آشنایی با توکن Token و کاربردهای آن در ارز دیجیتال

آشنایی با توکن Token و کاربردهای آن در ارز دیجیتال

یکشنبه 29 فروردین 1400
| 4762
:امتیاز دهید

توکن Token چیست؟

توکن یکی از اصطلاحاتی که در دنیای ارز دیجیتال، زیاد با آن برخورد می کنیم. Token را می توان نقطه مقابل کوین (Coins) در نظر گرفت. زیر برخلاف سکه های دیجیتالی، این ها بلاک چین اختصاصی خود را ندارند و از بلاکچین سایر ارزهای دیجیتال استفاده می کنند. امروزه توکن های بسیار زیادی بر بستر بلاک چین های مختلف از جمله بیت کوین، اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس ایجاد شده اند. اتریوم (Ethereum Blockchain) بیشترین و مهم ترین توکن ها را در بستر خود دارد. یکی از روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، سایت خرید و فروش توکن و سکه دیجیتالی است، اگر علاقمند به فعالیت در این زمینه هستید، برای طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال با آرتاراکس تماس بگیرید.برای استعلام هزینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال روی بنر زیر کلیک کنید.
ساخت صرافی ارز دیجیتال

تاریخچه توکن ارز دیجیتال

بعد از ورود بلاک چین به دنیای فناوری، سکه های دیجیتالی (Coins) زیادی ایجاد شدند. همانگونه که می دانیم اولین ارز دیجیتالی که پا به عرصه دنیای واقعی گذاشت بیت کوین (Bitcoin) بود. بیتکوین امروزه مهم ترین و با ارزش ترین ارز دیجیتال بازار است. دومین ارز دیجیتالی که جایگاه خاصی در این زمینه پیدا کرد اتریوم (Ethereum) بود. اتریوم در 30ام جولای 2015 توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) ایجاد شد. یکی از مهم ترین ویژگی های بلاک چین، امکان استفاده و فعال سازی قرارداد هوشمند (Smart Contracts) بر بستر آن است. اسمارت کانترکت ها ویژگی های خاص و مهمی را برای ما فراهم می کنند. یکی از این ویژگی ها این است که با استفاده از آن شما می توانید بدون نیاز به بلاک چین جدید و اختصاصی، توکن اختصاصی خود را داشته باشید.
توکن ارز دیجیتال

با استفاده از بستر دیگر بلاک چین ها مانند اتریوم می توانید به راحتی توکن Token جدیدی ایجاد نموده و آن را توسعه دهید.

ایجاد توکن بر بستر بلاک چین اتریوم باعث پیشرفت زیاد و گسترش آن شد، همچنین راه را برای ایجاد ارزهای دیجیتال جدید باز کرد. در ابتدا فقط Ethereum بستر مناسب را برای ایجاد توکن ها فراهم کرده بود. اما امروزه کوین های (Coins) زیادی قابلیت ایجاد توکن های جدید فراهم کرده اند. تعداد توکن های یک بلاک چین به افزایش اعتبار آن کمک می کند. هرچه token های ایجاد شده روی زنجیره بلوکی بیشتر باشد، اعتبار آن Blockchain نیز بالاتر خواهد رفت.
تعداد کل توکن های جهان

تفاوت کوین و توکن 

تفاوت توکن ها و کوین ها در بلاک چین آن هاست. کوین ها بلاک چین اختصاصی خود را دارند، اما توکن بر بستر بلاکچین یک کوین ایجاد می شود. در حال حاضر مهم ترین کوین ها در بازار ارزهای دیجیتال شامل بیت کوین، کاردانو، اتریوم، ریپل و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتالی می باشند.

فرصت ویژه کسب درآمد از بازار کریپتو کارنسی: با سفارش طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال به آرتاراکس، اولین قدم را محکم بردارید!

مهم ترین توکن های ارز دیجیتال

معروف ترین و مهم ترین توکن ها عبارتند از Tether ،Chainlink ،Dai ،Aave ،Yearn.finance ،BAT. برای درک فراوانی Token ها خوب است بدانید که بیش از 3900 ارز دیجیتالی مختلف امروزه در بازار موجود می باشد. از این تعداد، حدود 2800 واحد آن ها Token است. این ها بر بستر بلاکچین هایی مانند اتریوم (Ethereum)، بایننس چین (Binance Chain)، ایاس قرار گرفته اند.

اولین بار سایت معروف (Coinmarketcap) با انتشار مقاله ای توکن و کوین را از همدیگر متمایز کرد.

 

مزایای توکن ها کدامند؟

همانگونه که بیان شد مهم ترین و اساسی ترین تفاوت کوین و توکن بستر ایجاد آن هاست. علاوه بر این، توکن ها معمولاً کاربردی ترند. یعنی امکان استفاده از قابلیت خاص در یک پروژه را فراهم می کنند. با انجام این کار توکن ها فقط در همان شبکه انتقال ارز دیجیتال قابل استفاده خواهند بود. ایجاد یک بلاک چین جدید، پروژه ای زمان بر و با هزینه بسیار بالا خواهد بود. بنابراین برای توسعه دهندگان ایجاد توکن گزینه به صرفه تری خواهد بود. پروژه هایی که قصد ایجاد توکن را دارند، در ابتدا از یک بلاک چین به عنوان واسطه استفاده کرده و Token اختصاصی خود را ایجاد می کنند. سپس عرضه اولیه (ICO) خود را انجام می دهند. بعد از آن توکن های خود را در ازای پول (Cash) و یا ارزهای دیجیتالی دیگر به فروش می رسانند. ارزش Token ها بستگی به نوع پروژه و میزان پیشرفت آن دارد.

برخی از توسعه دهندگان بعد از اینکه توکن اعتبار و توسعه کافی را کسب کرد، به ایجاد بلاک چین اختصاصی می پردازند و توکن را به کوین تبدیل می کنند.

تفاوت کوین و توکن ارز دیجیتال

انواع توکن ارز دیجیتال

توکن ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. این دسته ها عبارتند از:

  • توکن های کاربردی یا Utility Token: این توکن معادل ارز دیجیتال است و می توان از آن برای پرداخت هزینه ها، خرید و دریافت خدمات استفاده کرد. مهم ترین توکن کاربردی (Link) می باشد.
  • توکن های اوراق بهادار یا Security Token: شما با داشتن این توکن به نوعی سهام دار یک شرکت یا سود بزرگ می باشید. به طور مثال اگر یک شرکت به هزاران توکن تبدیل شود، به نسبت میزان دارایی فرد بخشی از این توکن ها به آن تعلق می گیرد. در واقع این نوع توکن ها معادل اوراق بهادار در بازار بورس می باشند.
  • توکن های حکومتی (گاورننس) یا Governance: این توکن ها به شمااین امکان را می دهد که در تصمیم گیری ها و رای گیری های یک شبکه شرکت داشته باشید. میزان این حق رای به توکن های شما بستگی دارد. مهم ترین توکن حکومتی، یونی سواپ (Uniswap) می باشد. با دارا بودن این توکن شما می توانید در تصمیم گیری های صرافی (Uniswap) حق رای و تاثیرگذاری داشته باشید.

چطور توکن بسازیم؟

تمام بلاک چین هایی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کنند، می توانند بستری برای ایجاد توکن باشند. بلاک چین اتریوم (Ethereum Blockchain) مهم ترین و بزرگ ترین میزبان Token ها می باشد. حدود 80% از این ارزهای دیجیتالی روی این شبکه قرار دارند. همچنین زنجیره های بلوکی دیگری مثل بایننس چین، ایاس، کازماس و غیره، میزبان این محصول جذاب دنیای کریپتو هستند. ایجاد توکن با استفاده از زبان های برنامه نویسی خاص و استانداردهایی که برای آن در نظر گرفته شده، امکان پذیر می باشد. در ابتدا قرارداد هوشمند توکن با زبان برنامه نویسی ایجاد شده و با استفاده از ابزارهایی خاص در بلاک چین میزبان پیاده سازی می شود.

در همین رابطه بخوانید: طراحی سایت صرافی وردپرسی در 20 دقیقه

ساخت توکن چقدر طول می کشد؟

برای ایجاد توکن هزینه و زمان کمی را صرف خواهید کرد. درمدت زمان کمتر از یک ساعت و تنها با پرداخت هزینه کارمزد شبکه که هزینه بسیار ناچیزی است، می توانید توکن اختصاصی خود را ایجاد کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که ایجاد یک توکن به منزله ارزش بخشیدن آن نیست. یعنی هیچ توکنی در ابتدا اعتبار و ارزش مالی ندارد.

خطر کلاه برداری با توکن ارز دیجیتال

توکن ها علاوه بر مزایای خاصی که دارند، می توانند یکی از راه های سوء استفاده و کلاه برداری باشند. به این ترتیب که فرد سودجو با استفاده یک توکن جدید و عرضه ی آن به بازار، به مبادله آن با پول یا ارزهای دیجیتال با ارزش بپردازد و کلاه برداری انجام دهد. قبل از سرمایه گذاری و خرید یک Token ارز دیجیتال، حتما ارزش و اعتبار آن را بررسی کنید و دقت کنید که حتما در پروژه ای معتبر شرکت داشته باشید. بدین منظور اخبار سایت رمزینو را دنبال کنید تا همیشه جدیدترین پروژه ها را شناسایی کنید.

کیف پول های مناسب Token

کوین ها کیف پول اختصاصی خود را دارند. علاوه بر آن بسیاری از کیف پول ها هستند که از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می کنند. بنابراین هر کیف پولی که از سکه بلاک چین میزبان توکن شما پشتیبانی کند، از (Token) شما نیز پشتیبانی خواهد کرد. به طور مثال Token هایی که بر بستر بلاک چین اتریوم ایجاد شده اند، می توانند از تمام کیف پول هایی که اتریوم قابلیت ذخیره و پشتیبانی بر روی آنها را دارد، استفاده کنند. به این نکته توجه داشته باشید شما توکن های مبتنی بر بلاک چین بیت کوین را نمی توانید در کیف پول اختصاصی اتریوم ذخیره کنید.


ساخت سایت صرافی آنلاین برای فروش توکن

شرکت آرتاراکس با تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. این تیم به صورت تخصصی در زمینه های طراحی سایت صرافی، طراحی سایت صرافی p2p، طراحی سایت بازار معاملاتی، ساخت توکن، سایت فروش NFT به صورت کاملا حرفه ای و تخصصی فعالیت می نماید. می توانید انواع نمونه کار ما را در صفحه نمونه سایت ارز دیجیتال را مشاهده نمایید. برای استعلام قیمت طراحی صرافی ارز دیجیتال از طریق اسکن کد زیر با ما تماس بگیرید:

تماس آرتاراکس

 

 




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002