بلاک چین به زبان خیلی ساده + لیست کاربردها

بلاک چین به زبان خیلی ساده + لیست کاربردها

پنجشنبه 24 بهمن 1398
| 5501
:امتیاز دهید

بلاک چین چیست؟

یکی از موضوعات مهمی که علاقه مندان زیادی در حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال مایل اند با آن آشنا شوند، فناوری بلاک چین است. آشنایی با قابلیت های تکنولوژی بلاک چین برای درک چگونگی کار رمز ارزهای دیجیتالی و طراحی راه کارهای استفاده از آن ها حائز اهمیت است. بلاک چین یک شبکه انتقال، پردازش، ثبت و نگهداری اطلاعات با ارزش اقتصادی مانند ارزهای دیجیتال است. از جمله موارد کاربرد بلاک چین می توان به تراکنش های مالی، انتقال مالکیت ارزهای دیجیتال، انتقال اطلاعات مربوط به فعالیت های اقتصادی، صنعت بازی و حتی ثبت آثار هنری اشاره کرد. قبل از ادامه مقاله، پیشنهاد می کنیم برای شروع یک کسب و کار پرسود، از طریق کلیک روی بنر زیر، استعلام قیمت طراحی سایت صرافی را از آرتاراکس دریافت کنید.
طراح سایت ارزهای دیجیتال
اطمینان از صحت این اطلاعات و امنیت و یکپارچگی آن ها بسیار مهم است. این عملیات در Blockchain به صورت کاملاً ایمن و بدون نیاز به یک ناظر مرکزی فراهم می شود. بنابراین اعضای شبکه های ارز دیجیتال مختلف با وجود انگیزه های متفاوت و بعضاً متضاد قادر خواهند بود به صورت شفاف، امن و بدون نیاز به اعتماد متقابل با یکدیگر تعامل داشته باشند. از این رو در این مقاله تصمیم داریم به توضیح ساده مفهوم بلاک چین، نحوه عملکرد آن و ویژگی های آن در زمینه تبادل رمز ارزها بپردازیم. با آرتاراکس همراه باشید.
بلاک چین

بلاک چین چطور ساخته شده است؟

بلاک چین یک دفتر ثبت عمومی است که تمامی تراکنش های ارزهای دیجیتال که تا به حال اجرا شده است را در خود نگه می دارد. این بستر همواره با اضافه شدن بلوک های جدید در حال رشد است. بلوک های جدید به صورت زنجیروار و بر اساس تاریخ به بلاک چین اضافه می شوند. کامپیوترهای استخراج ارز دیجیتال یا ماینرها (گره ها=نودها) به شبکه blockchain متصل هستند. آن ها از برنامه کامپیوتری متن باز برای تأیید اعتبار و به جریان انداختن تراکنش ها استفاده می کند. هر نود در شبکه، یک کپی از بلاک چین را به صورت خودکار بعد از پیوستن به شبکه ارزهای دیجیتال دریافت می کند. بلاک چین شامل اطلاعات کامل آدرس حساب ها و محتویات آن ها از زمان شروع به کارش تا حال حاضر است. یعنی به کمک آن می توان فهمید که هر آدرس در شبکه دیجیتالی مانند بیت کوین، دارای چه مقدار کوین BTC بوده و هست. اما به دلایلی امنیتی، نمی توان فهمید که آن آدرس متعلق به چه کسی است.

 یک مقاله جذاب دیگر در همین زمینه بخوانید: آموزش ماینینگ ارز دیجیتال در وبلاگ آرتاراکس

مزیت استفاده از بلاک چین چیست؟

تجارت در عصر کنونی از مرزها عبور کرده و پا به عرصه جهانی گذاشته است. در این میان، وجود واسطه های مختلف از جمله نهاد های بین المللی و دولتی، باعث افزایش مشکلات در انجام معاملات جهانی شده است. این معضلات، شامل کندی تراکنش ها، تحریم ها، تفاوت مقررات کشورها، سختگیری نهادهای قانون گذار و غیره، زمینه را برای ایجاد یک سیستم مالی غیر متمرکز به ذهن افراد پیشرو در فناوری ارتباط جهانی انداخت. به همین علت، ارزهای دیجیتالی ایجاد شدند تا دست واسطه ها را در این بین کوتاه کرده و در روابط پولی و تجاری تسهیل فراهم کنند. دنیای کریپتو به منظور امنیت بیشتر و ناشناس بودن ساخته شده است. تقلب در تراکنش های بلاک چین جایگاهی ندارد. هیچ نهاد خصوصی یا دولتی، مالک دارایی دیجیتالی نیست و کسی نمی تواند آن ها را متوقف یا هک کند. این دارایی ها غیرمتمرکز هستند و واسطه ها را حذف می کنند. ارزهای دیجیتال به صورت فیزیکی وجود ندارند و تنها حساب هایی شامل آدرس های عمومی و خصوصی وجود دارند. اطلاعات حساب ها به همراه تراکنش های صورت گرفته در یک دفتر کل ثبت می شود

قصد راه اندازی کسب و کار در ارزهای دیجیتال دارید؟ هم اکنون با آرتاراکس تماس گرفته و سفارش طراحی سایت ارز دیجیتال خود را ثبت کنید!

بلاک چین چگونه کار می کند؟

بستر Blockchain با بهره گیری از یک شبکه همتا به همتا، نقل و انتقال وجوه را بدون نیاز به وجود یک مدیریت مرکزی، ممکن ساخته است. شبکه های بلاکچین ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، به نحوی طراحی شده اند که از هرگونه تخلف یا بروز مشکلی جلوگیری و یا حداقل ارتکاب تخلف را بسیار پرهزینه کنند. در این سیستم های معاملاتی، تمامی تراکنش ها به صورت شفاف، امن و غیرقابل بازگشت صورت می پذیرد. نظارت بر این تراکنش ها به صورت غیر متمرکز و توسط برخی از اعضای شبکه (ماینرها)، با صرف هزینه بالا و از طریق الگوریتم های اجماع مختلف انجام می شود. برای ایجاد انگیزه نیز به این اعضا پاداش تعلق می گیرد. بدین ترتیب دیگر نیازی به یک نهاد یا سازمان متمرکز جهت پاسخ گویی وجود ندارد. زیرا عملاً مشکلی به وجود نخواهد آمد. هرگونه اختلاف نظر نیز از طریق سازوکارهای اجماع به نوعی به رأی گیری گذاشته شده و درباره آن تصمیم گرفته می شود. روند کار در این شبکه به شرح ذیل است:

  • ارسال درخواست تراکنش توسط کاربر
  • ساخت یک بلوک جدید در بلاک چین 
  • اعلان و ارسال بلوک به تمام نودها
  • اعتبار سنجی بلاک ایجاد شده توسط اعضای شبکه
  • اضافه شدن بلاک به شبکه 
  • تایید تراکنش و مختومه شدن پردازش 

روش کار بلاک چین

تفاوت بلاکچین با سیستم بانکی

در سیستم های متمرکز، مانند شبکه شتاب در بانک داری متمرکز، تمامی اطلاعات در یک سیستم مرکزی ذخیره شده و ارزیابی صحت هر تراکنش نیز منوط به کنترل اطلاعات آن تراکنش با داده های موجود در همان سیستم مرکزی است. بنابراین زمانی که یک تراکنش در سیستم شتاب اتفاق می افتد، تنها کامپیوتر مرکزی می تواند اطلاعات حساب های مبدأ و مقصد را چک کرده و در صورت عدم مغایرت، تراکنش را تائید و انتقال وجه را انجام دهد.

یکی از زمینه های کاربردی ارزهای دیجیتال، طراحی سایت صرافی است. بدین منظور با آرتاراکس تماس بگیرید!

اما در فناوری بلاک چین اطلاعات صرفاً در یک سیستم مرکزی ذخیره نمی شود. بلکه پایگاه داده اطلاعات توزیع شده در کل شبکه در قالب یک دفتر کل در اختیار همه یا تعدادی از اعضای سیستم قرار می گیرد. به عنوان مثال، در شبکه بیت کوین همۀ اعضا به دفتر کل که حاوی اطلاعات همه تراکنش های بیت کوین از ابتدا تا اکنون است دسترسی دارند. بنابراین هر Node می تواند به صورت مستقل از دیگران آخرین نسخه از دفتر کل را داشته باشد و صحت هر تراکنش را با توجه به تاریخچه تراکنش های موجود چک کند. در شبکه بلاکچین دسترسی همه اعضا به تمام اطلاعات ضروری نیست. بلکه ممکن است تنها گروهی از اعضا به اطلاعات دسترسی داشته و همان گروه هم مسئول صحت سنجی و تائید تراکنش ها باشد. تنها نکته ضروری در این بستر تبادلات مالی، این است که تائید تراکنش به یک واحد کنترل گر مرکزی نیاز نداشته و در میان اعضا تقلب از طریق تبانی امکان پذیر نباشد. به این نوع از شبکه غیر متمرکز که عضویت در آن و دسترسی به اطلاعات برای همه آزاد باشد، بلاک چین عمومی و به نوع دیگر که مشاهده یا تائید اطلاعات محدود به شرایط خاصی باشد، بلاک چین خصوصی می گویند.

امنیت شبکه بلاک چین 

هدف اصلی فناوری بلاک چین کاهش هزینه ها، افزایش سرعت و بهبود امنیت از طریق تمرکز زدایی است. با این تعریف، بررسی هویت اعضا از طریق روش های سیستم های متمرکز و سنتی امکان پذیر نیست. زمانی که یک عضو درخواست انجام یک تراکنش را به شبکه ارسال می کند، یکی از الزامات صحت سنجی تراکنش بررسی هویت ایجاد کننده تراکنش است. به عنوان مثال، اگر شخص الف قصد داشته باشد بر بستر بلاک چین اتریوم ارز ETH را به شخص ب منتقل کند، اعضای شبکه باید اطمینان حاصل کنند شخص الف همان کسی است که مالک آن ارز دیجیتال است. با توجه به ثبت تاریخچه تراکنش های قبلی در دفتر کل توزیع شده، آخرین مالک هر ارز دیجیتال مشخص است. بنابراین، کافی است شخص الف به گونه ای ثابت کند مالک همان دارایی است.

شاید این مقاله آموزشی نیز برای شما مفید باشد: آموزش طراحی سایت صرافی با وردپرس

کلید خصوصی و عمومی ارز دیجیتال

هر عضو شبکه مالک یکتای یک کلید خصوصی منحصر به فرد است. کلید عمومی نیز از طریق الگوریتم های رمزنگاری از کلید خصوصی ساخته می شود. به نحوی که امکان رسیدن به کلید خصوصی با استفاده از داشتن کلید عمومی وجود ندارد. کلید عمومی هر شخص مانند نام کاربری او در شبکه است که در اختیار همه یا گروهی از اعضای شبکه قرار می گیرد. اما پرایوت کی Private key به مثابه رمز عبور اوست که تنها باید در اختیار همان کاربر بماند. 

رمزنگاری در بلاک چین

رمزنگاری با کلید عمومی و خصوصی مانند یک قفل با دو کلید عمل می کند. اطلاعات (تراکنش ها و غیره) با یک کلید قفل و با کلید دیگر باز می شود. زمانی که شخص الف تراکنشی را ایجاد می کند باید آن تراکنش را با کلید خصوصی خود قفل کند که اصطلاحاً به آن امضای دیجیتال گفته می شود. سایر اعضای شبکه با توجه به تاریخچه تراکنش ها، به کلید عمومی صاحب ارز دیجیتال دسترسی دارند. این نودها طبق الگوریتم های رمزنگاری بررسی می کنند که آیا این امضای دیجیتال (قفل) با کلید عمومی وی باز می شود یا خیر. درصورتی که امضای دیجیتال با کلید عمومی مطابق بود، هویت ایجادکننده تراکنش تائید می شود. 
کلید خصوصی بیت کوین

مکانیزم اجماع برای تایید تراکنش ها در بلاک چین

در سیستم های متمرکز بانکی، کاربران به واسطه اعتمادی که به یک نهاد مرکزی دارند، فرآیند تائید تراکنش و ثبت آن ها را به نهاد مذکور می سپارند. به عنوان مثال، زمانی که با استفاده از سیستم شتاب وجهی از یک حساب به حساب دیگر منتقل می شود. پس از آن که سیستم موفقیت آمیز بودن تراکنش و کد رهگیری را اعلام می کند، هر دو طرف مبادله به واسطه اعتمادی که به این نهاد مرکزی دارند از صحت انجام تراکنش اطمینان پیدا می کنند.
گواهی اثبات کار و اثبات سهام در بلاکچین
از آن جا که هدف در شبکه بلاک چین ایجاد ساختاری بدون نیاز به اعتماد متقابل اعضا و یا نهادی واسط است، باید مکانیزمی وجود داشته باشد که انگیزه های اعضا به گونه ای جهت دهی شود تا تقلبی صورت نگیرد. این جهت دهی انگیزه های اعضا به سمت درست کاری، از طریق الگوریتم های رمزنگاری و ایجاد هزینه بسیار بالا برای تقلب است. به این مکانیزم ها اصطلاحاً مکانیزم اجماع می گویند. زیرا در این سازوکار بر اساس یک الگوریتم از پیش تعیین شده، از میان اعضا یک یا گروهی برای تائید و ثبت تراکنش ها انتخاب می شود که همه اعضا نسبت به درست بودن شیوه انتخاب و جهت دهی انگیزه ها در جهت درستکاری اجماع اطمینان دارند. 

بسته به نوع شبکه بلاک چین مکانیزم های اجماع مختلفی وجود دارد؛ ازجمله این ساز و کارها می توان به گواهی اثبات کار و اثبات سهام اشاره کرد. 

زنجیره بلوکی در Blockchain

معماری پایگاه داده در بلاک چین به گونه ای است که در آن مجموعه ای از تراکنش ها در قالب یک بلوک اطلاعاتی در آمده و در دفتر کل ثبت می شود. وجه تمایز زنجیره در نام بلاک چین آن است که هر بلوک داده از طریق یک کد به بلوک قبل از خود متصل می شود. بنابراین، توالی و یکپارچگی اطلاعات از این طریق حفظ می شود. بلوک ها اسناد کامپیوتری هستند که داده های متعلق به شبکه ارز دیجیتال را به صورت دائمی در خود ثبت می کنند. یک بلوک، تعدادی از سوابق تراکنش های شبکه ارز دیجیتال در یک بازه زمانی که در بلوک های قبلی وارد نشده است را ثبت می کند. لذا یک بلاک مانند صفحه ای از یک دفتر کل یا دفتر ثبت اسناد است. هر بلاک ذره ای از بلاک های قبلی و آدرس بلاک بعدی را در خود قرار می دهد تا امکان دست کاری آن ها یا حذف یک بلوک وجود نداشته باشد. بنابراین یک Block مخزن دائمی اسنادی است که یک بار ثبت شده اند و دیگر قابل تغییر یا حذف شدن نیستند.

در همین رابطه این مقاله مفید را از دست ندهید: زنجیره هوشمند بایننس چیست و چه کاربردی دارد؟

هر بلوک داده در بلاک چین شامل یک سربرگ و یک بدنه داده اصلی است. در سربرگ، کد هش بلوک قبل یک کد مخصوص محتوای بلوک و یک بخش که نشان دهنده نتیجه الگوریتم اجماع است، قرار دارد. در بدنه مجموعه داده های تراکنش های اطلاعاتی جای داده شده است. ذخیره داده ها به صورت زنجیره ای از بلوک ها در کنار الگوریتم های اجماع و رمزنگاری این اطمینان را به کاربران شبکه می دهد که داده های ذخیره شده صحیح و غیرقابل تغییر هستند. 

ارزهای دیجیتال در بلاک چین

ارز دیجیتال دارایی الکترونیکی است که بر بستر فناوری بلاک چین ساخته شده و در آن مورد تبادل و انتقال قرار می گیرد. شبکه بلاکچین مورد استفاده در رمزارزها می تواند عمومی یا خصوصی باشد. همچنین اعضا می توانند گمنام یا آشنا باشند. مستقل از نوع Blockchain مورد استفاده، انتقال رمز ارزها بدون واسطه و تقریباً با سرعت بالایی انجام می شود. مالکیت دارایی دیجیتال تنها در اختیار مالک آن است و صحت مالکیت نیز با اختصاص یک کلید خصوصی انجام می شود. 

با مطالعه مقاله جدید و فوق العاده هاوینگ چیست؟ دانش خود را در زمینه بلاک چین بالا ببرید!

خرید و فروش ارز دیجیتال در بلاکچین

مالکیت ارزهای دیجیتال را می توان بدون واسطه به شخص دیگری منتقل کرد. مالکیت به معنای داشتن حق انتقال آن دارایی به غیر است. بنابراین، می توان گفت در شبکه های ارز دیجیتال ما حق انتقال ارز اعم از بیت کوین یا اتریوم یا انواع دیگر آن را به دیگری داریم. زمانی که کاربری بخواهد تراکنشی را در شبکه ایجاد و مبلغی را انتقال دهد، همان گونه که در بخش هویت سنجی با استفاده از رمزنگاری کلید عمومی و کلید خصوصی مطرح شد، انتقال ارز را برای کلید عمومی کاربر دیگر و با امضای کلید خصوصی خود منتشر می کند. در صورتی که میزان رمز ارز منتقل شده مطابق با موجودی آن کاربر باشد، تراکنش از طریق مکانیزم اجماع تائید شده و تراکنش انجام می شود.دیجیتال صورت می گیرد. 

کاربردهای بلاک چین

بستر بلاکچین تنها برای ساخت توکن یا کوین ارز دیجیتال و یا خرید و فروش آن استفاده نمی شود. بلکه این فضا دارای کاربردهای بسیار وسیع تری نیز است که در این مقاله از تعدادی از این موارد نام می بریم. 
  • صنعت برق
  • بهداشت و سلامت
  • بانکداری
  • صنعت بیمه
  • صنعت ساختمان
  • مهندسی صنایع
  • زنجیره تامین
  • صنایع غذایی
  • صنعت خودرو
  • حقوق و حسابداری
  • قرارداد هوشمند
  • رای گیری و انتخابات

معایب بلاکچین 

در کنار مزایای و امکانات فوق العاده این فناوری غیر متمرکز و جدید، به خاطر تازه بودن و در حال توسعه بودن آن، یک سری معایب نیز در موردش وجود دارد. از جمله این مشکلات بلاک چین می توان موارد ذیل را نام برد:
  • هزینه های بالای استخراج ارز دیجیتال (خرید ماینر و تجهیزات و هزینه برق مصرفی)
  • نرخ تراکنش های پایین در طول زمان
  • مقابله برخی دولت ها و کشورها و نهادهای قانون گذار
  • عدم تدوین قانون مدون و دقیق برای پیگیری های قضایی احتمالی
  • امکان سوء استفاده از بلاکچین برای ساخت توکن های بی ارزش 
  • امکان سوء استفاده توسط سازمان ها و گروه های تبهکاری و غیر قانونی
  • هزینه بالای فناوری مرتبط با ماینینگ (استخراج) بیت‌کوین.

طراحی سایت ارز دیجیتال با امکانات فوق العاده

گروه فنی و مهندسی آرتاراکس با سال ها تجربه در زمینه طراحی سایت ارز دیجیتال آمادگی دارد تا انواع خدمات طراحی سایت صرافی، طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال، برای خرید و فروش بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، بیت کوین کش، ترون، آدا کاردانو، ریپل و بسیاری دیگر از رمز ارزها را با بهترین کیفیت و سرعت در اختیار شما عزیزان قرار دهد. برای آشنایی بیشتر با انواع خدمات آرتاراکس می توانید از صفحه نمونه کار طراحی سایت صرافی ما بازدید نمایید. همچنین می توانید برای آگاهی از انواع خدمات ما در راه اندازی کسب و کار اینترنتی در زمینه بازار کریپتو با کارشناسان و مشاوران ما تماس بگیرید. افتخار ما، جلب رضایت صدها مشتری در طی سالیان متمادی است
تلفن آرتاراکس طراح سایت ارز دیجیتال

شماره های تماس آرتاراکس: 

02632500126




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002