برنامه های غیر متمرکز (DApps) چیست؟

برنامه های غیر متمرکز (DApps) چیست؟

یکشنبه 24 مرداد 1400
| 5425
:امتیاز دهید

Dapps محصول فناوری بلاک چین

شبکه بلاک چین یکی از مهم ترین و کاربردی ترین فناوری هایی دیجیتالی است که وارد عرصه دنیای مدرن شده است و توانسته تغییرات بسیار زیادی را ایجاد نماید. همچنین بلاکچین با ویژگی های خاص خود توانسته است امکانات جدید و کاربردی را برای ما ایجاد کند. یکی از این امکانات، ایجاد برنامه های غیرمتمرکز در شبکه زنجیره بلوکی و اجرای آن می باشد که به آن ها برنامه یا اپلیکیشن غیر متمرکز (DApps) گفته می شود. در این مقاله در وبلاگ آرتاراکس به معرفی برنامه های دی اپ (Dapps) و ویژگی های خاص آن ها در شبکه های ارز دیجیتال می پردازیم. با ما همراه باشید! همچنین برای استعلام قیمت طراحی سایت ارز دیجیتال با ما تماس بگیرید.

سایت فروش ارز دیجیتال

برنامه های غیر متمرکز (Dapps) چیست؟

برنامه های دی اپس (Decentralized Applications) یا به اختصار (DApps) در واقع همان برنامه های کامپیوتری هستند که بر بستر بلاک چین اجرا می شوند. بعد از اجرای این برنامه ها، هیچ فردی نمی تواند جلوی اجرا شدن آن ها را بگیرد. همچنین تمام تغییرات و عملکرد این برنامه ها به صورت شفاف است و در دسترس تمام کاربران قرار می گیرد. 

ویژگی های DApps 

تعریف جامع و مشخصی برای برنامه های غیر متمرکز وجود ندارد، اما این اپلیکیشن ها ویژگی های مشترکی با یکدیگر دارند، از جمله:

  • متن باز بودن (OpenSource)

همانگونه که توضیح داده شد این برنامه ها به صورت کاملاً شفاف به فعالیت می پردازند. همچنین کدنویسی این برنامه ها به صورت متن باز یا اوپن سورس است و به صورت دقیق با جزئیات در اختیار همه قرار می گیرد.

  • غیرمتمرکز بودن (Decentralized)

این برنامه ها به صورت غیرمتمرکز فعالیت می کنند. یعنی تحت نظارت و کنترل هیچ سازمان یا دولتی نیستند. بنابراین نیاز است برای پیشگیری از تغییر اطلاعات و تقلب، تمامی سوابق فعالیت های برنامه در دسترس تمام کاربران قرار می گیرد. اگر تمایل به سرمایه گذاری در بازار غیر متمرکز ارزهای دیجیتال را دارید، مقاله ارز های مناسب سرمایه گذاری مخصوص شماست!

  • طرح های تشویفی (Incentivized)

ایجاد و اجرای برنامه های (DApps) بر روی هر شبکه ای نیاز به پرداخت کارمزد شبکه دارد. طرح های تشویقی سبب مشارکت نودهای شبکه در اجرای برنامه ها و دریافت توکن جایزه می شود. 

پیشنهاد ویژه آرتاراکس: طراحی سایت ارز دیجیتال با کمترین قیمت و بهترین کیفیت

  • سازوکار اجماع (Protocol)

در شبکه بلاک چین بر اساس الگوریتمی خاص به تائید تراکنش ها و اعتبارسنجی می پردازند. از مهم ترین الگوریتم ها در این زمینه، می توان به گواهی اثبات کار و اثبات سهام اشاره نمود. 

فایده برنامه های غیر متمرکز چیست؟

اپلیکیشن های غیر متمرکز بر بستر بلاک چین می توانند فوایدی از جمله بهبود حقوق مالکیت داده ها، یکپارچه سازی اینترنت اشیا، کاهش تنش های ناشی از تصمیم گیری متمرکز و بهبود امنیت سایبری را به ارمغان بیاورند.
برنامه های غیر متمرکز dapps

بهترین بستر DApps چیست؟

با این وجود که بیت کوین اولین برنامه (DApps) است. اما اتریوم توانست پتانسیل کامل و واقعی شبکه بلاک چین برای اجرا قراردادهای هوشمند و برنامه های (dapps) نمایش دهد. تمامی کاربران می توانند در بستر بلاک چین اتریوم و با استفاده از قرارداد هوشمند، و با در نظر گرفتن امنیت و مقیاس پذیری شبکه، به ساخت و اجرای برنامه ی غیرمتمرکز  بپردازند. توسعه دهندگان در شبکه اتریوم با استفاده از زبان برنامه نویسی سالدیتی (Solidity)، می توانند قرارداد هوشمند را ایجاد نمایند و آن را با استفاده از ماشین مجازی اتریوم (EVM) آن را در بستر اتریوم اجرا نمایند.

کدام شبکه ها امکان اجرای برنامه های غیر متمرکز را دارند؟

تمام شبکه های بلاکچین که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند دارند، می توانند میزبان برنامه های (DApps) باشند. مهم ترین بستر smart contract شبکه بلاک چین اتریوم است، اما شبکه های دیگری مانند رمز ارز ایاس (EOS) و رمز ارز ترون (TRON) نیز جزو بسترهای مهم برای برنامه های (DApps) و قرارداد هوشمند هستند.

dapp application on blockchain

هر شبکه بلاک چین که میزبان اسمارت کانترکت ها است، می تواند بستر اجرای اپلیکیشن غیر متمرکز باشند.

ساختار برنامه های غیر متمرکز (DApps)

قبل از این که ساختار اپلیکیشن Decentralized را توضیح دهیم، لازم است با ساختار برنامه های تحت وب (Applications) آشنا شویم. وب اپلیکیشن ها دو قسمت اصلی دارند:

  • فرانت اند (FrontEnd)
    بخش فرانت اند قسمتی است که کاربر با آن ارتباط دارد. مانند رابط کاربری (UI).  تمام فعالیت های مهم و اساسی برنامه ها در این قسمت انجام می شوند.

  • بک اند (BackEnd)

    قسمت بک اند بخش نرم افزاری برنامه است که توسط برنامه نویس ایجاد می شود و برای کاربران قابل مشاهده نیست. اما بخاطر وجود بخش بک اند اپلیکیشن های غیرمتمرکز در بلاک چین، تمامی اطلاعات برای تمام گره ها قابل مشاهده است. 


دی اپس بلاک چین
در برنامه غیر متمرکز دی اپ فرانت اند همانند برنامه های وب معمولی است. اما بک اند با قرارداد هوشمند روی شبکه بلاکچین نوشته می شوند. در نتیجه سرور مرکزی در این حالت به شبکه زنیجیره بلوکی تغییر داده می شود و همه چیز در آن قرار می گیرد. تمام نودها به تمام اطلاعات برنامه دسترسی دارند. 

قسمت بک اند برنامه های (DApps) در بلاک چین قرار می گیرد.

آینده برنامه های غیر متمرکز

در حالیکه تکنولوژی بلاک چین و محصولاتی که فراهم کرده نسبتاً نوپا است. اما به واسطه تمرکز زدایی، کاهش هزینه ها و افزایش سرعت، با استقبال زیادی روبرو شده است. به واسطه قابلیت اسمارت کانترکنت ها در بستر blockchain می توان انواع برنامه های dapps را ایجاد نمود. می توان از آن در صنعت بیمه، کشاورزی، حقوق مالکیت معنوی و بسیاری دیگر از زمینه ها استفاده نمود. یکی از اهداف بلند پروازانه آن، سازمان های خودگردان غیرمترمرکز یا DOA است. ایده این سازمان ها، تعیین قوانین فردی توسط برنامه ها و تصمیم گیری اجماعی در خصوص انتخاب قوانین است. 

طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال

آرتاراکس با تیم متخصص و حرفه ای در زمینه طراحی سایت صرافی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. این تیم به صورت تخصصی در زمینه های طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال ، طراحی سایت ارز به ارز، طراحی سایت بازار معاملاتی، طراحی سایت پرفکت مانی ، ساخت توکن، سایت فروش NFT و غیره به صورت کاملاً حرفه ای و تخصصی فعالیت می نماید. شما عزیزان می توانید نمونه سایت های صرافی ارز دیجیتال را در از منوی اصلی وبسایت مشاهده نمایید. برای سفارش و استعلام قیمت طراحی سایت صرافی ارز دیجیتال، با ما تماس بگیرید:

تماس آرتاراکس




بازگشت به لیست مقالات
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید



working hours
9:00 الی 21:00
phone

0912 064 96 24
026-34 01 9001
phone
026-34 01 9002