صفر تا صد قرارداد هوشمند Smart contract در بلاک چین

صفر تا صد قرارداد هوشمند Smart contract در بلاک چین

دوشنبه 30 فروردین 1400
| 5133
:امتیاز دهید

قرارداد هوشمند چیست؟

با پیدایش فناوری بلاک چین و امکاناتی که به همراه خود برای ما ایجاد کرده، مفهومی به نام قرارداد هوشمند بستری مناسب برای اجرا و فعالیت پیدا کرده است. همان طور که از نام قرارداد هوشمند مشخص است، این نوعی توافقنامه دیجیتالی است. طراحی یک قرارداد هوشمند یا Smart contract از طریق کدهای برنامه نویسی رایانه ای است. اما اجرای آن به صورت کاملاً خودکار و غیرمتمرکز اتفاق می افتد. بلاک چین اتریوم و بیت کوین و بایننس اسمارت چین، بسترهای مناسب و پرطرفدار برای اجرای این نوع قراردادها هستند.  به خاطر داشته باشید، خرید و فروش رمزارزها، تنها را سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتالی نیست. شما می توانید با سفارش طراحی سایت صرافی ارزهای دیجیتال به آرتاراکس، یک کسب و کار پرسود راه اندازی کنید! برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال روی بنر زیر کلیک کنید.
طراحی صرافی ارز دیجیتال

معنی قرارداد چیست؟

خوب است قبل از اینکه قرارداد هوشمند را معرفی و بررسی کنیم، قراردادهای معمولی را بیشتر بشناسیم. قرارداد نوعی توافق بین دو یا بیشتر از چند نفر می باشد که در آن طرفین ملزم به اجرای مواردی هستند که در بندهای قرارداد ذکر می شود و برای انجام آن زمانی مشخص نیز تعیین می گردد. معمولاً برای اینکه قرارداد حالت رسمی و قانونی داشته باشد باید به صورت مکتوب ثبت شود. برای داشتن امکان استفاده از پیگیری های قانونی در صورت بروز مشکل، یا عدم اجرای قوانین قرارداد، ثبت آن باید در مراجع قانونی و معتبر مانند دفتر ثبت اسناد رسمی صورت پذیرد.
smart contract در بلاک چین

قرارداد هوشمند یا Smart Contract چیست؟

قرارداد هوشمند از خیلی جهات شبیه همان قرارداد معمولی است. با این تفاوت که Smart Contract ها به صورت دیجیتالی طراحی و ثبت می شوند و حاوی دستوراتی هستند که در صورت لزوم به صورت کاملا خودکار اجرا شوند. قرارداد هوشمند با کدهای برنامه نویسی ایجاد و روی شبکه بلاک چین اجرا می شود. برنامه نویس دستوراتی خاص را در Smart contract قرار می دهد تا در هنگام بروز مشکل یا عدم اجرای قوانین قرارداد توسط یکی از طرفین، دستورات به صورت خودکار اجرا شوند و هیچ فردی نتواند از اجرای آن جلوگیری کند. اجرای خودکار اسمارت کانترکت ، امکانات و ویژگی های بسیار خاصی را برای کاربران فراهم می نماید. در ادامه این مقاله به ویژگی های قرارداد هوشمند و موارد استفاده آن می پردازیم.
قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت با کدنویسی در بستر بلاک چین انجام می شود

کاربرد قرارداد هوشمند چیست؟

مهم ترین هدف و دستاورد قرارداد هوشمند، اجرای تمام بندها و موارد درج شده در آن می باشد. این قرارداد بدون نیاز به تائید و دخالت کسی اجرا شده و هنگامی که فعال شود، هیچ فردی نمی تواند از اجرای آن جلوگیری کند. اجرای خودکار قرارداد هوشمند و عدم توقف آن، نیاز به شناخت و اعتماد طرفین به یکدیگر را از بین می برد. همچنین نیازی به افراد واسطه یا تضمین های مالی مرسوم نظیر چک، سفته، ضمانت بانکی یا ضامن نیست. 

اسمارت کانترکت کاربرد

تاریخچه Smart contract

نیک زابو (Nick Szabo)، متخصص علوم رایانه و رمزنگاری در سال 1994 ایده قرارداد هوشمند را مطرح کرد. هنگامی که زابو ایده خودش را مطرح کرد، بستر مناسبی برای اجرایی شدن آن وجود نداشت. با ظهور شبکه های بلاک چین ، محیطی مناسب برای اجرا شدن Smart Contract فراهم شد. اولین بار این قابلیت هوشمند بر بستر بلاک چین بیت کوین پیاده سازی و اجرا شد. اما این بلاکچین ابزارهای کافی و لازم را برای اجرای کامل آن نداشت. بعد از ظهور بلاک چین اتریوم، قراردادهای هوشمند توانایی پیاده سازی کامل را پیدا کردند. استفاده از این تکنولوژی برای عموم مردم آزاد است.

قرارداد هوشمند چطور کار می کند؟

یکی از مهم ترین خاصیت های بلاک چین، توزیع پذیری آن است. این ویژگی بلاک چین را برای اجرای قرارداد هوشمند مناسب کرده است. هنگامی که یک Smart Contract روی بلاک چین ثبت شود، اطلاعات آن بین تمام نود ها (Node) به اشتراک گذاشته می شود و تمام گره ها یک نسخه از این قرارداد را خواهند داشت. بنابراین بعد از ثبت قرارداد، امکان دستکاری یا جلوگیری از اجرا شدن در آن زمان لزوم، کاملاً از بین می رود.

در همین رابطه این مقاله مفید و جذاب را بخوانید: ارز فگ چیست و آینده آن چطور است؟

در ابتدا این قابلیت هوشمند توسط یک برنامه نویس ایجاد می شود. سپس با استفاده از یک کلاینت (Client) رو بلاک چین قرار می گیرد و اجرا می شود. کلاینت نرم افزاری است که برنامه نویس با استفاده از آن به بلاک چین متصل می شود. Smart Cantract با یک یا چند زبان برنامه نویسی مختلف ایجاد می شود. مثلا قرارداد های هوشمند بلاک چین اتریوم با زبان برنامه نویسی سالیدیتی (Solidity) کدنویسی می شوند.

چطور قرارداد هوشمند ایجاد کنیم؟

برای اجرای یک اسمارت کانترکت باید موارد ذیل را مرحله به مرحله اجرا نمود:

  1. تعیین موضوع قرارداد و نحوه دسترسی به آن

قرارداد هوشمند باید به تمام اطلاعات محصولات یا خدمات دسترسی کامل و مستقیم داشته باشد. از این دسترسی برای کنترل فرآیند عرضه و خرید استفاده می شود.

  1. شرایط و ضوابط قرارداد هوشمند

برنامه نویس با استفاده از کدنویسی های خاص، شرایط اجرای قرارداد را مشخص می کند و تمام اعضای شبکه بلاک چین یا نود ها، آن را تائید و امضا می کنند. ( منظور از امضاء، امضای دیجیتالی می باشد)

  1. اوراکل (Oracle)

اورکل ها نوعی واسطه یا ابزار ارتباطی می باشند که به کمک قراردادهای هوشمند می آیند و اطلاعات مورد نیاز آنها را به روز رسانی و تائید می کنند. در واقع Oracle ها میان بلاک چین و منابع کمکی خارجی قرار می گیرند. این ها اطلاعاتی که مورد نیاز بلاک چین و قرارداد هوشمند می باشد را با پرس و جو (Query) به دست می آورند و در اختیار شبکه قرار می دهند. آن ها همچنین صحت و درستی داده ها را نیز بررسی می کنند.
اوراکل oracle

  1. پلتفرم اختصاصی

پلتفرم ها از دو روش Vitual Machine و Docker برای اجرا و پیاده سازی قرارداد هوشمند استفاده می کنند. Smart Cantracts توسط پلتفرمی خاصی به بلاک چین صادر می شود. در مرحله بعد، میان تمام اعضای شبکه (Node) به اشتراک گذاشته می شوند. ثبت قرارداد هوشمند نیازمند یک کلاینت رسمی و معتبر است.

مزایای قراردادهای هوشمند

از زمان ظهور و استفاده از فناوری بلاک چین و امکانات آن زمان زیادی نمی گذرد. با این حال این تکنولوژی به خوبی جایگاه خود را در دنیا پیدا کرده است. بلاک چین قابلیت ها و ویژگی های بسیار خاصی دارد که می تواند در تمام عرصه ها تحولی بزرگ ایجاد کند. اما هنوز استفاده از قابلیت های بلاک چین زیاد نیست و بسیاری از افراد با این تکنولوژی آشنایی ندارند. استفاده بلاک چین ها از اسمارت کانترکت ها می تواند مزایای خاصی را برای آنها ایجاد کند. مهم ترین مزایا آن عبارتند از:

  • داشتن امنیت بالا

همانگونه که گفته شد،  بعد از ثبت در بلاک چین، در میان تمام اعضای شبکه توزیع می شوند. توزیع اطلاعات و قرارداد هوشمند، این تضمین را می دهد که قرارداد دیگر قابل تغییر و دستکاری نیست و هیچ فردی نمی توانند روی اجرا یا عدم اجرای آن اثر بگذارد.

در همین رابطه این مقاله مفید را بخوانید: هاوینگ چیست و چرا انجام می شود؟

  • سرعت بسیار بالا

تمام فرآیند های بلاک چین به صورت کاملاً خودکار و بدون نیاز به هیچ واسطه ای انجام می شود. نبود واسطه در این میان باعث کاهش زمان و افزایش سرعت می شود.

  • استاندارد سازی بنا به نیاز مورد نظر

قراردادهای هوشمند آماده و قابل استفاده زیادی موجود است. شما می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید، تغییرات مورد نظر خود را به روی آنها اعمال کنید و از قرارداد هوشمند جدید خود استفاده کنید.

  • استقلال در عمل

اجرای قرارداد هوشمند، به صورت کاملا مستقل و خودکار می باشد. در اصل شما تنها کنترل ایجاد شرایط و قوانین قرارداد هوشمند را دارید، و نه اجرای آن.

  • ایجاد اعتماد

قرارداد هوشمند بعد از ثبت روی بلاک چین، در دفتر کل عمومی ذخیره و نگه داری می شوند. این ویژگی این امکان را به شما می دهد که نیازی به شناخت طرف یا طرفین قرارداد نداشته باشید یا به آنها اعتماد داشته باشید، زیرا این معاهده هوشمند در زمان لزوم بدون هیچ قید و شرطی اجرا می شود.

  • هزینه بسیار کم

با حذف واسطه هایی مانند دفاتر رسمی ثبت اسناد، مشاورین و غیره، هزینه ارائه خدمات نیز از بین می رود. این هزینه ها معمولا رقم های قابل توجهی به شما تحمیل می کنند.

معایب قراردادهای هوشمند

اما در کنار این مزایا، این قابلیت های نوین معایبی نیز دارند. از جمله:

  • امکان وجود خطاهای انسانی

درست است که اجرای قرارداد هوشمند به صورت کاملاً مستقل و خودکار می باشد، اما کدنویسی آن ها توسط یک یا چند فرد مختلف انجام می گیرد. بنابراین امکان اشتباه در کد نویسی یا ثبت درست شرایط و قواعد وجود دارد و این برنامه می تواند با همین خطاها در بلاک چین ثبت شود. از آنجایی که بعد از ثبت امکان هیچگونه تغییری وجود ندارد، می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

اگر قصد سرمایه گذاری پربازده را دارید، طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال را به شما پیشنهاد می کنیم! 

  • عدم امکان استفاده از قانون یا پیگیری های قانونی

فضای ارزهای دیجیتال و بلاک چین، وابسته به هیچ سازمان یا ارگانی نیست. همچنین توسط هیچ دولت یا سازمانی مورد تائید یا ثبت قرار نمی گیرد. اگر روزی مشکلی در زمینه حقوقی برای شما ایجاد شود، شما نمی توانید به هیچ صورتی پیگیری های قانونی انجام داده و یا به مرجعی خاص مراجعه نمایید. در کل امکان هیچ گونه پیگیری قانونی وجود ندارد.

  • هزینه تهیه قرارداد هوشمند

کدنویسی Smart Cantract به فرد یا تیم برنامه نویسی کاملا حرفه ای و با تجربه نیاز دارد. همچنین زبان های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد که هر فردی توانایی انجام آن ها را ندارد. بنابراین هزینه برنامه نویسی قرارداد هوشمند رقم کمی نخواهد بود.

  • ایجاد مشکل توسط Oracle

این امکان وجود دارد سایت اوراکل مورد استفاده، دستکاری شود یا مورد حملات هکری قرار گیرد. با این اتفاق اطلاعات اشتباه و غلط به بلاک چین ارسال می شود و می توانند اثرات مخربی در قرارداد هوشمند ایجاد کنند.

در همین رابطه به این مقاله جذاب سری بزنید: مزایا و معایب سرمایه گذاری در  ارز دیجیتال

دنیای واقعی و اسمارت کانترکت ها

استفاده از بلاک چین و قابلیت های آن هنوز به صورت کامل و همگانی نیست و زمان زیادی نیاز است تا این تکنولوژی به صورت گسترده در دنیا مورد استفاده قرار گیرد. اما در حال حاضر بلاک چین در عرصه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به معرفی چند مورد از استفاده های بلاک چین و قرارداد هوشمند در دنیا می پردازیم.

 انتخابات:

در برگزاری انتخابات و بعد از رای گیری، نتایج در Blockchain قرار می گیرد و در شبکه توزیع می شود. ثبت داده ها ( رای های اخذ شده) به صورت کاملا دقیق و شفاف و به صورت کاملا ناشناس خواهد بود. توزیع در شبکه بلاک چین امکان تقلب یا دستکاری را به صورت کامل از بین می برد.

رای گیری بلاک چین

مدیریت:

قراردادهای هوشمند توانایی اجرای کامل و دقیق کارها را به صورت روتین دارند. به طور مثال می توان برای انجام اموری مانند پرداخت حقوق، ساعت کاری و مبلغ را تعیین کرد. در هر ماه به راحتی و بدون نیاز نیروی انسانی حقوق کارکنان را پرداخت نمود.

مالکیت حقوقی و معنوی:

بعضی از آثار هنری مانند آلبوم های موسیقی، فیلم و سریال، عکس و... می توانند به راحتی در فضای اینترنت پخش شوند  و افراد بدون پرداخت بها، از آنها استفاده کنند (نقض حقوق کپی رایت). این موضوع می تواند ضررهای بسیار زیادی به مالکین اثر تحمیل کند. با استفاده از قراردادهای هوشمند، می توان برای دانلود این آثار شرایطی مانند پرداخت بها و سپس اجازه دانلود کردن را داد و از استفاده رایگان این آثار جلوگیری کرد.

صنعت بیمه:

Smart Cantract بدون نیاز به واسطه برای انجام دادن کارها، می تواند تغییراتی را در سیستم سنتی بیمه انجام دهد. تغییراتی مانند پرداخت خودکار خسارت، دریافت حق بیمه، تمدید خودکار بیمه نامه و ...
بیمه در بلاک چین

همچنین قراردادهای هوشمند در تمام سیستم های بانکداری، حمل و نقل، اینترنت اشیا (IOT)، ردیابی (GPS)، بهداشت و بسیاری دیگر از زمینه ها می توانند کاربردی و تاثیرگذار باشند.


طراحی سایت ارز دیجیتال حرفه ای

شرکت آرتاراکس با تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت ارز دیجیتال آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. این تیم به صورت تخصصی در زمینه های طراحی سایت صرافی  ، طراحی سایت ارز به ارز، طراحی سایت بازار معاملاتی، ساخت توکن، سایت فروش NFT به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی فعالیت می نماید. می توانید نمونه کارهای آرتاراکس را در از منوی بالای صفحه مشاهده نمایید.  همچنین برای استعلام هزینه طراحی سایت ارز دیجیتال با ما تماس بگیرید.

تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002