توکنایز کردن (Tokenization) به چه معناست و چرا توکن های ارز دیجیتال جذابند؟

توکنایز کردن (Tokenization) به چه معناست و چرا توکن های ارز دیجیتال جذابند؟

شنبه 12 اسفند 1402
| 1618
:امتیاز دهید

ما در حال پیشرفت به سمت عصر بعدی اینترنت هستیم. گفته می شود که وب 3 پتانسیل یک اینترنت جدید و غیرمتمرکز را ارائه می دهد که توسط شرکت کنندگان از طریق بلاک چین کنترل می شود تا شرکت های دارای انگیزه سود.
اما پیشرفت خطی نبوده است؛ یک شکست بزرگ، فروپاشی بازار ارزهای دیجیتال در سال 2022 بوده است که با شکست‌های متعدد ارزهای دیجیتال و موارد برجسته کلاهبرداری آغاز شده است. رگولاتورها توجه بیشتری به پخش کننده های Web3 دارند و کنجکاوی عمومی به اوج خود رسیده است.

اما Web3 چیزی بیشتر از رمزنگاری است. بلاک چین، قراردادهای هوشمند و دارایی‌های دیجیتال که دومی از طریق فرآیندی به نام توکن‌سازی ایجاد می‌شوند، می‌توانند روش تبادل ایده‌ها، اطلاعات و پول را تغییر دهند. برای سازمان ها و پذیرندگان اولیه، ارزش قابل توجهی روی میز وجود دارد.

توکنیزاسیون فرآیند صدور یک نمایش دیجیتالی از یک دارایی در یک بلاک چین (معمولا خصوصی) است. این دارایی ها می توانند شامل دارایی های فیزیکی مانند املاک و مستغلات یا آثار هنری، دارایی های مالی مانند سهام یا اوراق قرضه، دارایی های نامشهود مانند مالکیت معنوی یا حتی هویت و داده ها باشند. مکانسیم (فرآیند) توکن سازی می تواند چندین نوع توکن ایجاد کند. استیبل کوین ها، نوعی از ارزهای رمزنگاری شده متصل به پول در دنیای واقعی که به گونه ای طراحی شده اند که قابل تعویض یا تکرار باشند، یک نمونه هستند. نوع دیگری از توکن، NFT است؛ یک توکن غیرقابل تعویض، یا توکنی که نمی‌توان آن را تکرار کرد که اثبات دیجیتالی مالکیتی است که افراد می‌توانند بخرند و بفروشند.
Tokenization به طور بالقوه یک بازار بسیار بزرگ است. کارشناسان صنعت پیش‌بینی کرده‌اند تا سال 2030 حجم معاملات اوراق بهادار دیجیتالی تا 5 تریلیون دلار برسد.

در این مقاله، نحوه عملکرد توکن‌سازی و معنای آن برای آینده را بررسی خواهیم کرد.

اجازه دهید ساده تر توضیح دهم؛ توکنایز کردن در حوزه ارزهای دیجیتال به معنی تبدیل یک دارائی به توکن دیجیتال روی شبکه بلاک چین است. دارائی می تواند ملموس باشد مانند اثر هنری یا ملک و یا می تواند غیرملموس باشد مانند حق مالکلیت. این توکن ها ارزش و حقوق مرتبط با دارائی خود را کپسوله می کنند و آنها را قابل معامله و مدیریت در پلتفرم های بلاک چین می سازد.

توکن سازی در دنیای رمز ارز چگونه کار می کند؟

مکانیسم توکن سازی رمزنگاری با شناسایی دارایی برای نمایندگی دیجیتال آغاز می شود، این دارایی می تواند از دارایی فیزیکی تا سهام در یک شرکت متغیر باشد.
سپس یک توکن بلاک چین، معمولاً یک توکن امنیتی، برای نشان دادن این دارایی صادر می شود. این توکن‌ها از طریق پلتفرم‌های بلاک چین با استفاده از قراردادهای هوشمند ساخته می‌شوند که شرایط توافق را خودکار می‌کند، شفافیت را تضمین می‌کند و نیاز به واسطه‌ها را کاهش می‌دهد.

پس از توکن سازی، این دارایی های دیجیتال را می توان با سهولت بیشتری نسبت به همتایان فیزیکی خود تقسیم، خرید، فروخت یا معامله کرد.

چرا توکن سازی (توکنایز کردن) مهم است؟

توکن سازی برای آینده اقتصاد دیجیتال به دلایل متعددی حیاتی است:

- دموکراتیک کردن سرمایه‌گذاری‌ها: این کار سرمایه‌گذاری‌های دارایی با ارزش را به بخش‌های کوچک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر تقسیم می‌کند و مالکیت کسری (بخشی از دارائی) را ممکن می‌سازد. این فرآیند فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به روی مخاطبان گسترده‌تری باز می‌کند و به افراد بیشتری اجازه می‌دهد در بازارهایی که قبلاً غیرقابل دسترس بودند سرمایه‌گذاری کنند.

- نقدینگی تقویت‌شده: توکن‌سازی می‌تواند دارایی‌های غیرنقد سنتی را به دارایی‌های نقد تبدیل کند. به عنوان مثال املاک و مستغلات، معمولاً یک سرمایه گذاری بلندمدت و غیر نقدشونده، می تواند به راحتی به صورت توکنیزه شدن خرید و فروش شود، بنابراین کارایی بازار افزایش می یابد.

- شفافیت و کارایی: شفافیت ذاتی بلاک چین تضمین می کند که تاریخچه و مالکیت هر توکن آشکارا قابل تأیید است و اعتماد را افزایش می دهد. علاوه بر این، استفاده از قراردادهای هوشمند تراکنش ها را ساده می کند، زمان تسویه حساب را کاهش می دهد و کاغذبازی های دست و پا گیر را حذف می کند.

تاریخچه توکن سازی

اولین نمونه از توکن سازی در سال 2001 رخ داد، زمانی که توکن سازی توسط TrustCommerce برای اطمینان از امنیت داده ها در خدمات پرداخت دیجیتال اولیه معرفی شد.
با این حال، ریشه‌های مدرن توکن‌سازی در کریپتو به ظهور فناوری بلاک چین و توسعه بعدی استانداردهایی مانند ERC-20 و ERC-721 اتریوم که ایجاد توکن‌های قابل همکاری را استاندارد می‌کنند، بر می گردد.
نمونه‌های اولیه عمدتاً توکن‌های ابزاری بودند که دسترسی به یک سرویس مبتنی بر بلاک چین را ارائه می‌کردند. با این حال، این مفهوم به سرعت تکامل یافت تا شامل توکن‌های امنیتی که دارایی‌های دنیای واقعی و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را برای آیتم‌های دیجیتال منحصربه‌فرد نشان می‌دهند، باشد. این تحول تا حدی در پاسخ به نیاز به روش‌های ایمن‌تر، شفاف‌تر و کارآمدتر برای مدیریت و تجارت دیجیتالی دارایی‌ها بود.

انواع توکن سازی

توکن‌سازی می‌تواند از طریق وسایل نقلیه مختلف انجام شود که همگی برای اهداف مختلف مناسب هستند، این موارد عبارتند از:

- نشانه‌های امنیتی: نشان دهنده سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دنیای واقعی، مشروط به نظارت نظارتی است.
 - توکن های سودمند: امکان دسترسی به یک سرویس یا برنامه مبتنی بر بلاک چین را فراهم می کند.
 - رمز ارزها: به عنوان یک وسیله مبادله در یک اکوسیستم خاص عمل می کنند.
 - توکن های غیرقابل تعویض (NFTs): نشان دهنده اقلام یا حقوق منحصر به فرد دیجیتالی است.



بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002