صفر تا صد هاوینگ Halving و بررسی تاثیر آن روی قیمت ارز دیجیتال

صفر تا صد هاوینگ Halving و بررسی تاثیر آن روی قیمت ارز دیجیتال

شنبه 9 مرداد 1400
| 5749
:امتیاز دهید

هاوینگ چیست و چطور اتفاق می افتد؟

اگر برای شما هم مهم است که بدانید halving چیست؟ باید بدانید که هاوینگ در لغت به معنای نصف شدن است. در دنیای ارز دیجیتال و بلاک چین Halving به معنای نصف شدن پاداش استخراج ماینرها است. ساتوشی ناکاموتو (Satushi Nakamoto)، خالق شبکه بلاک چین و بیت کوین اولین بار هاوینگ را با اهدافی خاص ایجاد کرد. این کار می تواند به کنترل تورم و ارزندگی قیمت رمز ارزها کمک شایانی کند. در ادامه این مقاله در آرتاراکس به معرفی کامل رویداد هاوینگ، تاثیرات آن بر قیمت ارزهای دیجیتال و علت ایجاد آن می پردازیم. قبل از ادامه مقاله مفتخریم که به اطلاع برسانیم: چنانچه قصد طراحی سایت صرافی را دارید، آرتاراکس جهت ارائه بهترین راهکارها در خدمت شماست برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال با ما تماس بگیرید. 
طراح سایت فروش ارز دیجیتال

هاوینگ یعنی نصف شدن پاداش استخراج رمز ارز 

ارزهای دیجیتال از دو طریق به دست می آیند. در روش اول، شما می توانید با مراجعه به یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی به صورت مستقیم خرید رمز ارز دیجیتالی مدنظر خود را انجام دهید. راه دوم این است که یک نود ماینر باشید و استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ (Mining) را انجام دهید. در ماین کردن ارزهای دیجیتال با فرآیندی با نام هاوینگ یا نصف شدن پاداش ماینینگ رو به رو می شوید. رمز ارزهای مختلفی هاوینگ را تجربه می کنند. در کل، تمام ارزهای دیجیتال که از طریق استخراج به دست می آیند، در مدت زمانی مشخص دچار رویداد Halving می شوند. اما در این میان، نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین و اتریوم مهم تر است. زیرا این دو ارز بسیار مهم و با ارزش هستند. همچنین قیمت دیگر آلت کوین ها تحت تاثیر این دو رمز-ارز می باشد.

هاوینگ دو هدف اصلی و مهم دارد، اول اینکه تورم را کنترل کند، دوم اینکه تعداد ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین محدود است و روزی استخراج آن ها تمام خواهد شد.

اولین هاوینگ کی اتفاق افتاد؟ 

ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamato) بعد از اینکه بلاکچین را ایجاد کرد و ارز دیجیتال بیت کوین را وارد دنیای دیجیتالی نمود، راه کارهایی برای کنترل ارزش بیت کوین و جلوگیری از تورم برای آن برنامه ریزی کرد. اولین هاوینگ در سال 2012 اجرا شد و پاداش بیت کوین از 50 واحد به 25 واحد رسید.
هاوینگ بیت کوین

علت هاوینگ ارز دیجیتال چیست؟

با توجه به روند عرضه و تقاضا ، اگر حجم زیادی از ارز دیجیتال یا حتی پول وارد بازار شود، می تواند باعث افت شدید قیمت آن دارایی گردد. به همین دلیل Halving اتفاق می افتد تا قیمت بیت کوین یا رمز ارز دیگری که ماینرها استخراج می کنند کنترل شود. در غیر این صورت با توسعه سخت افزاری و نرم افزاری فرآیند استخراج و افزایش رقابت، شاهد ورود حجم زیادی از دارایی دیجیتالی به بازار خواهیم بود. این موضوع می تواند منجر به افت قیمت و کاهش ارزش ذاتی ارز دیجیتالی و زیان دارندگان آن شود.

پیشنهاد ویژه آرتاراکس: طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال با امکانات مشابه بایننس توسط تیم متخصص Artarax

تاثیر هاوینگ روی قیمت ارز دیجیتال

نظریه های متفاوتی برای تغییر قیمت در ارزهای دیجیتال بعد از هاوینگ وجود دارد. نصف شدن پاداش استخراج، می تواند روی قیمت ارزهای دیجیتال تاثیرگذار باشد. با توجه به کاهش حجم تولید رمز ارز و افزایش تقاضا، امکان افزایش قیمت ارز دیجیتال (حتی به صورت مقطعی) وجود دارد. برای بررسی جزئی تر، در ادامه مقاله هاوینگ بیت کوین را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد. بلاک چین بیت کوین با الگوریتم گواه اثبات کار یا (PoW) کار می کند. یعنی در ازای ایجاد بلاک جدید با استفاده از هشینگ (Hashing) به نودهای ماینر، پاداشی به صورت ارز (BTC) پرداخت می کند. هاوینگ بیت کوین تاثیر زیادی در قیمت این ارز نداشته است. اما هیچ نظریه مشخصی برای قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ بعدی وجود ندارد و همه چیز بسته به شرایط آن زمان ارز دیجیتال بیت کوین خواهد داشت.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

در ابتدا هر نود یا گره با یک سیستم معمولی کامپیوتر می توانست کار استخراج یا ماینینگ را انجام دهد. پاداش شبکه بیت کوین در آن زمان 50 واحد BTC بود. در این شرایط و از آنجایی که ایجاد هر بلاک جدید حدود 10 دقیقه زمان نیاز دارد و استخراج بیت کوین نیز محدود است، در مدت زمان کوتاهی استخراج بیت کوین پایان پیدا می کرد و بازار از این ارز اشباع می شد. با توجه به قانون عرضه و تقاضا، ارزش بیت کوین بسیار کم و ناچیز می شد و مطمئنا ارزش و جایگاه کنونی را نداشت.

هاوینگ انگیزه نود ها را برای ادامه استخراج حفظ می کند، زیرا هرچه محدودیت استخراج بیشتر باشد ارزش رمز ارز بالاتر خواهد رفت.

بنابراین فرآیند هاوینگ در زمره فعالیت های بلاک چین بیت کوین قرار گرفت تا هر 4 سال یک بار پاداش بیت کوین نصف شود. نصف شدن پاداش ماینرها مختص بیت کوین نیست و ارزهای دیجیتالی دیگری نیز این فرآیند را تجربه می کنند.

فرآیند هاوینگ در ارزهای دیجیتال مختلف

تقریباً اکثر ارزهای دیجیتالی که از استخراج یا ماینینگ به دست می آیند، halving را تجربه می کنند. در ادامه این رویداد را برای ارزهای معروف تر مورد بررسی قرار  می دهیم:

  • هاوینگ بیت کوین (BTC)

بیت کوین به عنوان اولین و با ارزش ترین ارز دیجیتال، تاثیرات زیادی را در ارزش دیگر ارزهای دیجیتال می گذارد. مدت زمان ایجاد بلاک جدید در شبکه بلاک چین بیت کوین 10 دقیقه است، بعد از ایجاد هر 210,000 بلاک جدید، یک هاوینگ روی این شبکه ارز دیجیتال اتفاق می افتد. حدوداً 4 سال زمان نیاز است که 210 هزار بلاک ایجاد شود. در ابتدا پاداش بیت کوین 50 واحد بود، در ادامه هاوینگ های بیت کوین که تاکنون اتفاق افتاده اند را نام می بریم.

  • 2012 اولین رویداد نصف شدن ماین بیت کوین | 25 واحد BTC
  • 2016 دومین رخداد Halving بیت کوین | 12.5 واحد BTC
  • 2020 سومین هاوینگ بیت کوین | 6.25 واحد BTC
  • هاوینگ بیت کوین کش (BCH)

ارز دیجیتال بیت کوین کش در واقع در اثر ایجاد فورک (Fork) شبکه بلاک چین بیت کوین در سال 2017 به وجود آمد. زنجیره بیت کوین کش در سال 2018 فورک شد و بیت کوین اس وی (Bitcoin SV) ایجاد شد (به این اتفاق فورک در فورک گفته می شود). مدت زمان ایجاد بلاک جدید در این شبکه نیز 10 دقیقه می باشد، در ابتدا شبکه 12.5 واحد برای پاداش استخراج به ماینرها پرداخت می کرد. اما در سال 2020 هاوینگ بیت کوین کش اتفاق افتاد و پاداش به 6.25 واحد رسید. هاوینگ بعدی این شبکه در سال 2024 اتفاق خواهد افتاد.

هاوینگ بیت کوین کش

  • هاوینگ بیت کوین اس وی (BSV)

بیت کوین اس وی در سال 2018 با انجام فورک در فورک شبکه بیت کوین کش ایجاد شد. در ابتدا پاداش شبکه برای استخراج 12.5 واحد بیت کوین اس وی بود، اما در سال 2020 هاوینگ این شبکه اتفاق افتاد و پاداش شبکه نصف شد و به 6.25 واحد رسید. رویداد بعدی شبکه بیت کوین اس وی در سال 2024 خواهد بود.

بیت کوین اس وی

  • هاوینگ اتریوم (ETH)

شبکه اتریوم بر اساس الگوریتم (PoW) فعالیت می کند. طبق اعلام دست اندرکاران، قرار است شبکه اتریوم تغییراتی داشته باشد و بر اساس الگوریتم اثبات گواه سهام (PoS) به فعالیت خود ادامه دهد. استخراج اتریوم نامحدود است و هاوینگ اتریوم برای کنترل و حفظ ارزش آن اجرا می شود. در ابتدا پاداش شبکه 4 واحد اتر (ETH) بود، اما در سال 2020 پاداش شبکه به 3.2 واحد رسید.

در همین رابطه بخوانید: آموزش کیف پول تراست ولت + ویدئو

هاوینگ اتریوم

  • هاوینگ زی کش (Zchash)

زی کش ارز دیجیتال یکی از فورک های بیت کوین است. تعداد ارز دیجیتال (ZEC) محدود به 21 میلیون واحد می باشد. در سال 2016 پاداش شبکه زی کش 5 واحد بود، در سال 2020 هاوینگ زی کش اتفاق افتاد و پاداش به 2.5 واحد رسید.

زی کش

  • هاوینگ ورج (XGV)

ورج ارز دیجیتال شبکه بلاک چین اصلاح شده بیت کوین است. این ارز در سال 2014 با نام دوج کوین دارک (DogeCoin Dark)  وارد بازار شد و در سال 2016 به ورج تغییر کرد. تعداد ارز دیجیتال ورج محدود به 16.5 میلیارد واحد است. پاداش اولیه شبکه 200 واحد ورج می باشد که در سال 2021 قرار است هاوینگ آن اتفاق افتد و به 100 واحد برسد.

نصف شدن ورج

  • هاوینگ توموچین (TOMO)

ارز دیجیتال توموچین در سال 2017 ایجاد شد و با شبکه اتریوم و ماشین مجازی آن سازگار است. هر بلاک در این شبکه حدود 2 ثانیه زمان نیاز دارد تا ایجاد شود. بعد از ایجاد هر 900 یک دوره ایجاد می شود. پاداش هر دوره 250 واحد (TOMO) است. در سال 2021 هاوینگ توموچین اتفاق می افتد و این عدد به 125 واحد می رسد.

ارز دیجیتال هوموچین

  • هاوینگ ورت کوین (VTC)

ارز دیجیتال ورت کوین در سال 2014 با فورک شبکه لایت کوین ایجاد شد. در حال حاضر پاداش شبکه برای استخراج 25 واحد می باشد، در سال 2021 این شبکه هاوینگ را تجربه خواهد کرد و پاداش آن به 12.5 خواهد رسید.

vtc halving

  • هاوینگ راون کوین (RVN)

در سال 2018 شبکه راون کوین ایجاد شد و هدف اصلی آن ثبت و معامله دارایی ها با ماهیت فیزیکی بود. در حال حاضر پاداش شبکه 5000 واحد است، هاوینگ این ارز دیجیتال برای سال 2022 پیش بینی شده است، اما ممکن است این اتفاق در اواخر سال 2021 نیز بی افتد.

راون کوین

خلاصه مقاله هاوینگ 

به منظور کنترل ارزش ارز های دیجیتال و جلوگیری از تورم، بعد از استخراج تعداد معینی رمز ارز توسط ماینرها، پاداش استخراج آن نصف می شود. این کار برای بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و بسیاری دیگر از ارزها رخ داده است. نصف شدن پاداش ماینرها، لزوماً باعث افزایش قیمت ارز دیجیتال نمی شود. بلکه سایر شرایط بنیادی و تکنیکال نیز می تواند روی قیمت ارز در زمان این رویداد موثر باشد یا حتی تاثیر halving را خنثی کند. 


کسب درآمد از بازار کریپتوکارنسی به این خرید و فروش ارز دیجیتال یا ماینینگ محدود نمی شود. شما می توانید با سفارش طراحی سایت ارز دیجیتال به آرتاراکس، به عنوان مالک یک کسب و کار پرسود در این حوزه فعال باشید. در این صورت از طریق فروش رمزارزها به کاربران و یا از محل کارمزد معاملات می توانید درآمد خوبی را تجربه کنید. برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی از طریق شماره های زیر با مشاوران ما تماس بگیرید: 

طراحی سایت ارز دیجیتال کرج

شماره های تماس آرتاراکس: 

02632500126

 




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002