بیت کوین چیست و چگونه کار می کند

بیت کوین چیست و چگونه کار می کند

چهارشنبه 9 آبان 1397
| 7216
:امتیاز دهید

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (Bitcoin) پولی غیرعینی و نوعی ارز دیجیتال بر مبنای بلاک چین است که متعلق به هیچ دولت، کشور و یا شرکتی نبوده و براساس نظام بانکداری معمول در جهان، انتشار نمی یابد. درواقع  بيت کوين يک سيستم پول الکترونيکی همتا به همتا است که به کاربران امکان می دهد بدون هيچ واسطه ای و بدون حضور يک سيستم مرکزی یا همان بانک نسبت به انتقال پول به يکديگر اقدام نمايند.  اولین تلاش ها برای پیدایش ارز رمزی و جایگزین کردن فناوری رمزنگاری پول به جای کنترلهای متمرکز بانکهای مرکزی در سال 1998  صورت گرفته است. شکل پیاده سازی شده اولین ارز با چنین مفهومی در سال 2009 و با عنوان بیت کوین به وسیله شخص یا اشخاصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) عرضه شد. بیت کوین بیشتر حاصل توسعه یک نرم افزار متن باز است. می توان گفت نرم افزارهای متن باز (open source) و در اینجا به طور مشخص، بیت کوین، به دلیل آنکه بر پایه همکاری های فکری و مشارکت های فنی گروه زیادی از توسعه دهندگان در سراسر جهان به وجود می آیند، صاحب و مالک مشخصی ندارند. قبل از ادامه مقاله، پیشنهاد می کنیم اگر به خدمات طراحی سایت صرافی نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

طراحی سایت بیت کوین

مهمترین دلایل معروفیت بیت کوین به این خاطر است که دو روش جدید در نگهداری حجم بالای اطلاعات بصورت امن به جهانیان ارائه نمود.

نگهداری اطلاعات بصورت غیرمتمرکز

اولین ایده جدیدی که بیت کوین ارائه نمود نگهداری اطلاعات بر روی هزاران سرور در سرتاسر جهان است. تا قبل از آن در تمام دنیال اطلاعات هر سازمان یا کشور یا شرکت روی یک سرور قرار می گرفت که مشکلاتی داشت. بعنوان مثال اگر سرور می سوخت، کل اطلاعات از بین می رفت. یا در صورتی که مثلا کشوری دسترسی به سرور بانک مرکزی اش را بنا به مسائل سیاسی به روی دیگر کشورها قطع می نمود، کاربران سایر کشورها دیگر قادر به دسترسی به حسابهای بانکی خود نبودند. از این نظر است که ایده جدید بیت کوین آن را با نام ارز بدون مرز در بین مردم به معروفیت شناخت. در واقع بیت کوین به هیچ نهاد مالی یا سیستم بانکی وابسته نبوده و گرچه روند پرداخت و تراکنش درآن قابل رویت است اما نمی توان آن را متوقف نمود.

در همین رابطه بخوانید: ETF بیت کوین چیست؟

نگهداری اطلاعات بصورت بسته های اطلاعاتی رمزگذاری شده (بلاک چین)

ایده دیگر بیت کوین که باعث جهشی بزرگ در حوزه آی تی شد، تکنولوژی منحصر بفردی با نام بلاک چین (Blockchain) است که برای اولین بار توسط بین کوین ارائه و مورد استفاده قرار گرفت.
این تکنولوژی اطلاعات تراکنش های مالی بیت کوین (شماره حساب مبدا و مقصد، مبلغ منتقل شده، تاریخ تراکنش و موجودی جدید حساب مبدا و مقصد) را بصورت یک بسته اطلاعاتی در می آورد، سپس چندین تا از این بسته ها را یکجا جمع آوری کرده (بلاک) و همه را با هم رمزگذاری می کند. بدین صورت امکان دستکاری اطلاعات حسابها وجود نخواهد داشت. بلاک ها بصورت ریاضی به یکدیگر وابسته اند (زنجیر وار) و حتی اگر یک هکر یک بلاک تقلبی برای سرورهای بیت کوین بفرستد، سرور به راحتی قادر به تشخیص آن بوده و آن را دور می اندازد.
در بیت کوین اطلاعات تمامی تراکنش های شبکه بصورت رمزگذاری شده روی همه سرور ها وجود دارند. بدین صورت اگر یک یا چند سرور از کار بیفتند باز هم کاربران به اطلاعات حسابهای خود دسترسی دارند و شبکه بیت کوین به کار خود ادامه می دهد.

استخراج بیت کوین

در پروتکل بیت کوین تعداد 21 میلیون ســکه مجازی برای کل جهان طراحی و در معدن این پروتکل گنجانده شده است. بیت کوین دارای دو نرم افزار است. اولی نرم افزاری هوشمند و کاملا خودکار است که کارش مدیریت اطلاعات تراکنش های مالی شبکه بیت کوین است و دومی نرم افزاری جهت رمزگذاری اطلاعات تراکنش ها است که اصطلاحا ماینرها یا استخراج کننده ها (Miner) از آن استفاده می نمایند. ماینرها کسانی هستند که سرورشان را در اختیار بیت کوین قرار می دهند تا از آن برای رمزگذاری بلاک های اطلاعاتی اش استفاده نماید. از آنجایی که رمزگذاری اطلاعات در بیت کوین در چندین سطح بصورت خیلی پیچیده انجام می شود تا امنیت آن کاملا تضمین شود و هکر ها نتوانند بلاک های اطلاعاتی رمزگذاری شده را باز کنند؛ استخراج بیت کوین از الگوریتم های ریاضی بسیار پیچیده ای استفاده می کند. این محاسبات ریاضی نیازمند سرورهای بسیار قدرتمندی است که نیاز اصلی شبکه بیت کوین را تشکیل می دهد.
هر فردی که بتواند با سخت افزاری با سرعت پردازش بسیار بالا یک معامله بیت کوینــی را تأیید اعتبار کند 25 بیت کوین جدید پاداش می گیرد؛ به این شکل است که بیت کوین ها تولید می شوند. اســتخراج بیت کوین در سال 2009 ســاده تر از امروز بود. امــروز هرچه بیت کوین بیشــتر متداول می شــود، دشــواری استخراج آن هم افزایش می یابد. طبق آمار و اسناد موجود، تا سال 2014 تعداد 12 میلیون بیت کوین استخراج و  9 میلیون از آن باقی مانده بود. اکنون با توجه به کاهش سرعت استخراج ها براورد شده که آخرین بیت کوین در 2140 استخراج خواهد شد.

طراحی سایت خرید و فروش بیت کوین

بیتکوین چگونه نگهداری می شود

تمام بیت کوین های متعلق به هر فــرد، نزد خودش نگهداری می شــود. فرد برای نگهداری آنها به ابزاری نرم افزاری با نام کیف پول (wallet) نیاز دارد که دارای نشــانی رمزنگاری شده است و باید آن را روی گوشی یا کامپیوتر خود نصب کند. کیف پــول بیت کوین بــه دارنده خــود اجازه ارســال تعداد مشــخصی بیتکوین به نشانی یک کیف پول دیگر و همچنین اجازه دریافت تعدادی بیت کوین از دیگران را می دهد. معاملات بیت کوین در یک دفتر کلی (ledger) ثبت می شــود که نســخه های زیادی از آن بین تعداد زیــادی از بلاک چین ها توزیع شده و کنترل آن به شکل کامل و یا محدود در دست آنهاست.
هنگامــی کــه پرداختی از یــک کیف پول صــورت می گیرد، دریافت کننده نیاز دارد که درســتی بیت کوین مــورد تأیید قرار گیــرد. دلیل این امر آن اســت کــه بیت کویــن دریافتی برای فــرد دیگــری هم ارســال نشــده باشــد و پرداخت کننده آن دارای نشــانی معتبر باشــد. این کار مســتلزم تأیید فردی از استخراج کنندگان شبکه است. تأیید هر انتقال مدت زمانی در حدود 10 دقیقه زمان می برد و تا زمانــی که پول دریافتــی دارای تأییدیه اســتخراج کننده نباشد، قابلیت خرج کردن ندارد.

مزایای بیت کوین چیست

بیت کوین ها به عنوان نوعی پول ویژگی هایی چون پایداری، قابلیت حمل و تقل، تعویض پذیری، کمیابی، بخش پذیری و شناخت پذیری دارند. ولی این ویژگی ها بر مبنای خواص ریاضی استوار شده است نه برمبنای خاصیت های فیزیکی مانند طلا و نقره و نه براساس اعتماد به مرجعی مرکزی مانند ارزهای بدون پشتوانه. درواقع این ریاضیات است که بیت کوین را پشتیبانی می کند. با این ویژگی ها بیت کوین نسبت به سایر ارزها و شیوه های پرداخت مزایایی دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره می کنیم:
  •  آزادی پرداخت وجه - هر موقع از شبانه روز و در هرکجای جهان و در هر کجای جهان ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین امکان پذیر است. هیچ روزی تعطیل نیست و هیچ محدودیت مکانی و زمانی اعمال نخواهد شد. بیت کوین به کاربرانش اجازه می دهد برپول خود کنترل کامل داشته باشند.
  • کارمزدهای بسایر اندک - درحال حاضر پردازش پرداخت وجه با بیت کوین بصورت بدون کارمزد یا با کارمزدی بسیار اندک انجام می گیرد. کاربران می توانند برای پردازش سریع تر تراکنش خود کارمزد پرداخت نمایند که درتنیجه تاییده تراکنش را سریع تر از شبکه دریافت خواهند کرد. علاوه براین، پردازش گرهای تجاری هم هستند که مشتریان را در پردازش تراکنش ها، تبدیل بیت کوین ها به سایر ارزها مثل دلار و یورو و واریز مبالغ بطور مستقیم و روزانه به حساب بانکی آن ها یاری دهند. چون این تراکنش ها برمبنای بیت کوین است کارمزدهایی به مراتب کمتر از کارمزدهای شبکه کارت اعتباری یا پی پال از آن ها خواسته خواهد شد.
  • ریسک کمتر برای کاربران - تراکنش های بیت کوین امن و برگشت ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل از کاربران دربرابر ضررهای ناشی از کلاه برداری یا پرداخت های برگشتی جعلی محافظت می کند. کاربران می توانند به سادگی به بازارهای جدیدی قدم بگذارند که هیچ کارت اعتباری در آن در دسترس نباشد و دستاورد آن کارمزد کمتر، بازارهای بزرگتر و هزینه های مدیریت کمتر است.
  • امنیت و کنترل - کاربران بیت کوین بر تراکنش های خود کنترل کامل دارند. غیرممکن است که بتوان معامله کنندگان را مجبور به انجام معامله ای کرد. درست برخلاف آنچه در روش های دیگر پرداخت گاهی پیش می آید و مبالغی ناخواسته یا از پیش اعلام نشده از کاربران کسر می گردد. پرداخت های بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد انجام می گیرد. به این ترتیبب محافظت شدیدی در برابر سرقت هویت کاربران ایجاد شده است. کاربران بیت کوین همچنین می توانند با تهیه بک آپ یا نسخه پشتیبان و رمزگذاری از پولشان محافظت نمایند.
  • شفافیت و بی طرف بودن - تمامی اطلاعات در مورد تامین پول بیت کوین بسادگی روی زنجیره بلاک در دسترس همه هست و می توان آن را بلافاصله راستی آزمایی کرده و از آن ها استفاده نمود. هیچ شخص یا سارمانی نمی تواند پروتکل بیت کوین را کنترل یا دستکاری نماید چون این پروتکل با رمزنگاری ایمن شده و شبکه بیت کوین را از نظرشفافیت، بی طرفی کامل و قابل پیش بینی بودن کاملاً قابل اعتماد ساخته است.
در همین رابطه بخوانید: ارزهای دیجیتال متاورس و روش خرید آن ها
ارزش بیت کوین در چند ســال گذشــته در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به چند هزار دلار افزایش یافته اســت. مجمع جهانــی اقتصاد پیش بینی کرده است که تا سال 2027  حدود 10 درصد از تولیــد ناخالص داخلی جهان بــر پایه ارزهای مجــازی خواهد بود و دولتها به دلیل از دست دادن قدرت پولی خود، به فکر راهکارهای جایگزینی در برابر توسعه ارزهای مجازی خواهند افتاد. از این رو، از قدرت دلار در ســطح جهان کاسته خواهد شد. در حال حاضر بیش از 3000 ارز دیجیتال در جهان وجود دارد که بیت کوین توانســته اســت بیشــتر مورد توجه و اقبال عمومی قرار بگیرد  و با ارزش بازاری برابر با 110 میلیارد دلار به عنوان اولین پول رمزپایه دنیا شناخته می شود.
 
طراحی سایت بیت کوین
 

امنیت بیت کوین

تکنولوژی بیت کوین، پروتکل آن و رمزنگاری، سابقه ردیابی امنیتی قوی دارد و شبکه بیت کوین احتمالاً بزرگترین پروژه محاسباتی توزیع شده در جهان است. بیشترین آسیب پذیری بیت کوین ناشی از خطای کاربر است. ممکن است فایل های کیف پول بیت کوین که کلیدهای محرمانه لازم را ذخیره می کند به طور تصادفی حدف، گم و یا دزدیده شوند، درست مانند آنکه پول نقد واقعی به شکل دیجیتال ذخیره شده باشد. خوشبختانه کاربران می توانند اقدامات امنیتی مطمئنی را بکار بندند تا از پول خود محافظت کنند با از تامین کنندگان خدمات سطوح امنیتی مناسبی دارند و خدمات خود را با بیمه ارائه می کنند استفاده نمایند.

یک مقاله جذاب دیگر در همین رابطه: رابطه فیس بوک و متاورس چیست؟

سال ها پس از پیدایش بیت کوین، هنوز قوانین پروتکل و رمزنگاریی که در آن استفاده شده معتبر است و نشان می دهد که مفهوم آن به خوبی طراحی شده است. در طول زمان نیز نقایص امنیتی در پیاده سازی این نرم افزار برطرف شده است.
همچنین، تغییر دادن پروتکل بیت کوین به این آسانی ها ممکن نیست. هر مشتری بیت کوین که از همان قوانین یکسان پیروی نکند نمی تواند قوانین خودش را به کاربران دیگر اعمال کند . بر اساس ویژگی های بیت کوین، خرج کردن دوباره آن ها در همان زنجیره بلاک ممکن نیست. خرج کردن بیت کوین ها بدون یک امضای مجاز هم ممکن نیست. بنابراین امکان ندارد که بتوان مقادیر کنترل نشده ای از بیت کوین ها را به یکباره تولید کرد، دارایی کاربران دیگر را خرج نمود، شبکه را برای همیشه از کار انداخت و یا کارهایی از این دست انجام داد.

با توجه به فراگير شدن ارزهای رمزپايه هر روز طيف وسيعتری از مردم به سمت سرمايه گذاری روی بيت کوين و ارزهای مشابه ديگر گرايش پيدا مي کنند. امروزه مي توان قيمت بيت کوين را يکي از غيرقابل پيش بيني ترين عوامل در زمينه معامله اين ارز ديجيتال دانست. تغييرات قيمت بيت کوين به حدي است که يک لحظه تعلل و تاخير در خريد و فروش آن، ممکن است چندين دلار سود يا زيان براي خريدار و فروشنده ايجاد کند. اگر با خواندن این مقاله شما هم به خرید و فروش بیت کوین علاقه مند شده اید یا به دنبال طراحی سایت بیت کوین هستید، تیم حرفه ای طراحی سایت آرتاراکس آماده است تا انواع خدمات طراحی سایت و خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچون طراحی سایت وب مانی، طراحی سایت پرفکت مانی و طراحی سایت صرافی را در اختیار شما قرار دهد.




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002