همه چیز در مورد صرافی ارز دیجیتال و کاربردهای آن

همه چیز در مورد صرافی ارز دیجیتال و کاربردهای آن

شنبه 26 تیر 1400
| 3114
:امتیاز دهید

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

به طور کلی صرافی ارز دیجیتال یا (CryptoCurrency Exchange) بستری است که در آن می توانید معاملات و خرید یا فروش ارزهای خود را انجام دهید. این بر عکس صرافی های معمولی، فقط به صورت آنلاین فعالیت می کند. یعنی در هیچ مکان مشخصی قرار نگرفته و نمی توانید به صورت فیزیکی به آن  مراجعه کنید. معاملات در صرافی های ارزهای دیجیتال به دو صورت است، یا اینکه ارزها را به صورت جفت ارز (Cryptocurrency Pair) معامله کنید، یا اینکه با استفاده از ارزهای فیات (Fiat) مانند دلار یا یورو ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری نموده یا آن را بفروشید. در ادامه این مقاله آرتاراکس به معرفی صرافی ارز دیجیتال و قیمت طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال و ویژگی های آن می پردازیم.

طراح صرافی آنلاین

تعریف صرافی ارز دیجیتال (Cryptocurrency Exchange) 

همانگونه که توضیح داده شد صرافی ارز دیجیتال یک بستر کاملا آنلاین است که برای معاملات و مبادلات ارزهای دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرد. با گسترش فناوری بلاک چین، استفاده از رمز ارزها نیز گسترده تر شده است. همچنین روز به روز صرافی های دیجیتال جدیدی ایجاد شدند و مورد استفاده قرار گرفتند.

در حال حاضر صرافی های بسیار زیادی مشغول به فعالیت هستند و روز به روز به تعداد آن ها افزوده می شود. در ایران نیز صرافی های بسیار زیادی در حال فعالیت هستند و می توانید از آن ها استفاده نمایید. همچنین به راحتی می توانید صرافی اختصاصی خود را ایجاد نمایید و از آن کسب درآمد داشته باشید. 

صرافی ارز دیجیتال چه ویژگی هایی دارد؟

صرافی های ارز دیجیتال جزو امن ترین بسترها و سایت های آنلاین می باشند، زیرا بالاترین تدابیر امنیتی در آن ها استفاده می گردد. نیاز است برای استفاده از خدمات صرافی ها نیاز است ابتدا در آن ها ثبت نام انجام دهید. برخی از صرافی ها نیاز به احراز هویت دارند، اما برخی از صرافی ها نیاز به احراز هویت ندارند. احراز هویت (2FA) امکانات بیشتری برای شما فراهم خواهد کرد.

صرافی ها می توانند امکانات  مختلفی را ارائه دهند. از آن جایی که صرافی ها متفاوت اند و انواع مختلفی دارند امکانات آن ها نیز متفاوت خواهد بود. در کل ویژگی اصلی این صرافی ها این است که می توانید خرید یا فروش ارز دیجیتال را در آن ها انجام دهید. برخی صرافی ها معاملات خاصی مانند (Limit)، (Stop Limit)، (Stop Market)، (Stop Loss) و... را ارئه می دهند.

انواع صرافی ارز دیجیتال از نظر عملکرد

معمولا دسته بندی خاصی برای صرافی ها وجود ندارد، اما از نظر عملکرد صرافی های ارز دیجیتال به دو دسته متمرکز (Centralized Exchange) و غیر متمرکز (Decentralized Exchange) تقسیم می شوند. صرافی های متمرکز متعلق به یک سازمان یا شرکت هستند و کنترل و مدیریت آن را به عهده دارند. این نوع صرافی ها تحت کنترل افرادی خاص هستند. از جمله صرافی های بزرگ و معتبر دنیا که به صورت متمرکز فعالیت می کنند می توان به بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase)، کراکن (Kraken)، بیتفینیکس (Bitfinex) و... اشاره کرد.

در صرافی های غیر متمرکز بر خلاف صرافی های متمرکز مدیریت و کنترل به عهده هیچ فرد یا شرکت خاصی نیست. بلکه کنترل این صرافی ها به صورت توزیع شده و مشارکتی بین تمام نود های شبکه می باشد. این نوع صرافی ها را می توان معادل بانک ها یا موسسات مالی دانست. ارز دیجیتال کاربر در اختیار صرافی است. در واقع کنترل و دسترسی به حساب به صورت کامل در اختیار صرافی است.

صرافی های غیر متمرکز با استفاده از قرارداد هوشمند (Smart Contract) به فعالیت می پردازند. معمولا صرافی های غیر متمرکز نیاز به احراز هویت ندارند. معروف ترین و مهم ترین صرافی غیر متمرکز یونی سواپ (UniSwap) است.

یکی از مهم ترین تفاوت صرافی های متمرکز و غیر متمرکز کنترل و نظارت بر آن ها می باشد. اگر به دلایل مختلف مانند پول شویی، تحریم ها و... ایرادی در حساب ایجاد شود، صرافی می تواند به راحتی حساب شما را مسدود کند و دارایی شما دست صرافی بماند و هیچ گونه دسترسی به آن نداشته باشید.

اما در صرافی های غیر متمرکز با این ایده ایجاد شدند که مدیریت دارایی های هر فرد به عهده خود او باشد و هر کاربر به تنهایی بتواند حساب خود را کنترل کند. به عبارت دیگر صرافی غیر متمرکز ارز دیجیتال یا (Dex) نیاز به اعتماد یا واسطه را از بین می برد. با توجه به اینکه کشورهای زیادی در تحریم های بین المللی قرار دارند استفاده از صرافی های غیر متمرکز می تواند انتخاب مناسبی باشد.

صرافی ارز دیجیتال

خرید یا فروش در صرافی ها به چه صورت است؟

امروزه با گسترش بازارهای ارز دیجیتال و صرافی ها، امکانات برای خرید و فروش آن ها نیز فراهم گردید. شما می توانید با استفاده از کارت های اعتباری، مستر کارت، ویزا کارت و... ارز دیجیتال تهیه نمایید.

همچنین بعضی از صرافی امکان این را دارند که شما بتوانید خرید یا فروش جفت ارز (Cryptcourrency Pair) را انجام دهید، جفت ارزها دو نوع ارز دیجیتال متفاوت اند که با یکدیگر معامله می شوند. به طور مثال در ادامه یک نمونه جفت ارز را نشان خواهیم داد:

BTC/LTC (بیت کوین/لایت کوین)

 

چرا حجم معاملات در صرافی ها مهم است؟

یکی از دلایل کاهش نوسانات و دستکاری در قیمت ارزهای دیجیتال در بازار، حجم معاملات بالاست. همچنین در صرافی های ارز دیجیتال یکی از دلایل اعتماد سازی، حجم معاملات بالا در آن صرافی است. هرچه معاملات بیشتری در یک صرافی انجام شود، معتبر بودن صرافی را نشان خواهد داد، زیرا این مورد نشان می دهد افراد زیادی در آن صرافی مشغول خرید و فروش هستند.

dex

امنیت در صرافی ارز دیجیتال

به طور کلی در فضای دیجیتالی، حمله های سایبری یا هک شدن امری اجتناب پذیر است و ممکن است یک سایت بارها مقابل این حملات قرار گیرد. اما با تامین امنیت کافی برای سایت، می توانید با خیال آسوده به فعالیت بپردازید و فضایی امن برای مشتریان خود فراهم نمایید. می توانید نمونه کارهای آرتاراکس را مشاهده نمایید.

سایت های صرافی امنیت بسیار بالایی دارند و هک شدن سایت صرافی که تدابیر امنیتی لازم را دیده باشد امری غیر ممکن است. بسیاری از صرافی های متمرکز از نظر امنیت با بانک ها مقایسه می شوند.

 

چگونه در صرافی حساب ایجاد کنیم؟

ایجاد حساب در صرافی های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. هر صرافی بنا به قوانین کشور خود ایجاد می گردد. اما به طور کلی برای ایجاد حساب در صرافی های متمرکز نیاز به احراز هویت دارید، بنابراین نیاز است مدارک شناسایی خود را به صرافی ارائه دهید. همچنین نیاز است یک حساب بانکی را به صرافی برای خرید یا فروش ارز دیجیتال به حساب خود متصل نمایید. با ارائه مدرک شناسایی تائید هویت دو مرحله ای یا (2FA) برای شما فعال خواهد شد.

صرافی های غیر متمرکز نیز نیاز به احراز هویت ندارند و معمولا به صورت ارز به ارز خدمات ارائه می دهند.

در ایران به دلیل تحریم ها، بهتر است از صرافی های ایرانی استفاده نمایید. همچنین برای استفاده از صرافی های خارجی نیاز است از (VPN) یا (VPS) استفاده نمایید.

cryptocurrency exchange

آرتاراکس تیمی حرفه ای و متخصص در زمینه ارزهای دیجیتال است که 10 سال است در این حوزه فعالیت می کند. آرتاراکس آماده است که تمام خدمات در زمینه ارزهای دیجیتال مانند طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال، صرافی ارز به ارز، صرافی بازار معاملاتی، ساخت توکن و سایت فروش NFT را با ارائه بالاترین سطوح امنیتی انجام دهد. برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی با ما تماس بگیرید.




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002