ارز دیجیتال Monero

ارز دیجیتال Monero

پنجشنبه 10 تیر 1400
| 2847
:امتیاز دهید

ارز دیجیتال مونرو (Monero) ارزی است که با استفاده از آن می توان معاملات و تبادلات را بدون نیاز به نام و به صورت کاملا خصوصی انجام داد. این کار با استفاده از رمزنگاری پیشرفته ایجاد می شود. با اینکه بلاک چین هویت افراد را مخفی نگه می دارد، اما پرداخت ها قابل پیگیری می باشند. در شبکه بیت کوین تاریخچه معاملات ثبت می شود. این مورد ممکن است مشکل ساز باشد. به طور مثال اگر در مواردی مانند قمار، کلاه برداری یا سرقت و... از این شبکه استفاده شود می توان با پیگیری این حساب ها را مسدود یا تعلیق کرد. با اینکه هویت فرد مخفی است اما حساب و دارایی های دیجیتالی او از دست می روند. قبل از ادامه، پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال سرمایه گذاری پرسود در ارزهای دیجیتال هستید، برای استعلام قیمت طراحی سایت صرافی با آرتاراکس تماس بگیرید.

ساخت سایت بیت کوین

هدف اصلی تیم مونرو حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران شبکه می باشد. با توجه به شرایط تحریم برخی کشورها و سیستم های اقتصادی پیچیده، این ارز دیجیتال طرفداران زیادی پیدا کرده است. جالب است بدانید مونرو در شبکه اینترنت سیاه یا (Dark Web) نیز مورد استفاده زیادی قرار می گیرد.

به طور کلی (Monero) قصد دارد کاربران بتوانند پرداخت سریع، با کمترین هزینه و با حفظ حریم خصوصی انجام دهند. در ادامه این مقاله آرتاراکس به معرفی کامل شبکه (Monero)، ارز دیجیتال آن و کاربردهایش می پردازیم.

Monero چگونه ایجاد شد؟

مونرو شبکه ای متن باز (Open Source) است که در ابتدا شبکه بلاک چین (Bytecoin) نام داشت. در سال 2014 این شبکه ارز دیجیتالی را با نام (Bitmonero) معرفی کرد. بعد از مدتی نام ارز دیجیتال این شبکه به (Monero) تغییر کرد.

7 نفر سازنده شبکه مونرو می باشند. 5 نفر آن ها هویت مخفی دارند. ریکاردو اسپاگنی (Riccardo Spagni) سازنده اصلی این شبکه می باشد. در آن زمان شایعاتی ایجاد شد که خالق ارز دیجیتال (Monero) همان ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد مونرو این است که به صورت کاملا غیر متمرکز فعالیت کند، یعنی کاربر نیاز نداشته باشد که اطلاعات هویتی خود را در اختیار شبکه قرار دهد. اما در عین حال امنیت شبکه نیز بالا باشد تا نیازی نباشد کاربران یکدیگر را بشناسند و به همدیگر اعتماد داشته باشند.

ارز دیجیتال این شبکه مونرو نام دارد و با علامت اختصاری (XMR) نشان داده می شود. این ارز دیجیتال هیچ گاه عرضه اولیه نداشته است و شبکه مونرو هیچ توکنی نیز ندارد.

 

چرا Monero منحصر به فرد و خاص است؟

 در کل هدف اصلی XMR  این است که کاربران با بالاترین سرعت، کم ترین هزینه و در امن ترین حالت با حفظ حریم شخصی مبادلات و معاملات خود را انجام دهند.

یکی از ویژگی های شبکه (Monero) افزایش مقیاس پذیری آن است. مقیاس پذیری تاثیر مستقیمی روی سرعت انجام تراکنش ها در شبکه دارد. به طور مثال سرعت ایجاد هر بلاک در شبکه بیت کوین 10 دقیقه می باشد.

اما در شبکه مونرو محدودیتی در اندازه بلاک ها وجود ندارد، یعنی داده ها و اطلاعات بیشتری می تواند در هر بلاک قرار بگیرد. برای کنترل اندازه شبکه، متوسط اندازه 100 بلاک آخر در نظر گرفته می شود، اگر بلاک جدید از متوسط سایز بلاک های قبلی بیشتر باشد پاداش آن بلاک کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از مزیت های مونرو به دیگر شبکه ها مانند بیت کوین این است که انعطاف پذیری بیشتری دارد.

 پاداش ایجاد بلاک جدید در شبکه (Monero) هیچ گاه از 0.3 واحد XMR کمتر نخواهد بود. این مورد باعث می شود ماینر ها همیشه انگیزه کافی برای استخراج XMR و کمک به تامین امنیت شبکه را داشته باشند.

شبکه مونرو برای ایجاد و حفظ حریم خصوصی از حلقه امضا و آدرس های مخفی استفاده می کند. یعنی به جای نشان داد آدرس های کاربران، امضاهای دیجیتالی آن ها نشان داده می شود. در واقع حلقه امضا همان امضای دیجیتالی هر کاربر است.

شبکه با ترکیب کلید عمومی و خصوصی کاربر یک کد جدید ایجاد می کند. با این کار پیدا کردن هویت فرد امری ناممکن خواهد شد. این آدرس جدید را فقط می توان ایجاد نمود، ولی امکان عکس کردن آن وجود ندارد.

می توان گفت اصلی ترین هدف XMR این است که ارز دیجیتالی باشد که جایگزین ارزهای فیات (Fiat) می شود. از آنجایی که شبکه (Monero) ویژگی های خاصی مانند حفظ حریم شخصی، غیر متمرکز بودن و... را دارد می تواند اگر روزی جایگزین ارزهای فیات شد امکانات زیادی را در حوزه اقتصاد ایجاد کند. سکه های مونرو کاملا یکسان اند و هیچ فرقی با یکدیگر ندارند، به اصطلاح به آن ها (Fungible) گفته می شود.

monero

ویژگی های خاص XMR

به طور خلاصه ویژگی ها و مزایای خاص شبکه مونرو و XMR موارد زیر است:

  • حفظ حریم شخصی هر کاربر به صورت کامل

  • اگر کاربر تمایل داشته باشد اطلاعات معامله می تواند آشکار شود
  • بر خلاف دیگر ارزهای دیجیتال، سکه های XMR با یکدیگر فرقی ندارند
  • عدم نیاز به وجود واسطه و ضمانت برای انجام معاملات

 

استخراج XMR به چه صورتی است؟

تاکنون بیش از 18 میلیون واحد XMR استخراج شده است. تعداد کل این ارز 4/18 واحد خواهد بود. بعد از این تعداد، سکه های XMR جدید به این شبکه اضافه خواهند شد. نرخ این XMR جدید ثابت است و عدد 0/3  مونرو خواهد بود. برای استخراج XMR نیاز به دستگاه های ماینر بسیار قوی مانند (Asic) نیست، بلکه با سیستم های خانگی نیز می توان XMR را استخراج کرد. البته واضح است که هرچه قدرت دستگاه (Miner) بالاتر باشد، شانس استخراج XMR نیز بالاتر خواهد بود. همچنین می توان با پیوستن به استخر استخراج (Mining Pool)، شانس به دست آوردن XMR را بالاتر برد.

در هر 2 دقیقه یک بلاک جدید در شبکه ایجاد خواهد شد، و در هر 24 ثانیه یک واحد XMR استخراج می شود.

شبکه (Monero) از الگوریتم جدید رندوم ایکس (RandomX) که هدف اصلی آن پیشگیری و مقاومت در برابر استخراج به وسیله دستگاه های (ASIC) است استفاده می کند. اساس کار این الگوریتم مانند گواه اثبات کار (PoW) است و جایگزین الگوریتم کریپتونایت (CryptoNight) در شبکه مونرو شده است. این الگوریتم امنیت بسیار بالایی را با استفاده از رمزنگاری های خاص ارائه می دهد.

ارز دیجیتال

XMR و BTC چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

بیت کوین (BTC) به عنوان اولین و مهم ترین ارز دیجیتال، در بازارهای معاملاتی تاثیر زیادی دارد. در کل (BTC) و (XMR) تفاوت های زیادی در ساختار و نوع عملکرد خود دارند. از جمله تفاوت های مونرو با بیت کوین:

  • حفظ حریم شخصی و اطلاعات معاملات:

در شبکه مونرو، حریم شخصی کاربر به صورت کامل حفظ می شود. در شبکه بلاک چین های دیگر مانند بیت کوین، با اینکه هویت افراد نا مشخص است، اما سابقه تراکنش ها ثبت می شوند.

  • ناشناس بودن XMR و قابلیت تعویض هر واحد به واحد دیگر:

هر واحد XMR با واحد دیگر آن برابر است و به راحتی می توان آن ها را با یکدیگر تعویض کرد. زیرا واحد های XMR سریال خاصی ندارند، اما ارزی مانند بیت کوین سریال هر واحد با واحد دیگر تفاوت دارند.

  • نداشتن تاریخچه سکه های XMR:

انجام معاملات در شبکه بلاک چین بیت کوین، ثبت می شود. این باعث شفافیت در معاملات شبکه می باشد. با این تاریخچه می توان حساب های کشورهای در تحریم را مسدود کرد. یا اینکه حساب های شرط بندی یا قمار را شناسایی کرد.

 

 

کیف پول دیجیتال های مناسب XMR

با استفاده از صرافی های معتبر دنیا و صرافی ارز دیجیتال ایرانی می توانید XMR را خریداری نمایید. می توانید با استفاده از طراحی سایت صرافی نیز (Exchange9 اختصاصی خود را ایجاد نمایید.

XMR در کوین بیس (Coinbase) پشتیبانی نمی شود. اما می توانید از صرافی هایی معتبری مانند بایننس دکس (Binance DEX) آن را خریداری نمایید. بعد از استخراج یا خرید XMR می توانید از کیف پول های دیجیتالی زیر برای نگهداری آنها استفاده نمایید.

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger Nano S)

کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)

کیف پول نرم افزاری تراست (Trust)

کیف پول نرم افزاری (Math Wallet)

کیف پول سیف پال (SafePal)

کیف پول گویی (GUI Wallet)

کیف پول مای مونرو (MyMonero)

 

آرتاراکس با تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. این تیم به صورت تخصصی در زمینه های طراحی سایت صرافی، طراحی سایت ارز به ارز، طراحی سایت بازار معاملاتی، ساخت توکن، سایت فروش NFT به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی فعالیت می نماید. می توانید نمونه کارهای آرتاراکس را در این قسمت مشاهده نمایید. برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی با ما تماس بگیرید.




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002