقدار باید همیشه برابر با مقدار K باشد.
تامین نقدینگی و مبادله در یونی سواپ

حالا بیایید نگاهی به نمودار بالا بیاندازیم. نمودار ثابت K را نشان می دهد که یک تابع است. محور Y بیانگر توکن B (ETH) است، در حالی که محور X نشان دهنده توکن A (ERC20) است. اولین نقطه قرمز (موقعیت قدیمی) نشان دهنده قیمت فعلی برای مبادله این جفت ETH-ERC20 بر اساس موجودی فعلی توکن های ETH در برابر توکن های ERC20 است.

الگوریتم قیمت گذاری 

حال یک کاربر تصمیم می گیرد توکن های ERC20 خود را با اتریوم تعویض کند. بنابراین، موجودی توکن های ETH کاهش می یابد و موجودی توکن های ERC20 افزایش می یابد. این بدین معنی است که نقطه قرمز به موقعیت جدید منتقل می شود. زیرا ما توکن های ERC20 بیشتر و توکن های ETH کمتری در استخر نقدینگی داریم. به عبارت دیگر، این یک الگوریتم قیمت گذاری بسیار ساده است که در آن نرخ قیمت در طول یک نمودار حرکت می کند.

پیش شرط استفاده از Uniswap

برای بهره مندی از امکانات این صرافی DEX، کافیست که یک کیف پول از نوع وب 3 مانند متامسک را به همراه نقدینگی کافی در اختیار داشته باشید. همچنین هیچ احراز هویتی نیز بدین منظور لازم نخواهد بود. برای شروع کافیست به آدرس app.uniswap.org بروید و کیف پول خود را به آن وصل کنید. کیف هایی مثل متامسک، والت کانکت، کوین بیس والت، فورتماتیک و پورتیس، با یونی سواپ سازگار هستند.

شاید برای شما جالب باشد: نحوه اتصال تراست ولت به پنکیک سواپ

یونی سواپ V1 

در Uniswap V1، تمام استخرهای نقدینگی بین ETH و یک توکن ERC20 قرار دارند. داشتن یک عدد ثابت یک مزیت UX خوب ارائه می‌کند. کاربران می‌توانند هر توکن ERC20 را با هر توکن ERC20 دیگری با مسیریابی از طریق ETH تعویض کنند. از آنجایی که ETH پرنقدینگی ترین دارایی مبتنی بر اتریوم بوده و عملاً ریسک سیستماتیک جدیدی را ایجاد نمی کند، بهترین انتخاب برای Uniswap V1 بود.

نحوه کار یونی سواپ نسخه 1

این بدان معناست که یونی سواپ V1 همیشه دو معامله را اجرا می کند. اولین معامله برای مبادله توکن ERC20 شما با ETH و معامله دوم برای تبدیل ETH شما به توکن مورد نظر ERC20 است. به عبارت دیگر، کاربر نهایی دو بار هزینه پرداخت می کند. این موضوع باعث ایجاد چند محدودیت در استفاده از یونی سواپ می شود. از جمله:

  • هزینه های بالاتر
  • وابستگی شدید به استفاده از ETH 
  • عدم امکان تعویض مستقیم توکن های ERC20 با سایر توکن های ERC20 

به دلایل فوق، Uniswap V2 ایجاد شده است. نسخه دوم یونی سواپ یا V2 در 23 مارس 2020، معرفی شد. این نسخه دارای تفاوت های مختلفی با Unisawp V1 است. برخی از این تفاوت ها شامل موارد ذیل هستند:

یونی سواپ  V2

بسیاری از ویژگی‌های جدید با Uniswap V2 معرفی شده‌اند، مانند اوراکل قیمت، flash swaps و روتر تعویض. این بروزرسانی، برای درک بهتر نحوه کار یونی سواپ در هدایت توکن‌ها بین استخرهای نقدینگی، بسیار مهم است. Uniswap V2 به کاربران نهایی سه گزینه مختلف برای مبادله توکن‌های خود با استفاده از «قرارداد روتر» ارائه می‌کند. Router Contract قراردادی است که حاوی منطق مسیریابی برای ارسال توکن های شما به قرارداد مبادله مناسب می باشد. به عبارت دیگر، قرارداد روتر از هر قرارداد مبادله ای که پروتکل Uniswap V2 را پیاده سازی می کند، آگاه است.

روش های مبادله در یونی سواپ نسخه 2

به طور کلی سه روش مبادله توکن ها در نسخه دوم یونی سواپ وجود دارد:

مبادله مستقیم (direct swap) بین دو جفت ERC20. 

به عنوان مثال، دو استیبل کوین مانند DAI/USDC ممکن است برای معامله گران بسیار مفید باشد.
direct swap in unisawp

مبادله سنتی از طریق ETH

که در آن دو بار هزینه پرداخت می کنید.
سواپ از زطریق اتریوم در یونی سواپ

مبادله مسیر سفارشی 

در آن می توانید مسیر مبادله پیچیده تری مانند DAI/ETH، ETH/BAT، BAT/USDT و USDT/USDC ایجاد کنید تا DAI خود را به USDC تبدیل کنید. اغلب، این فرصت های آربیتراژ جالبی را برای معامله گران فراهم می کند.
سواپ از مسیر دلخواه در uniswap

کسب سود از استخر نقدیندگی یونی سواپ

حال، بیایید بیاموزیم که چرا کاربران نقدینگی را در اختیار استخرهای نقدینگی Uniswap قرار می دهند و چگونه می توانید از این فرصت سود ببرید. سود کاربران از ذخیره نقدینگی در یونی سواپ چگونه است؟ پاسخ ساده است: کارمزد معاملات. شما می توانید با ارائه مقدار مساوی از توکن های ETH و ERC20 در یک قرارداد مبادله Uniswap در استخرهای نقدینگی شرکت کنید. هر زمان که شخصی بخواهد مبادله ای انجام دهد، وی باید برای هر سوآپ 0.3% کارمزد بپردازد. این کارمزد متعاقباً به استخر نقدینگی اضافه می شود. در مرحله بعد، ارائه دهندگان نقدینگی بخشی از کارمزد معامله را متناسب با وزن خود در استخر نقدینگی دریافت می کنند.

این مطلب مفید را از دست ندهید: آینده ارز بیبی دوج

فلش سواپ: مفید یا خطرناک؟

مبادله‌های فلش Uniswap V2 به شما این امکان را می‌دهند تا بدون هیچ هزینه‌ای از هر توکن ERC20 در Uniswap برداشت کنید و هر کاری را که می‌خواهید با آن انجام دهید (کد دلخواه را اجرا کنید)، مشروط بر اینکه در پایان اجرای تراکنش، یکی از موارد زیر را انجام دهید:

  • هزینه کامل توکن های برداشته شده را بپردازید
  • بخشی از هزینه را پرداخت و مابقی توکن ها را برگردانید
  • تمام توکن های ERC20 برداشته شده را برگردانید

همه این ها بسیار هیجان انگیز به نظر می رسند. زیرا فرصت های جدید زیادی را در اختیار شما قرار می دهند. 

ویژگی و ریسک های فلش سواپ

فلش سواپ که به آن وام های فلش نیز گفته می شود، توسط پروتکل Marble در سال 2018 به دست Max Wolff ابداع شده است. در آن زمان، او اختراع خود را «بانک قرارداد هوشمند» نام گذاری کرد که امکان وام‌های بدون ریسک را فراهم می‌کرد. با این حال، اخیراً شاهد حملات زیادی در حوزه Flash loans بوده‌ایم که در پروتکل‌های مختلف مانند bZx رخ داده اند که در آن مهاجم با هزاران توکن که به‌طور رایگان از طریق وام‌های فلش دریافت می‌کرده، گریخته است. یک مهاجم در این سیستم، از عدم تعادل بین بازارهای مختلف استفاده می کند و سپس وام اولیه را پس می دهد. در حالی که مازادی را که با معامله آن در حالت عدم تعادل بازار به دست آورده برای خود حفظ می کند.

نظر یونی سواپ درباره Flash swap

برخی از رهبران صنعت استدلال می کنند که این یک خطر جدی برای فضای DeFi است. با این حال، دیگران وقوع حملات فلش سواپ را به امنیت ضعیف پروتکل bZx نسبت می دهند. در هر صورت، Uniswap تصمیم گرفته است تا سوآپ های فلش خود را اجرا کند. این به هر کسی امکان می‌دهد تا حد امکان توکن ERC20 را از یک استخر نقدینگی خارج کند. اما، کاربر باید توکن ها را در همان بلوک برگرداند. غیرقابل انکار است که تامین نقدینگی خودکار رونق زیادی به فضای DeFi داده است و فرصت‌های معاملاتی جدید و پیچیده‌تری را ایجاد کرده است. با این حال، زمان نشان خواهد داد که آیا swap ها برای فضای کریپتو مناسب هستند یا خیر. در اینجا یک لیست خلاصه کوتاه با مزایا و معایب استفاده از Uniswap آورده شده است.

یک مقاله مفید دیگر بخوانید: متاورس سندباکس چیست؟

مزایای یونی سواپ

  1. غیر متمرکز است و در کنترل یک نهاد مستقل نیست
  2. هر توکن جدید می تواند مستقیماً به نقدینگی دسترسی پیدا کند (از طریق افزودن توکن خود برای مبادله به قرارداد روتر Uniswap V2)
  3. معاملات در یونی سواپ کم هزینه تر در مقایسه با DEX یا صرافی های متمرکز است
  4. ارائه دهندگان نقدینگی می توانند از کمک نقدینگی به استخرهای نقدینگی بهره مند شوند

معایب یونی سواپ

  1. امکان حملات فلش: این سیستم هنوز هم برای رفع عدم تعادل بازار به معاملات آربیتراژ متکی است. 
  2. لیست شدن توکن های جعلی
  3. هزینه بالای کارمزد: در حال حاضر، مبلغ بالای کارمزد به دلیل حجم بالای معاملات، تجارت با استفاده از Uniswap را همچنان به یک فعالیت گران‌تر تبدیل کرده است.

خرید ارز دیجیتال یونی سواپ

پس از اینکه صرافی یونی سواپ راه اندازی شد، ارز دیجیتال UNI هم سریعاً در بایننس لیست شد. ظرف 4 سال آینده، قرار است که یک میلیارد توکن UNI توزیع شود. در این بین، 15 درصد به کاربران قدیمی پلتفرم تعلق خواهد گرفت. خرید یونی سواپ را می توانید از صرافی های مختلف ایرانی و خارجی انجام دهید.
uniswap dex

سوالات متداول

1-کارمزد معاملات در یونی سواپ چقدر است؟

  • مبادله ETH به ERC20: مقدار ۰.۳ درصد کارمزد به صورت ETH 
  • ترید ERC20 به ETH: مقدار ۰.۳ درصد کارمزد به صورت توکن مورد نظر 
  • تبدیل ERC20 به ERC20: مقدار ۰.۳ درصد کارمزد برای تبدیل توکن اول به توکن دوم

2-یونی سواپ چه کاربردی دارد؟

در صرافی یونی سواپ می توانید تبادل توکن های ERC20 را با هم یا با اتریوم انجام دهید. همچنین می توانید با قفل کردن نقدینگی در استخرها، کسب سود کنید.

3-چرا با وجود صرافی متمرکز، از یونی سواپ استفاده می کنند؟

اول به دلیل اینکه شما اختیار کامل دارایی تان را خواهید داشت. همچنین به احراز هویت نیاز ندارید. در برخی موارد هزینه تراکنش ها کمتر است. می توانید به سرعت به توکن های جدید دسترسی داشته باشید.

4-گس یا کارمزد نقل و انتقالات در یونی سواپ کجا می رود؟

از هر تراکنش، 0.3 درصد مبلغ به عنوان گس یا کارمزد کسر می شود. این مبلغ به تامین کنندگان نقدینگی در استخرها اعطا می شود.

سرمایه گذاری سودمند در ارزهای دیجیتال

اگر علاوه بر خرید و فروش رمز ارزها، به دنبال روش هایی جذاب برای سرمایه گذاری هستید، این پیام مخصوص شماست. شما می توانید با سفارش طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال به آرتاراکس، قدمی محکم رو به جلو بردارید. به پشتوانه ده سال سابقه درخشان در زمینه طراحی انواع سایت و اپلیکیشن و فعالیت تخصصی به عنوان قدیمی ترین شرکت طراحی سایت صرافی در خدمت شما هستیم. برای مشاهده نمونه کارهای ما از منوی بالا صفحه اقدام نموده و برای دریافت مشاوره رایگان، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تماس با طراح سایت صرافی

شماره های تماس آرتاراکس: 

02632500126




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
روشن
1400/11/10 16:35

مرسی مقاله خوبی بود اما من پنکیک سواپ رو بیشتر می پسندم خیلی راحت با تراست ولت مچ میشه

SIAVASH
1400/10/26 13:37

چه جالبه این صرافی های غیرمتمرکز دیگه مثل بایننس مشکل احراز هویت و بلوکه شدن ارزها رو نداریم




working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002