صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ Uniswap چیست؟

صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ Uniswap چیست؟

دوشنبه 16 فروردین 1400
| 2489
:امتیاز دهید

صرافی یونی سواپ چیست؟

یونی سواپ Uniswap یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز پیشرو است که بر روی بلاک چین Ethereum اجرا می شود. اکثر قریب به اتفاق معاملات ارز دیجیتال در صرافی های متمرکز مانند Coinbase و Binance انجام می شود. این سیستم ها که توسط یک سازمان واحد اداره می شوند، از کاربران می خواهند وجوه را تحت کنترل خود قرار دهند و برای تسهیل تجارت از سیستم سنتی دفتر سفارشات استفاده کنند. تجارت مبتنی بر دفتر سفارشات جایی است که سفارشات خرید و فروش در یک لیست همراه با مقدار کل قرار داده شده در هر سفارش ارائه می شود. مقدار سفارشات خرید و فروش آزاد یک دارایی به عنوان "market depth" شناخته می شود. برای انجام یک معامله موفق با استفاده از این سیستم، یک سفارش خرید باید با یک سفارش فروش در طرف مقابل پیوند بخورد. قبل از ادامه مقاله، پیشنهاد می کنیم برای دریافت بهترین پیشنهاد قیمت طراحی سایت صرافی روی بنر زیر کلیک کنید.
ساخت صرافی ارز دیجیتال
مشکل اصلی این نوع سیستم، نقدینگی است که در این زمینه به عمق و تعداد سفارشاتی که در هر زمان داده شده روی دفتر سفارش وجود دارد، اشاره دارد. در صورت کمبود نقدینگی، این بدان معناست که ممکن است معامله گران نتوانند سفارشات خرید یا فروش خود را پر کنند.

ویژگی های صرافی یونی سواپ

یونی سواپ مجموعه ای از برنامه های رایانه ای است که با استفاده از بلاک چین Ethereum اجرا می شوند و امکان تعویض توکن غیرمتمرکز را فراهم می کنند. معامله گران می توانند رمز ارزهای بر مبنای Ethereum را در Uniswap بدون نیاز به اعتماد به طرف مقابل یا بستر معاملات، با یکدیگر مبادله کنند. در همین حال، هرکسی می تواند ارز دیجیتال خود را به ذخایر ویژه ای بنام استخرهای نقدینگی وام دهد. در ازای تأمین پول به این استخرها، سرمایه گذاران سود مشخصی دریافت می کنند.

یک منبع متن باز

یونی سواپ همچنین کاملاً منبع باز است، به این معنی که هر کسی می تواند برای ایجاد صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز خود، کد آن را کپی کند. صرافی های متمرکز عادی سود-محور هستند و برای لیست کردن ارزهای جدید هزینه های بسیار بالایی طلب می کنند، بنابراین این تفاوت در برابر هزینه های uniswap چشم گیر است. از آنجا که یونی سواپ یک مبادله گر غیرمتمرکز (DEX) است، به این معنی است که کاربران همیشه کنترل وجوه خود را در دست دارند. برعکس صرافی متمرکز که معامله گران را ملزم به کنترل کلیدهای خصوصی خود می کنند تا سفارشات در یک پایگاه داده داخلی ثبت شوند. به جای این که در بلاک چین اجرا شود (که زمانبرتر و گران تر است). با حفظ کنترل کلیدهای خصوصی، خطر هدر رفتن دارایی در صورت هک شدن صرافی از بین می رود. طبق آخرین آمار، Uniswap در حال حاضر چهارمین پلتفرم مالی غیرمتمرکز دیفای (DeFi) است و بیش از 3 میلیارد دلار ارز دیجیتال در آن قفل شده است.
صرافی یونی سواپ چیست

نحوه کار یونی سواپ

صرافی یونی سواپ معماری سنتی مبادله دیجیتالی را از این رو پشت سر می گذارد که دفتر سفارشی ندارد. این پروژه با طرحی به نام Constant Product Market Maker کار می کند که نمونه ای از آن به نام سازندگان بازار خودکار Automated Market Maker (AMM) شناخه شده است. AMM ها قراردادهای هوشمندی هستند که ذخایر نقدینگی (یا مجموعه نقدینگی) را در اختیار دارند که معامله گران می توانند در آن ها معامله کنند. این ذخایر توسط تأمین کنندگان نقدینگی پشتیبانی می شود. هرکسی می تواند تأمین کننده نقدینگی باشد که ارزش معادل دو توکن را در استخر خود واریز کند. در عوض، معامله گران هزینه ای را به استخر پرداخت می کنند که پس از آن با توجه به سهم آن ها از استخر در اختیار تأمین کنندگان نقدینگی قرار می گیرد. 

استخر نقدینگی در یونی سواپ

ارائه دهندگان نقدینگی با واریز ارزش معادل دو توکن، یک بازار ایجاد می کنند. این یا می تواند ETH و یک رمزارز مبتنی بر ERC-20 یا دو توکن ERC-20 باشد. این استخرها معمولاً از استیبل کوین ها مانند DAI ،USDC یا USDT تشکیل شده اند، اما این الزامی نیست. در عوض، تأمین کنندگان نقدینگی "توکن نقدینگی" دریافت می کنند که نشان دهنده سهم آن ها از کل مجموعه نقدینگی است.  بنابراین، بیایید مجموعه نقدینگی ETH / USDT را در نظر بگیریم. ما به بخش ETH استخر x و USDT به y خواهیم گفت. Uniswap این دو مقدار را گرفته و برای محاسبه نقدینگی کل استخر ضرب می کند. بگذارید این را k بنامیم. ایده اصلی پشت Uniswap این است که k باید ثابت بماند، یعنی نقدینگی کل موجود در استخر ثابت است. بنابراین، فرمول کل نقدینگی در استخر عبارت است از:
x * y = k

روش معامله در صرافی Uniswap

فرض کنید شخصی به نام سعید با استفاده از مجموعه نقدینگی ETH / USDT مقدار 1 اتریوم به قیمت 3000 USDT خریداری می کند. با این کار، او بخش USDT استخر را افزایش می دهد و قسمت ETH استخر را کاهش می دهد. این به معنای افزایش قیمت ETH است. چون ETH پس از انجام معامله کمتر است و ما می دانیم که کل نقدینگی (k) باید ثابت بماند. این مکانیسم همان چیزی است که قیمت گذاری را تعیین می کند. در نهایت، قیمت پرداخت شده برای این ETH بر اساس این است که یک معامله مشخص، نسبت بین x و y را چه مقدار تغییر می دهد. شایان ذکر است که این مدل از نظر خطی مقیاس بندی نمی شود. در واقع، هرچه ترتیب بزرگ تر باشد، تعادل بین x و y را بیشتر تغییر می دهد. این بدان معنی است که سفارشات بزرگ تر در مقایسه با سفارشات کوچک تر، گران تر می شوند و منجر به تغییرات بیشتر و بیشتر می شوند. این همچنین بدان معنی است که هرچه حجم نقدینگی بیشتر باشد، پردازش سفارشات بزرگ راحت تر است. زیرا در آن حالت، تغییر بین x و y کوچک تر است.

در همین رابطه بخوانید: همه چیز درباره استخر ماینینگ 

پروتکل نقدینگی خودکار چیست؟

راه حل یونی سواپ برای حل مشکل نقدینگی، مبادلات متمرکز از طریق یک پروتکل نقدینگی خودکار است. این کار با انگیزه دادن به افراد معامله گر برای تبدیل شدن به تأمین کنندگان نقدینگی (LP) کار می کند: کاربران پول خود را با هم جمع می کنند تا صندوقی ایجاد کنند که برای اجرای همه معاملات انجام شده در سیستم عامل استفاده می شود. هر توکن ذکر شده استخر خاص خود را دارد که کاربران می توانند در آن مشارکت داشته باشند و قیمت های هر رمزارز با استفاده از الگوریتم ریاضی که توسط رایانه اجرا می شود، کار می کنند. با استفاده از این سیستم، خریدار یا فروشنده نیازی به انتظار برای حضور طرف مقابل برای انجام معامله ندارد. در عوض، آن ها می توانند هر معامله را فوراً و با قیمت معلوم انجام دهند. به شرط آنکه نقدینگی کافی در استخر خاص برای تسهیل آن وجود داشته باشد. در ازای تأمین بودجه خود، هر LP توکن دریافت می کند که نشان دهنده سهم سهام در این مجموعه است.

مثال از روش کار پروتکل نقدینگی خودکار

به عنوان مثال، اگر 10000 دلار به یک گروه نقدینگی که 100000 دلار در آن نگهداری می کردید، کمک کنید، 10٪ از آن مبلغ را رمزارز دریافت خواهید نمود. این رمزارز برای سهمی از هزینه های معاملاتی قابل استفاده است. Uniswap به ازای هر معامله ای که در سیستم عامل انجام می شود، یک هزینه ثابت 0.30٪ از کاربران می گیرد و آن را به طور خودکار به ذخیره نقدینگی می فرستد. هر زمان که یک تأمین کننده نقدینگی تصمیم می گیرد که بخواهد از آن خارج شود، بخشی از کل کارمزد را از ذخیره نسبی مقدار سهام خود در آن پروژه دریافت می کند. سپس یک توکن مبنی بر این که آن ها نقدینگی دريافت کرده اند و سوابق بدهی سهام آن ها حذف شده ، ثبت مي شود. پس از بروز رسانی Uniswap v.2، هزینه پروتکل جدیدی ارائه شد که می تواند از طریق رای گیری در بین اعظا روشن یا خاموش شود و اساساً 0.05٪ از هر 0.30٪ هزینه معامله را برای تأمین مالی توسعه آینده به صندوق Uniswap ارسال می کند. 

یک مقاله جذاب و مفید دیگر بخوانید: متاورس چیست؟

ضرر ناپایدار در استخر نقدینگی چیست؟

همان طور که در مورد آن صحبت کردیم، ارائه دهندگان نقدینگی برای تأمین نقدینگی معامله گران کارمزد دریافت می کنند. آیا موضوع دیگر هم هست که تأمین کنندگان نقدینگی باید از آن آگاه باشند؟ بلی، تاثیری به نام ضرر ناپایدار وجود دارد. impermanent loss به حالتی گفته می شود که قیمت توکن های شما در مقایسه با زمانی که آن ها را در استخر قرار داده اید متفاوت شود. در این حالت چقدر تغییر قیمت بیشتر باشد، ضرر بزرگ تر است. ضرر ناپایدار مربوط به زمانی است که قیمت توکن در زمان برداشت، از زمان واریز به استخر کمتر شده باشد. بنابراین با وجود ضرر ناپایدار چطور می توانیم از مشارکت در استخر نقدینگی کسب درآمد کنیم؟ معمولاً تامین کنندگان با وجود این ریسک، باز به کار خود ادامه می دهند. زیرا از طریق کارمزد معاملات می توانند این ریسک را پوشش دهند. در نتیجه در یونی سواپ، علی رغم خطر افت ارزش دارایی در استخرها، حجم معاملات بالا و کارمزدهای ناشی از آن، می تواند خیال تامین کنندگان را تا حد زیادی راحت کند.

کسب درآمد در یونی سواپ چگونه است؟

یونی سواپ به عنوان یک پروتکل غیرمتمرکز برای بنیان گذاران خود سودآوری خوبی داشته است. در حال حاضر، هزینه کارمزد پرداخت شده به تأمین کنندگان نقدینگی 0.3٪ در هر معامله است. به طور پیش فرض، این موارد به مجموعه نقدینگی اضافه می شوند، اما ارائه دهندگان نقدینگی می توانند در هر زمان از آن ها استفاده کنند. هزینه ها با توجه به سهم هر یک از تأمین کنندگان نقدینگی از مجموعه توزیع می شود. بخشی از هزینه ها ممکن است به توسعه Uniswap در آینده اختصاص یابد. تیم یونی سواپ قبلاً نسخه بهبود یافته پروتکل را با نام Uniswap v2 مستقر کرده است.
یونی سواپ چیست نقدینگی

نقشه راه صرافی یونی سواپ در سال 2021:

بهبود بازار خودکار:

تیم Uniswap همچنان به تحقیق و توسعه فناوری AMM پیشرو در بازار ادامه می دهد و پیشرفت قابل توجهی در نسخه v3 دارد. طراحی V3 با تمایل به بهبود شدید تجربه AMM برای swapers و LPs، افزایش بهره وری و انعطاف پذیری سرمایه ضمن معرفی اجرای برتر انجام می شود.

راه حل های مقیاس بندی:

راه حل های مقیاس پذیری راهی برای کاهش تأخیر معاملات، تسویه سریع تر و هزینه های ارزان تر معاملات است.

تأکید بر حاکمیت:

موفقیت درازمدت Uniswap با توانایی آن در جذب بهترین استعدادهای موجود در جامعه و تصمیم گیری موثر و بلندمدت و غیرمتمرکز رابطه نزدیک دارد. گسترش حاکمیت هم به ابزار بهبود یافته نیاز دارد و هم به ابتکاراتی متمرکز مانند برنامه کمک های حاکمیتی. در نتیجه مشارکت فعال هزاران نماینده در حاکمیت، اعضای تیم اصلی یونی سواپ قصد دارند با ظرفیت شخصی خود در دوره 2021 مستقیماً در حاکمیت شبکه مشارکت کنند: این شامل حمایت عمومی از پیشنهادات یا مخالفت با آن ها است. همچنین، تیم اصلی ممکن است به دیگران یا خود رای بدهد، اگر آن ها با بیش از 10٪ UNI خود رأی دهند. تلاش های حکومتی به هدایت جامعه ادامه خواهد یافت.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را شروع کنید

اگر شما هم علاقمند به دنیای زیبای ارزهای دیجیتال هستید، این پیام مخصوص شماست! یکی از بهترین راه ها برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، سفارش طراحی سایت خرید و فروش ارز دیجیتال است. در این راه، آرتاراکس به پشتوانه سال ها تجربه و ده ها مشتری راضی، آماده ارائه راهکارهای حرفه ای خود به شما کاربران عزیز است. ما توانایی طراحی و پیاده سازی انواع پلتفرم خرید و فروش رمز ارز را به صورت امن و سریع داریم. انواع سایت خرید و فروش اتوماتیک ارزهای دیجیتال در آرتاراکس طراحی و اجرا شده است. به منظور مشاهده نمونه کارهای ما اینجا کلیک کنید: نمونه کار سایت صرافی ارز دیجیتال و همچنین برای مشاوره رایگان و استعلام قیمت طراحی سایت صرافی با کارشناسان آرتاراکس، با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002